Kolegij
Cilj kolegija je usvajanje osnovnih znanja o glavnom sustavu tkivne podudarnosti u čovjeka odnosno sustavu HLA (Human Leucocyte Antygen) koji predstavlja najpolimorfniji genski sustav u čovjeka. Sadržaj kolegija: Upoznati sustav HLA i njegovu ulogu u presadbi organa i koštane srži, u genetici, u određivanju spornog očinstva, u sudskoj medicini, u ispitivanju nasljeđivanja, u ispitivanju sklonosti prema različitim bolestima, u transfuzijskom liječenju. Izvođenje nastave: Nastava se izvodi u obliku predavanja, seminara i vježbi. Predviđeno vrijeme trajanja nastave je ukupno 1 tjedan. Tijekom seminara i vježbi nastavnik sa studentima diskutira i izvodi različite vježbe kako bi im približio složenost i polimorfizam sustava HLA. Na kraju nastave održat će se obavezni pismeni (prema potrebi usmeni) završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti te pristupanjem obveznom kolokviju i završnom ispitu student stječe 1,5 ECTS bodova |
Balen S. Osnove transfuzijske medicine (str 59-61) Medicinski fakultet Osijek 2010.
Grgičević D i sur. Transfuzijska medicina u kliničkoj praksi (str. 254-259), Medicinska naklada 2006.
http://www.medri.uniri.hr/katedre/Klinicko-lab%20dijagnostika/predavanja/Marija%20Crnic%20M.doc
Harmening DM. Modern blood banking & transfusion practice (page 475-495). E.A.Davis Company.Philadelphia 2012.
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci (odobrenog od Senata Sveučilišta u Rijeci), te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenom na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 70 bodova, a na završnom ispitu 30 bodova.
Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS (A-E) i brojčanog sustava (1-5). Ocjenjivanje u ECTS sustavu izvodi se apsolutnom raspodjelom, te prema diplomskim kriterijima ocjenjivanja.
Od maksimalnih 70 ocjenskih bodova koje je moguće ostvariti tijekom nastave, student mora sakupiti minimum od 40 ocjenskih bodova da bi pristupio završnom ispitu. Studenti koji sakupe manje od 40 ocjenskih bodova imat će priliku za jedan popravni međuispit te, ako na tom međuispitu ispitu zadovolje, moći će pristupiti završnom ispitu. Studenti koji sakupe između 40 i 49,9 ocjenskih bodova (FX ocjenska kategorija) imaju pravo izaći na završni ispit, koji se tada smatra popravnim ispitom i ne boduje se, i u tom slučaju završna ocjena može biti jedino dovoljan 2E (50%). Studenti koji sakupe 39,9 i manje ocjenskih bodova (F ocjenska kategorija) moraju ponovno upisati kolegij.
Ocjenske bodove student stječe aktivnim sudjelovanjem u nastavi, izvršavanjem postavljenih zadataka i izlascima na međuispite na sljedeći način
Ocjenske bodove student stječe na sljedeći način:
I. Tijekom nastave vrednuje se (maksimalno do 70 bodova):
a) obvezni pismeni test
Pohađanje nastave se posebno ne boduje. Student može izostati s 30% nastave zbog zdravstvenih razloga što opravdava liječničkom ispričnicom.
Ukoliko student neopravdano izostane s više od 30% nastave ne može nastaviti praćenje kolegija te gubi mogućnost izlaska na završni ispit. Time je prikupio 0 ECTS bodova i ocijenjen je ocjenom F.
a) Obvezni test (do 70 bodova)
Pismeni test sastoji se od 35 pitanja, te nosi 70 ocjenskih bodova (kriterij za dobivanje ocjenskih bodova je 50% točno riješenih pitanja).
ocjena ocjenski bodovi točni odgovori
Nedovoljan 0 0-17
Dovoljan (E) 25-29 18-19
Dovoljan (D) 30-40 21-24
Dobar(C) 41-49 25-27
Vrlo dobar(B) 50-61 28-31
Izvrstan(A) 62-70 32-35
Završni ispit (ukupno 30 ocjenskih bodova)
Studenti koji su na obaveznom testu ostvarili više od 30 ocjenskih bodova obavezno pristupaju završnom ispitu na kojem mogu ostvariti maksimalno 30 bodova.
Studenti koji su na obaveznom testu ostvarili manje od 25 ocjenskih bodova (pripadaju kategoriji FX) mogu izaći na završni ispit, s time da moraju nadoknaditi od 0-10% ocjene i prema Pravilniku mogu dobiti samo ocjenu 2E.
Tko ne može pristupiti završnom ispitu:
Studenti koji nisu pristupili obaveznom pismenom testu, nemaju pravo izlaska na završni ispit (upisuju kolegij druge godine).
Završni ispit je usmeni ispit. Nosi 30 ocjenskih bodova (raspon od 15-30).
Uspjeh na završnom ispitu pretvara se u ocjenske bodove na sljedeći način:
ocjena ocjenski bodovi
Nedovoljan 0
Dovoljan 15
Dobar 20
Vrlo dobar 25
Izvrstan 30
Za prolaz na završnom ispitu i konačno ocjenjivanje (uključujući pribrajanje prethodno ostvarenih ocjenskih bodova tijekom nastave), student na završnom ispitu mora biti pozitivno ocijenjen i ostvariti minimum od 15 ocjenskih bodova (50%).
Ocjenjivanje u ECTS sustavu vrši se apsolutnom raspodjelom, odnosno na temelju konačnog postignuća:
A – 90 - 100% bodova
B – 80 - 89,9%
C – 70 - 79,9%
D -- 60 - 69,9%
E – 50 - 59,9%
Ocjene u ECTS sustavu prevode se u brojčani sustav na sljedeći način:
A = izvrstan (5)
B = vrlo dobar (4)
C = dobar (3)
D i E = dovoljan (2)
F i FX = nedovoljan (1)
Nastavni sadržaj i sve obavijesti vezane uz kolegij kao i ispitni termini nalaze se na mrežnim stranicama Medicinskog fakulteta u Rijeci, Katedre za kliničko-laboratorijsku dijagnostiku.
Ishodi učenja
Upoznati se s ciljem kolegija Uloga HLA gena u transplantaciji organa i dijagnostici autoimunih bolesti, upoznati wse i usvojiti znanje o povijesnim činjenicama razvoja
Ishodi učenja
Usvojiti osnove imunogenetike HLA sustava, laboratorijske pretrage koje se koriste, njihovu primjenu u kliničkoj praksi i interpretaciji nalaza.
Ishodi učenja
Upoznati značaj HLA u transplantaciji organa i dijagnostici različitih bolesti, posebice autoimunih bolesti.
Ishodi učenja
Principi stanične izolacije, praktično izvođenje testa korištenjem gradijenta gustoće, određivanje broja i vijabilnosti limfocita, podešavanje suspenzije limfocita za testiranje, zamrzavanje i pohrana suspenzije stanica.
Ishodi učenja
Praktično izvođenje tipizacije antigena HLA razreda I, interpretacija rezultata.
Ishodi učenja
Izolacija DNA iz uzoraka periferne krvi komercijalnim kitom. Određivanje koncentracije i čistoće DNA spektrofotometrom
Ishodi učenja
Molekularna tipizacija HLA na razini niske rezolucije korištenjem komercijalnih dijagnostičkih kitova.
Ishodi učenja
Elektroforeza uzoraka DNA umnoženih PCR-SSP reakcijom u agaroznom gelu – princip, praktično izvođenje testa. Tumačenje rezultata tipizacije HLA gena razreda i i razreda II.
Ishodi učenja
Upoznavanje s ulogom sustava HLA u patogenezi karcinoma želuca povezanog s Helicobacter pylori.
Ishodi učenja
Upoznavanje s ulogom sustava HLA u patogenezi i dijagnostici ankilozantnog spondilitisa.
Ishodi učenja
Upoznavanje s ulogom antitijela HLA u razvoju refrakternosti na transfuzije koncetrata trombocita: aktualne spoznaje od mehanizama nastanka do terapije.
Ishodi učenja
Upoznavanje s mogućnostima spriječavanja aloimunizacije HLA uzrokovane transfuzijom krvnih pripravaka.
Ishodi učenja
Upoznavanje s mehanizmom razvoja i važnosti donor specifičnih antitijela HLA u transplantaciji solidnih organa.
Ishodi učenja
Upoznavanje s vrstom i mogućnostima primjene neinvazivnih biomarkera u praćenju funkcije bubrežnosg presatka.
Ishodi učenja
Upoznavanje s prednostima i nedostatcima različitih testova križne probe u transplantaciji bubrega.
Ishodi učenja
Upoznavanje s ulogom sustava HLA, naročito alela razreda II, u patogenezi bolesnih stanja kože.
Ishodi učenja
Upoznavanje s metodama koje se primjenjuju u Laboratoriju za tipizaciju tkiva.
Ishodi učenja
Upoznati se s ciljem kolegija Uloga HLA gena u transplantaciji organa i dijagnostici autoimunih bolesti, upoznati wse i usvojiti znanje o povijesnim činjenicama razvoja
Ishodi učenja
Usvojiti osnove imunogenetike HLA sustava, laboratorijske pretrage koje se koriste, njihovu primjenu u kliničkoj praksi i interpretaciji nalaza.
Ishodi učenja
Upoznati značaj HLA u transplantaciji organa i dijagnostici različitih bolesti, posebice autoimunih bolesti.
Ishodi učenja
Principi stanične izolacije, praktično izvođenje testa korištenjem gradijenta gustoće
Ishodi učenja
Praktično određivanje broja i vijabilnosti limfocita, podešavanje suspenzije limfocita za testiranje, zamrzavanje i pohrana suspenzije stanica.
Ishodi učenja
Praktično izvođenje tipizacije antigena HLA razreda I, interpretacija rezultata
Ishodi učenja
Praktično izvođenje testa metodom lifocitotoksičnosti ovisne o komplementu sa i bez ditiotreitola, interpretacija rezultata i klinički značaj u transplantaciji organa.
Ishodi učenja
Pretraživanje prisustva i određivanje specifičnosti anti HLA antitijela u serumu pacijenata – princip testiranja, kliničko značenje u transplantaciji organa, suradnja Laboratorija sa Eurotransplantom
Ishodi učenja
Manualna izolacija DNA iz uzoraka periferne krvi komercijalnim kitom. Određivanje koncentracije i čistoće DNA spektrofotometrom
Ishodi učenja
Elektroforeza uzoraka DNA umnoženih PCR-SSP reakcijom u agaroznom gelu – princip, praktično izvođenje testa.
Ishodi učenja
Upoznati se s ciljem kolegija Uloga HLA gena u transplantaciji organa i dijagnostici autoimunih bolesti, upoznati wse i usvojiti znanje o povijesnim činjenicama razvoja
Ishodi učenja
Usvojiti osnove imunogenetike HLA sustava, laboratorijske pretrage koje se koriste, njihovu primjenu u kliničkoj praksi i interpretaciji nalaza.
Ishodi učenja
Upoznati značaj HLA u transplantaciji organa i dijagnostici različitih bolesti, posebice autoimunih bolesti.
Ishodi učenja
Principi stanične izolacije, praktično izvođenje testa korištenjem gradijenta gustoće
Ishodi učenja
Praktično određivanje broja i vijabilnosti limfocita, podešavanje suspenzije limfocita za testiranje, zamrzavanje i pohrana suspenzije stanica.
Ishodi učenja
Praktično izvođenje tipizacije antigena HLA razreda I, interpretacija rezultata
Ishodi učenja
Praktično izvođenje testa metodom lifocitotoksičnosti ovisne o komplementu sa i bez ditiotreitola, interpretacija rezultata i klinički značaj u transplantaciji organa.
Ishodi učenja
Pretraživanje prisustva i određivanje specifičnosti anti HLA antitijela u serumu pacijenata – princip testiranja, kliničko značenje u transplantaciji organa, suradnja Laboratorija sa Eurotransplantom
Ishodi učenja
Manualna izolacija DNA iz uzoraka periferne krvi komercijalnim kitom. Određivanje koncentracije i čistoće DNA spektrofotometrom
Ishodi učenja
Elektroforeza uzoraka DNA umnoženih PCR-SSP reakcijom u agaroznom gelu – princip, praktično izvođenje testa.
Ishodi učenja
Upoznati se s ciljem kolegija Uloga HLA gena u transplantaciji organa i dijagnostici autoimunih bolesti, upoznati wse i usvojiti znanje o povijesnim činjenicama razvoja
Ishodi učenja
Usvojiti osnove imunogenetike HLA sustava, laboratorijske pretrage koje se koriste, njihovu primjenu u kliničkoj praksi i interpretaciji nalaza.
Ishodi učenja
Upoznati značaj HLA u transplantaciji organa i dijagnostici različitih bolesti, posebice autoimunih bolesti.
Ishodi učenja
Principi stanične izolacije, praktično izvođenje testa korištenjem gradijenta gustoće
Ishodi učenja
Praktično određivanje broja i vijabilnosti limfocita, podešavanje suspenzije limfocita za testiranje, zamrzavanje i pohrana suspenzije stanica.
Ishodi učenja
Praktično izvođenje tipizacije antigena HLA razreda I, interpretacija rezultata
Ishodi učenja
Praktično izvođenje testa metodom lifocitotoksičnosti ovisne o komplementu sa i bez ditiotreitola, interpretacija rezultata i klinički značaj u transplantaciji organa.
Ishodi učenja
Pretraživanje prisustva i određivanje specifičnosti anti HLA antitijela u serumu pacijenata – princip testiranja, kliničko značenje u transplantaciji organa, suradnja Laboratorija sa Eurotransplantom
Ishodi učenja
Manualna izolacija DNA iz uzoraka periferne krvi komercijalnim kitom. Određivanje koncentracije i čistoće DNA spektrofotometrom
Ishodi učenja
Elektroforeza uzoraka DNA umnoženih PCR-SSP reakcijom u agaroznom gelu – princip, praktično izvođenje testa.