Kolegij
Kolegij Medicinska mikrobiologija i parazitologija obvezatni je kolegij na III. godini Integriranog preddiplomskog i diplomskog studija medicine koji se provodi kroz 30 sati predavanja, 30 sati seminara i 30 sati laboratorijskih vježbi, ukupno 90 sati (8 ECTS). Teorijska nastava održavat će se on-line (MSTeams), a praktični laboratorijski rad u vježbaonicama Zavoda za mikrobiologiju i parazitologiju Medicinskog fakulteta u Rijeci.
1. Jawetz, Melnick i Adelberg "Medicinska mikrobiologija”, 1. hrvatsko izdanje (Placebo d.o.o., 2015.) (Medical Microbiology. 26th ed. New York: McGraw-Hill; 2013. Brooks GF, Carroll KC, Butel JS, Morse SA, Mietzner TA, urednici)
2. Vježbenica iz medicinske mikrobiologije – interni praktikum, Katedra za mikrobiologiju i parazitologiju, 2019-20.
1. Jawetz, Melnick i Adelberg "Medical Microbiology”, 27th ed. New York: McGraw-Hill; 2017.
http://med-mu.com/wp-content/uploads/2018/06/Jawetz-Melnick-Adelbergs-Medical-Microbiology-27-edition.pdf
2. Josephine A. Morello JA, Granato PA, Eckel Mizer H. Laboratory Manual and Workbook in Microbiology, 7th ed. http://site.iugaza.edu.ps/mwhindi/files/Laboratory_Manual_And_Workbook_In_Microbiology.pdf
3. Kalenić S. i sur.: Medicinska mikrobiologija. Medicinska naklada, Zagreb 2019.
4. Todar's Online Textbook of Bacteriology http://textbookofbacteriology.net/
5. Microbiology and Immunology On-Line (https://www.microbiologybook.org/ )
Svi predviđeni oblici nastave (predavanja, seminari, laboratorijske vježbe) su obvezni. Od svakog se studenta očekuje prisustvovanje svim nastavnim jedinicama, aktivno sudjelovanje u raspravama i laboratorijskim vježbama. Student može izostati najviše 30% nastave (odnosno najviše 9 sati od svakog pojedinačnog oblika nastave) isključivo zbog zdravstvenih razloga što opravdava liječničkom ispričnicom. Ukoliko student opravdano ili neopravdano izostane s više od 30% nastave (tj. više od 9 sati pojedinog oblika nastave) ne može nastaviti praćenje kolegija te gubi mogućnost izlaska na završni ispit. Time je prikupio 0 ECTS bodova i ocijenjen je ocjenom F.
Za rad u mikrobiološkom laboratoriju studenti moraju nositi zaštitni manitl/kutu te zaštitnu masku kojom će pokriti nos i usta. Za praktični dio nastave potrebna je vježbenica (interni praktikum) koja se može kupiti u skriptarnici Medicinskog fakulteta. Na početnim stranicama vježbenice navedena su pravila ponašanja radi osiguranja sigurnog rada u laboratoriju. Studenti su dužni redovito provoditi higijenu ruku higijenskim pranjem ili utrljavanjem alkoholnog pripravka prema naputcima dobivenim na prvoj vježbi, a navedeni su i u vježbenici te izvješeni u vidu plakata u laboratorijskim prostorima. Kod prvog ulaska u laboratorij studenti su dužni pročitati i prodiskutirati sva pravila te svojim potpisom jamčiti da će ih se pridržavati.
Prisustvovanje nastavi, učenje i aktivnost osobna je odgovornost svakog studenta. Znanje će se kontinuirano provjeravati tijekom svih oblika nastave za koju su se studenti dužni pripremiti prema izvedbenom nastavnom planu. Tijekom nastave održat će se 2 međutesta/kolokvija te na kraju nastave završni ispit koji se sastoji od pisanog testa i usmenog ispita. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti, pristupanjem obveznim međutestovima i položenim završnim ispitom student stječe 8 ECTS bodova.
ECTS bodovni sustav ocjenjivanja:
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenom na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnom ispitu 50 bodova. Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS (A-D) i brojčanog sustava (1-5). Ocjenjivanje u ECTS sustavu izvodi se apsolutnom raspodjelom te prema diplomskim kriterijima ocjenjivanja.
Od maksimalnih 50 ocjenskih bodova koje je moguće ostvariti tijekom nastave, student mora sakupiti najmanje 50% (25) ocjenskih bodova da bi pristupio završnom ispitu.
Studenti koji sakupe 0-49,9% (0-24,9) ocjenskih bodova tijekom kolegija, stječu ocjenu F (neuspješan), ne mogu steći ECTS bodove i moraju ponovno upisati kolegij.
Tijekom nastave student može ostvariti maksimalno 50 ocjenskih bodova. Ocjenske bodove student stječe aktivnim sudjelovanjem u nastavi, izvršavanjem postavljenih zadataka i izlascima na međuispite na sljedeći način:
I. Tijekom nastave vrednuje se:
a) međutest/kolokvij I - obuhvaća gradivo opće i dio specijalne bakteriologije. Međutest se sastoji od 50 pitanja s ponuđenim odgovorima. Prag prolaznosti je 27 točnih odgovora (54%). U slučaju ostvarenog praga, svaki točan odgovor nosi pola boda. Na testu je moguće ostvariti do 25 bodova
b) međutest/kolokvij II - obuhvaća gradivo iz dijela specijalne bakteriologije, virologije, mikologije i parazitologije. Međutest se sastoji od 50 pitanja s ponuđenim odgovorima. Prag prolaznosti je 27 točnih odgovora (54%). U slučaju ostvarenog praga, svaki točan odgovor nosi pola boda. Na testu je moguće ostvariti do 25 bodova
Student mora položiti oba međutesta/kolokvija. Svaki međutest/kolokvij ima jedan popravni rok za studente koji iz opravdanih razloga nisu pristupili međutestovima/kolokvijima ili nisu skupili minimalni broj bodova ili nisu zadovoljni brojem prikupljenih bodova (tada se briše njegov prijašnji rezultat). Popravni rokovi održat će se po završetku nastave.
Završni ispit (ukupno 50 ocjenskih bodova)
Tko može pristupiti završnom ispitu:
Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 25 i više bodova pristupaju završnom ispitu na kojem mogu ostvariti maksimalno 50 bodova.
Tko NE može pristupiti završnom ispitu:
Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 24,9 i manje bodova nemaju pravo izlaska na završni ispit (ponovno upisuju kolegij sljedeće akademske godine).
Završni ispit se sastoji od pisanog i usmenog dijela. Student na završnom ispitu mora riješiti najmanje 55% pisanog testa i biti pozitivno ocijenjen na usmenom dijelu ispita. Način bodovanja na završnom ispitu prikazan je u Tablici 2.
Tablica 2. Način bodovanja na završnom pisanom (prag prolaznosti 55%) i usmenom ispitu
Pisani test | Usmeni ispit |
< 55%-neprolazno | dovoljan = 15 - 18 |
55 – 59,99% = 10 | dobar = 19 - 22 |
60 – 64,99% = 11 | vrlo dobar = 23 - 26 |
65 – 69,99% = 12 | izvrstan = 27 - 30 |
70 – 74,99% = 13 |
|
75 – 79,99% = 14 |
|
80 – 84,99% = 15 |
|
85 – 89,99% = 16 |
|
90 – 94,99% = 18 |
|
95 – 100% = 20 |
|
Ocjenjivanje u ECTS sustavu vrši se apsolutnom raspodjelom, odnosno na temelju konačnog postignuća (bodovima stečenim tijekom nastave pridodaju se bodovi sa završnog ispita):
A = 90 - 100%
B = 75 - 89,9%
C = 60 - 74,9%
D = 50 - 59,9%
F = 0 - 49,9%
Ocjene u ECTS sustavu prevode se u brojčani sustav na sljedeći način:
A = izvrstan (5)
B = vrlo dobar (4)
C = dobar (3)
D = dovoljan (2)
F = nedovoljan (1)
Nastavni sadržaji i sve obavijesti vezane uz kolegij kao i ispitni termini nalaze se na Merlin platformi.
Ishodi učenja
- upoznati se s ciljem kolegija
- prisjetiti se pravila u imenovanju živih organizama, među koje spadaju i mikroorganizmi
- grupirati bakterije i dati primjere bakterijske klasifikacije.
Ishodi učenja
- objasniti pojmove antibiotik, selektivna toksičnost, baktericidno i bakteriostatsko djelovanje, široko i uskospektralni antibiotik
- navesti osnovne mehanizme djelovanja antimikrobnih lijekova na bakterijsku stanicu
- objasniti pojam antibiogram te interpretirati kategorije osjetljivosti (S, I, R)
Ishodi učenja
- navesti osnovne mehanizme bakterijske rezistencije
- navesti sva tri načina horizontalnog prijenosa gena među bakterijama
- opisati svaki od navedenih načina
- dati primjere višestrukorezistentnih bakterija od medicinskog značenja
Ishodi učenja
- navesti razlike između rezidentne (trajne) i tranzitorne (prolazne) mikrobiote kože
- povezati mikrobiotu s održavanjem zdravlja i uzrokovanjem bolesti
- definirati bakterijski biofilm i opisati način njegova nastanka
- navesti barem tri razloga zbog kojih se bakterije udružuju u biofilm
- povezati biofilm s infekcijama i kliničkim neuspjehom antimikrobne terapije
- povezati biofilm s rezistencijom; objasniti pojam fenotipske rezistencije
Ishodi učenja
- opisati građu mikobakterija te raspraviti načine njihova prikazivanja (bojenja) i kultivacije
- navesti sve obligatno patogene te najčešće oportunističke vrste mikobakterija
- sažeti najznačajnije dijagnostičke laboratorijske testove za dokaz tuberkuloze
- navesti lijekove prve linije za liječenje tuberkuloze
- opisati svojstva korineformnih bakterija i izdvojiti patogene vrste
- navesti čimbenike virulencije za Corynebacterium diphteriae i povezati ih s infekcijom koju uzrokuju
- raspraviti mogućnost prevencije difterije
Ishodi učenja
- opisati karakteristike i specifičnosti mikoplazma i ureaplazma
- opisati njihove čimbenike virulencije i povezati ih s patogenezom infekcija koje uzrokuju
- raspraviti odabir antimikrobnih lijekova za liječenje infekcija uzrokovanih mikoplazmama
- navesti najznačajnije predstavnike/vrste iz rodova Chlamydia i Chlamydophila
- opisati način umnožavanja klamidija te raspraviti razlike u odnosu na ”tipične” bakterije
- kategorizirati najznačajnije unutarstanične, atipične bakterije prema njihovim karakteristikama i vrstama vektora
- povezati ih s infekcijama koje uzrokuju i načinima prenošenja
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja zavinutih bakterija (vibriona, kampilobaktera)
- opisati mikromorfologiju i čimbenike virulencije helikobaktera te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- navesti specifičnosti laboratorijske dijagnostike H. pylori
- opisati svojstva jersinija te izdvojiti najznačajnije vrste
- objasniti put prijenosa kuge i povezati ih sa simptomima infekcije i širenjem uzročnika (epidemija, pandemija)
- objasniti patogenezu crijevnih infekcija uzrokovanih Y. enterocolitica
Ishodi učenja
- navesti čimbenike virulencije pseudomonasa te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti značenje acinetobaktera u bolničkim infekcijama
- raspraviti mogućnost antimikrobnog liječenja infekcija uzrokovanih pseudomonasom i acinetobakterom
- opisati način prijenosa legionela i povezati s infekcijama u čovjeka
Ishodi učenja
- opisati građu virusa te ih grupirati u porodice ovisno o nukleinskoj kiselini koju sadrže i ostalim karakteristikama
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju
- grupirati virusna cjepiva i dati primjere pojedinih vrsta cjepiva
- navesti virusne bolesti za koje postoji specifično liječenje
- nabrojiti i opisati mehanizam djelovanja najznačajnijih antivirusnih lijekova
- sažeto prikazati načine razmnožavanja virusa te izdvojiti korake u umnožavanju s mogućnošću primjene i djelovanja antivirusnih lijekova
Ishodi učenja
- grupirati viruse hepatitisa u porodice te navesti najznačajnije karakteristike i načine prenošenja
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju te mogućim posljedicama
- navesti antigene HBV i njihovo značenje u dijagnostici hepatitisa B
- navesti dijagnostičke mogućnosti, specifičnu terapiju i prevenciju virusnih hepatitisa
- klasificirati pojedine rodove unutar porodice Paramyxoviridae te navesti najznačajnije vrste te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcja (ospice, zaušnjaci)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja Togavirida
- navesti karakteristike virusa rubele, patogenezu infekcije, dijagnostičke postupke i način prevencije
Ishodi učenja
- nabrojiti gljive od medicinskog značenja i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- dati primjere najčešćih uzročnika mikoza
- navesti antimikotike i grupirati ih prema mehaniz mu djelovanja na gljivičnu stanicu
- opisati mehanizme rezistencije na antimikotike
Ishodi učenja
- nabrojiti protozoe koje uzrokuju infekcije probavnog i urogenitalnog sustava; opisati njihov životni ciklus te ga povezati s patogenezom infekcije; diskutirati mikrobiološke postupke u dijagnostici ovih protozoa
- opisati i grupirati višestanične parazite prema njihovoj građi i karakteristikama
- nabrojiti trakavice od medicinskog značenja; opisati životni ciklus tenije i ekihokoka
- klasificirati metilje od medicinskog značenja
- povezati pojedine metilje s infekcijama koje uzrokuju
Ishodi učenja
- opisati karakteristike plazmodija, način prenošenja i životni ciklus; nabrojiti vrste plazmodija uzročnika malarije u čovjeka
- opisati životni ciklus i biološka obilježja plazmodija; klasificirati najvažnije vrste unutar roda Plasmodium i povezati ih s kliničkom slikom
- nabrojiti najznačajnije vrste iz rodova Trypanosoma i Leishmania te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu toksoplazmoze i načine prenošenja uzročnika te raspraviti kliničko značenje infekcije uzrokovane T. gondii
Ishodi učenja
- nabrojiti i opisati sve faze bakterijskog rasta (opisati i objasniti krivulju bakterijskog rasta)
- definirati pojmove biocid, bakteriostatik, baktericidno, sterilizacija, sepsa, asepsa i antiseptik
- navesti i opisati način djelovanja fizikalnih i kemijskih sredstava na bakterijsku stanicu
- navesti postupke sterilizacije i dati primjere uporabe pojedinih postupaka u medicinskoj praksi
- nabrojiti i opisati postupke kontrole sterilizacijskih postupaka
- navesti i grupirati dezinficijense prema njihovom učinku i uporabi
Ishodi učenja
- definirati i klasificirati onkogene viruse
- opisati karakteristike virusima transformiranih stanica
- objasniti razloge pojavnosti novih uzročnika
- dati primjere prijetećih virusnih infekcija te navesti karakteristike uzročnika
Ishodi učenja
- nabrojiti (i potkrijepiti primjerom) svih pet trenutaka (indikacija, prigoda) za primjenu vještine higijene ruku - provesti i primijeniti higijensko pranje ruku te utrljavanje alkoholnih pripravaka za ruke kroz 6 koraka
- provoditi aseptične procedure
- pripremiti nativne i trajne mikroskopske preparate te izvesti jednostavna bakteriološka bojenja
- služiti se svjetlosnim mikroskopom za vizualizaciju bakterija
Ishodi učenja
- nabrojiti čimbenike neophodne za rast bakterija na umjetnim hranjivim podlogama
- izvesti bojenje po Gramu
- navesti izravne mikrobiološke postupke u dijagnostici infektivnih bolesti
- opisati načine identifikacije bakterija
Ishodi učenja
- samostalno izraditi disk-difuzijski antibiogram
- interpretirati rezultate antibiograma prema važećim EU standardima
- povezati nalaz antibiograma s antimikrobnom terapijom u kliničkoj praksi
- pregledati pripremljene dilucijske antibiograme i E-test te očitati rezultate
- definirati pojam MIK i MBK
Ishodi učenja
- imenovati najčešće uzročnike infekcija dišnog sustava
- dovesti u vezu bakterije s infekcijom koju uzrokuju
- samostalno uzorkovati obriske ždrijela i nosa
- samostalno odrediti vrstu najčešćih respiratornih uzročnika, prema mikroskopskom preparatu ili drugim značajkama
- izvesti testove za razlikovanje stafilokoka i streptokoka
Ishodi učenja
- samostalno provesti procjenu uzorka iz donjeg dišnog sustava
- izvesti postupke mikrobiološke obrade uzoraka iz donjeg dišnog sustava
- prisjetiti se karakteristika uzročnika tuberkuloze te ih povezati s načinima dijagnostike
- pregledati i opisati mikroskopske preparate obojene Ziehl-Neelsen tehnikom
- opisati princip IGRA testa
Ishodi učenja
- samostalno izraditi urinokulturu te odrediti broj bakterija u mililitru uzorka
- interpretirati rezultate pripremljenih antibiograma
- prepoznati neke od mehanizama rezistencije u enterobakterija temeljem fenotipskih testova
- diskutirati značenje rezistencije u kliničkoj praksi
- razlikovati fermentativne od nefermentativnih bakterija i navesti dijagnostički test za razlikovanje
objasniti pojam neizravne mikrobiološke dijagnostike te nabrojiti serološke testove
- očitati i interpretirati pripremljene serološke testove te ih povezati sa stadijem infekcije
- nabrojiti rodove spiralnih bakterije i usporediti ih temeljem njihove mikromorfologije, načina prenošenja
- objasniti razloge korištenja seroloških testova u dijagnostici sifilisa, Lajmske bolesti
Ishodi učenja
- imenovati obligatno patogene crijevne bakterije; odabrati selektivne i diferencijalne podloge za uzgoj pojedinih uzročnika crijevnih infekcija
- samostalno obraditi klinički uzorak stolice
- temeljem morfologije i biokemijskih testova prepoznati specifične crijevne uzročnike
- izvesti testove aglutinacije radi serotipizacije salmonela
- demonstracija brzog testa za dokaz helikobaktera
Ishodi učenja
- imenovati najčešće uzročnike infekcija krvi i središnjeg živčanog sustava
- dovesti u vezu bakterije s infekcijom koju uzrokuju
- samostalno izraditi mikroskopske preparate i prepoznati mikromorfologiju bakterija u pozitivnim hemokulturama i likvoru
Ishodi učenja
- diskutirati razlike između bakterije i virusa te ih povezati s mogućnostima laboratorijske dijagnostike virusnih infekcija
- nabrojiti izravne i neizravne mikrobiološke postupke u dijagnostici virusnih infekcija te raspraviti njihov izbor
- opisati i diskutirati tipični profil nastanka protutijela na specifične antigene EBV nakon primarne infekcije
- interpretirati nalaze serološke i molekularne dijagnostike odabranih virusnih infekcija (CMV, HBV, HCV)
- opisati i interpretirati rezultate pripremljenih Western-blot testova u dijagnostici herpesvirusnih i parvovirusnihinfekcija
Ishodi učenja
- diskutirati laboratorijske postupke koji se koriste u dijagnostici odabranih DNA/RNAvirusa
- interpretirati pripremljene serološke testove
- temeljem rezultata avidnosti rubela virusa odrediti da li se radi o svježoj ili staroj infekciji
- objasniti osjetljivost i specifičnost testova za dokaz HIV infekcije
Ishodi učenja
- prisjetiti se karakteristika i razlika između kvasaca i plijesni te ih povezati s načinima mikrobiološke dijagnostike
- makroskopski i mikroskopski pregledati pripremljene gljivične kulture
- prepoznati morfologiju pojedinih gljiva temeljem makoroskopskih i mikroskopskih karakteristika
Ishodi učenja
- pripremiti mikroskopske preparate iz uzoraka stolice; usporediti vlastite rezultate s demonstracijskih mikroskopskim preparatima te prepoznati ciste pojedinih protozoa te jaja višestaničnih parazita
- u pripremljenim razmazima krvi i gustoj kapi prepoznati morfološke oblike plazmodija te izračunati visinu parazitemije
- pregledati formalinske preparate i opisati adultne oblike trakavica, metilja i oblih crva
- pregledati mikroskopske preparate pojedinih ektoparazita te diskutirati bolesti koje uzrokuju i načine prenošenja
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
- laboratorijska pomoć u odabiru antimikrobne terapije
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
- laboratorijska pomoć u odabiru antimikrobne terapije
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
Ishodi učenja
- opisati građu bakterijske stanice te usporediti građu gram-negativnih i gram-pozitivnih bakterija
- objasniti pojmove patogenost i virulencija
- povezati građu bakterijske stanice sa čimbenicima virulencije
- nabrojati čimbenike virulencije bakterija te ih povezati s patogenezom bakterijskih infekcija
Ishodi učenja
- grupirati i dati primjere pojedinih antimikrobnih lijekova ovisno o njihovoj aktivnosti i mehanizmu djelovanja na bakterijsku stanicu
- raspraviti najznačajnije mehanizme bakterijske rezistencije
Ishodi učenja
- grupirati i dati primjere pojedinih antimikrobnih lijekova ovisno o njihovoj aktivnosti i mehanizmu djelovanja na bakterijsku stanicu
- raspraviti najznačajnije mehanizme bakterijske rezistencije
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja gram pozitivnih kuglastih bakterije
- navesti čimbenike virulencije stafilokoka, streptokoka i enterokoka te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju klostridija; prisjetiti se postupaka za prikazivanje bakterijskih spora; opisati patogenezu klostridijskih infekcija te raspraviti postupke mikrobiološke dijagnostike anaerobnih bakterija
- grupirati bakterije ovisno u utjecaju kisika
- navesti enzime koji su odgovorni za bakterijsku anaerobiozu
- navesti osobitosti koje ukazuju na anaerobnu infekciju
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja gram negativnih kuglastih bakterija
- navesti čimbenike virulencije najserija te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- klasificirati spiralne bakterije u rodove i vrste
- navesti najznačajnije karakteristike i čimbenike virulencije te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti specifičnosti laboratorijske dijagnostike infekcija koje uzrokuju spirohete
- objasniti princip serološke dijagnostike; definirati titar protutijela
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i karakteristike enterobakterija
- imenovati najznačajnije vrste koje uzrokuju crijevne infekcije
- navesti karakteristike salmonela te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- povezati put prijenosa salmonela s nastankom infekcije i mjerama nadzora
- navesti značajne višestrukorezistentne enterobakterije kao značajne uzročnike bolničkih infekcija
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i specifične zahtjeve u pogledu rasta hemofilnih kokobacila
- navesti čimbenike virulencije hemofilusa te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti mikrobiološke postupke za identifikaciju za rast zahtjevnih gram negativnih kokobacila
- opisati mikromorfologiju i specifične karakteristike moraksela te raspraviti njihovo kliničko značenje
Ishodi učenja
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja DNA virusa
- diskutirati patogenetske mehanizme u nastanku infekcija izazvanih DNA virusima
- klasificirati herpesviruse te opisati patogenetske karakteristike (latencija; perzistencija; rekurencija)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja virusa bjesnoće te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti i izdvojiti najznačajniji način prenošenja virus bjesnoće
Ishodi učenja
- klasificirati pojedine rodove unutar porodice Picornaviridae te navesti najznačajnije vrste
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcja (poliomijelitis)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja odabranih RNA virusa te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti i izdvojiti najznačajnije načine prenošenja odabranih RNA virusa
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju odabrani RNA virusi
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja virusa humane imunodeficijencije (HIV) te ga povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti najznačajnije načine prenošenja HIV-a
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju HIV infekcije
Ishodi učenja
- navesti karakteristike kvasaca i plijesni te izdvojiti one gljive koji su najčešći uzročnici mikroza u kliničkoj praksi
- opisati značajke kandide i nabrojiti najčešće vrste te ih povezati s osjetljivošću/rezistencijom prema dostupnim antimikoticima
- opisati karakteristike i način prenošenja kriptokoka
- opisati karakteristike i čimbenike virulencije aspergilusa; navesti način prenošenja aspergilusa; izdvojiti najčešće infekcije koje uzrokuje ova plijesan
Ishodi učenja
- nabrojiti oble crve od medicinskog značenja
- opisati životni ciklus trihinele i male dječje gliste te ih povezati s dijagnostičkim postupcima
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- upoznati se s ciljem kolegija
- prisjetiti se pravila u imenovanju živih organizama, među koje spadaju i mikroorganizmi
- grupirati bakterije i dati primjere bakterijske klasifikacije.
Ishodi učenja
- objasniti pojmove antibiotik, selektivna toksičnost, baktericidno i bakteriostatsko djelovanje, široko i uskospektralni antibiotik
- navesti osnovne mehanizme djelovanja antimikrobnih lijekova na bakterijsku stanicu
- objasniti pojam antibiogram te interpretirati kategorije osjetljivosti (S, I, R)
Ishodi učenja
- navesti osnovne mehanizme bakterijske rezistencije
- navesti sva tri načina horizontalnog prijenosa gena među bakterijama
- opisati svaki od navedenih načina
- dati primjere višestrukorezistentnih bakterija od medicinskog značenja
Ishodi učenja
- navesti razlike između rezidentne (trajne) i tranzitorne (prolazne) mikrobiote kože
- povezati mikrobiotu s održavanjem zdravlja i uzrokovanjem bolesti
- definirati bakterijski biofilm i opisati način njegova nastanka
- navesti barem tri razloga zbog kojih se bakterije udružuju u biofilm
- povezati biofilm s infekcijama i kliničkim neuspjehom antimikrobne terapije
- povezati biofilm s rezistencijom; objasniti pojam fenotipske rezistencije
Ishodi učenja
- opisati građu mikobakterija te raspraviti načine njihova prikazivanja (bojenja) i kultivacije
- navesti sve obligatno patogene te najčešće oportunističke vrste mikobakterija
- sažeti najznačajnije dijagnostičke laboratorijske testove za dokaz tuberkuloze
- navesti lijekove prve linije za liječenje tuberkuloze
- opisati svojstva korineformnih bakterija i izdvojiti patogene vrste
- navesti čimbenike virulencije za Corynebacterium diphteriae i povezati ih s infekcijom koju uzrokuju
- raspraviti mogućnost prevencije difterije
Ishodi učenja
- opisati karakteristike i specifičnosti mikoplazma i ureaplazma
- opisati njihove čimbenike virulencije i povezati ih s patogenezom infekcija koje uzrokuju
- raspraviti odabir antimikrobnih lijekova za liječenje infekcija uzrokovanih mikoplazmama
- navesti najznačajnije predstavnike/vrste iz rodova Chlamydia i Chlamydophila
- opisati način umnožavanja klamidija te raspraviti razlike u odnosu na ”tipične” bakterije
- kategorizirati najznačajnije unutarstanične, atipične bakterije prema njihovim karakteristikama i vrstama vektora
- povezati ih s infekcijama koje uzrokuju i načinima prenošenja
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja zavinutih bakterija (vibriona, kampilobaktera)
- opisati mikromorfologiju i čimbenike virulencije helikobaktera te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- navesti specifičnosti laboratorijske dijagnostike H. pylori
- opisati svojstva jersinija te izdvojiti najznačajnije vrste
- objasniti put prijenosa kuge i povezati ih sa simptomima infekcije i širenjem uzročnika (epidemija, pandemija)
- objasniti patogenezu crijevnih infekcija uzrokovanih Y. enterocolitica
Ishodi učenja
- navesti čimbenike virulencije pseudomonasa te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti značenje acinetobaktera u bolničkim infekcijama
- raspraviti mogućnost antimikrobnog liječenja infekcija uzrokovanih pseudomonasom i acinetobakterom
- opisati način prijenosa legionela i povezati s infekcijama u čovjeka
Ishodi učenja
- opisati građu virusa te ih grupirati u porodice ovisno o nukleinskoj kiselini koju sadrže i ostalim karakteristikama
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju
- grupirati virusna cjepiva i dati primjere pojedinih vrsta cjepiva
- navesti virusne bolesti za koje postoji specifično liječenje
- nabrojiti i opisati mehanizam djelovanja najznačajnijih antivirusnih lijekova
- sažeto prikazati načine razmnožavanja virusa te izdvojiti korake u umnožavanju s mogućnošću primjene i djelovanja antivirusnih lijekova
Ishodi učenja
- grupirati viruse hepatitisa u porodice te navesti najznačajnije karakteristike i načine prenošenja
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju te mogućim posljedicama
- navesti antigene HBV i njihovo značenje u dijagnostici hepatitisa B
- navesti dijagnostičke mogućnosti, specifičnu terapiju i prevenciju virusnih hepatitisa
- klasificirati pojedine rodove unutar porodice Paramyxoviridae te navesti najznačajnije vrste te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcja (ospice, zaušnjaci)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja Togavirida
- navesti karakteristike virusa rubele, patogenezu infekcije, dijagnostičke postupke i način prevencije
Ishodi učenja
- nabrojiti gljive od medicinskog značenja i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- dati primjere najčešćih uzročnika mikoza
- navesti antimikotike i grupirati ih prema mehaniz mu djelovanja na gljivičnu stanicu
- opisati mehanizme rezistencije na antimikotike
Ishodi učenja
- nabrojiti protozoe koje uzrokuju infekcije probavnog i urogenitalnog sustava; opisati njihov životni ciklus te ga povezati s patogenezom infekcije; diskutirati mikrobiološke postupke u dijagnostici ovih protozoa
- opisati i grupirati višestanične parazite prema njihovoj građi i karakteristikama
- nabrojiti trakavice od medicinskog značenja; opisati životni ciklus tenije i ekihokoka
- klasificirati metilje od medicinskog značenja
- povezati pojedine metilje s infekcijama koje uzrokuju
Ishodi učenja
- opisati karakteristike plazmodija, način prenošenja i životni ciklus; nabrojiti vrste plazmodija uzročnika malarije u čovjeka
- opisati životni ciklus i biološka obilježja plazmodija; klasificirati najvažnije vrste unutar roda Plasmodium i povezati ih s kliničkom slikom
- nabrojiti najznačajnije vrste iz rodova Trypanosoma i Leishmania te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu toksoplazmoze i načine prenošenja uzročnika te raspraviti kliničko značenje infekcije uzrokovane T. gondii
Ishodi učenja
- nabrojiti i opisati sve faze bakterijskog rasta (opisati i objasniti krivulju bakterijskog rasta)
- definirati pojmove biocid, bakteriostatik, baktericidno, sterilizacija, sepsa, asepsa i antiseptik
- navesti i opisati način djelovanja fizikalnih i kemijskih sredstava na bakterijsku stanicu
- navesti postupke sterilizacije i dati primjere uporabe pojedinih postupaka u medicinskoj praksi
- nabrojiti i opisati postupke kontrole sterilizacijskih postupaka
- navesti i grupirati dezinficijense prema njihovom učinku i uporabi
Ishodi učenja
- definirati i klasificirati onkogene viruse
- opisati karakteristike virusima transformiranih stanica
- objasniti razloge pojavnosti novih uzročnika
- dati primjere prijetećih virusnih infekcija te navesti karakteristike uzročnika
Ishodi učenja
- nabrojiti (i potkrijepiti primjerom) svih pet trenutaka (indikacija, prigoda) za primjenu vještine higijene ruku - provesti i primijeniti higijensko pranje ruku te utrljavanje alkoholnih pripravaka za ruke kroz 6 koraka
- provoditi aseptične procedure
- pripremiti nativne i trajne mikroskopske preparate te izvesti jednostavna bakteriološka bojenja
- služiti se svjetlosnim mikroskopom za vizualizaciju bakterija
Ishodi učenja
- nabrojiti čimbenike neophodne za rast bakterija na umjetnim hranjivim podlogama
- izvesti bojenje po Gramu
- navesti izravne mikrobiološke postupke u dijagnostici infektivnih bolesti
- opisati načine identifikacije bakterija
Ishodi učenja
- samostalno izraditi disk-difuzijski antibiogram
- interpretirati rezultate antibiograma prema važećim EU standardima
- povezati nalaz antibiograma s antimikrobnom terapijom u kliničkoj praksi
- pregledati pripremljene dilucijske antibiograme i E-test te očitati rezultate
- definirati pojam MIK i MBK
Ishodi učenja
- imenovati najčešće uzročnike infekcija dišnog sustava
- dovesti u vezu bakterije s infekcijom koju uzrokuju
- samostalno uzorkovati obriske ždrijela i nosa
- samostalno odrediti vrstu najčešćih respiratornih uzročnika, prema mikroskopskom preparatu ili drugim značajkama
- izvesti testove za razlikovanje stafilokoka i streptokoka
Ishodi učenja
- samostalno provesti procjenu uzorka iz donjeg dišnog sustava
- izvesti postupke mikrobiološke obrade uzoraka iz donjeg dišnog sustava
- prisjetiti se karakteristika uzročnika tuberkuloze te ih povezati s načinima dijagnostike
- pregledati i opisati mikroskopske preparate obojene Ziehl-Neelsen tehnikom
- opisati princip IGRA testa
Ishodi učenja
- samostalno izraditi urinokulturu te odrediti broj bakterija u mililitru uzorka
- interpretirati rezultate pripremljenih antibiograma
- prepoznati neke od mehanizama rezistencije u enterobakterija temeljem fenotipskih testova
- diskutirati značenje rezistencije u kliničkoj praksi
- razlikovati fermentativne od nefermentativnih bakterija i navesti dijagnostički test za razlikovanje
objasniti pojam neizravne mikrobiološke dijagnostike te nabrojiti serološke testove
- očitati i interpretirati pripremljene serološke testove te ih povezati sa stadijem infekcije
- nabrojiti rodove spiralnih bakterije i usporediti ih temeljem njihove mikromorfologije, načina prenošenja
- objasniti razloge korištenja seroloških testova u dijagnostici sifilisa, Lajmske bolesti
Ishodi učenja
- imenovati obligatno patogene crijevne bakterije; odabrati selektivne i diferencijalne podloge za uzgoj pojedinih uzročnika crijevnih infekcija
- samostalno obraditi klinički uzorak stolice
- temeljem morfologije i biokemijskih testova prepoznati specifične crijevne uzročnike
- izvesti testove aglutinacije radi serotipizacije salmonela
- demonstracija brzog testa za dokaz helikobaktera
Ishodi učenja
- imenovati najčešće uzročnike infekcija krvi i središnjeg živčanog sustava
- dovesti u vezu bakterije s infekcijom koju uzrokuju
- samostalno izraditi mikroskopske preparate i prepoznati mikromorfologiju bakterija u pozitivnim hemokulturama i likvoru
Ishodi učenja
- diskutirati razlike između bakterije i virusa te ih povezati s mogućnostima laboratorijske dijagnostike virusnih infekcija
- nabrojiti izravne i neizravne mikrobiološke postupke u dijagnostici virusnih infekcija te raspraviti njihov izbor
- opisati i diskutirati tipični profil nastanka protutijela na specifične antigene EBV nakon primarne infekcije
- interpretirati nalaze serološke i molekularne dijagnostike odabranih virusnih infekcija (CMV, HBV, HCV)
- opisati i interpretirati rezultate pripremljenih Western-blot testova u dijagnostici herpesvirusnih i parvovirusnihinfekcija
Ishodi učenja
- diskutirati laboratorijske postupke koji se koriste u dijagnostici odabranih DNA/RNAvirusa
- interpretirati pripremljene serološke testove
- temeljem rezultata avidnosti rubela virusa odrediti da li se radi o svježoj ili staroj infekciji
- objasniti osjetljivost i specifičnost testova za dokaz HIV infekcije
Ishodi učenja
- prisjetiti se karakteristika i razlika između kvasaca i plijesni te ih povezati s načinima mikrobiološke dijagnostike
- makroskopski i mikroskopski pregledati pripremljene gljivične kulture
- prepoznati morfologiju pojedinih gljiva temeljem makoroskopskih i mikroskopskih karakteristika
Ishodi učenja
- pripremiti mikroskopske preparate iz uzoraka stolice; usporediti vlastite rezultate s demonstracijskih mikroskopskim preparatima te prepoznati ciste pojedinih protozoa te jaja višestaničnih parazita
- u pripremljenim razmazima krvi i gustoj kapi prepoznati morfološke oblike plazmodija te izračunati visinu parazitemije
- pregledati formalinske preparate i opisati adultne oblike trakavica, metilja i oblih crva
- pregledati mikroskopske preparate pojedinih ektoparazita te diskutirati bolesti koje uzrokuju i načine prenošenja
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
- laboratorijska pomoć u odabiru antimikrobne terapije
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
- laboratorijska pomoć u odabiru antimikrobne terapije
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
Ishodi učenja
- opisati građu bakterijske stanice te usporediti građu gram-negativnih i gram-pozitivnih bakterija
- objasniti pojmove patogenost i virulencija
- povezati građu bakterijske stanice sa čimbenicima virulencije
- nabrojati čimbenike virulencije bakterija te ih povezati s patogenezom bakterijskih infekcija
Ishodi učenja
- grupirati i dati primjere pojedinih antimikrobnih lijekova ovisno o njihovoj aktivnosti i mehanizmu djelovanja na bakterijsku stanicu
- raspraviti najznačajnije mehanizme bakterijske rezistencije
Ishodi učenja
- grupirati i dati primjere pojedinih antimikrobnih lijekova ovisno o njihovoj aktivnosti i mehanizmu djelovanja na bakterijsku stanicu
- raspraviti najznačajnije mehanizme bakterijske rezistencije
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja gram pozitivnih kuglastih bakterije
- navesti čimbenike virulencije stafilokoka, streptokoka i enterokoka te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju klostridija; prisjetiti se postupaka za prikazivanje bakterijskih spora; opisati patogenezu klostridijskih infekcija te raspraviti postupke mikrobiološke dijagnostike anaerobnih bakterija
- grupirati bakterije ovisno u utjecaju kisika
- navesti enzime koji su odgovorni za bakterijsku anaerobiozu
- navesti osobitosti koje ukazuju na anaerobnu infekciju
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja gram negativnih kuglastih bakterija
- navesti čimbenike virulencije najserija te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- klasificirati spiralne bakterije u rodove i vrste
- navesti najznačajnije karakteristike i čimbenike virulencije te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti specifičnosti laboratorijske dijagnostike infekcija koje uzrokuju spirohete
- objasniti princip serološke dijagnostike; definirati titar protutijela
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i karakteristike enterobakterija
- imenovati najznačajnije vrste koje uzrokuju crijevne infekcije
- navesti karakteristike salmonela te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- povezati put prijenosa salmonela s nastankom infekcije i mjerama nadzora
- navesti značajne višestrukorezistentne enterobakterije kao značajne uzročnike bolničkih infekcija
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i specifične zahtjeve u pogledu rasta hemofilnih kokobacila
- navesti čimbenike virulencije hemofilusa te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti mikrobiološke postupke za identifikaciju za rast zahtjevnih gram negativnih kokobacila
- opisati mikromorfologiju i specifične karakteristike moraksela te raspraviti njihovo kliničko značenje
Ishodi učenja
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja DNA virusa
- diskutirati patogenetske mehanizme u nastanku infekcija izazvanih DNA virusima
- klasificirati herpesviruse te opisati patogenetske karakteristike (latencija; perzistencija; rekurencija)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja virusa bjesnoće te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti i izdvojiti najznačajniji način prenošenja virus bjesnoće
Ishodi učenja
- klasificirati pojedine rodove unutar porodice Picornaviridae te navesti najznačajnije vrste
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcja (poliomijelitis)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja odabranih RNA virusa te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti i izdvojiti najznačajnije načine prenošenja odabranih RNA virusa
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju odabrani RNA virusi
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja virusa humane imunodeficijencije (HIV) te ga povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti najznačajnije načine prenošenja HIV-a
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju HIV infekcije
Ishodi učenja
- navesti karakteristike kvasaca i plijesni te izdvojiti one gljive koji su najčešći uzročnici mikroza u kliničkoj praksi
- opisati značajke kandide i nabrojiti najčešće vrste te ih povezati s osjetljivošću/rezistencijom prema dostupnim antimikoticima
- opisati karakteristike i način prenošenja kriptokoka
- opisati karakteristike i čimbenike virulencije aspergilusa; navesti način prenošenja aspergilusa; izdvojiti najčešće infekcije koje uzrokuje ova plijesan
Ishodi učenja
- nabrojiti oble crve od medicinskog značenja
- opisati životni ciklus trihinele i male dječje gliste te ih povezati s dijagnostičkim postupcima
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- upoznati se s ciljem kolegija
- prisjetiti se pravila u imenovanju živih organizama, među koje spadaju i mikroorganizmi
- grupirati bakterije i dati primjere bakterijske klasifikacije.
Ishodi učenja
- objasniti pojmove antibiotik, selektivna toksičnost, baktericidno i bakteriostatsko djelovanje, široko i uskospektralni antibiotik
- navesti osnovne mehanizme djelovanja antimikrobnih lijekova na bakterijsku stanicu
- objasniti pojam antibiogram te interpretirati kategorije osjetljivosti (S, I, R)
Ishodi učenja
- navesti osnovne mehanizme bakterijske rezistencije
- navesti sva tri načina horizontalnog prijenosa gena među bakterijama
- opisati svaki od navedenih načina
- dati primjere višestrukorezistentnih bakterija od medicinskog značenja
Ishodi učenja
- navesti razlike između rezidentne (trajne) i tranzitorne (prolazne) mikrobiote kože
- povezati mikrobiotu s održavanjem zdravlja i uzrokovanjem bolesti
- definirati bakterijski biofilm i opisati način njegova nastanka
- navesti barem tri razloga zbog kojih se bakterije udružuju u biofilm
- povezati biofilm s infekcijama i kliničkim neuspjehom antimikrobne terapije
- povezati biofilm s rezistencijom; objasniti pojam fenotipske rezistencije
Ishodi učenja
- opisati građu mikobakterija te raspraviti načine njihova prikazivanja (bojenja) i kultivacije
- navesti sve obligatno patogene te najčešće oportunističke vrste mikobakterija
- sažeti najznačajnije dijagnostičke laboratorijske testove za dokaz tuberkuloze
- navesti lijekove prve linije za liječenje tuberkuloze
- opisati svojstva korineformnih bakterija i izdvojiti patogene vrste
- navesti čimbenike virulencije za Corynebacterium diphteriae i povezati ih s infekcijom koju uzrokuju
- raspraviti mogućnost prevencije difterije
Ishodi učenja
- opisati karakteristike i specifičnosti mikoplazma i ureaplazma
- opisati njihove čimbenike virulencije i povezati ih s patogenezom infekcija koje uzrokuju
- raspraviti odabir antimikrobnih lijekova za liječenje infekcija uzrokovanih mikoplazmama
- navesti najznačajnije predstavnike/vrste iz rodova Chlamydia i Chlamydophila
- opisati način umnožavanja klamidija te raspraviti razlike u odnosu na ”tipične” bakterije
- kategorizirati najznačajnije unutarstanične, atipične bakterije prema njihovim karakteristikama i vrstama vektora
- povezati ih s infekcijama koje uzrokuju i načinima prenošenja
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja zavinutih bakterija (vibriona, kampilobaktera)
- opisati mikromorfologiju i čimbenike virulencije helikobaktera te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- navesti specifičnosti laboratorijske dijagnostike H. pylori
- opisati svojstva jersinija te izdvojiti najznačajnije vrste
- objasniti put prijenosa kuge i povezati ih sa simptomima infekcije i širenjem uzročnika (epidemija, pandemija)
- objasniti patogenezu crijevnih infekcija uzrokovanih Y. enterocolitica
Ishodi učenja
- navesti čimbenike virulencije pseudomonasa te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti značenje acinetobaktera u bolničkim infekcijama
- raspraviti mogućnost antimikrobnog liječenja infekcija uzrokovanih pseudomonasom i acinetobakterom
- opisati način prijenosa legionela i povezati s infekcijama u čovjeka
Ishodi učenja
- opisati građu virusa te ih grupirati u porodice ovisno o nukleinskoj kiselini koju sadrže i ostalim karakteristikama
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju
- grupirati virusna cjepiva i dati primjere pojedinih vrsta cjepiva
- navesti virusne bolesti za koje postoji specifično liječenje
- nabrojiti i opisati mehanizam djelovanja najznačajnijih antivirusnih lijekova
- sažeto prikazati načine razmnožavanja virusa te izdvojiti korake u umnožavanju s mogućnošću primjene i djelovanja antivirusnih lijekova
Ishodi učenja
- grupirati viruse hepatitisa u porodice te navesti najznačajnije karakteristike i načine prenošenja
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju te mogućim posljedicama
- navesti antigene HBV i njihovo značenje u dijagnostici hepatitisa B
- navesti dijagnostičke mogućnosti, specifičnu terapiju i prevenciju virusnih hepatitisa
- klasificirati pojedine rodove unutar porodice Paramyxoviridae te navesti najznačajnije vrste te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcja (ospice, zaušnjaci)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja Togavirida
- navesti karakteristike virusa rubele, patogenezu infekcije, dijagnostičke postupke i način prevencije
Ishodi učenja
- nabrojiti gljive od medicinskog značenja i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- dati primjere najčešćih uzročnika mikoza
- navesti antimikotike i grupirati ih prema mehaniz mu djelovanja na gljivičnu stanicu
- opisati mehanizme rezistencije na antimikotike
Ishodi učenja
- nabrojiti protozoe koje uzrokuju infekcije probavnog i urogenitalnog sustava; opisati njihov životni ciklus te ga povezati s patogenezom infekcije; diskutirati mikrobiološke postupke u dijagnostici ovih protozoa
- opisati i grupirati višestanične parazite prema njihovoj građi i karakteristikama
- nabrojiti trakavice od medicinskog značenja; opisati životni ciklus tenije i ekihokoka
- klasificirati metilje od medicinskog značenja
- povezati pojedine metilje s infekcijama koje uzrokuju
Ishodi učenja
- opisati karakteristike plazmodija, način prenošenja i životni ciklus; nabrojiti vrste plazmodija uzročnika malarije u čovjeka - opisati životni ciklus i biološka obilježja plazmodija; klasificirati najvažnije vrste unutar roda Plasmodium i povezati ih s kliničkom slikom - nabrojiti najznačajnije vrste iz rodova Trypanosoma i Leishmania te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju - opisati patogenezu toksoplazmoze i načine prenošenja uzročnika te raspraviti kliničko značenje infekcije uzrokovane T. gondii |
Ishodi učenja
- nabrojiti i opisati sve faze bakterijskog rasta (opisati i objasniti krivulju bakterijskog rasta)
- definirati pojmove biocid, bakteriostatik, baktericidno, sterilizacija, sepsa, asepsa i antiseptik
- navesti i opisati način djelovanja fizikalnih i kemijskih sredstava na bakterijsku stanicu
- navesti postupke sterilizacije i dati primjere uporabe pojedinih postupaka u medicinskoj praksi
- nabrojiti i opisati postupke kontrole sterilizacijskih postupaka
- navesti i grupirati dezinficijense prema njihovom učinku i uporabi
Ishodi učenja
- definirati i klasificirati onkogene viruse
- opisati karakteristike virusima transformiranih stanica
- objasniti razloge pojavnosti novih uzročnika
- dati primjere prijetećih virusnih infekcija te navesti karakteristike uzročnika
Ishodi učenja
- nabrojiti (i potkrijepiti primjerom) svih pet trenutaka (indikacija, prigoda) za primjenu vještine higijene ruku - provesti i primijeniti higijensko pranje ruku te utrljavanje alkoholnih pripravaka za ruke kroz 6 koraka
- provoditi aseptične procedure
- pripremiti nativne i trajne mikroskopske preparate te izvesti jednostavna bakteriološka bojenja
- služiti se svjetlosnim mikroskopom za vizualizaciju bakterija
Ishodi učenja
- nabrojiti čimbenike neophodne za rast bakterija na umjetnim hranjivim podlogama
- izvesti bojenje po Gramu
- navesti izravne mikrobiološke postupke u dijagnostici infektivnih bolesti
- opisati načine identifikacije bakterija
Ishodi učenja
- samostalno izraditi disk-difuzijski antibiogram
- interpretirati rezultate antibiograma prema važećim EU standardima
- povezati nalaz antibiograma s antimikrobnom terapijom u kliničkoj praksi
- pregledati pripremljene dilucijske antibiograme i E-test te očitati rezultate
- definirati pojam MIK i MBK
Ishodi učenja
- imenovati najčešće uzročnike infekcija dišnog sustava
- dovesti u vezu bakterije s infekcijom koju uzrokuju
- samostalno uzorkovati obriske ždrijela i nosa
- samostalno odrediti vrstu najčešćih respiratornih uzročnika, prema mikroskopskom preparatu ili drugim značajkama
- izvesti testove za razlikovanje stafilokoka i streptokoka
Ishodi učenja
- samostalno provesti procjenu uzorka iz donjeg dišnog sustava
- izvesti postupke mikrobiološke obrade uzoraka iz donjeg dišnog sustava
- prisjetiti se karakteristika uzročnika tuberkuloze te ih povezati s načinima dijagnostike
- pregledati i opisati mikroskopske preparate obojene Ziehl-Neelsen tehnikom
- opisati princip IGRA testa
Ishodi učenja
- samostalno izraditi urinokulturu te odrediti broj bakterija u mililitru uzorka
- interpretirati rezultate pripremljenih antibiograma
- prepoznati neke od mehanizama rezistencije u enterobakterija temeljem fenotipskih testova
- diskutirati značenje rezistencije u kliničkoj praksi
- razlikovati fermentativne od nefermentativnih bakterija i navesti dijagnostički test za razlikovanje
objasniti pojam neizravne mikrobiološke dijagnostike te nabrojiti serološke testove
- očitati i interpretirati pripremljene serološke testove te ih povezati sa stadijem infekcije
- nabrojiti rodove spiralnih bakterije i usporediti ih temeljem njihove mikromorfologije, načina prenošenja
- objasniti razloge korištenja seroloških testova u dijagnostici sifilisa, Lajmske bolesti
Ishodi učenja
- imenovati obligatno patogene crijevne bakterije; odabrati selektivne i diferencijalne podloge za uzgoj pojedinih uzročnika crijevnih infekcija
- samostalno obraditi klinički uzorak stolice
- temeljem morfologije i biokemijskih testova prepoznati specifične crijevne uzročnike
- izvesti testove aglutinacije radi serotipizacije salmonela
- demonstracija brzog testa za dokaz helikobaktera
Ishodi učenja
- imenovati najčešće uzročnike infekcija krvi i središnjeg živčanog sustava
- dovesti u vezu bakterije s infekcijom koju uzrokuju
- samostalno izraditi mikroskopske preparate i prepoznati mikromorfologiju bakterija u pozitivnim hemokulturama i likvoru
Ishodi učenja
- diskutirati razlike između bakterije i virusa te ih povezati s mogućnostima laboratorijske dijagnostike virusnih infekcija
- nabrojiti izravne i neizravne mikrobiološke postupke u dijagnostici virusnih infekcija te raspraviti njihov izbor
- opisati i diskutirati tipični profil nastanka protutijela na specifične antigene EBV nakon primarne infekcije
- interpretirati nalaze serološke i molekularne dijagnostike odabranih virusnih infekcija (CMV, HBV, HCV)
- opisati i interpretirati rezultate pripremljenih Western-blot testova u dijagnostici herpesvirusnih i parvovirusnihinfekcija
Ishodi učenja
- diskutirati laboratorijske postupke koji se koriste u dijagnostici odabranih DNA/RNAvirusa
- interpretirati pripremljene serološke testove
- temeljem rezultata avidnosti rubela virusa odrediti da li se radi o svježoj ili staroj infekciji
- objasniti osjetljivost i specifičnost testova za dokaz HIV infekcije
Ishodi učenja
- prisjetiti se karakteristika i razlika između kvasaca i plijesni te ih povezati s načinima mikrobiološke dijagnostike
- makroskopski i mikroskopski pregledati pripremljene gljivične kulture
- prepoznati morfologiju pojedinih gljiva temeljem makoroskopskih i mikroskopskih karakteristika
Ishodi učenja
- pripremiti mikroskopske preparate iz uzoraka stolice; usporediti vlastite rezultate s demonstracijskih mikroskopskim preparatima te prepoznati ciste pojedinih protozoa te jaja višestaničnih parazita
- u pripremljenim razmazima krvi i gustoj kapi prepoznati morfološke oblike plazmodija te izračunati visinu parazitemije
- pregledati formalinske preparate i opisati adultne oblike trakavica, metilja i oblih crva
- pregledati mikroskopske preparate pojedinih ektoparazita te diskutirati bolesti koje uzrokuju i načine prenošenja
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
- laboratorijska pomoć u odabiru antimikrobne terapije
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
- laboratorijska pomoć u odabiru antimikrobne terapije
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
Ishodi učenja
- opisati građu bakterijske stanice te usporediti građu gram-negativnih i gram-pozitivnih bakterija
- objasniti pojmove patogenost i virulencija
- povezati građu bakterijske stanice sa čimbenicima virulencije
- nabrojati čimbenike virulencije bakterija te ih povezati s patogenezom bakterijskih infekcija
Ishodi učenja
- grupirati i dati primjere pojedinih antimikrobnih lijekova ovisno o njihovoj aktivnosti i mehanizmu djelovanja na bakterijsku stanicu
- raspraviti najznačajnije mehanizme bakterijske rezistencije
Ishodi učenja
- grupirati i dati primjere pojedinih antimikrobnih lijekova ovisno o njihovoj aktivnosti i mehanizmu djelovanja na bakterijsku stanicu
- raspraviti najznačajnije mehanizme bakterijske rezistencije
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja gram pozitivnih kuglastih bakterije
- navesti čimbenike virulencije stafilokoka, streptokoka i enterokoka te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju klostridija; prisjetiti se postupaka za prikazivanje bakterijskih spora; opisati patogenezu klostridijskih infekcija te raspraviti postupke mikrobiološke dijagnostike anaerobnih bakterija
- grupirati bakterije ovisno u utjecaju kisika
- navesti enzime koji su odgovorni za bakterijsku anaerobiozu
- navesti osobitosti koje ukazuju na anaerobnu infekciju
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja gram negativnih kuglastih bakterija
- navesti čimbenike virulencije najserija te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- klasificirati spiralne bakterije u rodove i vrste
- navesti najznačajnije karakteristike i čimbenike virulencije te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti specifičnosti laboratorijske dijagnostike infekcija koje uzrokuju spirohete
- objasniti princip serološke dijagnostike; definirati titar protutijela
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i karakteristike enterobakterija
- imenovati najznačajnije vrste koje uzrokuju crijevne infekcije
- navesti karakteristike salmonela te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- povezati put prijenosa salmonela s nastankom infekcije i mjerama nadzora
- navesti značajne višestrukorezistentne enterobakterije kao značajne uzročnike bolničkih infekcija
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i specifične zahtjeve u pogledu rasta hemofilnih kokobacila
- navesti čimbenike virulencije hemofilusa te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti mikrobiološke postupke za identifikaciju za rast zahtjevnih gram negativnih kokobacila
- opisati mikromorfologiju i specifične karakteristike moraksela te raspraviti njihovo kliničko značenje
Ishodi učenja
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja DNA virusa
- diskutirati patogenetske mehanizme u nastanku infekcija izazvanih DNA virusima
- klasificirati herpesviruse te opisati patogenetske karakteristike (latencija; perzistencija; rekurencija)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja virusa bjesnoće te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti i izdvojiti najznačajniji način prenošenja virus bjesnoće
Ishodi učenja
- klasificirati pojedine rodove unutar porodice Picornaviridae te navesti najznačajnije vrste
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcja (poliomijelitis)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja odabranih RNA virusa te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti i izdvojiti najznačajnije načine prenošenja odabranih RNA virusa
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju odabrani RNA virusi
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja virusa humane imunodeficijencije (HIV) te ga povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti najznačajnije načine prenošenja HIV-a
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju HIV infekcije
Ishodi učenja
- navesti karakteristike kvasaca i plijesni te izdvojiti one gljive koji su najčešći uzročnici mikroza u kliničkoj praksi
- opisati značajke kandide i nabrojiti najčešće vrste te ih povezati s osjetljivošću/rezistencijom prema dostupnim antimikoticima
- opisati karakteristike i način prenošenja kriptokoka
- opisati karakteristike i čimbenike virulencije aspergilusa; navesti način prenošenja aspergilusa; izdvojiti najčešće infekcije koje uzrokuje ova plijesan
Ishodi učenja
- nabrojiti oble crve od medicinskog značenja
- opisati životni ciklus trihinele i male dječje gliste te ih povezati s dijagnostičkim postupcima
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- upoznati se s ciljem kolegija
- prisjetiti se pravila u imenovanju živih organizama, među koje spadaju i mikroorganizmi
- grupirati bakterije i dati primjere bakterijske klasifikacije.
Ishodi učenja
- objasniti pojmove antibiotik, selektivna toksičnost, baktericidno i bakteriostatsko djelovanje, široko i uskospektralni antibiotik
- navesti osnovne mehanizme djelovanja antimikrobnih lijekova na bakterijsku stanicu
- objasniti pojam antibiogram te interpretirati kategorije osjetljivosti (S, I, R)
Ishodi učenja
- navesti osnovne mehanizme bakterijske rezistencije
- navesti sva tri načina horizontalnog prijenosa gena među bakterijama
- opisati svaki od navedenih načina
- dati primjere višestrukorezistentnih bakterija od medicinskog značenja
Ishodi učenja
- navesti razlike između rezidentne (trajne) i tranzitorne (prolazne) mikrobiote kože
- povezati mikrobiotu s održavanjem zdravlja i uzrokovanjem bolesti
- definirati bakterijski biofilm i opisati način njegova nastanka
- navesti barem tri razloga zbog kojih se bakterije udružuju u biofilm
- povezati biofilm s infekcijama i kliničkim neuspjehom antimikrobne terapije
- povezati biofilm s rezistencijom; objasniti pojam fenotipske rezistencije
Ishodi učenja
- opisati građu mikobakterija te raspraviti načine njihova prikazivanja (bojenja) i kultivacije
- navesti sve obligatno patogene te najčešće oportunističke vrste mikobakterija
- sažeti najznačajnije dijagnostičke laboratorijske testove za dokaz tuberkuloze
- navesti lijekove prve linije za liječenje tuberkuloze
- opisati svojstva korineformnih bakterija i izdvojiti patogene vrste
- navesti čimbenike virulencije za Corynebacterium diphteriae i povezati ih s infekcijom koju uzrokuju
- raspraviti mogućnost prevencije difterije
Ishodi učenja
- opisati karakteristike i specifičnosti mikoplazma i ureaplazma
- opisati njihove čimbenike virulencije i povezati ih s patogenezom infekcija koje uzrokuju
- raspraviti odabir antimikrobnih lijekova za liječenje infekcija uzrokovanih mikoplazmama
- navesti najznačajnije predstavnike/vrste iz rodova Chlamydia i Chlamydophila
- opisati način umnožavanja klamidija te raspraviti razlike u odnosu na ”tipične” bakterije
- kategorizirati najznačajnije unutarstanične, atipične bakterije prema njihovim karakteristikama i vrstama vektora
- povezati ih s infekcijama koje uzrokuju i načinima prenošenja
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja zavinutih bakterija (vibriona, kampilobaktera)
- opisati mikromorfologiju i čimbenike virulencije helikobaktera te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- navesti specifičnosti laboratorijske dijagnostike H. pylori
- opisati svojstva jersinija te izdvojiti najznačajnije vrste
- objasniti put prijenosa kuge i povezati ih sa simptomima infekcije i širenjem uzročnika (epidemija, pandemija)
- objasniti patogenezu crijevnih infekcija uzrokovanih Y. enterocolitica
Ishodi učenja
- navesti čimbenike virulencije pseudomonasa te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti značenje acinetobaktera u bolničkim infekcijama
- raspraviti mogućnost antimikrobnog liječenja infekcija uzrokovanih pseudomonasom i acinetobakterom
- opisati način prijenosa legionela i povezati s infekcijama u čovjeka
Ishodi učenja
- opisati građu virusa te ih grupirati u porodice ovisno o nukleinskoj kiselini koju sadrže i ostalim karakteristikama
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju
- grupirati virusna cjepiva i dati primjere pojedinih vrsta cjepiva
- navesti virusne bolesti za koje postoji specifično liječenje
- nabrojiti i opisati mehanizam djelovanja najznačajnijih antivirusnih lijekova
- sažeto prikazati načine razmnožavanja virusa te izdvojiti korake u umnožavanju s mogućnošću primjene i djelovanja antivirusnih lijekova
Ishodi učenja
- grupirati viruse hepatitisa u porodice te navesti najznačajnije karakteristike i načine prenošenja
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju te mogućim posljedicama
- navesti antigene HBV i njihovo značenje u dijagnostici hepatitisa B
- navesti dijagnostičke mogućnosti, specifičnu terapiju i prevenciju virusnih hepatitisa
- klasificirati pojedine rodove unutar porodice Paramyxoviridae te navesti najznačajnije vrste te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcja (ospice, zaušnjaci)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja Togavirida
- navesti karakteristike virusa rubele, patogenezu infekcije, dijagnostičke postupke i način prevencije
Ishodi učenja
- nabrojiti gljive od medicinskog značenja i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- dati primjere najčešćih uzročnika mikoza
- navesti antimikotike i grupirati ih prema mehaniz mu djelovanja na gljivičnu stanicu
- opisati mehanizme rezistencije na antimikotike
Ishodi učenja
- nabrojiti protozoe koje uzrokuju infekcije probavnog i urogenitalnog sustava; opisati njihov životni ciklus te ga povezati s patogenezom infekcije; diskutirati mikrobiološke postupke u dijagnostici ovih protozoa
- opisati i grupirati višestanične parazite prema njihovoj građi i karakteristikama
- nabrojiti trakavice od medicinskog značenja; opisati životni ciklus tenije i ekihokoka
- klasificirati metilje od medicinskog značenja
- povezati pojedine metilje s infekcijama koje uzrokuju
Ishodi učenja
- opisati karakteristike plazmodija, način prenošenja i životni ciklus; nabrojiti vrste plazmodija uzročnika malarije u čovjeka - opisati životni ciklus i biološka obilježja plazmodija; klasificirati najvažnije vrste unutar roda Plasmodium i povezati ih s kliničkom slikom - nabrojiti najznačajnije vrste iz rodova Trypanosoma i Leishmania te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju - opisati patogenezu toksoplazmoze i načine prenošenja uzročnika te raspraviti kliničko značenje infekcije uzrokovane T. gondii |
Ishodi učenja
- nabrojiti i opisati sve faze bakterijskog rasta (opisati i objasniti krivulju bakterijskog rasta)
- definirati pojmove biocid, bakteriostatik, baktericidno, sterilizacija, sepsa, asepsa i antiseptik
- navesti i opisati način djelovanja fizikalnih i kemijskih sredstava na bakterijsku stanicu
- navesti postupke sterilizacije i dati primjere uporabe pojedinih postupaka u medicinskoj praksi
- nabrojiti i opisati postupke kontrole sterilizacijskih postupaka
- navesti i grupirati dezinficijense prema njihovom učinku i uporabi
Ishodi učenja
- definirati i klasificirati onkogene viruse
- opisati karakteristike virusima transformiranih stanica
- objasniti razloge pojavnosti novih uzročnika
- dati primjere prijetećih virusnih infekcija te navesti karakteristike uzročnika
Ishodi učenja
- nabrojiti (i potkrijepiti primjerom) svih pet trenutaka (indikacija, prigoda) za primjenu vještine higijene ruku - provesti i primijeniti higijensko pranje ruku te utrljavanje alkoholnih pripravaka za ruke kroz 6 koraka
- provoditi aseptične procedure
- pripremiti nativne i trajne mikroskopske preparate te izvesti jednostavna bakteriološka bojenja
- služiti se svjetlosnim mikroskopom za vizualizaciju bakterija
Ishodi učenja
- nabrojiti čimbenike neophodne za rast bakterija na umjetnim hranjivim podlogama
- izvesti bojenje po Gramu
- navesti izravne mikrobiološke postupke u dijagnostici infektivnih bolesti
- opisati načine identifikacije bakterija
Ishodi učenja
- samostalno izraditi disk-difuzijski antibiogram
- interpretirati rezultate antibiograma prema važećim EU standardima
- povezati nalaz antibiograma s antimikrobnom terapijom u kliničkoj praksi
- pregledati pripremljene dilucijske antibiograme i E-test te očitati rezultate
- definirati pojam MIK i MBK
Ishodi učenja
- imenovati najčešće uzročnike infekcija dišnog sustava
- dovesti u vezu bakterije s infekcijom koju uzrokuju
- samostalno uzorkovati obriske ždrijela i nosa
- samostalno odrediti vrstu najčešćih respiratornih uzročnika, prema mikroskopskom preparatu ili drugim značajkama
- izvesti testove za razlikovanje stafilokoka i streptokoka
Ishodi učenja
- samostalno provesti procjenu uzorka iz donjeg dišnog sustava
- izvesti postupke mikrobiološke obrade uzoraka iz donjeg dišnog sustava
- prisjetiti se karakteristika uzročnika tuberkuloze te ih povezati s načinima dijagnostike
- pregledati i opisati mikroskopske preparate obojene Ziehl-Neelsen tehnikom
- opisati princip IGRA testa
Ishodi učenja
- samostalno izraditi urinokulturu te odrediti broj bakterija u mililitru uzorka
- interpretirati rezultate pripremljenih antibiograma
- prepoznati neke od mehanizama rezistencije u enterobakterija temeljem fenotipskih testova
- diskutirati značenje rezistencije u kliničkoj praksi
- razlikovati fermentativne od nefermentativnih bakterija i navesti dijagnostički test za razlikovanje
objasniti pojam neizravne mikrobiološke dijagnostike te nabrojiti serološke testove
- očitati i interpretirati pripremljene serološke testove te ih povezati sa stadijem infekcije
- nabrojiti rodove spiralnih bakterije i usporediti ih temeljem njihove mikromorfologije, načina prenošenja
- objasniti razloge korištenja seroloških testova u dijagnostici sifilisa, Lajmske bolesti
Ishodi učenja
- imenovati obligatno patogene crijevne bakterije; odabrati selektivne i diferencijalne podloge za uzgoj pojedinih uzročnika crijevnih infekcija
- samostalno obraditi klinički uzorak stolice
- temeljem morfologije i biokemijskih testova prepoznati specifične crijevne uzročnike
- izvesti testove aglutinacije radi serotipizacije salmonela
- demonstracija brzog testa za dokaz helikobaktera
Ishodi učenja
- imenovati najčešće uzročnike infekcija krvi i središnjeg živčanog sustava
- dovesti u vezu bakterije s infekcijom koju uzrokuju
- samostalno izraditi mikroskopske preparate i prepoznati mikromorfologiju bakterija u pozitivnim hemokulturama i likvoru
Ishodi učenja
- diskutirati razlike između bakterije i virusa te ih povezati s mogućnostima laboratorijske dijagnostike virusnih infekcija
- nabrojiti izravne i neizravne mikrobiološke postupke u dijagnostici virusnih infekcija te raspraviti njihov izbor
- opisati i diskutirati tipični profil nastanka protutijela na specifične antigene EBV nakon primarne infekcije
- interpretirati nalaze serološke i molekularne dijagnostike odabranih virusnih infekcija (CMV, HBV, HCV)
- opisati i interpretirati rezultate pripremljenih Western-blot testova u dijagnostici herpesvirusnih i parvovirusnihinfekcija
Ishodi učenja
- diskutirati laboratorijske postupke koji se koriste u dijagnostici odabranih DNA/RNAvirusa
- interpretirati pripremljene serološke testove
- temeljem rezultata avidnosti rubela virusa odrediti da li se radi o svježoj ili staroj infekciji
- objasniti osjetljivost i specifičnost testova za dokaz HIV infekcije
Ishodi učenja
- prisjetiti se karakteristika i razlika između kvasaca i plijesni te ih povezati s načinima mikrobiološke dijagnostike
- makroskopski i mikroskopski pregledati pripremljene gljivične kulture
- prepoznati morfologiju pojedinih gljiva temeljem makoroskopskih i mikroskopskih karakteristika
Ishodi učenja
- pripremiti mikroskopske preparate iz uzoraka stolice; usporediti vlastite rezultate s demonstracijskih mikroskopskim preparatima te prepoznati ciste pojedinih protozoa te jaja višestaničnih parazita
- u pripremljenim razmazima krvi i gustoj kapi prepoznati morfološke oblike plazmodija te izračunati visinu parazitemije
- pregledati formalinske preparate i opisati adultne oblike trakavica, metilja i oblih crva
- pregledati mikroskopske preparate pojedinih ektoparazita te diskutirati bolesti koje uzrokuju i načine prenošenja
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
- laboratorijska pomoć u odabiru antimikrobne terapije
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
- laboratorijska pomoć u odabiru antimikrobne terapije
Ishodi učenja
- Odabir i obrada kliničkih uzoraka te postavljanje mikrobiološke dijagnoze prema anatomskoj lokaciji infekcije
Ishodi učenja
- opisati građu bakterijske stanice te usporediti građu gram-negativnih i gram-pozitivnih bakterija
- objasniti pojmove patogenost i virulencija
- povezati građu bakterijske stanice sa čimbenicima virulencije
- nabrojati čimbenike virulencije bakterija te ih povezati s patogenezom bakterijskih infekcija
Ishodi učenja
- grupirati i dati primjere pojedinih antimikrobnih lijekova ovisno o njihovoj aktivnosti i mehanizmu djelovanja na bakterijsku stanicu
- raspraviti najznačajnije mehanizme bakterijske rezistencije
Ishodi učenja
- grupirati i dati primjere pojedinih antimikrobnih lijekova ovisno o njihovoj aktivnosti i mehanizmu djelovanja na bakterijsku stanicu
- raspraviti najznačajnije mehanizme bakterijske rezistencije
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja gram pozitivnih kuglastih bakterije
- navesti čimbenike virulencije stafilokoka, streptokoka i enterokoka te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju klostridija; prisjetiti se postupaka za prikazivanje bakterijskih spora; opisati patogenezu klostridijskih infekcija te raspraviti postupke mikrobiološke dijagnostike anaerobnih bakterija
- grupirati bakterije ovisno u utjecaju kisika
- navesti enzime koji su odgovorni za bakterijsku anaerobiozu
- navesti osobitosti koje ukazuju na anaerobnu infekciju
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i načine grupiranja gram negativnih kuglastih bakterija
- navesti čimbenike virulencije najserija te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- klasificirati spiralne bakterije u rodove i vrste
- navesti najznačajnije karakteristike i čimbenike virulencije te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti specifičnosti laboratorijske dijagnostike infekcija koje uzrokuju spirohete
- objasniti princip serološke dijagnostike; definirati titar protutijela
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i karakteristike enterobakterija
- imenovati najznačajnije vrste koje uzrokuju crijevne infekcije
- navesti karakteristike salmonela te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- povezati put prijenosa salmonela s nastankom infekcije i mjerama nadzora
- navesti značajne višestrukorezistentne enterobakterije kao značajne uzročnike bolničkih infekcija
Ishodi učenja
- opisati mikromorfologiju i specifične zahtjeve u pogledu rasta hemofilnih kokobacila
- navesti čimbenike virulencije hemofilusa te ih povezati s infekcijama koje uzrokuju
- raspraviti mikrobiološke postupke za identifikaciju za rast zahtjevnih gram negativnih kokobacila
- opisati mikromorfologiju i specifične karakteristike moraksela te raspraviti njihovo kliničko značenje
Ishodi učenja
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja DNA virusa
- diskutirati patogenetske mehanizme u nastanku infekcija izazvanih DNA virusima
- klasificirati herpesviruse te opisati patogenetske karakteristike (latencija; perzistencija; rekurencija)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja virusa bjesnoće te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti i izdvojiti najznačajniji način prenošenja virus bjesnoće
Ishodi učenja
- klasificirati pojedine rodove unutar porodice Picornaviridae te navesti najznačajnije vrste
- povezati viruse s infekcijama koje uzrokuju
- opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcja (poliomijelitis)
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja odabranih RNA virusa te ih povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti i izdvojiti najznačajnije načine prenošenja odabranih RNA virusa
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju odabrani RNA virusi
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja virusa humane imunodeficijencije (HIV) te ga povezati s infekcijom koju uzrokuju
- nabrojiti najznačajnije načine prenošenja HIV-a
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju HIV infekcije
Ishodi učenja
- navesti karakteristike kvasaca i plijesni te izdvojiti one gljive koji su najčešći uzročnici mikroza u kliničkoj praksi
- opisati značajke kandide i nabrojiti najčešće vrste te ih povezati s osjetljivošću/rezistencijom prema dostupnim antimikoticima
- opisati karakteristike i način prenošenja kriptokoka
- opisati karakteristike i čimbenike virulencije aspergilusa; navesti način prenošenja aspergilusa; izdvojiti najčešće infekcije koje uzrokuje ova plijesan
Ishodi učenja
- nabrojiti oble crve od medicinskog značenja
- opisati životni ciklus trihinele i male dječje gliste te ih povezati s dijagnostičkim postupcima
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom
Ishodi učenja
- povezati kliničke slučajeve s mogućim uzročnikom i mikrobiološkom dijagnostikom