Kolegij
Ciljevi predmeta: Edukativna potreba za ovom nastavnom jedinicom proizlazi iz problema pristupa mladog liječnika teško bolesnom ili ozlijeđenom djetetu. Inicijalni postupci zbrinjavanja kritično bolesnog djeteta vrlo često predstavljaju problem u svakodnevnoj praksi hitne medicine. Zbog neprepoznavanja kliničkih znakova koji ukazuju na mogući razvoj teške bolesti, neiskustva i stresa koji je uvijek naglašen u zbrinjavanju ugroženog djeteta mogući su propusti u medicinskoj praksi mladih liječnika po završetku studija. Stoga je unatrag nekoliko godina u većini zemalja Europske unije prije zapošljavanja obvezan položen „Tečaj naprednog održavanja života u djece“, gdje se stječu teoretska i praktična znanja i evaluira stečeno znanje. Usvajanje teoretskog znanja, poznavanje algoritama u hitnim stanjima i praktičan rad u malim grupama daje studentu manualnu spretnost i sigurnost, a rad u malim grupama priprema ih za budući timski rad. Poznavanjem algoritama izbjegava se gubljenje dragocjenog vremena u hitnim stanjima, što nerijetko skraćuje vrijeme potrebno za stabilizaciju ugrožene osobe.
Budući da sadržaji hitnog zbrinjavanja životno ugroženog i ozlijeđenog djeteta nisu bili u ovom obliku prisutni u postojećem nastavnom planu i programu diplomske nastave i nastave na razini stručnih poslijediplomskih studija, nameće se potreba edukacije što većeg broja budućih zdravstvenih radnika o poznavanju algoritama liječenja u najčešćim hitnom stanjima u djece da bi pravovremeno i ispravno reagirali u kritičnim trenucima.
Ishodi učenja:
Opći edukativni cilj: Na završetku ove nastavne jedinice student će biti osposobljen da bude voditelj tima u zbrinjavanju teško bolesnog djeteta u sklopu obavljanja poslova liječnika u timu hitne medicinske pomoći.
Specifični edukativni ciljevi: Na završetku ove nastavne jedinice student će biti osposobljen:
- Nabrojati najčešća hitna stanja u djece
2. Izračunati volumen bolusa tekućine i dozu lijekova u odnosu na tjelesnu masu djeteta
3. Pripremiti adekvatnu medicinsku opremu za zbrinjavanje dišnog puta i vaskularnog pristupa za djecu svih dobnih
skupina
4. Podijeliti zadatke članovima tima i nadzirati njihov rad
5. Pratiti algoritam postupaka u najčešćim hitnim stanjima u djece
6. Zbrinuti dišni put i cirkulaciju u teško bolesnog djeteta i reevaluirati postupke
7. Primijeniti stečeno znanje na različitim kliničkim primjerima hitnih stanja u djece
Sadržaj predmeta: Zastoj životnih funkcija. Hipovolemijski i distributivni šok. Kardiogeni šok. Sepsa i septički šok. Akutni respiratorni distres sindrom. Defibrilacija u djece. Teška dijabetična ketoacidoza. Utapanje. Poremećaj svijesti i edem mozga.
J. Meštrović: Hitna stanja u pedijatriji, treće, promijenjeno izdanje. Medicinska naklada, 2022.
Aktivno i redovito sudjelovanje u prezentacijama. Student će biti pripremljen za radionicu i vježbe da bi mogao aktivno sudjelovati u nastavi, postavljati pitanja i donositi zaključke.
Aktivno prisustvo na nastavi 15% ocjene, aktivno sudjelovanje na praktičnim vježbama 15% ocjene, rezultat usmenog i praktičnog ispita znanja 70% ocjene.
Ispitivanje i ocjenjivanje
Za ispitivanje i ocjenjivanje koristit će se usmeni i praktični ispit. Usmenim ispitom provjerit će se poznavanje činjenica. Za usmeni ispit koristit će se ispitna kartica na kojoj će na prednjoj strani biti kratki opis teško bolesnog djeteta. Nakon pročitanog opisa, student mora opisati postupke zbrinjavanja bolesnika po važećem protokolu. Na stražnjem dijelu kartice biti će napisani točni odgovori.
Za praktični dio ispita biti će postavljene stanice, a neke od njih biti će stanica za prezentaciju osnovnog održavanja života, stanica za defibrilaciju i stanica s prikazom teško bolesnog djeteta. Na ovim stanicama student mora odabrati sam opremu za zbrinjavanje teško bolesnog djeteta i pratiti važeći protokol. Ispitivač će promatrati i pratiti postupke studenta i pri tome na ček listi označiti koje postupke je pravilno izveo
Ovaj izborni predmet će biti održan u Kabinetu vještina, Sušak.
Ishodi učenja
Nabrojiti najčešće poremećaje srčanog ritma u djece; objasniti načine opskrbe dišnog puta u djece
Ishodi učenja
demonstrirati na modelima ispravnu reanimaciju novorođenčeta na porodu po protokolu
Ishodi učenja
Demonstracija prepoznavanja i liječenja djeteta s DKA i konvulzijama kao vođa tima; demonstracija ispravne defibrilacije na modelima
Ishodi učenja
Demonstrirati kao vođa tima načine prepoznavanja i liječenja djeteta u šoku; demonstirati na modelima načine opskrbe dišnog puta u djece
Ishodi učenja
Demonstirati na modelima ispravno postavljanje intraosealne igle u ugroženog djeteta
Ishodi učenja
Demonstrirati kao vođa tima načine prepoznavanja ugroženog stanja i liječenja po protokolu različitih kliničkih scenarija
Ishodi učenja
Objasniti algoritam liječenja šoka u djece; demonstirati na modelima načine opskrbe djeteta u šoku
Ishodi učenja
Objasniti različite načenja liječenja sepse i septičkog šoka; objasniti načine prepoznavanja djeteta sa sepsom
Ishodi učenja
Preporznati dijete u konvulzivnom statusu; objasniti načine liječenja djeteta u konvulzivnom statusu
Ishodi učenja
Objasniti način stabilizacije ugroženog djeteta; nabrojiti opremu važnu za transport ugroženog djeteta
Ishodi učenja
demonstrirati na modelima algoritam postupaka bazičnog održavanja života u djece starije od 12 mjeseci i dojenčeta
Ishodi učenja
Demonstrirati na modelima postupke reanimacije novorođenčeta; prikaz scenarija i vježba na modelima
Ishodi učenja
Prepoznati zastojne ritmove kod kojih je potrebna defibrilacija; prikazati na modelima sigurnu defibrilaciju u djece; prikazati kroz scenario opskrbu djeteta s DKA i konvulzijama
Ishodi učenja
Prikazati na modleima pravilno otvaranje dišnog puta, te ventilaciju samoširećim balonom; aplicirati kisik putem nosnih kanila i maske s rezevoarom; postaviti na ispravan način “airway” u djece
Ishodi učenja
Nabrojiti indikacije za intubaciju u djece; opisati način odabira pravile veličine tubusa; postaviti tubus na modelima u traheju na pravilan način
Ishodi učenja
Pokazati na modelu mjesta postavljanja intraosealne igle, postaviti intraosealnu iglu na modelu
Ishodi učenja
Izračunati pravilne doze lijekova, pripremiti adekvatnu opremu, opskrbiti adekvatno dišni put na modelu, prepoznati znakove cirkulatornog zatajenja, primijeniti postupke liječenja na modelu
Ishodi učenja
Nabrojiti srčane greške koje ugrožavaju život novorođenčeta, razlikovati cijanotične od acijanotičnih srčanih greški, prepoznati simptome kardiogenog šoka u novorođenčeta, opisati inicijalne postupke u liječenju šoka
Ishodi učenja
Prepoznati kliničke znakove konpenziranog i dekompenziranog septičkog šoka, pokazati na modelu inicijalne postupke u liječenju sepse
Ishodi učenja
Prepoznati klinički dijete u konvulzivnom statusu; primijeniti na modelima adekvatne mjere liječenja
Ishodi učenja
Nabrojati postupke koje treba učiniti prije transporta kritično bolesnog djeteta; prikazati postupke na modelima
Ishodi učenja
demonstrirati na modelima algoritam postupaka bazičnog održavanja života u djece starije od 12 mjeseci
Ishodi učenja
Prepoznati zastojne ritmove kod kojih je potrebna defibrilacija; prikazati na modelima sigurnu defibrilaciju u djece
Ishodi učenja
Prikazati na modleima pravilno otvaranje dišnog puta, te ventilaciju samoširećim balonom; aplicirati kisik putem nosnih kanila i maske s rezevoarom; postaviti na ispravan način “airway” u djece
Ishodi učenja
Nabrojiti indikacije za intubaciju u djece; opisati način odabira pravile veličine tubusa; postaviti tubus na modelima u traheju na pravilan način
Ishodi učenja
Pokazati na modelu mjesta postavljanja intraosealne igle, postaviti intraosealnu iglu na modelu
Ishodi učenja
Izračunati pravilne doze lijekova, pripremiti adekvatnu opremu, opskrbiti adekvatno dišni put na modelu, prepoznati znakove cirkulatornog zatajenja, primijeniti postupke liječenja na modelu
Ishodi učenja
Nabrojiti srčane greške koje ugrožavaju život novorođenčeta, razlikovati cijanotične od acijanotičnih srčanih greški, prepoznati simptome kardiogenog šoka u novorođenčeta, opisati inicijalne postupke u liječenju šoka
Ishodi učenja
Prepoznati kliničke znakove konpenziranog i dekompenziranog septičkog šoka, pokazati na modelu inicijalne postupke u liječenju sepse
Ishodi učenja
demonstrirati na modelima algoritam postupaka bazičnog održavanja života u djece starije od 12 mjeseci
Ishodi učenja
Prepoznati zastojne ritmove kod kojih je potrebna defibrilacija; prikazati na modelima sigurnu defibrilaciju u djece
Ishodi učenja
Prikazati na modleima pravilno otvaranje dišnog puta, te ventilaciju samoširećim balonom; aplicirati kisik putem nosnih kanila i maske s rezevoarom; postaviti na ispravan način “airway” u djece
Ishodi učenja
Nabrojiti indikacije za intubaciju u djece; opisati način odabira pravile veličine tubusa; postaviti tubus na modelima u traheju na pravilan način
Ishodi učenja
Pokazati na modelu mjesta postavljanja intraosealne igle, postaviti intraosealnu iglu na modelu
Ishodi učenja
Izračunati pravilne doze lijekova, pripremiti adekvatnu opremu, opskrbiti adekvatno dišni put na modelu, prepoznati znakove cirkulatornog zatajenja, primijeniti postupke liječenja na modelu
Ishodi učenja
Nabrojiti srčane greške koje ugrožavaju život novorođenčeta, razlikovati cijanotične od acijanotičnih srčanih greški, prepoznati simptome kardiogenog šoka u novorođenčeta, opisati inicijalne postupke u liječenju šoka
Ishodi učenja
Prepoznati kliničke znakove konpenziranog i dekompenziranog septičkog šoka, pokazati na modelu inicijalne postupke u liječenju sepse