Kolegij
Studiji
Medicinsko laboratorijska dijagnostikaStudijska godina
3ISVU ID
253362ECTS
1.50
Cilj kolegija:
upoznati studente s osnovama glavnog sustava tkivne podudarnosti u čovjeka – sustava HLA (Human Leukocyte Antigens), metodama dokazivanja polimorfizma gena i antigena HLA razreda I i II te metodama dokazivanja prisustva i određivanja specifičnosti antitijela HLA. Studenti stječu znanje o ulozi sustava HLA u transplantaciji solidnih organa i krvotvornih matičnih stanica, dijagnostici određenih bolesti te transfuzijskoj medicini. Kroz vježbe, koje su sastavni dio kolegija, dobivaju uvid u osnove sustava upravljanja kvalitetom rada u laboratoriju za tipizaciju tkiva Studenti će stečena znanja o sustavu HLA i metodama koje se izvode u laboratoriju za tipizaciju tkiva implementirati u razumijevanje značaja i uloge imunogenetike u transplantaciji tkiva i organa, dijagnostici različitih bolesti i transfuzijskoj medicini te će se upoznati s osnovama sustava upravljanja kvalitetom u laboratoriju.
Sadržaj kolegija:
- Osnove sustava HLA: povijesni pregled otkrića, kratka povijest osnutka i razvoja laboratorija za tipizaciju tkiva u Rijeci, ustroj sustava HLA, građa i biološka uloga molekula HLA razreda I i II, genska organizacija, osnovne osobitosti sustava HLA (genotip, fenotip, neravnoteža udruživanja itd.), nazivlje, nasljeđivanje.
- Metode određivanja polimorfizma gena i antigena HLA (izolacija limfocita, test limfocitotoksičnosti ovisne o komplementu, tehnika zamrzavanja stanica u tekućem dušiku, izolacija DNA, umnažanje gena PCR testom, horizontalna gel elektroforeza, analiza dobivenih rezultata).
- Ispitivanje limfocitotoksičnih antitijela: metoda CDC, tehnologija Luminex, analiza rezultata.
- Prijetransplantacijska križna proba.
- Poslijetransplantacijsko praćenje antitijela HLA.
- Kliničko-laboratorijska obrada bolesnika na „Listi čekanja Eurotransplanta“ za transplantaciju solidnih organa (bubreg,srce, jetra itd): kliničko-laboratorijska obrada živog i umrlog davatelja organa, značaj podudarnosti u sustavu HLA na preživljavanje transplantiranog organa, važnost antitijela HLA u transplantaciji organa, sudjelovanje laboratorija za tipizaciju tkiva u Eurotransplantu.
- Povezanost HLA i bolesti (multipla skleroza, celijakija, reumatoidni artritis i dr.).
- Povezanost sustava HLA i transfuzijske medicine: transfuzijske reakcije, primjena filtriranih krvnih pripravaka u bolesnika na listi čekanja za transplantaciju organa, refrakternost bolesnika na transfuzije koncentrata trombocita.
- Osnove upravljanja kvalitetom u laboratoriju: standardni operativni postupci, kontrole reaktivnosti seruma, vođenje i pohrana dokumentacije, vanjske i unutarnje kontrole kvalitete, akreditacija laboratorija za tipizaciju tkiva i sl.
Izvođenje nastave:
Nastava se izvodi u obliku predavanja i vježbi. Predviđeno vrijeme trajanja nastave je 10 radnih dana tijekom XIII. – XVI. tjedna nastave u zimskom semestru. Tijekom predavanja studenti će se upoznati s temeljnim znanjima o sustavu HLA i njegovoj važnosti u kliničkoj praksi dok će tijekom vježbi naučiti rukovati standardnom opremom i priborom, izvesti neke od metoda laboratorijske dijagnostike te se upoznati s osnovama sustava upravljanja kvalitetom. Vježbe se izvode praktično u laboratoriju uz nadzor nastavnika, a rezultati se zajednički analiziraju i raspravljaju. Na kraju nastave održat će se pismeni test i usmeni završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti te pristupanjem pismenom testu i završnom ispitu student stječe 1,5 ECTS bodova.
Katalinić N, Balen S. Sustav HLA u kliničkoj praksi. Osijek, Hrvatska, Sveučilište JJ Strossmayera u Osijeku, Fakultet za dentalnu medicinu i zdravstvo, 2021.
Balen S. Priručnik-Osnove transfuzijske medicine. Medicinski fakultet Osijek; 2014.
Žunec R. Imunobiologija transplantacije. U: Bašić Jukić N, Kaštelan Ž, ur. Transplantacija bubrega. Zagreb: Medicinska naklada; 2016. str. 21-35.
Žunec R, Grubić Z, Balen S. Važnost imunogenetike u transplantaciji organa. Medix 2011; 92/93: 208-213. Dostupno na: https://hrcak.srce.hr/index.php?show=clanak&id_clanak_jezik=127837
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci (od 5.lipnja 2018.), te prema odluci Fakultetskog vijeća Medicinskog fakulteta u Rijeci (od 12. lipnja 2018.). Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 ocjenskih bodova, a na završnom ispitu 50 ocjenskih bodova. Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS (A-F) i brojčanog sustava (1-5). Ocjenjivanje u ECTS sustavu izvodi se apsolutnom raspodjelom, te prema preddiplomskim kriterijima ocjenjivanja. Od maksimalnih 50 ocjenskih bodova koje je moguće ostvariti tijekom nastave, student mora sakupiti minimum od 26 ocjenskih bodova da bi pristupio završnom ispitu. Studenti koji sakupe manje od 26 ocjenskih bodova imat će priliku za jedan popravni međuispit te, ako na tom međuispitu ispitu zadovolje, moći će pristupiti završnom ispitu. Studenti koji sakupe 25,9 i manje ocjenskih bodova (F ocjenska kategorija) moraju ponovno upisati kolegij. Ocjenske bodove student stječe aktivnim sudjelovanjem u nastavi, izvršavanjem postavljenih zadataka i izlascima na međuispite na sljedeći način: I. Tijekom nastave vrednuje se (maksimalno do 50 bodova): a) pohađanje nastave (do 5 bodova) b) aktivnost u nastavi (do 45 bodova)
Student može izostati s 30% nastave isključivo zbog zdravstvenih razloga što opravdava liječničkom ispričnicom. Nazočnost na predavanjima, seminarima i vježbama je obvezna. Nadoknada seminara i vježbi je moguća uz prethodni dogovor s voditeljem. Ukoliko student neopravdano izostane s više od 30% nastave ne može nastaviti praćenje kolegija te gubi mogućnost izlaska na završni ispit. Time je prikupio 0 ECTS bodova i ocijenjen je ocjenom F. Bodovanje nazočnosti na nastavi (predavanja i vježbe) obavljat će se na slijedeći način:
b) aktivnosti u nastavi Tijekom nastave ocjenjuje se pripremljenost studenata za seminare, aktivno sudjelovanje u kritičkoj raspravi nakon seminara, elaboriranje problematike prikazane u seminarima, samostalan rad u smislu istraživanja literaturnih podataka te dodatnih prijedloga u konceptu održavanja nastave.
II. Završni ispit (ukupno 50 ocjenskih bodova) Završni ispit se sastoji iz obaveznog pismenog i usmenog dijela. Pismeni dio ispita nosi do 25 ocjenskih bodova. Usmeni ispit nosi 25 ocjenskih bodova.
Pismeni test sastoji se od 25 pitanja, te nosi 25 ocjenskih bodova (kriterij za dobivanje ocjenskih bodova je 50% točno riješenih pitanja).
b) Završni usmeni ispit (do 25 ocjenskih bodova) Studenti koji nisu pristupili obaveznom pismenom testu, kao i studenti koji nisu prešli ispitni prag tj. nisu ostvarili više od 50% uspješno riješenog testa, nemaju pravo izlaska na usmeni ispit (upisuju ponovno kolegij druge godine). Za prolaz na završnom usmenom ispitu i konačno ocjenjivanje (uključujući pribrajanje prethodno ostvarenih ocjenskih bodova na obaveznom testu), student mora biti pozitivno ocijenjen i ostvariti minimum od 50% uspješnih odgovora . Ocjenjivanje u ECTS sustavu vrši se apsolutnom raspodjelom, odnosno na temelju konačnog postignuća: A – 90 - 100% bodova B – 75 - 89,9% C – 60 - 74,9% D -- 50 - 59,9% F – 0 - 49,9% Ocjene u ECTS sustavu prevode se u brojčani sustav na sljedeći način: A = izvrstan (5) B = vrlo dobar (4) C = dobar (3) D = dovoljan (2) F = nedovoljan (1) |
Nastavni sadržaji i sve obavijesti vezane uz kolegij kao i ispitni termini nalaze se na mrežnim stanicama Medicinskog fakulteta u Rijeci, Katedre za kliničko-laboratorijsku dijagnostiku, kao i u Merlinu.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s: ciljem predmeta „Značaj sustava HLA u kliničkoj medicini“, povijesnim pregledom otkrića sustava HLA, osnovama građe i biološke uloge molekula HLA razreda I i II, genskom organizacijom sustava HLA, nazivljem gena i antigena HLA, nasljeđivanjem gena HLA.
Ishodi učenja
Polaznici će steći osnovna znanja o metodama određivanja polimorfizma gena i antigena HLA:
- serološka tipizacija HLA metodom CDC - test mikrolimfocitotoksičnosti ovisne o komplementu,
- molekularna tipizacija HLA metodom PCR-SSP - metoda lančane reakcije polimerazom u kojoj se koriste početnice specifične za sekvencu gena),
- molekularna tipizacija HLA metodom PCR-SSO - metoda lančane reakcije polimerazom u kojoj se koriste oligonukleotidne probe specifične za sekvencu gena,
- molekularna tipizacija HLA ostalim metodama.
Ishodi učenja
Nakon predavanja studenti će razumjeti osnove vezane uz:
- probir seruma bolesnika na prisustvo antitijela HLA (engl. screening),
- metode probira seruma (test mikrolimfocitotoksičnosti ovisne o komplementu, Luminex),
- analizu rezultata.
Ishodi učenja
Studenti će moći opisati i analizirati:
- rad laboratorija za tipizaciju tkiva u sustavu Eurotransplanta,
- značenje tipizacije HLA davatelja i primatelja u transplantaciji,
- ulogu antitijela HLA u transplantaciji,
- važnost testa križne probe prije transplantacije,
- ulogu sustava HLA u patogenezi bolesti,
- kliničku važnosti određivanja polimorfizma gena/antigena HLA u dijagnostici autoimunih bolesti,
- učinak antitijela HLA na razvoj transfuzijskih reakcija.
Ishodi učenja
Studenti će naučiti definirati:
- osnovne elemente sustava upravljanja kvalitetom u laboratoriju (standardni operativni postupci, kontrole reaktivnosti seruma, vođenje i pohrana dokumentacije itd.),
- postupke akreditacije laboratorija za tipizaciju tkiva.
Ishodi učenja
Studenti će sami izvoditi postupak izolacije limfocita iz dostupnih uzoraka krvi ili tkiva.
Ishodi učenja
Studenti će izvesti pripremu za tipizaciju antigena HLA razreda I metodom CDC.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s tumačenjem rezultata serološke tipizacije antigena HLA koju su izveli.
Ishodi učenja
Studenit će provesti manualnu izolaciju DNA iz uzoraka periferne krvi komercijalnim kitom.
Ishodi učenja
Studenti će provesti pripremu za molekularnu tipizaciju alela HLA metodom PCR-SSP.
Ishodi učenja
Studenti će izvoditi elektroforezu uzoraka DNA umnoženih PCR-SSP reakcijom u agaroznom gelu.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s tumačenjem rezultata tipizacije HLA gena razreda i i razreda II.
Ishodi učenja
Studneti će sudjelovati u analizi primjera kliničke primjene tipizacije HLA u dijagnostici bolesti.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s tumačenjem i usporedbom rezultata screeninga seruma bolesnika na prisustvo i određivanje specifičnosti antitijela HLA primjenom metoda CDC i Luminex.
Ishodi učenja
Studenti će sudjelovati u izvođenju i/ili tumačenju rezultata testa križne probe prije transplantacije organa.
Ishodi učenja
Studenti će sudjelovati u analizi primjera kliničke primjene imunogenetskih pretraga u transplantaciji bubrega.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s laboratorijskom kontrolom kvalitete (unutarnje kontrole kvalitete rada djelatnika, sudjelovanje u vanjskim kontrolama kvalitete, „Wipe test“, kontrole reaktivnosti seruma, vođenje i pohrana dokumentacije itd.)
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s postupcima akreditacije laboratorija (programi akreditacije i inspekcije, postupci pripreme laboratorija itd.)
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s: ciljem predmeta „Značaj sustava HLA u kliničkoj medicini“, povijesnim pregledom otkrića sustava HLA, osnovama građe i biološke uloge molekula HLA razreda I i II, genskom organizacijom sustava HLA, nazivljem gena i antigena HLA, nasljeđivanjem gena HLA.
Ishodi učenja
Polaznici će steći osnovna znanja o metodama određivanja polimorfizma gena i antigena HLA:
- serološka tipizacija HLA metodom CDC - test mikrolimfocitotoksičnosti ovisne o komplementu,
- molekularna tipizacija HLA metodom PCR-SSP - metoda lančane reakcije polimerazom u kojoj se koriste početnice specifične za sekvencu gena),
- molekularna tipizacija HLA metodom PCR-SSO - metoda lančane reakcije polimerazom u kojoj se koriste oligonukleotidne probe specifične za sekvencu gena,
- molekularna tipizacija HLA ostalim metodama.
Ishodi učenja
Nakon predavanja studenti će razumjeti osnove vezane uz:
- probir seruma bolesnika na prisustvo antitijela HLA (engl. screening),
- metode probira seruma (test mikrolimfocitotoksičnosti ovisne o komplementu, Luminex),
- analizu rezultata.
Ishodi učenja
Studenti će moći opisati i analizirati:
- rad laboratorija za tipizaciju tkiva u sustavu Eurotransplanta,
- značenje tipizacije HLA davatelja i primatelja u transplantaciji,
- ulogu antitijela HLA u transplantaciji,
- važnost testa križne probe prije transplantacije,
- ulogu sustava HLA u patogenezi bolesti,
- kliničku važnosti određivanja polimorfizma gena/antigena HLA u dijagnostici autoimunih bolesti,
- učinak antitijela HLA na razvoj transfuzijskih reakcija.
Ishodi učenja
Studenti će naučiti definirati:
- osnovne elemente sustava upravljanja kvalitetom u laboratoriju (standardni operativni postupci, kontrole reaktivnosti seruma, vođenje i pohrana dokumentacije itd.),
- postupke akreditacije laboratorija za tipizaciju tkiva.
Ishodi učenja
Studenti će sami izvoditi postupak izolacije limfocita iz dostupnih uzoraka krvi ili tkiva.
Ishodi učenja
Studenti će izvesti pripremu za tipizaciju antigena HLA razreda I metodom CDC.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s tumačenjem rezultata serološke tipizacije antigena HLA koju su izveli.
Ishodi učenja
Studenit će provesti manualnu izolaciju DNA iz uzoraka periferne krvi komercijalnim kitom.
Ishodi učenja
Studenti će provesti pripremu za molekularnu tipizaciju alela HLA metodom PCR-SSP.
Ishodi učenja
Studenti će izvoditi elektroforezu uzoraka DNA umnoženih PCR-SSP reakcijom u agaroznom gelu.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s tumačenjem rezultata tipizacije HLA gena razreda i i razreda II.
Ishodi učenja
Studneti će sudjelovati u analizi primjera kliničke primjene tipizacije HLA u dijagnostici bolesti.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s tumačenjem i usporedbom rezultata screeninga seruma bolesnika na prisustvo i određivanje specifičnosti antitijela HLA primjenom metoda CDC i Luminex.
Ishodi učenja
Studenti će sudjelovati u izvođenju i/ili tumačenju rezultata testa križne probe prije transplantacije organa.
Ishodi učenja
Studenti će sudjelovati u analizi primjera kliničke primjene imunogenetskih pretraga u transplantaciji bubrega.
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s laboratorijskom kontrolom kvalitete (unutarnje kontrole kvalitete rada djelatnika, sudjelovanje u vanjskim kontrolama kvalitete, „Wipe test“, kontrole reaktivnosti seruma, vođenje i pohrana dokumentacije itd.)
Ishodi učenja
Studenti će se upoznati s postupcima akreditacije laboratorija (programi akreditacije i inspekcije, postupci pripreme laboratorija itd.)