Kolegij
Kolegij Fizika medicinske dijagnostike je obavezni kolegij na 3. godini Integriranog preddiplomskog i diplomskog studija Medicine. Nastava je organizirana je u obliku predavanja (6 sati) i seminara (9 sati), ukupno 15 sati (1 ECTS) i održava se u ljetnom semestru, od 6. do 11. tjedna. Svi oblici nastave su obavezni.
Cilj kolegija je prikazati osnove fizikalnih fenomena koji stoje u pozadini dobivanja kvalitetne dijagnostičke informacije (ionizirajuće zračenje, ultrazvuk, nuklerana magnetska rezonancija) te definirati osnovne metode medicinske dijagnostike i tehnike oslikavanja. Ukazati na različite načine prikupljanja podataka potrebnih za dobivanje kvalitetne dijagnostičke informacije, njihovu obradu i različite načine prikaza. Upoznavanje s načinom primjene ionizirajućeg zračenja za terapiju onkoloških bolesnika i ultrazvuka u fizikalnoj terapiji. Naglasti važnost uspostave sustava osiguranja kvalitete i njegove redovite provedbe u svrhu postizanja i održavanja kvalitetne medicinskog postupka.
ISHODI UČENJA ZA KOLEGIJ:
Nakon položenog ispita, student će biti osposobljen:
KOGNITIVNA DOMENA – ZNANJE
1. . opisati interakcije različitih elektromagnetskih i čestičnih zračenja sa živim tkivima čovjeka
2. prepoznati fizikalne osnove nuklearne magnetske rezonancije
3. objasniti princip upotrebe rendgenskog zračenja kao dijagnostičke metode
4. nabrojati mogućnosti upotrebe ultrazvuka
5. diskutirati temeljne principe najvažnijih tehnologija i dijagnostičkih postupaka
6. raspraviti prednosti i nedostatke pojedinih dijagnostičkih metoda
7. odabrati upotrebu pojedine dijagnostičke metode
SADRŽAJ KOLEGIJA:
Fizikalne osnove metoda medicinske dijagnostike i terapije:
- ionizirajuće zračenje-ionizacija materije, mehanizimi nastanka, vrste ionizirajućeg zračenja i njihove karakteristike, mehanizmi međudjelovanja X-zraka s materijom, detekcija, bioefekti i osnovni principi zaštite
- ultrazvuk-način nastanka i karakteristike, energija i intenzitet ultrazvučnog vala, širenje, slabljenje i raspršenje ultrazvučnog vala, Dopplerov efekt, detekcija i bioefekti
- nuklearna magnetska rezonancija-magnetizacija, spin jezgre, rezonancija, ponašanje jezgre u magnetskom polju, Larmourova frekvencija, vremena relaksacije i detekcija.
OBLICI NASTAVE I METODE UČENJA:
Nastava se održava po hibridnom modelu nastave. 60% nastave predavanja i seminara ide u živo, a 40% online preko platforme MS Teams.
|
1. D.R. Dance, S. Cristofides; A.D.A.Maidment, I.D.McLean, K.H.Ng: Diagnostic Radiology Physics-A Handbook fo Teachers and Students,
http://www-pub.iaea.org/MTCD/Publications/PDF/Pub1564webNew-74666420.pdf
2. D.L. Bailey, J.L. Humm, A. Todd-Pokropek, A. van Aswegen: Nuclear Medicine Physics-A Handbook for Teachers and Students,
http://www-pub.iaea.org/MTCD/publications/PDF/Pub1617web-1294055.pdf
3. E.B. Podgorsak: Radiation oncology Physics-A Handbook for Teachers and Students,
http://wwwpub. iaea.org/mtcd/publications/pdf/pub1196_web.pdf
4. B. Breyer: Medicinski dijagnostički ultrazvuk, Školska knjiga, Zagreb, 1991
5. P. Fish: Physics and Instrumentation of Diagnostic Medical Ultrasound, John Wiley & Sons, 1996.
6. C.R. Hill, J.C. Bamber, G.R. ter Haar: Physical Principles of Medical Ultrasonics, John Wiley & Sons, 2004.
7. Šantić: Biomedicinska elektronika, Školska knjiga, Zagreb, 1995.
8. I. Fučkan: Magnetska rezonancija, Priprema i planiranje pregleda, Tko zna zna d.o.o., Zagreb, 2012.
9. Državni zavod za radiološku i nuklearnu sigurnost,
http://cms.dzrns.hr/zastita_od_zracenja/kontrola_kvalitete
Sve obavijesti o provođenju kolegija, kao i nastavni materijali bit će dostupni na sustavu za e-učenje Merlin. Studenti trebaju redovito posjećivati navedeni sustav kako bi bili na vrijeme informirani o svim činjenicama ili promjenama koje se tiču kolegija. Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave. Svaki student je dužan izraditi seminarski rad i izložiti ga pred svojom seminarskom grupom.
POHAĐANJE NASTAVE:
Nastava je organizirana prema rasporedu objavljenom na sustavu za e-učenje Merlin i INP aplikaciji Medicinskog fakulteta u Rijeci. Prisustvovanje predavanjima, seminarina, vježbama i međuispitima je obavezno te se za svaki od navedenih oblika nastave zasebno vodi evidencija za svakog studenta. Svi navedeni oblici nastave započinju u točno naznačeno vrijeme prema navedenom rasporedu te će kašnjenje biti tretirano kao izostanak. Ulasci/izlasci tijekom održavanja nastave se ne uvažavaju.
Student može opravdano izostati do 30 % sati predviđenih zasebno za vježbe, seminare i predavanja, isključivo zbog zdravstvenih razloga, što se opravdava liječničkom ispričnicom (uključujući izostanke s međuispita). Ako student neopravdano izostane s više od 30 % nastave po pojedinom obliku nastave (_ sati predavanja, _ sati seminara, _ sata vježbi), ne može nastaviti praćenje kolegija i gubi mogućnost izlaska na završni ispit (0 ECTS bodova, ocjena F).
POSEBNE ODREDBE ZA ONLINE NASTAVU:
Shodno trenutno važećim “Preporukama za primjereno ponašanje u virtualnim sustavima za provođenje online nastave i ostalim oblicima rada u virtualnom okruženju” Sveučilišta u Rijeci (3.3.2021.), određeni oblici nastave će biti održani u online okruženju u realnom vremenu prema objavljenom rasporedu. Predavanja, seminari i vježbe će se održavati na platformi MS Teams, a studenti trebaju imati uključenu kameru čitavo vrijeme trajanja nastave, te mikrofon u trenutku interakcije. Ponovljena nemogućnost uključivanja kamere i/ili mikrofona bit će tretirana kao izostanak.
Kolegij bez ocjenjivanja
Rad studenata se ne ocjenjuje, već se vrednuje kroz izradu seminarskog rada i prezentiranje istog. Uspješno savladan kolegij označava se kao položen.
ZAVRŠNI ISPIT:
Završnom ispitu ne mogu pristupiti studentice i studenti koji:
• Nisu izradili seminar i nisu ga prezentirali pred grupom i koji imaju 30 % i više neopravdanih izostanaka s nastave
Takav student/ica ocjenjuje se ocjenom F (neuspješan), ne može steći ECTS bodove niti izaći na završni ispit, odnosno mora predmet ponovno upisati naredne akademske godine.
Završnom ispitu mogu pristupiti studenti/ce koji:
• su izradili seminar koji je pozitivno vrednovan i uspješno ga prezentirali pred grupom.
Završni ispit je dovoljno prijaviti preko studomata i ako su zadovoljeni prethodno spomenuti uvijeti u ISVU sustav se upisuje “položeno”.
KONAČNA OCJENA:
Studenima koji su izradili seminar koji je pozitivno vrednovan i uspješno ga prezentirali pred grupom u ISVU sustav se upisuje "položeno".
KONTAKTIRANJE S NASTAVNICIMA:
Nastavnici i suradnici su svakodnevno tijekom radnog vremena dostupni putem e-mail adresa za sva pitanja koja se tiču
nastave.
izv. prof. dr. sc. Slaven Jurković slaven.jurkovic@uniri.hr
prof. dr. sc. Gordana Žauhar gordana.zauhar@uniri.hr
Marijana Majetić , viša laborantica marijana.majetic@uniri.hr - administrator
Svi sadržaji vezani uz nastavu nalaze se na portalu Merlin 2024./2025.
AKADEMSKA ČESTITOST:
Očekuje se da će nastavnik poštivati Etički kodeks Sveučilišta u Rijeci, a studenti Etički kodeks za studente Sveučilišta u Rijeci.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s fizikalnim principima na kojima se temelji primjena ultrazvuka u dijagnostici, razlikovati i znati objasniti piezoelektrični i obrnuti piezoelektrični efekt.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s ciljem kolegija i osnovnim povijesnim činjenicama vezanim za primjenu fizike u medicinskoj dijagnostici i terapiji, s naglaskom na primjenu ionizirajućeg zračenja. Proširiti znanja vezana za način nastanka i vrste ionizirajućeg zračenja. Na temelju karakteristika pojedine vrste ionizirajućeg zračenja spoznati mogućnost primjene i polje medicine u kojem se može koristiti.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Spoznati fizikalne parametre na temelju kojih je moguće razlikovati indirektno i direktno ionizirajuća zračenja. Ponoviti osnovne karakteristike elektromagneskog zračenja. Proširiti znanja o mehanizmima međudjelovanja indirektno ionizirajućeg zračenja (X i gama zračenje) s materijom i načinom na koji je to iskorišteno u medicini
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s vrstama i principom rada različitih vrsta detektora ionizirajućeg zračenja. Usvajanje osnovnih principa zaštite od zračenja (ALARA princip). Spoznaja o važnosti sustava osiguranja kvalitete uporabe ionizirajućeg zračenja za ishod medicinskog postupka
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s djelovanjem ultrazvuka na organizam, osnovnim pojmovima i veličinama vezanim za osiguranje kvalitete ultrazvučnog snopa. Proširiti znanja o metodama ultrazvučne dijagnostike.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Proširiti znanja o magnetskim svojstvima jezgara i njihovom ponašanju u vanjskom magnetskom polju.
Usvojiti osnove fizikalnih procesa vezane za primjenu nuklearne magnetske rezonancije u medicini. Definirati osnovne parametre za oslikavanje magnetskom rezonancijom
Ishodi učenja
Sustavi za prikaz dijagnostičke informacije: film/folija, CR, DDR
Uređaji za klasičnu radiografiju
Uređaji za dijaskopiju
Sustavi za intervencijsku radiologiju
Uređaji za mamografiju
Uređaji za računalnu tomografiju
Ishodi učenja
Uređaji za jednofotonsku emisijsku tomografiju (SPECT)
Uređaji za pozitronsku emisijsku tomografiju (PET)
Uređaji za oslikavanje magnetskom rezonancijom
Radiološki uređaji za planiranje radioterapije
Linearni akcelerator u radioterapiji
Sustav osiguranja kvalitete uporabe ionizirajućeg zračenja-praktični aspekti
Ishodi učenja
Ultrazvučni ehoskopi
Uređaji na Dopplerovom načelu
Bioefekti, dozimetrija i sigurnost ultrazvuka
Nove metode u ultrazvučnoj dijagnostici
Primjena ultrazvuka u medicinskoj terapiji
Osiguranje kvalitete ultrazvučnih snopova koji se koriste u dijagnostici i terapiji
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s ciljem kolegija i osnovnim povijesnim činjenicama vezanim za primjenu fizike u medicinskoj dijagnostici i terapiji, s naglaskom na primjenu ionizirajućeg zračenja. Proširiti znanja vezana za način nastanka i vrste ionizirajućeg zračenja. Na temelju karakteristika pojedine vrste ionizirajućeg zračenja spoznati mogućnost primjene i polje medicine u kojem se može koristiti.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Proširiti znanja o magnetskim svojstvima jezgara i njihovom ponašanju u vanjskom magnetskom polju.
Usvojiti osnove fizikalnih procesa vezane za primjenu nuklearne magnetske rezonancije u medicini. Definirati osnovne parametre za oslikavanje magnetskom rezonancijom
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s fizikalnim principima na kojima se temelji primjena ultrazvuka u dijagnostici, razlikovati i znati objasniti piezoelektrični i obrnuti piezoelektrični efekt.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s djelovanjem ultrazvuka na organizam, osnovnim pojmovima i veličinama vezanim za osiguranje kvalitete ultrazvučnog snopa. Proširiti znanja o metodama ultrazvučne dijagnostike.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Spoznati fizikalne parametre na temelju kojih je moguće razlikovati indirektno i direktno ionizirajuća zračenja. Ponoviti osnovne karakteristike elektromagneskog zračenja. Proširiti znanja o mehanizmima međudjelovanja indirektno ionizirajućeg zračenja (X i gama zračenje) s materijom i načinom na koji je to iskorišteno u medicini
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s vrstama i principom rada različitih vrsta detektora ionizirajućeg zračenja. Usvajanje osnovnih principa zaštite od zračenja (ALARA princip). Spoznaja o važnosti sustava osiguranja kvalitete uporabe ionizirajućeg zračenja za ishod medicinskog postupka
Ishodi učenja
Sustavi za prikaz dijagnostičke informacije: film/folija, CR, DDR
Uređaji za klasičnu radiografiju
Uređaji za dijaskopiju
Sustavi za intervencijsku radiologiju
Uređaji za mamografiju
Uređaji za računalnu tomografiju
Ishodi učenja
Uređaji za jednofotonsku emisijsku tomografiju (SPECT)
Uređaji za pozitronsku emisijsku tomografiju (PET)
Uređaji za oslikavanje magnetskom rezonancijom
Radiološki uređaji za planiranje radioterapije
Linearni akcelerator u radioterapiji
Sustav osiguranja kvalitete uporabe ionizirajućeg zračenja-praktični aspekti
Ishodi učenja
Ultrazvučni ehoskopi
Uređaji na Dopplerovom načelu
Bioefekti, dozimetrija i sigurnost ultrazvuka
Nove metode u ultrazvučnoj dijagnostici
Primjena ultrazvuka u medicinskoj terapiji
Osiguranje kvalitete ultrazvučnih snopova koji se koriste u dijagnostici i terapiji
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s ciljem kolegija i osnovnim povijesnim činjenicama vezanim za primjenu fizike u medicinskoj dijagnostici i terapiji, s naglaskom na primjenu ionizirajućeg zračenja. Proširiti znanja vezana za način nastanka i vrste ionizirajućeg zračenja. Na temelju karakteristika pojedine vrste ionizirajućeg zračenja spoznati mogućnost primjene i polje medicine u kojem se može koristiti.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s fizikalnim principima na kojima se temelji primjena ultrazvuka u dijagnostici, razlikovati i znati objasniti piezoelektrični i obrnuti piezoelektrični efekt.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Proširiti znanja o magnetskim svojstvima jezgara i njihovom ponašanju u vanjskom magnetskom polju.
Usvojiti osnove fizikalnih procesa vezane za primjenu nuklearne magnetske rezonancije u medicini. Definirati osnovne parametre za oslikavanje magnetskom rezonancijom
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Spoznati fizikalne parametre na temelju kojih je moguće razlikovati indirektno i direktno ionizirajuća zračenja. Ponoviti osnovne karakteristike elektromagneskog zračenja. Proširiti znanja o mehanizmima međudjelovanja indirektno ionizirajućeg zračenja (X i gama zračenje) s materijom i načinom na koji je to iskorišteno u medicini
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s vrstama i principom rada različitih vrsta detektora ionizirajućeg zračenja. Usvajanje osnovnih principa zaštite od zračenja (ALARA princip). Spoznaja o važnosti sustava osiguranja kvalitete uporabe ionizirajućeg zračenja za ishod medicinskog postupka
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s djelovanjem ultrazvuka na organizam, osnovnim pojmovima i veličinama vezanim za osiguranje kvalitete ultrazvučnog snopa. Proširiti znanja o metodama ultrazvučne dijagnostike.
Ishodi učenja
Ultrazvučni ehoskopi
Uređaji na Dopplerovom načelu
Bioefekti, dozimetrija i sigurnost ultrazvuka
Nove metode u ultrazvučnoj dijagnostici
Primjena ultrazvuka u medicinskoj terapiji
Osiguranje kvalitete ultrazvučnih snopova koji se koriste u dijagnostici i terapiji
Ishodi učenja
Sustavi za prikaz dijagnostičke informacije: film/folija, CR, DDR
Uređaji za klasičnu radiografiju
Uređaji za dijaskopiju
Sustavi za intervencijsku radiologiju
Uređaji za mamografiju
Uređaji za računalnu tomografiju
Ishodi učenja
Uređaji za jednofotonsku emisijsku tomografiju (SPECT)
Uređaji za pozitronsku emisijsku tomografiju (PET)
Uređaji za oslikavanje magnetskom rezonancijom
Radiološki uređaji za planiranje radioterapije
Linearni akcelerator u radioterapiji
Sustav osiguranja kvalitete uporabe ionizirajućeg zračenja-praktični aspekti
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s ciljem kolegija i osnovnim povijesnim činjenicama vezanim za primjenu fizike u medicinskoj dijagnostici i terapiji, s naglaskom na primjenu ionizirajućeg zračenja. Proširiti znanja vezana za način nastanka i vrste ionizirajućeg zračenja. Na temelju karakteristika pojedine vrste ionizirajućeg zračenja spoznati mogućnost primjene i polje medicine u kojem se može koristiti.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s fizikalnim principima na kojima se temelji primjena ultrazvuka u dijagnostici, razlikovati i znati objasniti piezoelektrični i obrnuti piezoelektrični efekt.
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Proširiti znanja o magnetskim svojstvima jezgara i njihovom ponašanju u vanjskom magnetskom polju.
Usvojiti osnove fizikalnih procesa vezane za primjenu nuklearne magnetske rezonancije u medicini. Definirati osnovne parametre za oslikavanje magnetskom rezonancijom
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Spoznati fizikalne parametre na temelju kojih je moguće razlikovati indirektno i direktno ionizirajuća zračenja. Ponoviti osnovne karakteristike elektromagneskog zračenja. Proširiti znanja o mehanizmima međudjelovanja indirektno ionizirajućeg zračenja (X i gama zračenje) s materijom i načinom na koji je to iskorišteno u medicini
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s vrstama i principom rada različitih vrsta detektora ionizirajućeg zračenja. Usvajanje osnovnih principa zaštite od zračenja (ALARA princip). Spoznaja o važnosti sustava osiguranja kvalitete uporabe ionizirajućeg zračenja za ishod medicinskog postupka
Ishodi učenja
Ishodi učenja:
Upoznati se s djelovanjem ultrazvuka na organizam, osnovnim pojmovima i veličinama vezanim za osiguranje kvalitete ultrazvučnog snopa. Proširiti znanja o metodama ultrazvučne dijagnostike.
Ishodi učenja
Ultrazvučni ehoskopi
Uređaji na Dopplerovom načelu
Bioefekti, dozimetrija i sigurnost ultrazvuka
Nove metode u ultrazvučnoj dijagnostici
Primjena ultrazvuka u medicinskoj terapiji
Osiguranje kvalitete ultrazvučnih snopova koji se koriste u dijagnostici i terapiji
Ishodi učenja
Sustavi za prikaz dijagnostičke informacije: film/folija, CR, DDR
Uređaji za klasičnu radiografiju
Uređaji za dijaskopiju
Sustavi za intervencijsku radiologiju
Uređaji za mamografiju
Uređaji za računalnu tomografiju
Ishodi učenja
Uređaji za jednofotonsku emisijsku tomografiju (SPECT)
Uređaji za pozitronsku emisijsku tomografiju (PET)
Uređaji za oslikavanje magnetskom rezonancijom
Radiološki uređaji za planiranje radioterapije
Linearni akcelerator u radioterapiji
Sustav osiguranja kvalitete uporabe ionizirajućeg zračenja-praktični aspekti