Kolegij
Studiji
Medicinsko laboratorijska dijagnostikaStudijska godina
1ISVU ID
227466ECTS
1.5
Cilj kolegija je je usvajanje osnovnih znanja iz područja embriologije, odnosno razumijevanje osnovnih pojmova o razvitku čovjeka prije rođenja te o faktorima koji na njega mogu utjecati i izazvati teratologena oštećenja. Cilj je upoznati studente s temeljnim morfogenetskim procesima koji se odigravaju tijekom organogeneze, te obrazložiti im značajke kritičnih perioda. Također je cilj prikazati najčešće malformacije i analizirati njihove uzroke te predočiti studentima mehanizme djelovanja pojedinih teratogenih čimbenika.
Sadržaj kolegija:
Spolni organi, gametogeneza, spolni ciklus. Temeljni razvojni procesi: proliferacija, migracija, indukcija, diferencijacija, programirana smrt stanica. Prenatalni razvoj čovjeka: embrionalno i fetalno doba u razvitku ploda. Kritična razdoblja tijekom razvoja. Teratogeni čimbenici – endogeni i egzogeni. Faktori okoliša - fizikalni, kemijski i biološki te njihovo djelovanje na razvoj čovjeka. Prirođene anomalije i klinički važni poremećaji nastali tijekom razvitka pojedinih sustava. Primjeri iz prakse. Prenatalna dijagnostika.
Odabrana poglavlja iz:
1. Sadler TW: Langmanova medicinska embriologija, VII izdanje, Školska knjiga, Zagreb,1996.
2. Mardešić D: “Pedijatrija”, Školska knjiga, Zagreb, 2003.
Odabrana poglavlja iz pojedinih priručnika stručne literature
Revijski članci (dostupni na PubMed-u) o temama iz područja koje obuhvaća kolegij.
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave. Također su dužni izraditi seminarski rad s dogovorenom temom, kojeg će predati u pisanom obliku te usmeno izložiti prilikom usmenog ispita.
Nastava se izvodi u obliku predavanja i seminara. Tijekom seminara nastavnik objašnjava temu i potiče aktivno i kritičko razmišljanje studenata te sudjelovanje u raspravi. Nastavnici sa studentima raspravljaju o specifičnostima i problemima u sklopu svake obrađivane teme.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenom na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Završna ocjena:
Konačna ocjena znanja studenta se oblikuje temeljem ocjene seminara, te završnog ispita.
Ispitna razdoblja i prijava ispita
Prvi ispitni termin za završni test biti će odmah po završetku nastave.
Ispiti se prijavljuju u ISVU sustavu.
Na kraju nastave pismeni test i usmeni završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti te pristupanjem završnom ispitu student stječe 1,5 ECTS bod.
Cilj kolegija je je usvajanje osnovnih znanja iz područja embriologije, odnosno razumijevanje osnovnih pojmova o razvitku čovjeka prije rođenja te o faktorima koji na njega mogu utjecati i izazvati teratologena oštećenja. Cilj je upoznati studente s temeljnim morfogenetskim procesima koji se odigravaju tijekom organogeneze, te obrazložiti im značajke kritičnih perioda. Također je cilj prikazati najčešće malformacije i analizirati njihove uzroke te predočiti studentima mehanizme djelovanja pojedinih teratogenih čimbenika.
Sadržaj kolegija:
Spolni organi, gametogeneza, spolni ciklus. Temeljni razvojni procesi: proliferacija, migracija, indukcija, diferencijacija, programirana smrt stanica. Prenatalni razvoj čovjeka: embrionalno i fetalno doba u razvitku ploda. Kritična razdoblja tijekom razvoja. Teratogeni čimbenici – endogeni i egzogeni. Faktori okoliša - fizikalni, kemijski i biološki te njihovo djelovanje na razvoj čovjeka. Prirođene anomalije i klinički važni poremećaji nastali tijekom razvitka pojedinih sustava. Primjeri iz prakse. Prenatalna dijagnostika.
Odabrana poglavlja iz:
1. Sadler TW: Langmanova medicinska embriologija, VII izdanje, Školska knjiga, Zagreb,1996.
2. Mardešić D: “Pedijatrija”, Školska knjiga, Zagreb, 2003.
Odabrana poglavlja iz pojedinih priručnika stručne literature
Revijski članci (dostupni na PubMed-u) o temama iz područja koje obuhvaća kolegij.
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave. Također su dužni izraditi seminarski rad s dogovorenom temom, kojeg će predati u pisanom obliku te usmeno izložiti prilikom usmenog ispita.
Nastava se izvodi u obliku predavanja i seminara. Tijekom seminara nastavnik objašnjava temu i potiče aktivno i kritičko razmišljanje studenata te sudjelovanje u raspravi. Nastavnici sa studentima raspravljaju o specifičnostima i problemima u sklopu svake obrađivane teme.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenom na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Završna ocjena:
Konačna ocjena znanja studenta se oblikuje temeljem ocjene seminara, te završnog ispita.
Ispitna razdoblja i prijava ispita
Prvi ispitni termin za završni test biti će odmah po završetku nastave.
Ispiti se prijavljuju u ISVU sustavu.
Na kraju nastave pismeni test i usmeni završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti te pristupanjem završnom ispitu student stječe 1,5 ECTS bod.
Cilj kolegija je je usvajanje osnovnih znanja iz područja embriologije, odnosno razumijevanje osnovnih pojmova o razvitku čovjeka prije rođenja te o faktorima koji na njega mogu utjecati i izazvati teratologena oštećenja. Cilj je upoznati studente s temeljnim morfogenetskim procesima koji se odigravaju tijekom organogeneze, te obrazložiti im značajke kritičnih perioda. Također je cilj prikazati najčešće malformacije i analizirati njihove uzroke te predočiti studentima mehanizme djelovanja pojedinih teratogenih čimbenika.
Sadržaj kolegija:
Spolni organi, gametogeneza, spolni ciklus. Temeljni razvojni procesi: proliferacija, migracija, indukcija, diferencijacija, programirana smrt stanica. Prenatalni razvoj čovjeka: embrionalno i fetalno doba u razvitku ploda. Kritična razdoblja tijekom razvoja. Teratogeni čimbenici – endogeni i egzogeni. Faktori okoliša - fizikalni, kemijski i biološki te njihovo djelovanje na razvoj čovjeka. Prirođene anomalije i klinički važni poremećaji nastali tijekom razvitka pojedinih sustava. Primjeri iz prakse. Prenatalna dijagnostika.
Odabrana poglavlja iz:
1. Sadler TW: Langmanova medicinska embriologija, VII izdanje, Školska knjiga, Zagreb,1996.
2. Mardešić D: “Pedijatrija”, Školska knjiga, Zagreb, 2003.
Odabrana poglavlja iz pojedinih priručnika stručne literature
Revijski članci (dostupni na PubMed-u) o temama iz područja koje obuhvaća kolegij.
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave. Također su dužni izraditi seminarski rad s dogovorenom temom, kojeg će predati u pisanom obliku te usmeno izložiti prilikom usmenog ispita.
Nastava se izvodi u obliku predavanja i seminara. Tijekom seminara nastavnik objašnjava temu i potiče aktivno i kritičko razmišljanje studenata te sudjelovanje u raspravi. Nastavnici sa studentima raspravljaju o specifičnostima i problemima u sklopu svake obrađivane teme.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenom na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Završna ocjena:
Konačna ocjena znanja studenta se oblikuje temeljem ocjene seminara, te završnog ispita.
Ispitna razdoblja i prijava ispita
Prvi ispitni termin za završni test biti će odmah po završetku nastave.
Ispiti se prijavljuju u ISVU sustavu.
Na kraju nastave pismeni test i usmeni završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti te pristupanjem završnom ispitu student stječe 1,5 ECTS bod.
Cilj kolegija je je usvajanje osnovnih znanja iz područja embriologije, odnosno razumijevanje osnovnih pojmova o razvitku čovjeka prije rođenja te o faktorima koji na njega mogu utjecati i izazvati teratologena oštećenja. Cilj je upoznati studente s temeljnim morfogenetskim procesima koji se odigravaju tijekom organogeneze, te obrazložiti im značajke kritičnih perioda. Također je cilj prikazati najčešće malformacije i analizirati njihove uzroke te predočiti studentima mehanizme djelovanja pojedinih teratogenih čimbenika.
Sadržaj kolegija:
Spolni organi, gametogeneza, spolni ciklus. Temeljni razvojni procesi: proliferacija, migracija, indukcija, diferencijacija, programirana smrt stanica. Prenatalni razvoj čovjeka: embrionalno i fetalno doba u razvitku ploda. Kritična razdoblja tijekom razvoja. Teratogeni čimbenici – endogeni i egzogeni. Faktori okoliša - fizikalni, kemijski i biološki te njihovo djelovanje na razvoj čovjeka. Prirođene anomalije i klinički važni poremećaji nastali tijekom razvitka pojedinih sustava. Primjeri iz prakse. Prenatalna dijagnostika.
Odabrana poglavlja iz:
1. Sadler TW: Langmanova medicinska embriologija, VII izdanje, Školska knjiga, Zagreb,1996.
2. Mardešić D: “Pedijatrija”, Školska knjiga, Zagreb, 2003.
Odabrana poglavlja iz pojedinih priručnika stručne literature
Revijski članci (dostupni na PubMed-u) o temama iz područja koje obuhvaća kolegij.
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave. Također su dužni izraditi seminarski rad s dogovorenom temom, kojeg će predati u pisanom obliku te usmeno izložiti prilikom usmenog ispita.
Nastava se izvodi u obliku predavanja i seminara. Tijekom seminara nastavnik objašnjava temu i potiče aktivno i kritičko razmišljanje studenata te sudjelovanje u raspravi. Nastavnici sa studentima raspravljaju o specifičnostima i problemima u sklopu svake obrađivane teme.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenom na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Završna ocjena:
Konačna ocjena znanja studenta se oblikuje temeljem ocjene seminara, te završnog ispita.
Ispitna razdoblja i prijava ispita
Prvi ispitni termin za završni test biti će odmah po završetku nastave.
Ispiti se prijavljuju u ISVU sustavu.
Na kraju nastave pismeni test i usmeni završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti te pristupanjem završnom ispitu student stječe 1,5 ECTS bod.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s osnovnim pojmovima embriologije i teratologije. Upoznati se sa razvojem embriologije te povijesnim činjenicama vezanim uz prepoznavanje teratogenih utjecaja.
Ishodi učenja
Upoznati se s razvitkom ploda nakon implantacije; formiranjem zametnih listića, osnovama formiranja organa i organskih sustava. Upoznati se i razumjeti način formiranja plodovih ovojnica te građu i funkciju placentarne barijere
Razumjeti i usvojiti podjelu na karakteristična razdoblja tijekom intrauterinog razvitka
Ishodi učenja
Upoznati se s čimbenicima koji mogu utjecati na razvitak ploda, razlikovati pojedine skupine teratogenih čimbenika, te se upoznati s osnovnim mehanizmima njihovog djelovanja. Uočiti razlike između kongenitalnih anomalija nastalih različitim mehanizmima djelovanja.
Ishodi učenja
Upoznati se s najkarakterističnijim skupinama lijekova koji imaju teratogeno djelovanje
Ishodi učenja
Upoznati se s rutinskim pretragama koje se vrše tijekom trudnoće, kao i s indikacijama za detaljnije pretrage u slučaju djelovanja nekog od teratogenih čimbenika
Ishodi učenja
Definirati preembrionalni period, embrionalno i fetalno doba; prepoznati karakteristike pojedinih faza u razvitku ploda i plodovih ovojnica; definirati procese ovulacije, oplodnje, implantacije i gastrulacije.
Ishodi učenja
Definirati pojedine skupine teratogena
Prepoznati osjetljivost pojedinih razdoblja na teratogene
Razumjeti značaj placentarne barijere prilikom prijenosa različitih potencijalno teratogenih tvari
Ishodi učenja
Razlikovati različite vrste prirođenih anomalija.
Prepoznati period djelovanja teratogena i povezati s rezultirajućom anomalijom.
Razumjeti mehanizam djelovanja pojedinih teratogena i povezati s rezultirajućom anomalijom.
Ishodi učenja
Definirati kemijske teratogene faktore iz različitih područja života, te raspraviti načine prevencije.
Upoznati se s teratogenim čimbenicima iz okoliša.
Ishodi učenja
Definirati biološke teratogene čimbenike od strane majke, od strane djeteta. Upoznati se i raspraviti metode dijagnostike i prevencije.
Upoznati se s uzročnicima infekcija koje imaju teratogeno djelovanje. Razumjeti njihov mehanizam djelovanja, upoznati se s načinima dijagnostike, prevencije i terapije.
Ishodi učenja
Prezentacija studentskih seminara koje su izradili na temu pojedinih problema vezanih uz kongenitalne anomalije.