Kolegij
Kolegij KLINIČKA PROPEDEUTIKA je obvezni predmet na trećoj godini Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija Medicina, koji se održava u II. (ljetnom) semestru 3. godine. Sastoji se od 50 sati predavanja i 70 sati vježbi, ukupno 120 sati (6 ECTS).
Cilj kolegija. Kolegij Klinička propedeutika je uvod u kliničku medicinu, u kojem student stiče znanja i vještine potrebne za pregled bolesnika te se upoznaje s vodećim znacima i sindromima iz područja interne medicine. Upoznavanje studenta s temeljima kliničke medicine; usvajanje teorijskog znanja i praktičnih vještina potrebnih za klinički pregled bolesnika (anamneza i fizikalni pregled); tumačenje etiologije i patogeneze vodećih simptoma i znakova bolesti unutarnjih organa (po organskim sustavima); upoznavanje osnovnih laboratorijskih i instrumentalnih pretraga te ispravno tumačenje njihovih rezultata u dijagnostičkom postupku; usvajanje specifičnih kompetencija: vađenje krvi, davanje injekcija, postavljanje infuzije, uzimanje briseva, uzimanje uzorka mokraće, punkcija ascitesa, pleuralna punkcija, lumbalna punkcija, ezofagogastroduodenoskopija, rektoskopija, kolonoskopija, kateterizacija mokraćnoga mjehura, postavljanje nazogastrične sonde itd., a u skladu s predviđenim popisom vještina koje student mora savladati čine sadržaj kolegija. Popis vještina koje student treba usvojiti zajednički je s popisom vještina u kolegiju Interna medicina – student će morati savladati cjelokupni popis vještina tijekom nastave iz oba kolegija.
Sadržaj predmeta. Uvod u kliničku medicinu i osnovni pojmovi o bolesti; anamneza; fizikalni pregled bolesnika-inspekcija, palpacija, perkusija, auskultacija; opći status bolesnika; pregled glave, vrata i prsnog koša; pregled pluća i srca; pregled abdomena i ekstremiteta; vodeći simptomi i znakovi bolesti pojedinih organskih sustava (bol u prsima, bol u trbuhu, kašalj i hemoptiza, dispneja, hipoksija, policitemija, cijanoza, edemi, šok, kardiovaskularni kolaps, srčani zastoj, iznenadna smrt, gastrointestinalno krvarenje, ikterus, oticanje trbuha, meteorizam, ascites, poremećaji mokrenja); osnovne laboratorijske i instrumentalne pretrage u kliničkoj medicini; kvantitativni aspekti kliničkog prosuđivanja
Izvođenje nastave. Nastava se izvodi u obliku predavanja i vježbi. Ocjenjuju se i druge aktivnosti studenta (zalaganje, uredno pohađanje nastave). Tijekom nastave skupljaju se bodovi koji čine 50 % završne ocjene na ispitu (maksimalno 50 bodova od ukupno 100 mogućih bodova).
- Metelko Ž, Harambašić H. i sur. Internistička propedeutika i osnove fizikalne dijagnos¬tike, Medicinska naklada, Zagreb, 1999
- Bates B. ed. Bate's Guide to Physical Examination and History Taking 11th Edition. Wolters Kluwer Lippincott Williams & Wilkins, Philladelphia, 2018.
- Antonin B. Propedeutika interne medicine, Jumena, Zagreb, 1989.
- Vrhovac B. i sur. Udžbenik interne medicine, Naprijed, Zagreb, 1991.
- Braunwald E. ur. Harrison’s Principles of Internal Medicine (hrvatski prijevod), Placebo, Split, 1999.
Studenti su dužni redovito prisustvovati te aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave.
Student nije izvršio svoje obveze ukoliko je izostao više od 30 % nastavnih sati svih oblika nastave (predavanja, vježbe).
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci). Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnom ispitu 50 bodova. Provjera znanja vršit će se sukladno Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci i to kako slijedi:
Uvjet za pristup završnom ispitu su položena sva tri kolokvija (dva usmena – praktična i jedan pismeni), te uredno ispunjene i od asistenta potvrđene ( U INP medri ) kliničke vještine.
I. Ocjenjivanje tijekom nastave se vrednuje do maksimalno 50 bodova (50 % konačne ocjene):
a) Usmeni – praktični kolokvij:
II. Završni ispit se vrednuje do maksimalno 50 bodova (50 % završne ocjene)
III. Konačna ocjena – je postotak usvojenog znanja, vještina i kompetencija, a formira se kroz zbroj bodova (1 bod = 1 %) ostvarenih tijekom nastave i na završnom ispitu:
Pravo pristupanja završnom ispitu:
|
1. | 21.06.2024. |
2. | 03.07.2024. |
3. | 17.07.2024. |
4. | 04.09.2024. |
5. | 18.09.2024. |
Ishodi učenja
Definirati zbog čega je klinička propedeutika, odnosno činjenica da je klinički pregled bolesnika temelj svih grana kliničke medicine.
Opisati uzimanje anamneze, pristupiti bolesniku i komunicirati s njim.
Razlikovati bitne i nebitne podatke.
Definirati značenje povjerenja između liječnika i bolesnika, kao jednog od preduvjeta dobre dijagnostike i terapije.
Ishodi učenja
Definirati, opisati i analizirati ključna etička i legislativna načela u samostalnom pristupu bolesniku i njegovoj obitelji
Ishodi učenja
Opisati metode fizikalnog pregleda bolesnika.
Opisati i argumentirati teorijske osnove inspekcije, palpacije, perkusije, auskultacije.
Ishodi učenja
Analizirati relevantne promjene u općem statusu bolesnika – tjelesna visina, težina, promjene muskuloskeletne građe, promjene na koži i sluznicama, pokretljivosti bolesnika, promjene stanja svijesti.
Opisati prepoznavanje i procjenu promjena vitalnih znakova – puls, arterijski tlak, disanje, tjelesna temperatura.
Ishodi učenja
Opisati tehniku pregleda glave i vrata.
Definirati najčešće patološke promjene u općem statusu glave i vrata te pojedinih organa ove regije (oči, uši, nos, usna šupljina i ždrijelo, štitna žlijezda, limfni čvorovi, vratne vene).
Ishodi učenja
Definirati topografiju prsnog koša i način navođenja uočenih promjena. Opisati najčešće promjene na stjenki grudnog koša, kralješnici i dojkama.
Ishodi učenja
Definirati tehniku pregleda pluća (perkusija, auskultacija). Opisati mehanizme nastanka promjena perkutornog zvuka, šuma disanja i popratnih zvučnih fenomena (kontinuirani muzikalni šumovi, isprekidani nemuzikalni hropci, pleuralno trenje).
Ishodi učenja
Definirati najčešće promjene perkutornog i auskultatornog nalaza pluća i njihovo značenje.
Opisati teorijski dio fizikalnog pregleda srca (promjene srčanog iktusa, tehnika perkusije i auskultacije srca).
Ishodi učenja
Opisati mehanizme nastanka srčanih tonova i srčanih šumova.
Definirati podjelu šumova prema mehanizmu nastanka, vremenskoj lokalizaciji, glasnoći, kvaliteti i promjenama pri dinamičkoj auskultaciji.
Definirati kako opisati patološki nalaz tonova i šumova, te argumentirati ključne razlike prema fiziološkom nalazu.
Opisati kakav je fizikalni nalaz pri najčešćim srčanim greškama.
Opisati najčešće promjene pulsa karotidne arterije, a koje se mogu ustanoviti fizikalnim pregledom
Ishodi učenja
Definirati topografiju abdomena i način opisivanja uočenih promjena.
Opisati tehniku fizikalnog pregleda abdomena te način navođenja / referiranja uočenih promjena.
Definirati prepoznavanje povećanja pojedinih organa, prisustvo ascitesa i tumorskih tvorbi fizikalnim pregledom.
Ishodi učenja
Definirati tehniku fizikalnog pregleda ekstremiteta.
Opisati klinički značajne promjene perifernog arterijskog pulsa, međusobno ih usporediti i argumentirati njihovo značenje.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s bolovima u prsima, opisati specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda.
Razlikovati najčešće bolesti kojima je vodeći simptom bol u prsima te opisati kakva je njihova diferencijalna dijagnostika.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s bolovima u trbuhu, specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda.
Razlikovati najčešće bolesti kojima je vodeći simptom bol u trbuhu, te opisati kakva je njihova diferencijalna dijagnostika.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s kašljem i hemoptizom, specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda. Razlikovati najčešće uzroke kašlja i hemoptize.
Usporediti vodeće kliničke odrednice krvarenja iz respiratornog sustava i navesti razlike hemoptize od krvarenja iz ostalih izvora (nos, gastrointestinalni trakt).
Ishodi učenja
Razlikovati najčešće uzroke dispneje i specifičnosti pristupa tim bolesnicima.
Definirati mogućnosti diferencijalne dijagnostike na temelju kliničkog pregleda (anamneza i fizikalni nalaz).
Ishodi učenja
Definirati mehanizme nastanka i uzroke, te posljedice i klinički značaj hipoksije.
Opisati kakav je pristup u obradi tih bolesnika te mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Opisati mehanizme nastanka edema i usporediti kliničke kontekste u kojima se javljaju.
Definirati kako se mogu temeljem kliničkog pregleda razlikovati edemi ovisno o uzroku (bolesti srca, jetre, bubrega, periferna venska insuficijencija, hipoproteinemija, limfedem, jatrogeni edemi).
Ishodi učenja
Objasniti koje su manifestacije gastrointestinalnog krvarenja (hematemeza, melena, hematokezija, okultno krvarenje).
Definirati najčešće uzroke krvarenja iz gastrointestinalnog trakta i mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Razlikovati i argumentirati diferencijalnu dijagnostiku ikterusa.
Opisati kako prepoznati ascites metodama fizikalnog pregleda i kako ga razlikovati od drugih uzroka povećanja abdomena (pretilost, meteorizam, tumori).
Ishodi učenja
Opisati što je to šok i kardiovaskularni kolaps, definirati oblike šoka i njihovog prepoznavanja, te usporediti njihove ključne sličnosti i razlike.
Definirati srčani zastoj (pristup bolesniku s iznenadnom krizom gubitka svijesti) i razlikovati ga od iznenadne srčane smrti.
Ishodi učenja
Definirati najčešće uzroke limfadenopatije i splenomegalije, objasniti metode njihovog utvrđivanja fizikalnim pregledom, argumentirati značaj pojedinih detalja fizikalnog statusa i opisati mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Definirati zbog čega je klinička propedeutika, odnosno činjenica da je klinički pregled bolesnika temelj svih grana kliničke medicine.
Opisati uzimanje anamneze, pristupiti bolesniku i komunicirati s njim.
Razlikovati bitne i nebitne podatke.
Definirati značenje povjerenja između liječnika i bolesnika, kao jednog od preduvjeta dobre dijagnostike i terapije.
Ishodi učenja
Definirati, opisati i analizirati ključna etička i legislativna načela u samostalnom pristupu bolesniku i njegovoj obitelji
Ishodi učenja
Opisati metode fizikalnog pregleda bolesnika.
Opisati i argumentirati teorijske osnove inspekcije, palpacije, perkusije, auskultacije.
Ishodi učenja
Analizirati relevantne promjene u općem statusu bolesnika – tjelesna visina, težina, promjene muskuloskeletne građe, promjene na koži i sluznicama, pokretljivosti bolesnika, promjene stanja svijesti.
Opisati prepoznavanje i procjenu promjena vitalnih znakova – puls, arterijski tlak, disanje, tjelesna temperatura.
Ishodi učenja
Opisati tehniku pregleda glave i vrata.
Definirati najčešće patološke promjene u općem statusu glave i vrata te pojedinih organa ove regije (oči, uši, nos, usna šupljina i ždrijelo, štitna žlijezda, limfni čvorovi, vratne vene).
Ishodi učenja
Definirati topografiju prsnog koša i način navođenja uočenih promjena. Opisati najčešće promjene na stjenki grudnog koša, kralješnici i dojkama.
Ishodi učenja
Definirati tehniku pregleda pluća (perkusija, auskultacija). Opisati mehanizme nastanka promjena perkutornog zvuka, šuma disanja i popratnih zvučnih fenomena (kontinuirani muzikalni šumovi, isprekidani nemuzikalni hropci, pleuralno trenje).
Ishodi učenja
Definirati najčešće promjene perkutornog i auskultatornog nalaza pluća i njihovo značenje.
Opisati teorijski dio fizikalnog pregleda srca (promjene srčanog iktusa, tehnika perkusije i auskultacije srca).
Ishodi učenja
Opisati mehanizme nastanka srčanih tonova i srčanih šumova.
Definirati podjelu šumova prema mehanizmu nastanka, vremenskoj lokalizaciji, glasnoći, kvaliteti i promjenama pri dinamičkoj auskultaciji.
Definirati kako opisati patološki nalaz tonova i šumova, te argumentirati ključne razlike prema fiziološkom nalazu.
Opisati kakav je fizikalni nalaz pri najčešćim srčanim greškama.
Opisati najčešće promjene pulsa karotidne arterije, a koje se mogu ustanoviti fizikalnim pregledom
Ishodi učenja
Definirati topografiju abdomena i način opisivanja uočenih promjena.
Opisati tehniku fizikalnog pregleda abdomena te način navođenja / referiranja uočenih promjena.
Definirati prepoznavanje povećanja pojedinih organa, prisustvo ascitesa i tumorskih tvorbi fizikalnim pregledom.
Ishodi učenja
Definirati tehniku fizikalnog pregleda ekstremiteta.
Opisati klinički značajne promjene perifernog arterijskog pulsa, međusobno ih usporediti i argumentirati njihovo značenje.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s bolovima u prsima, opisati specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda.
Razlikovati najčešće bolesti kojima je vodeći simptom bol u prsima te opisati kakva je njihova diferencijalna dijagnostika.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s bolovima u trbuhu, specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda.
Razlikovati najčešće bolesti kojima je vodeći simptom bol u trbuhu, te opisati kakva je njihova diferencijalna dijagnostika.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s kašljem i hemoptizom, specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda. Razlikovati najčešće uzroke kašlja i hemoptize.
Usporediti vodeće kliničke odrednice krvarenja iz respiratornog sustava i navesti razlike hemoptize od krvarenja iz ostalih izvora (nos, gastrointestinalni trakt).
Ishodi učenja
Razlikovati najčešće uzroke dispneje i specifičnosti pristupa tim bolesnicima.
Definirati mogućnosti diferencijalne dijagnostike na temelju kliničkog pregleda (anamneza i fizikalni nalaz).
Ishodi učenja
Definirati mehanizme nastanka i uzroke, te posljedice i klinički značaj hipoksije.
Opisati kakav je pristup u obradi tih bolesnika te mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Opisati mehanizme nastanka edema i usporediti kliničke kontekste u kojima se javljaju.
Definirati kako se mogu temeljem kliničkog pregleda razlikovati edemi ovisno o uzroku (bolesti srca, jetre, bubrega, periferna venska insuficijencija, hipoproteinemija, limfedem, jatrogeni edemi).
Ishodi učenja
Objasniti koje su manifestacije gastrointestinalnog krvarenja (hematemeza, melena, hematokezija, okultno krvarenje).
Definirati najčešće uzroke krvarenja iz gastrointestinalnog trakta i mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Razlikovati i argumentirati diferencijalnu dijagnostiku ikterusa.
Opisati kako prepoznati ascites metodama fizikalnog pregleda i kako ga razlikovati od drugih uzroka povećanja abdomena (pretilost, meteorizam, tumori).
Ishodi učenja
Opisati što je to šok i kardiovaskularni kolaps, definirati oblike šoka i njihovog prepoznavanja, te usporediti njihove ključne sličnosti i razlike.
Definirati srčani zastoj (pristup bolesniku s iznenadnom krizom gubitka svijesti) i razlikovati ga od iznenadne srčane smrti.
Ishodi učenja
Definirati najčešće uzroke limfadenopatije i splenomegalije, objasniti metode njihovog utvrđivanja fizikalnim pregledom, argumentirati značaj pojedinih detalja fizikalnog statusa i opisati mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Definirati zbog čega je klinička propedeutika, odnosno činjenica da je klinički pregled bolesnika temelj svih grana kliničke medicine.
Opisati uzimanje anamneze, pristupiti bolesniku i komunicirati s njim.
Razlikovati bitne i nebitne podatke.
Definirati značenje povjerenja između liječnika i bolesnika, kao jednog od preduvjeta dobre dijagnostike i terapije.
Ishodi učenja
Definirati, opisati i analizirati ključna etička i legislativna načela u samostalnom pristupu bolesniku i njegovoj obitelji
Ishodi učenja
Opisati metode fizikalnog pregleda bolesnika.
Opisati i argumentirati teorijske osnove inspekcije, palpacije, perkusije, auskultacije.
Ishodi učenja
Analizirati relevantne promjene u općem statusu bolesnika – tjelesna visina, težina, promjene muskuloskeletne građe, promjene na koži i sluznicama, pokretljivosti bolesnika, promjene stanja svijesti.
Opisati prepoznavanje i procjenu promjena vitalnih znakova – puls, arterijski tlak, disanje, tjelesna temperatura.
Ishodi učenja
Opisati tehniku pregleda glave i vrata.
Definirati najčešće patološke promjene u općem statusu glave i vrata te pojedinih organa ove regije (oči, uši, nos, usna šupljina i ždrijelo, štitna žlijezda, limfni čvorovi, vratne vene).
Ishodi učenja
Definirati topografiju prsnog koša i način navođenja uočenih promjena. Opisati najčešće promjene na stjenki grudnog koša, kralješnici i dojkama.
Ishodi učenja
Definirati tehniku pregleda pluća (perkusija, auskultacija). Opisati mehanizme nastanka promjena perkutornog zvuka, šuma disanja i popratnih zvučnih fenomena (kontinuirani muzikalni šumovi, isprekidani nemuzikalni hropci, pleuralno trenje).
Ishodi učenja
Definirati najčešće promjene perkutornog i auskultatornog nalaza pluća i njihovo značenje.
Opisati teorijski dio fizikalnog pregleda srca (promjene srčanog iktusa, tehnika perkusije i auskultacije srca).
Ishodi učenja
Opisati mehanizme nastanka srčanih tonova i srčanih šumova.
Definirati podjelu šumova prema mehanizmu nastanka, vremenskoj lokalizaciji, glasnoći, kvaliteti i promjenama pri dinamičkoj auskultaciji.
Definirati kako opisati patološki nalaz tonova i šumova, te argumentirati ključne razlike prema fiziološkom nalazu.
Opisati kakav je fizikalni nalaz pri najčešćim srčanim greškama.
Opisati najčešće promjene pulsa karotidne arterije, a koje se mogu ustanoviti fizikalnim pregledom
Ishodi učenja
Definirati topografiju abdomena i način opisivanja uočenih promjena.
Opisati tehniku fizikalnog pregleda abdomena te način navođenja / referiranja uočenih promjena.
Definirati prepoznavanje povećanja pojedinih organa, prisustvo ascitesa i tumorskih tvorbi fizikalnim pregledom.
Ishodi učenja
Definirati tehniku fizikalnog pregleda ekstremiteta.
Opisati klinički značajne promjene perifernog arterijskog pulsa, međusobno ih usporediti i argumentirati njihovo značenje.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s bolovima u prsima, opisati specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda.
Razlikovati najčešće bolesti kojima je vodeći simptom bol u prsima te opisati kakva je njihova diferencijalna dijagnostika.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s bolovima u trbuhu, specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda.
Razlikovati najčešće bolesti kojima je vodeći simptom bol u trbuhu, te opisati kakva je njihova diferencijalna dijagnostika.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s kašljem i hemoptizom, specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda. Razlikovati najčešće uzroke kašlja i hemoptize.
Usporediti vodeće kliničke odrednice krvarenja iz respiratornog sustava i navesti razlike hemoptize od krvarenja iz ostalih izvora (nos, gastrointestinalni trakt).
Ishodi učenja
Razlikovati najčešće uzroke dispneje i specifičnosti pristupa tim bolesnicima.
Definirati mogućnosti diferencijalne dijagnostike na temelju kliničkog pregleda (anamneza i fizikalni nalaz).
Ishodi učenja
Definirati mehanizme nastanka i uzroke, te posljedice i klinički značaj hipoksije.
Opisati kakav je pristup u obradi tih bolesnika te mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Opisati mehanizme nastanka edema i usporediti kliničke kontekste u kojima se javljaju.
Definirati kako se mogu temeljem kliničkog pregleda razlikovati edemi ovisno o uzroku (bolesti srca, jetre, bubrega, periferna venska insuficijencija, hipoproteinemija, limfedem, jatrogeni edemi).
Ishodi učenja
Objasniti koje su manifestacije gastrointestinalnog krvarenja (hematemeza, melena, hematokezija, okultno krvarenje).
Definirati najčešće uzroke krvarenja iz gastrointestinalnog trakta i mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Razlikovati i argumentirati diferencijalnu dijagnostiku ikterusa.
Opisati kako prepoznati ascites metodama fizikalnog pregleda i kako ga razlikovati od drugih uzroka povećanja abdomena (pretilost, meteorizam, tumori).
Ishodi učenja
Opisati što je to šok i kardiovaskularni kolaps, definirati oblike šoka i njihovog prepoznavanja, te usporediti njihove ključne sličnosti i razlike.
Definirati srčani zastoj (pristup bolesniku s iznenadnom krizom gubitka svijesti) i razlikovati ga od iznenadne srčane smrti.
Ishodi učenja
Definirati najčešće uzroke limfadenopatije i splenomegalije, objasniti metode njihovog utvrđivanja fizikalnim pregledom, argumentirati značaj pojedinih detalja fizikalnog statusa i opisati mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Definirati najčešće simptome i znakove reumatoloških i autoimunih bolesti (opći simptomi, promjene općeg statusa, promjene zglobova, kože i unutarnjih organa). Opisati najčešće mehanizme ovih poremećaja, usporediti vodeće značajke kliničke slike i definirati mogućnosti diferencijalne dijagnostike..
Ishodi učenja
Definirati najčešće poremećaje mokrenja (poliurija, oligurija, anurija, polakizurija, dizurija, nikturija, enureza, inkontinencija). Razlikovati najčešće uzroke pojedinih poremećaja, objasniti i argumentirati mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Definirati zbog čega je klinička propedeutika, odnosno činjenica da je klinički pregled bolesnika temelj svih grana kliničke medicine.
Opisati uzimanje anamneze, pristupiti bolesniku i komunicirati s njim.
Razlikovati bitne i nebitne podatke.
Definirati značenje povjerenja između liječnika i bolesnika, kao jednog od preduvjeta dobre dijagnostike i terapije.
Ishodi učenja
Definirati, opisati i analizirati ključna etička i legislativna načela u samostalnom pristupu bolesniku i njegovoj obitelji
Ishodi učenja
Opisati metode fizikalnog pregleda bolesnika.
Opisati i argumentirati teorijske osnove inspekcije, palpacije, perkusije, auskultacije.
Ishodi učenja
Analizirati relevantne promjene u općem statusu bolesnika – tjelesna visina, težina, promjene muskuloskeletne građe, promjene na koži i sluznicama, pokretljivosti bolesnika, promjene stanja svijesti.
Opisati prepoznavanje i procjenu promjena vitalnih znakova – puls, arterijski tlak, disanje, tjelesna temperatura.
Ishodi učenja
Opisati tehniku pregleda glave i vrata.
Definirati najčešće patološke promjene u općem statusu glave i vrata te pojedinih organa ove regije (oči, uši, nos, usna šupljina i ždrijelo, štitna žlijezda, limfni čvorovi, vratne vene).
Ishodi učenja
Definirati topografiju prsnog koša i način navođenja uočenih promjena. Opisati najčešće promjene na stjenki grudnog koša, kralješnici i dojkama.
Ishodi učenja
Definirati tehniku pregleda pluća (perkusija, auskultacija). Opisati mehanizme nastanka promjena perkutornog zvuka, šuma disanja i popratnih zvučnih fenomena (kontinuirani muzikalni šumovi, isprekidani nemuzikalni hropci, pleuralno trenje).
Ishodi učenja
Definirati najčešće promjene perkutornog i auskultatornog nalaza pluća i njihovo značenje.
Opisati teorijski dio fizikalnog pregleda srca (promjene srčanog iktusa, tehnika perkusije i auskultacije srca).
Ishodi učenja
Opisati mehanizme nastanka srčanih tonova i srčanih šumova.
Definirati podjelu šumova prema mehanizmu nastanka, vremenskoj lokalizaciji, glasnoći, kvaliteti i promjenama pri dinamičkoj auskultaciji.
Definirati kako opisati patološki nalaz tonova i šumova, te argumentirati ključne razlike prema fiziološkom nalazu.
Opisati kakav je fizikalni nalaz pri najčešćim srčanim greškama.
Opisati najčešće promjene pulsa karotidne arterije, a koje se mogu ustanoviti fizikalnim pregledom
Ishodi učenja
Definirati topografiju abdomena i način opisivanja uočenih promjena.
Opisati tehniku fizikalnog pregleda abdomena te način navođenja / referiranja uočenih promjena.
Definirati prepoznavanje povećanja pojedinih organa, prisustvo ascitesa i tumorskih tvorbi fizikalnim pregledom.
Ishodi učenja
Definirati tehniku fizikalnog pregleda ekstremiteta.
Opisati klinički značajne promjene perifernog arterijskog pulsa, međusobno ih usporediti i argumentirati njihovo značenje.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s bolovima u prsima, opisati specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda.
Razlikovati najčešće bolesti kojima je vodeći simptom bol u prsima te opisati kakva je njihova diferencijalna dijagnostika.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s bolovima u trbuhu, specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda.
Razlikovati najčešće bolesti kojima je vodeći simptom bol u trbuhu, te opisati kakva je njihova diferencijalna dijagnostika.
Ishodi učenja
Definirati pristup bolesniku s kašljem i hemoptizom, specifičnosti anamneze i fizikalnog pregleda. Razlikovati najčešće uzroke kašlja i hemoptize.
Usporediti vodeće kliničke odrednice krvarenja iz respiratornog sustava i navesti razlike hemoptize od krvarenja iz ostalih izvora (nos, gastrointestinalni trakt).
Ishodi učenja
Razlikovati najčešće uzroke dispneje i specifičnosti pristupa tim bolesnicima.
Definirati mogućnosti diferencijalne dijagnostike na temelju kliničkog pregleda (anamneza i fizikalni nalaz).
Ishodi učenja
Definirati mehanizme nastanka i uzroke, te posljedice i klinički značaj hipoksije.
Opisati kakav je pristup u obradi tih bolesnika te mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Opisati mehanizme nastanka edema i usporediti kliničke kontekste u kojima se javljaju.
Definirati kako se mogu temeljem kliničkog pregleda razlikovati edemi ovisno o uzroku (bolesti srca, jetre, bubrega, periferna venska insuficijencija, hipoproteinemija, limfedem, jatrogeni edemi).
Ishodi učenja
Objasniti koje su manifestacije gastrointestinalnog krvarenja (hematemeza, melena, hematokezija, okultno krvarenje).
Definirati najčešće uzroke krvarenja iz gastrointestinalnog trakta i mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Razlikovati i argumentirati diferencijalnu dijagnostiku ikterusa.
Opisati kako prepoznati ascites metodama fizikalnog pregleda i kako ga razlikovati od drugih uzroka povećanja abdomena (pretilost, meteorizam, tumori).
Ishodi učenja
Opisati što je to šok i kardiovaskularni kolaps, definirati oblike šoka i njihovog prepoznavanja, te usporediti njihove ključne sličnosti i razlike.
Definirati srčani zastoj (pristup bolesniku s iznenadnom krizom gubitka svijesti) i razlikovati ga od iznenadne srčane smrti.
Ishodi učenja
Definirati najčešće uzroke limfadenopatije i splenomegalije, objasniti metode njihovog utvrđivanja fizikalnim pregledom, argumentirati značaj pojedinih detalja fizikalnog statusa i opisati mogućnosti diferencijalne dijagnostike.
Ishodi učenja
Definirati najčešće simptome i znakove reumatoloških i autoimunih bolesti (opći simptomi, promjene općeg statusa, promjene zglobova, kože i unutarnjih organa). Opisati najčešće mehanizme ovih poremećaja, usporediti vodeće značajke kliničke slike i definirati mogućnosti diferencijalne dijagnostike..
Ishodi učenja
Definirati najčešće poremećaje mokrenja (poliurija, oligurija, anurija, polakizurija, dizurija, nikturija, enureza, inkontinencija). Razlikovati najčešće uzroke pojedinih poremećaja, objasniti i argumentirati mogućnosti diferencijalne dijagnostike.