Kolegij
Studiji
Medicinsko laboratorijska dijagnostikaStudijska godina
3ISVU ID
253315ECTS
4.00
Kolegij Medicinska virologija je obvezni kolegij na trećoj godini Prijediplomskog sveučilišnog studija Medicinsko laboratorijske dijagnostike. Obuhvaća tematske jedinice iz područja opće i specijalne virologije. Održava se u zimskom semestru, a sastoji se od 20 sati predavanja, 15 sati seminara i 10 sati vježbi, ukupno 45 sati (4 ECTS). Nastava se izvodi u praktikumu Zavoda za mikrobiologiju i parazitologiju te u predavaonicama te Medicinskog fakulteta u Rijeci
Cilj kolegija je omogućiti usvajanje temeljnih znanja i vještina iz područja medicinske virologije. Upoznati građu, životni ciklus te medicinski značaj virusa patogenih za ljude. Studenti će biti upoznati s općim obilježjima virusa, biološkim promjenama eukariotskih stanica tijekom virusne infekcije, epidemiološkim i kliničkim osobitostima medicinski značajnih virusa te izravnim i neizravnim postupcima laboratorijske dijagnostike virusnih infekcija. Kroz laboratorijske vježbe studenti će se upoznati s metodama koje se primjenjuju u kliničkom mikrobiološkom laboratoriju u dijagnostici virusnih oboljenja.
Nakon uspješno završenog kolegija studenti će steći znanja i vještine potrebne za izvođenje izravnih i neizravnih dijagnostičkih postupaka u virologiji te će biti osposobljeni za dokazivanje najčešćih virusnih infekcija u mikrobiološkim laboratorijima.
1. Kalenić S. i sur.: Medicinska mikrobiologija. Medicinska naklada, Zagreb 2019.
1. Jawetz, Melnick, Adelberg Medicinska mikrobiologija: hrvatsko izdanje Split: Placebo, 2015 – odabrana poglavlja
2. Jane Flint, Vincent R. Racaniello, Glenn F. Rall, Theodora Hatziioannou, Anna Marie Skalka: Principles of Virology, 5th Edition, ASM Press, September 2020
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave. Student može izostati s 30% nastave isključivo zbog zdravstvenih razloga što opravdava liječničkom ispričnicom. Vježbe iz kolegija Medicinska virologija izvode se na Zavodu za mikrobiologiju i parazitologiju Medicinskog fakulteta. Prije pristupa vježbama studenti su dužni usvojiti teorijsko znanje koje će izvoditi praktično.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnom ispitu 50 bodova.
I Tijekom nastave (do 50 bodova):
Ocjenske bodove tijekom nastave student stječe na sljedeći način:
a) Test 1 (1 do 20 bodova)
b) Test 2 (1 do 20 bodova)
c) Seminar (1 do 10 bodova)
Student mora položiti oba testa. Popravni rok za studente koji iz opravdanih razloga nisu pristupili testovima ili nisu skupili minimalni broj bodova održat će se po završetku nastave.
II Završni ispit (do 50 bodova)
Završni ispit je pisani ispit, prag prolaznosti je 50% točnih odgovora i čini 50% konačne ocjene (50 ocjenskih bodova). Pisani test sastoji se od 50 pitanja, jedan točan odgovor nosi jedan bod.
Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS (A-E) i brojčanog sustava (1-5). Ocjenjivanje u ECTS sustavu izvodi se apsolutnom raspodjelom, te prema preddiplomskim kriterijima ocjenjivanja.
Tko može pristupiti završnom ispitu:
- Tijekom nastave student mora skupiti najmanje 50% (25 ocjenskih bodova) da bi pristupio završnom ispitu.
- Studenti koji skupe manje od 25 ocjenskih bodova imat će priliku za jedan popravni međuispit, a ako na tom međuispitu ispitu zadovolje moći će pristupiti završnom ispitu.
Tko ne može pristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 0 do 25 bodova ili koji imaju 30% i više izostanaka s nastave.
- Takav student je neuspješan (1) F i ne može izaći na završni ispit, ne može steći ECTS bodove i mora ponovno upisati kolegij naredne akademske godine.
Ukoliko je završni pismeni ispit riješen < 50%, student nije zadovoljio i mora ponoviti pisani ispit. Upisuje se ocjena nedovoljan (1).
Ishodi učenja
- opisati građu virusa te ih grupirati prema razlikama u građi, navesti primjere za svaku grupu
- grupirati viruse ovisno o vrsti nukleinske kiseline te načinu sinteze proteina
- sažeto prikazati pojedinačne faze te načine replikacije (umnožavanja) virusa
- navesti osnovne razlike u replikaciji DNA/RNA virusa
Ishodi učenja
- obrazložiti princip te način izvođenja različitih testova za izravno dokazivanje virusnih patogena, navesti kliničke uzorke koji se koriste za izravno dokazivanje virusnih patogena
- obrazložiti princip te način izvođenja različitih testova za neizravno dokazivanje virusnih patogena, navesti kliničke uzorke koji se koriste za neizravno dokazivanje virusnih patogena
Ishodi učenja
- navesti i opisati promjene u eukariotskoj stanici uzrokovane virusnom infekcijom, te vrste virusnih infekcija infekcija
- navesti virusne bolesti za koje postoji specifično liječenje i opisati mehanizam djelovanja najznačajnijih antivirusnih lijekova
Ishodi učenja
- klasificirati rodove unutar porodica Herpesviridae i Polyomaviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Herpesviridae i Polyomaviridae
Ishodi učenja
- opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste unutar porodice Hepadnaviridae i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju virusnih hepatitisa
Ishodi učenja
- klasificirati rodove unutar porodica Adenoviridae i Poxviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Adenoviridae i Poxviridae
Ishodi učenja
- klasificirati rodove unutar porodica Orthomyxoviridae i Paramyxoviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Orthomyxoviridae i Paramyxoviridae
Ishodi učenja
- klasificirati rodove unutar porodice Retroviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Retroviridae
Ishodi učenja
- navesti i opisati onkogene viruse
- opisati osnovne karakteristike onkogeno transformiranih stanica
- navesti moguće načine kojim virusi uzrokuju onkogenu transformaciju stanica
Ishodi učenja
- objasniti razloge pojavnosti novih virusnih uzročnika
- dati primjere prijetećih virusnih infekcija te navesti karakteristike virusnih uzročnika
Ishodi učenja
-nabrojati i definirati različite CPE virusa
-nabrojati različite vrste staničnih kultura
-samostalno mikroskopirati te prepoznati i znati prebrojati plakove u staničnoj kulturi
Ishodi učenja
- nabrojati i definirati različite serološke metode u dijagnostici virusa
- samostalno očitati i odrediti rezultat pripremljenih seroloških testova
- samostalno odrediti titar protutijela
Ishodi učenja
- obrazložiti princip, faze te način izvođenja western blot tehnike
- navesti kliničke uzorke koji se koriste te kod kojih infekcija
- prema danim uputama samostalno pripremit , napraviti, očitati rezultat te interpretirati Immunoblot test
Ishodi učenja
- obrazložiti princip, faze te moguće načine izolacije (ekstrakcije) NK
- prema danim uputama samostalno pripremiti materijal te napraviti izolaciju NK iz raznih kliničkih uzoraka
- samostalno provjeriti kvalitetu izolirane NK
Ishodi učenja
- obrazložiti princip, faze te komponente RT PCR reakcije
- opisati različite vrste RT PCR
- prema danim uputama samostalno pripremiti materijal te otpipetirati PCR MM, postaviti i programirati PCR program na RT PCR uređaju te interpretirati dobiveni rezultat.
Ishodi učenja
-opisati princip PCR, faze te komponente PCR reakcije
-navesti najučestalije inhibitore PCR
-opisati različite vrste RT PCR
Ishodi učenja
-opisati princip i pojedinačne faze WB
-navesti najučestalije testove gdje se koristi WB
-opisati različite vrste antigenskih testova te kliničke uzorke koji se mogu koristiti
Ishodi učenja
-navesti različite serološke testove koji se koriste u dijagnostici virusnih oboljenja
-obrazložiti princip, pojedinačne faze te način izvođenja svakog od testova
Ishodi učenja
-navesti vrste virusnih cjepiva, obrazložiti razlike između pojedinih vrata cjepiva
- navesti za koje se virusne bolesti koriste cjepiva
Ishodi učenja
- navesti rodove unutar porodice Bunyaviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Bunyaviridae
Ishodi učenja
- navesti rodove unutar porodice Rhabdoviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Rhabdoviridae
Ishodi učenja
- navesti rodove unutar porodice Picornaviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Picornaviridae
Ishodi učenja
- navesti rodove unutar porodice Togaviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Togaviridae
Ishodi učenja
- navesti rodove unutar porodice Flaviviridae (koji uzrokuju humane infekcije), opisati karakteristike, građu i način umnožavanja te navesti najznačajnije vrste i povezati ih s infekcijama koje uzrokuju
- navesti najznačajnije načine prenošenja te opisati patogenezu specifičnih virusnih infekcija
- navesti dijagnostičke postupke u dokazivanju infekcija koje uzrokuju Flaviviridae
Ishodi učenja
- opisati građu i medicinski značaj priona.
- navesti bolesti koje uzrokuju prioni
Ishodi učenja
- navesti viruse koji mogu uzrokovati oštećenja ploda te pobačaje
- opisati put prijenosa, koje infekcije i simptome uzrokuju te opisati adekvatne mjere prevencije i liječenja ukoliko je dostupno
Ishodi učenja
- navesti viruse koji uzrokuju najučestalija oboljenja u dječjoj dobi
- opisati put prijenosa, koje infekcije i simptome uzrokuju te opisati adekvatne mjere prevencije i liječenja ukoliko je dostupno
Ishodi učenja
- navesti viruse koji uzrokuju infekcije respiratornog sustava
- opisati put prijenosa, koje simptome uzrokuju, te koji dio respiratornog sustava zahvaćaju
- opisati adekvatne mjere prevencije i liječenja ukoliko je dostupno
Ishodi učenja
- navesti viruse koji uzrokuju infekcije centralnog živčanog sustava
- opisati put prijenosa i koje simptome uzrokuju
- opisati adekvatne mjere prevencije i liječenja ukoliko je dostupno
Ishodi učenja
- navesti viruse koji uzrokuju GI infekcije
- opisati put prijenosa i koje simptome uzrokuju
- opisati adekvatne mjere prevencije i liječenja ukoliko je dostupno
Ishodi učenja
- navesti viruse koje prenose člankonošci
- opisati koji člankonošac prijenosi koji virus, put prijenosa, vektor i rezervoar te koje simptome uzrokuju
- opisati adekvatne mjere prevencije i liječenja ukoliko je dostupno