Kolegij
Ciljevi predmeta su upoznati studenta s osnovnim odrednicama klasične Freudove teorije o psihoseksualnom razvitku osobnosti čovjeka, kao i sa njegovim velikim otkrićima psihičkog determinizma, dinamičkog nesvjesnog kao zasebnog dijela psihe i nagonskog života čovjeka ( nagoni života i nagoni smrti). Upoznati ga s otkrićima psihoterapijskih postupaka – od hipnoze preko sugestije do metode slobodnih asocijacija koja čini temelj tada otkrivene psihoterapijske tehnike - psihoanalize. Informirati studenta o osnovama teorije seksualnosti, topografskim i strukturnim razinama ličnosti , omogućiti osnovna znanja o rekonstruiranju i osvještavanju potisnutih psihičkih sadržaja kroz analizu i tumačenje snova, te ga upoznati s temeljnim Freudovim objavljenim djelima. Također, cilj je upoznati studenta s povijesnim odrednicama Freudovog opusa i poveznicom sa suvremenim neuroznanstvenim spoznajama, kao i biopsihosocijalnim pristupom dijagnostici i terapiji psihičkih poremećaja.
Popis predavanja
P1,2 Uvod u psihoanalizu - objasniti što je psihoanaliza i argumentirati povijesni okvir nastajanja psihoterapije od neurologije do psihoanalize. Objasniti i razumjeti psihoanalizu kao metodu istraživanja duševnih procesa, kao psihoterapijsku metodu liječenja psihičkih smetnji koja se temelji na tom istraživanju i znanstvenu disciplinu koja predstavlja niz sistematiziranih psiholoških uvida dobivenih tim putem.
P3,4 Nagoni i ličnost - upoznati studenta sa Freudovom strukturnom teorijom ličnosti, te objasniti teorije o razvoju ličnosti koje su nastajale do danas i povezati učenje o nagonima s teorijom objektnih odnosa i sposobnosti za uspostavljanjem odnosa . Informirati studenta o teoriji nastanka nagona, obrascu sukoba nagona i diferencijaciji unutar ega; razlikovati savjest, osjećaj krivnje, religiju, moral, socijalni osjećaj, uz međusobna djelovanja različitih instanci ličnosti pod utjecajem nagonskih sila .
P5,6 Teorija seksualnosti - ukazati će se na važnost spoznaje kako je zrela seksualnost u odrasloj dobi posljedica psihoseksualnog razvitka osobe. Upoznati će se studenta s fazama psihoseksualnog razvitka i objasniti osnovnu ulogu dječjeg razvitka u oblikovanju odraslog. Predstaviti će se temeljne značajke razvojnih faza seksualnosti i objasniti s kritičkim osvrtom na važnost primjene stečenih saznanja u primijenjenoj psihološkoj medicini u različitim područjima medicine.
P7,8 Snovi i psihoanaliza - upoznati studente sa značajkama analize snova preko primjera Freudovih snova. Objasniti važnost nadopunjujućeg učinka analize snova i metode slobodnih asocijacija u tumačenju potisnutih sadržaja u nesvjesni dio psihe. Razjasniti proces rada sna, te razgovarati o manifestnim i latentnim sadržajima sna.
P9,10 Povijesne odrednice i suvremenost Freudovog djela - objasniti i povezati otkriće psihoanalize s napretkom u razvoju medicinske, filozofske, sociološke i antropološke znanosti . Objasniti utjecaj Freudovih otkrića na pronalazak novih načina liječenja psihičkih poremećaja.
Popis seminara
S1,2 Sigmund Freud - Otac psihoanalize ( dokumentarni film i diskusija o povijesnom okviru nastanka psihoanalize sa silnicama u suvremene tokove medicine i druga područja znanosti i umjestnosti);
S3,4 Psihopatologija svakodnevnog života ( kroz seminarski rad upoznati studenta s Freudovim najpopularnijim djelom Psihopatologija svakodnevnog života i rasvijetliti preko primjera iz svakodnevnoga života – zaboravljanje i greške- tumačenje utjecaja nesvjesnog dijela psihe svakog čovjeka na njegovo ponašanje, govorenje, pisanje);
S5,6 Totem i tabu i Nelagoda u kulturi (u prvom dijelu seminara uočiti Freudova nastojanja da preko psihoanalize opiše i razumije probleme naroda i ponašanja ljudi kroz institucije i politiku i zakone ponašanja koji su se kroz civilizaciju formirali. Objasniti pojam totem, incest, tabu, animizam, magija. o nagonskim pokretačima čovjeka – nagonima samoodržanja i seksualnim nagonima, uz suporotstavljen nagon smrti. Razumjeti Freudovo gledište o socijalnom nagonu ili nagonu društvenosti, te u drugom dijelu seminara objasniti princip zadovoljstva i princip realnosti, te kulturnu uvjetovanost ponašanja ljudi);
S7,8 Tri eseja o seksualnosti ( student će imenovati temeljne značajke razvojnih faza seksualnosti i objasniti s kritičkim osvrtom na važnost primjene stečenih saznanja u primijenjenoj psihološkoj medicini u različitim područjima medicine, uz uvažavanje suvremene perspektive i znanja );
S9,10 Tumačenje snova (objasniti, opisati i razlikovati komponente rada sna. Usporediti različite vrste snova. Objasniti i argumentirati značaj simbola u psihodinamskoj teoriji snova);
S11-13 Klinički slučajevi: Dora, Mali Hans i Čovjek vuk (objasniti i opisati klinički prikaz jednog slučaja histerije i obrazložiti sociokulturne implikacije djela /Dora/, potom upoznati studente s analizom fobije jednog petogodišnjaka koja je prerasla u studiju o kastracijskoj anksioznosti i Edipovom kompleksu /Mali Hans/, te objasniti analizu snova Čovjeka vuka kroz njegovu povijest bolesti i liječenje opisano u ovom kliničkom slučaju);
S14,15 Značaj psihoanalize danas i rekapitulacija ( objasniti utjecaj Freudovih otkrića na pronalazak novih načina liječenja psihičkih poremećaja. Argumentirati i povezati neuropsihoanalizu u svjetlu novijih istraživanja koja pokazuju kako psihoterapija ima značajne korelate u neurofiziološkim promjenama u mozgu. Objasniti biopsihosocijalni model psihičkih poremećaja kao osnovu srodnosti bioloških i psiholoških metoda liječenja).
Freud, Sigmund: Pronađena psihoanaliza; Biblioteka Psiha , Zagreb 1987.
Freud, Sigmund: Budućnost jedne iluzije; Biblioteka Psiha, Zagreb, 1985.
Freud, Sigmund: Tri rasprave o teoriji seksualnosti; Biblioteka Čuvari psihe, Zagreb 2000.
Freud, Sigmund: Psihopatologija svakodnevnog života ;Sabrana djela, Novi Sad 1976.
Freud, Sigmund: Tumačenje snova; Biblioteka Čuvari psihe, Zagreb 2001.
Freud, Sigmund: Totem i tabu; Biblioteka Čuvari psihe, Zagreb 2000.
- Redovito pohađanje predavanja i seminara, te interaktivna participacija na predavanjima i seminarima
Ocjenjivanje studenata vršiti će se prema Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci Rad studenta vrednuje se i ocjenjuje tijekom nastave ( izrada seminarskog rada) i na završnom ispitu ( usmeni ispit). Ukupan postotak uspješnosti studenta tijekom nastave čini do 50% ocjene, a na završnom ispitu 50% ocjene.
|
Završnom ispitu mogu pristupiti studenti koji tijekom nastave sakupe 25 i više bodova.
Ispitu ne mogu pristupiti studenti koji su sakupili manje od 25 bodova ili su izostali s više od 30% nastavnih sadržaja (odnosno s 30 % predavanja i 30 % seminara).
Završni ispit sastoji se od usmenog ispita koji je pokazatelj usvojenog znanja. Usmeni ispit donosi maksimalno 50 bodova.
Konačno ocjenjivanje vrši se prema broju sakupljenih bodova kroz nastavu i na ispitu na sljedeći način: 90-100 bodova ........odličan ( 5) A; 90-100% 75-89,9 bodova.......vrlo dobar (4) B; 75-89,9% 60-74,9 bodova …...dobar (3)C; 60-74,9% 50-59,9 bodova........dovoljan (2) D; 50-59,9% 0-49,9 bodova..........nedovoljan (1) F; 0-49,9% |
Mogućnost organiziranja nastave izbornog kolegija u 2023./24.godini online, u sinkronom obliku izvođenja nastave tijekom predavanja i seminara.
Ishodi učenja
Objasniti što je psihoanaliza i argumentirati povijesni okvir nastajanja psihoterapije od neurologije do psihoanalize. Objasniti i razumjeti psihoanalizu kao metodu istraživanja duševnih procesa, kao psihoterapijsku metodu liječenja psihičkih smetnji koja se temelji na tom istraživanju i znanstvenu disciplinu koja predstavlja niz sistematiziranih psiholoških uvida dobivenih tim putem.
Ishodi učenja
Upoznati studenta sa Freudovom strukturnom teorijom ličnosti, te objasniti teorije o razvoju ličnosti koje su nastajale do danas i povezati učenje o nagonima s teorijom objektnih odnosa i sposobnosti za uspostavljanjem odnosa. Informirati studenta o teoriji nastanka nagona, obrascu sukoba nagona i diferencijaciji unutar ega; razlikovati savjest, osjećaj krivnje, religiju, moral, socijalni osjećaj, uz međusobna djelovanja različitih instanci ličnosti pod utjecajem nagonskih sila .
Ishodi učenja
Ukazati će se na važnost spoznaje kako je zrela seksualnost u odrasloj dobi posljedica psihoseksualnog razvitka osobe. Upoznati će se studenta s fazama psihoseksualnog razvitka i objasniti osnovnu ulogu dječjeg razvitka u oblikovanju odraslog. Predstaviti će se temeljne značajke razvojnih faza seksualnosti i objasniti s kritičkim osvrtom na važnost primjene stečenih saznanja u primijenjenoj psihološkoj medicini u različitim područjima medicine.
Ishodi učenja
Upoznati studente sa značajkama analize snova preko primjera Freudovih snova. Objasniti važnost nadopunjujućeg učinka analize snova i metode slobodnih asocijacija u tumačenju potisnutih sadržaja u nesvjesni dio psihe. Razjasniti proces rada sna, te razgovarati o manifestnim i latentnim sadržajima sna.
Ishodi učenja
Objasniti i povezati otkriće psihoanalize s napretkom u razvoju medicinske, filozofske, sociološke i antropološke znanosti . Objasniti utjecaj Freudovih otkrića na pronalazak novih načina liječenja psihičkih poremećaja.
Ishodi učenja
Nakon gledanja dokumentarnog filma diskusija o povijesnom okviru nastanka psihoanalize sa silnicama u suvremene tokove medicine i druga područja znanosti i umjestnosti.
Ishodi učenja
Kroz seminarski rad upoznati studenta s Freudovim najpopularnijim djelom Psihopatologija svakodnevnog života i rasvijetliti preko primjera iz svakodnevnoga života – zaboravljanje i greške- tumačenje utjecaja nesvjesnog dijela psihe svakog čovjeka na njegovo ponašanje, govorenje, pisanje.
Ishodi učenja
U prvom dijelu seminara uočiti Freudova nastojanja da preko psihoanalize opiše i razumije probleme naroda i ponašanja ljudi kroz institucije i politiku i zakone ponašanja koji su se kroz civilizaciju formirali. Objasniti pojam totem, incest, tabu, animizam, magija. o nagonskim pokretačima čovjeka – nagonima samoodržanja i seksualnim nagonima, uz suporotstavljen nagon smrti. Razumjeti Freudovo gledište o socijalnom nagonu ili nagonu društvenosti, te u drugom dijelu seminara objasniti princip zadovoljstva i princip realnosti, te kulturnu uvjetovanost ponašanja ljudi.
Ishodi učenja
Student će upoznati temeljne značajke razvojnih faza seksualnosti prema psihoanalitičkoj teoriji ličnosti, te s kritičkim osvrtom razmotriti važnost primjene stečenih saznanja u primijenjenoj psihološkoj medicini u različitim područjima medicine, uz uvažavanje suvremene perspektive i znanja.
Ishodi učenja
Objasniti, opisati i razlikovati komponente rada sna. Usporediti različite vrste snova. Objasniti i argumentirati značaj simbola u psihodinamskoj teoriji snova.
Ishodi učenja
Objasniti i opisati klinički prikaz jednog slučaja histerije i obrazložiti sociokulturne implikacije djela /Dora/, potom upoznati studente s analizom fobije jednog petogodišnjaka koja je prerasla u studiju o kastracijskoj anksioznosti i Edipovom kompleksu /Mali Hans/, te objasniti analizu snova Čovjeka vuka kroz njegovu povijest bolesti i liječenje opisano u ovom kliničkom slučaju.
Ishodi učenja
Objasniti utjecaj Freudovih otkrića na pronalazak novih načina liječenja psihičkih poremećaja. Argumentirati i povezati neuropsihoanalizu u svjetlu novijih istraživanja koja pokazuju kako psihoterapija ima značajne korelate u neurofiziološkim promjenama u mozgu. Objasniti biopsihosocijalni model psihičkih poremećaja kao osnovu srodnosti bioloških i psiholoških metoda liječenja.
Ishodi učenja
Objasniti što je psihoanaliza i argumentirati povijesni okvir nastajanja psihoterapije od neurologije do psihoanalize. Objasniti i razumjeti psihoanalizu kao metodu istraživanja duševnih procesa, kao psihoterapijsku metodu liječenja psihičkih smetnji koja se temelji na tom istraživanju i znanstvenu disciplinu koja predstavlja niz sistematiziranih psiholoških uvida dobivenih tim putem.
Ishodi učenja
Upoznati studenta sa Freudovom strukturnom teorijom ličnosti, te objasniti teorije o razvoju ličnosti koje su nastajale do danas i povezati učenje o nagonima s teorijom objektnih odnosa i sposobnosti za uspostavljanjem odnosa. Informirati studenta o teoriji nastanka nagona, obrascu sukoba nagona i diferencijaciji unutar ega; razlikovati savjest, osjećaj krivnje, religiju, moral, socijalni osjećaj, uz međusobna djelovanja različitih instanci ličnosti pod utjecajem nagonskih sila .
Ishodi učenja
Ukazati će se na važnost spoznaje kako je zrela seksualnost u odrasloj dobi posljedica psihoseksualnog razvitka osobe. Upoznati će se studenta s fazama psihoseksualnog razvitka i objasniti osnovnu ulogu dječjeg razvitka u oblikovanju odraslog. Predstaviti će se temeljne značajke razvojnih faza seksualnosti i objasniti s kritičkim osvrtom na važnost primjene stečenih saznanja u primijenjenoj psihološkoj medicini u različitim područjima medicine.
Ishodi učenja
Upoznati studente sa značajkama analize snova preko primjera Freudovih snova. Objasniti važnost nadopunjujućeg učinka analize snova i metode slobodnih asocijacija u tumačenju potisnutih sadržaja u nesvjesni dio psihe. Razjasniti proces rada sna, te razgovarati o manifestnim i latentnim sadržajima sna.
Ishodi učenja
Objasniti i povezati otkriće psihoanalize s napretkom u razvoju medicinske, filozofske, sociološke i antropološke znanosti . Objasniti utjecaj Freudovih otkrića na pronalazak novih načina liječenja psihičkih poremećaja.
Ishodi učenja
Nakon gledanja dokumentarnog filma diskusija o povijesnom okviru nastanka psihoanalize sa silnicama u suvremene tokove medicine i druga područja znanosti i umjestnosti.
Ishodi učenja
Kroz seminarski rad upoznati studenta s Freudovim najpopularnijim djelom Psihopatologija svakodnevnog života i rasvijetliti preko primjera iz svakodnevnoga života – zaboravljanje i greške- tumačenje utjecaja nesvjesnog dijela psihe svakog čovjeka na njegovo ponašanje, govorenje, pisanje.
Ishodi učenja
U prvom dijelu seminara uočiti Freudova nastojanja da preko psihoanalize opiše i razumije probleme naroda i ponašanja ljudi kroz institucije i politiku i zakone ponašanja koji su se kroz civilizaciju formirali. Objasniti pojam totem, incest, tabu, animizam, magija. o nagonskim pokretačima čovjeka – nagonima samoodržanja i seksualnim nagonima, uz suporotstavljen nagon smrti. Razumjeti Freudovo gledište o socijalnom nagonu ili nagonu društvenosti, te u drugom dijelu seminara objasniti princip zadovoljstva i princip realnosti, te kulturnu uvjetovanost ponašanja ljudi.
Ishodi učenja
Student će upoznati temeljne značajke razvojnih faza seksualnosti prema psihoanalitičkoj teoriji ličnosti, te s kritičkim osvrtom razmotriti važnost primjene stečenih saznanja u primijenjenoj psihološkoj medicini u različitim područjima medicine, uz uvažavanje suvremene perspektive i znanja.
Ishodi učenja
Objasniti, opisati i razlikovati komponente rada sna. Usporediti različite vrste snova. Objasniti i argumentirati značaj simbola u psihodinamskoj teoriji snova.
Ishodi učenja
Objasniti i opisati klinički prikaz jednog slučaja histerije i obrazložiti sociokulturne implikacije djela /Dora/, potom upoznati studente s analizom fobije jednog petogodišnjaka koja je prerasla u studiju o kastracijskoj anksioznosti i Edipovom kompleksu /Mali Hans/, te objasniti analizu snova Čovjeka vuka kroz njegovu povijest bolesti i liječenje opisano u ovom kliničkom slučaju.
Ishodi učenja
Objasniti utjecaj Freudovih otkrića na pronalazak novih načina liječenja psihičkih poremećaja. Argumentirati i povezati neuropsihoanalizu u svjetlu novijih istraživanja koja pokazuju kako psihoterapija ima značajne korelate u neurofiziološkim promjenama u mozgu. Objasniti biopsihosocijalni model psihičkih poremećaja kao osnovu srodnosti bioloških i psiholoških metoda liječenja.