Kolegij
Studiji
Sanitarno inženjerstvoStudijska godina
1ISVU ID
172280ECTS
2.00
Cilj kolegija je usvajanje znanja, vještina i stjecanje kompetencija za rješavanje medicinsko-etičkih i bioetičkih pitanja i problema s kojima se suočavaju pružatelji zdravstvenih usluga. Realiziranjem nastavnog sadržaja taj cilj se operacionalizira u sljedeće podciljeve: a) stjecanje znanja o utjecaju tehničko-tehnoloških i znanstvenih postignuća na moral i etiku u biomedicini; b) osposobljavanje studenata/ica za donošenje moralnih sudova i etičkih odluka; c) naglašavanje važnosti u preuzimanju odgovornosti za primjenu etičkih standarda prema kojima se donose sudovi o kvaliteti etičke argumentacije; d) ukazivanje na pluriperspektivnost i integrativni pristup u rješavanju bioetičkih problema u praktičnom djelovanju svih zdravstvenih djelatnika; e) primjena etičkih teorija i etičkih načela u postupku analize i rješavanja slučajeva iz prakse sanitarnog inženjera; f) pluriperspektivni pristup kvaliteti života i javnom zdravlju.
Sadržaj predmeta je sljedeći: Etika i moral; Bioetika: sadržajno i metodološko određenje; Etika zdravstvene skrbi i etika javnog zdravstva: povijesni i suvremeni pristupi; Interdisciplinarnost, pluriperspektivnost i integrativnost bioetike; Vrijednosti u biomedicini i zdravstvu; Bioetičke teorije; Bioetička načela; Odnos izmežu pružitelja i korisnika zdravstvenih usluga; Sanitarna djelatnost u pravnoj i etičkoj normi; Privatnost, povjerenje i zdravstvena tajna; Bioetika i okoliš; Zdravlje, bioetika, okoliš i politika.
ISHODI UČENJA ZA PREDMET:
I. KOGNITIVNA DOMENA – ZNANJE
- definirati osnovne pojmove (moral, etika, bioetika)
- razlikovati adekvatnu od neadekvatne zdravstvene skrbi
II.PSIHOMOTORIČKA DOMENA – VJEŠTINE
- prepoznati neetičke elemente ponašanja, komuniciranja i djelovanja u zdravstvenoj skrbi
- primjenjivati bioetička načela u situacijama etičke dileme (njena rješavanja)
Izvođenje nastave:
Nastava se izvodi u predavanjima i seminarima.
Nastavnik ocjenjuje sudjelovanje studenta u radu seminara (pokazano znanje, razumijevanje, sposobnost postavljanja problema, zaključivanje, itd.). Također se ocjenjuju i druge aktivnosti studenta.
Nastava se izvodi u predavanjima i seminarima. Na seminarima studenti/ice obvezatno trebaju imati za rješavanja slučaja iz prakse sanitarnog inženjera Kodeks etike i deontologije djelatnosti sanitarnog inženjerstva, zdravstvene radiološko tehnološke djelatnosti, djelatnosti radne terapije i medicinsko-laboratorijske djelatnosti, http://hkzr.hr/hr/dokumenti/akti/, pristup 8.7.2022. Nastavnik ocjenjuje sudjelovanje studenta u radu seminara (pokazano znanje, razumijevanje, sposobnost postavljanja problema, zaključivanje, itd.).
- Eterović, I. Kant i bioetika, Pergamena – Centar za integrativnu bioetiku Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu, Zagreb, 2017.
- Gosić N. Bioetika in vivo, (odabrana poglavlja), Pergamena, Zagreb, 2005.
- Gosić, N. Bioetičke perspektive, (odabrana poglavlja), Pergamena, Zagreb, 2011.
- Kodeks etike i deontologije djelatnosti sanitarnog inženjerstva, zdravstvene radiološko tehnološke djelatnosti, djelatnosti radne terapije i medicinsko-laboratorijske djelatnosti, http://hkzr.hr/hr/dokumenti/akti/, pristup 8.7.2022.
- Berčić, B. “Etika”, u: Filozofija, sv. 1., Ibis grafika, Zagreb, 2012.
- Čović, A. Etika i bioetika, Pergamena, Zagreb, 2004.
- Eterović, I. – Buterin, T. “Bioethical analysis of sanitary engineering: a critical assessment of the profession at the crossroads of environmental and public health ethics”, Ethics in Science and Environmental Politics, sv. 22, 2022., str. 13–24.
- Frankena, W. Etika, Kruzak, Zagreb, 1998.
- Matulić, T. Bioetika, 3. izdanje, Glas koncila, Zagreb, 2012.
6.Prlić, N. „Etika zdravstvenih djelatnika“, u: Zdravstvena njega, VII. izd. Školska knjiga, Zagreb 2003.
Aktivno sudjelovanje u seminarima, riješeni testovi i položen završni ispit. Evidencija pohađanja nastave vodi se i za predavanja i za seminare. Prisustvo na predavanjima i na seminarima provodit će se prozivkom
na svakom satu. Mole se studenti da ne kasne na nastavu jer u slučaju zakašnjenja neće biti u mogućnosti realizirati nastavnim programom predviđene obveze. Student nije izvršio svoje obaveze propisane studijskim programom ukoliko je izostao više od 30 % nastavnih sati svakog pojedinog oblika nastave (predavanja ili seminari).
Izostanci s nastave pravdaju se isključivo liječničkom ispričnicom.
ECTS bodovni sustav ocjenjivanja:
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnom ispitu 50 bodova.
I. Tijekom nastave vrednuje se (50 bodova):
Pismeni testovi – 40 bodova
Studenti/ce rješavanjem dva pismena testa mogu ostvariti max 40 bodova (u svakom testu po 20 bodova).
Svaki test je sa zadacima (pitanjima) nadopunjavanja, dosjećanja, ispravljanja, alternativnog i višestrukog izbora, povezivanja, te esejskog tipa. Testovi sadrže po 20 pitanja, čiji se točni odgovori pretvaraju u ocjenske bodove na sljedeći način:
Broj točnih odgovora | Broj bodova |
10 | 10(50%) |
11 | 11 |
12 | 12 |
13 | 13 |
14 | 14 |
15 | 15 |
16 | 16 |
17 | 17 |
18 | 18 |
19 | 19 |
20 | 20 |
Aktivnost u seminarima – 10 bodova
Seminarski rad se realizira individualnim radom. Svaki/a student/ica dobije radni list na kojem je slučaj iz prakse i pitanja na koja treba odgovoriti. Aktivnost u seminarima pretvara se u ocjenske bodove na sljedeći način:
Broj slučajeva / radnih listića | Broj bodova |
0-2 | 0 |
3 | 1 |
4 | 2 |
5 | 3 |
6 | 4 |
7 | 5 |
8 | 6 |
9 | 7 |
10 | 8 |
11 | 9 |
12 | 10 |
II. Završni ispit (50 bodova)
Završni ispit je pismeni ispit u formi testa i na završnom ispitu ispitni prag ne može biti manji od 50 %. Na završnom ispitu realiziraju se i procjenjuju oni ishodi učenja koji nisu procjenjeni tijekom ranijih testova. Test na završnom ispitu sadrži 12-15 pitanja višestrukog odabira. Svako pitanje sadrži jedan ili više točnih odgovora. Svaki točan odgovor vrijedi 2,5 boda te se prema tome ponderira skala bodova na sljedeći način:
Broj točnih odgovora | Broj bodova |
10 | 25 (50%) |
11 | 27,5 |
12 | 30 |
13 | 32,5 |
14 | 35 |
15 | 37,5 |
16 | 40 |
17 | 42,5 |
18 | 45 |
19 | 47,5 |
20 | 50 |
Tko može pristupiti završnom ispitu: |
Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 50% i više ocjenskih bodova koje je bilo moguće steći tijekom nastave kroz oblike kontinuiranog praćenja i vrednovanja studenata sukladno pravilniku i/ili studijskom programu sastavnice, mogu pristupiti završnom ispitu. Prema toj odrednici studenti mogu pristupiti završnom ispitu ukoliko su tijekom nastave stekli 25 bodova.
Tko ne može pristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 0 do 24,9 bodova ili koji imaju 30% i više izostanaka s nastave. Takav student je neuspješan (1) F i ne može izaći na završni ispit, tj. mora predmet ponovno upisati naredne akademske godine.
III. Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjene ostvarene tijekom nastave i na završnom ispitu:
Konačna ocjena | |
A (90-100%) | izvrstan (5) |
B (75-89,9%) | vrlo-dobar (4) |
C (60-74,9%) | dobar (3) |
D (50-59,9%) | dovoljan (2) |
F (studenti koji su tijekom nastave ostvarili manje od 30 bodova ili nisu položili završni ispit) | nedovoljan (1) |
Termini međuispita (parcijala) su: 2.5. i 2.6. 2025.
Nastavni sadržaji i sve obavijesti vezane uz kolegij nalaze se na Merlinu.
Prema vrijedećim aktima, nije moguće “odbiti” ocjenu na završnom ispitu, već samo postupiti u skladu s Pravilnikom o studijima Sveučilišta u Rijeci (student nezadovoljan ocjenjivanjem podnosi u roku od 24 sata obrazloženu pismenu žalbu dekanu).
Uz voditelja kolegija izvođač nastave je i doc. dr. sc. Franjo Mijatović te dr. sc. Toni Buterin, mag. sanit. ing.
Ishodi učenja
Upoznati se s tijekom nastave, detaljno upoznati pojedine obveze, saznati koja literatura je potrebna za izvršavanje obveza na kolegiju, usvojiti koji su uvjeti potrebni za izlazak na završni test.
Ishodi učenja
Razlikovati etiku i moral, objasniti ponašanje i djelovanje određeno moralom i etičkom normom, opisati opći povijesni razvoj etičke standardizacije (molitve, kodeksi, zakletve), opisati razvoj etičke standardizacije u u zdravstvenoj skrbi.
Ishodi učenja
Interpretirati povijesne činjenice koje su dovele do etike znanstvene skrbi, argumentirati stajališta utemeljitelja etike zdravstvene skrbi Richarda Cabota i Francisa Peabodya, odrediti etiku zdravstvene skrbi kao profesionalnu etiku zdravstvenih djelatnika, razlikovati profesionalnu i etičku skrb u slučaju iz prakse sanitarnog inženjera.
Ishodi učenja
Objasniti povijesni nastanak bioetike, analizirati zajedničke i različite sadržajne i metodološke odrednice definicija bioetike, analizirati ulogu sanitarnog inženjera u zdravstvenoj skrbi.
Ishodi učenja
Objasniti ulogu i odnos znanosti koje se uključuju u rješavanje bioetičkih problema, razlikovati interdisciplinarnost, pluriperspektivnost i integrativnost bioetike i primijeniti interdisciplinarnost u analizi slučaja iz prakse sanitarnog inženjera.
Ishodi učenja
Prepoznati ulogu vrijednosti u moralnom rasuđivanju, analizirati vrijednosti u području biomedicine i zdravstva, navesti i objasniti temeljne vrijednosti u zdravstvu.
Ishodi učenja
Razlikovati osnovne elemente sanitarnog inženjerstva kao profesije i objasniti ulogu profesionalne etike kao jednog od tih elemenata; prepoznati ulogu bieotike u metodološkom i sadržajnom određenju identiteta profesije sanitarnog inženjerstva.
Ishodi učenja
Interpretirati bioetičke dileme, prepoznati moralne konflikte i razine bioetičkih dilema, obrazložiti prednosti i nedostatke pojedine etičke teorije u rješavanju dilema.
Ishodi učenja
Prepoznati i razlikovati deontološke, konsvencijalističke i teorije vrline, analizirati metodologije tih teorija, primijeniti teorije u rješavanju slučaja iz prakse sanitarnog inženjera, analizirati deontologiju u Kodeksu etike i deontologije djelatnosti sanitarnog inženjerstva, zdravstvene radiološko-tehnološke djelatnosti, djelatnosti radne terapije i medicinsko-laboratorijske djelatnosti.
Ishodi učenja
Identificirati načela u užem i širem smislu. Razlikovati primarna bioetička načela (autonomija, dobročinstvo, neškodljivost i pravednost), pronaći i primijeniti u rješavanju slučaja iz prakse bioetička načela u Kodeksu etike i deontologije djelatnosti sanitarnog inženjerstva, zdravstvene radiološko tehnološke djelatnosti, djelatnosti radne terapije i medicinsko-laboratorijske djelatnosti.
Ishodi učenja
Analizirati pravne i etičke norme o sanitarnoj djelatnosti i javnom zdravstvu u međunarodnim i nacionalnim pravnim i etičkim dokumentima.
Ishodi učenja
Definirati paternalizam (uže, šire i praktično značenje), opisati značajke paternalizma, razlikovati opravdani od neopravdanog paternalizma, navesti pojavne oblike paternalizma u sanitarnom inženjerstvu, predstaviti stajališta zagovornika i protivnika paternalizma i obrazložiti opasnost od paternalističkog odnosa prema klientu/ici.
Ishodi učenja
Objasniti odnos politike, medicine i zdravlja u povijesti i suvremenom dobu, razlikovati političke strategije za zaštitu okoliša i javnog zdravlja.
Ishodi učenja
Definirati informiranu suglasnost, opisati povijest informirane suglasnosti, navesti i objasniti elemente informiranog pristanka, argumentirati interdisciplinarnost u razumijevanju značaja informirane suglasnosti, navesti razloge za uvažavanje informirane suglasnosti, predstaviti pravni okvir informirane suglasnosti u Republici Hrvatskoj i obrazložiti informiranu suglasnost u praktičnom odnosu prema pacijentu/ici, odnosno klijentu/klijentici.
Ishodi učenja
Prepoznati privatnost i vrste privatnosti, istaknuti pravnu dimenziju privatnosti, analizirati etičku standardizaciju privatnosti u medicini, definirati tajnu i odrediti vrste tajni, analizirati sadržaj zdravstvenu tajnu, prepoznati razloge za odavanje privatnosti i povjerenja, definirati ograničeno odavanje privatnosti i povjerenja, primijeniti odrednice Kodeksa etike i deontologije djelatnosti sanitarnog inženjerstva, zdravstvene radiološko tehnološke djelatnosti, djelatnosti radne terapije i medicinskolaboratorijske djelatnosti.
Ishodi učenja
Provjera znanja parcijalnim testom za prethodne nastavne cjeline (od prošlog testa).