Kolegij
Studiji
Medicinsko laboratorijska dijagnostikaStudijska godina
3ISVU ID
253310ECTS
3
Kolegij Medicinska parazitologija i mikologija je obvezni predmet na trećoj godini Preddiplomskog sveučilišnog studija Medicinsko laboratorijska dijagnostika koji se održava u zimskom semestru, a sastoji se od 15 sati predavanja, 15 sati seminara i 15 sati vježbi, ukupno 45 sati (3 ECTS).
Cilj kolegija je omogućiti usvajanje osnovnih znanja i vještina iz područja medicinske parazitologije i mikologije. Kolegij će omogućiti studentu usvajanje temeljnih znanja o parazitima i parazitarnim oboljenjima značajnim u humanoj medicini, te tehnikama koje se primjenjuju u mikrobiološkom laboratoriju u parazitološkoj dijagnostici. Isto tako, studenti će se upoznati i usvojit će nova znanja o gljivama (kvascima i plijesnima), najčešćim uzročnicima infekcija u ljudi, njihovim činiteljima patogenosti, prevencijom i terapijom gljivičnih bolesti. Kroz laboratorijske vježbe, osobit naglasak stavljen je na samostalno izvođenje dijagnostičkih metoda i testova za dokazivanje medicinski značajnih parazita i gljiva u kliničkom materijalu.
Sadržaj kolegija je sljedeći:
Parazitologija: Parazitizam. Čimbenici patogenosti parazita. Crijevni protozoe, protozoe spolno - mokraćnog sustava, krvno - tkivne protozoe. Medicinski značajni metilji i trakavice. Crijevne, tkivne i limfatičke nematode. Laboratorijska dijagnostika parazitoza. Terapija parazitarnih bolesti. Člankonošci od medicinskog značenja.
Mikologija: klasifikacija i karakteristike gljiva. Građa, umnožavanje i čimbenici virulencije gljiva. Medicinski značajni endogeni (oportunistički) i egzogeni kvasci. Medicinski značajne dermatofitne i nedermatofitne (oportunističke) plijesni. Primarno patogene dimorfne gljive. Laboratorijska dijagnostika mikoza: izravni i neizravni postupci. Mikotoksikoze. Terapija gljivičnih bolesti i antimikogram
ISHODI UČENJA ZA PREDMET:
I. KOGNITIVNA DOMENA – ZNANJE
- opisati i objasniti temeljne pojmove u medicinskoj parazitologiji
- razlikovati i opisati značajke pojednih skupina parazita te opisati odnos parazit-domaćin
- utvrditi biološke cikluse te putove prijenosa pojedinih parazita i objasniti postupke u
sprječavanju parazitarnih oboljenja ljudi
- opisati izravne i neizravne metode laboratorijske dijagnostike parazitarnih infekcija
- utvrditi kemoprofilaksu parazitarnih bolesti
- opisati i objasniti temeljne pojmove u medicinskoj mikologiji
- objasniti djelovanje antimikotika i interpretirati rezultate testiranja osjetljivosti gljiva na
antimikotike
- razlikovati i opisati značajke pojednih skupina kvasaca i plijesni značajnih u humanoj medicini
te utvrditi bolesti koje uzrokuju
- opisati izravne i neizravne metode laboratorijske dijagnostike gljivičnih infekcija
II. PSIHOMOTORIČKA DOMENA – VJEŠTINE
- izvesti metode nagomilavanja i koncentracije dijagnostičkih stadija parazita i izraditi
mikroskopske preparate
- pripremiti, bojati i mikroskopirati preparate krvi za parazitološku dijagnostiku
- izraditi i mikroskopirati preparate
- interpretirati i prepoznati pojedine razvojne oblike parazita u mikroskopskom preparatu
- makroskopski i mikroskopski pregledati i interpretirati porast gljiva na pripremljenim
kulturama
- prepoznati morfologiju pojedinih gljiva temeljem makoroskopskih i mikroskopskih
karakteristika
- identificirati gljivične vrste različitim biokemijskim metodama
- izraditi antimikogram
Izvođenje nastave:
Nastava se izvodi u obliku predavanja, seminara i vježbi. Tijekom vježbi nastavnik pokazuje te nadzire aktivno sudjelovanje studenata u izvođenju vježbi. Nastavnici sa studentima rapravljaju o pojedinostima izvođenja pojedine vježbe. Tijekom nastave održat će se obvezni međuispiti te na kraju nastave pismeni završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih aktivnosti te pristupanjem obveznim međuispitima i završnom ispitu student stječe 3 ECTS boda.
1. Kalenić S. i sur.: Medicinska mikrobiologija, Medicinska naklada, Zagreb, 2013. – odabrana poglavlja
2. Abram M, Bubonja Šonje M, Tićac B, Vučković D. Medicinska mikrobiologija i parazitologija. Medicinski fakultet Sveučilišta u Rijeci, 2014.
1. Richter B: Medicinska parasitologija, Merkur A.B.D., Zagreb, 2002.
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave. Student može izostati s 30% nastave isključivo zbog zdravstvenih razloga što opravdava liječničkom ispričnicom. Studentima se preporuča da se teorijski pripreme, čitajući i pregledavajući nastavni materijal, prije održavanja same nastavne jedinice.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnom ispitu 50 bodova.
I Tijekom nastave (do 50 bodova):
Ocjenske bodove tijekom nastave student stječe na sljedeći način:
a) Test 1 (1 do 20 bodova)
b) Test 2 (1 do 20 bodova)
c) Završna praktična vježba (1 do 10 bodova)
a) Test 1 će se održati 27. 11. 2023., a obuhvaća gradivo obrađeno do tada. Test se sastoji od 20 pitanja s ponuđenim odgovorima. Svaki točan odgovor nosi 1 bod. Na testu je moguće ostvariti do 20 bodova.
b) Test 2 će se održati 20. 01. 2025., a obuhvaća gradivo koje nije obuhvaćeno testom 1. Test se sastoji od 20 pitanja s ponuđenim odgovorima. Svaki točan odgovor nosi 1 bod. Na testu je moguće ostvariti do 20 bodova.
Student mora položiti oba testa. Popravni rok za studente koji iz opravdanih razloga nisu pristupili testovima ili nisu skupili minimalni broj bodova održat će se po završetku nastave.
II Završni ispit (do 50 bodova)
Završni ispit je pisani ispit, prag prolaznosti je 50% točnih odgovora i čini 50% konačne ocjene (50 ocjenskih bodova). Pismeni test se sastoji od 50 pitanja.
Bodovi stečeni na završnom pismenom testu pretvaraju se u ocjenske bodove na sljedeći način:
Točnih odgovora Bodovi
0-24 0
25 25
26 26
27 27
28 28
29 29
30 30
itd. itd.
50 50
Tko može pristupiti završnom ispitu:
• Tijekom nastave student mora skupiti najmanje 50% (25 ocjenskih bodova) da bi pristupio završnom ispitu.
• Studenti koji skupe manje od 25 ocjenskih bodova imat će priliku za jedan popravni međuispit, a ako na tom međuispitu ispitu zadovolje moći će pristupiti završnom ispitu.
Tko ne može pristupiti završnom ispitu:
• Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 0 do 25 bodova ili koji imaju 30% i više izostanaka s nastave.
• Takav student je neuspješan (1) F i ne može izaći na završni ispit, ne može steći ECTS bodove i mora ponovno upisati kolegij naredne akademske godine.
Ukoliko je završni pismeni ispit riješen < 50%, student nije zadovoljio i mora ponoviti pismeni ispit. Upisuje se ocjena nedovoljan (1).
III. Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjene ostvarene tijekom nastave i na završnom ispitu:
Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS (A-E) i brojčanog sustava (1-5)
Ocjenjivanje u ECTS sustavu vrši se apsolutnom raspodjelom:
A – 90 - 100%
B – 75 - 89,9%
C – 60 - 74,9%
D – 50 - 59,9%
F - studenti koji su tijekom nastave ostvarili manje od 25 bodova ili nisu položili završni ispit.
Ocjene u ECTS sustavu prevode se u brojčani sustav na sljedeći način:
A = izvrstan (5)
B = vrlo dobar (4)
C = dobar (3)
F = nedovoljan (1)
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse odabranih protozoa koji parazitiraju u crijevnom i urogenitalnom sustavu- objasniti njihovu patogenost, mogućnosti dijagnostike i terapije- opisati infektivne oblike, rezervoare i načine širenja ovih parazita u prirodi odnosno mogućnosti prijelaza na čovjeka
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse navedenih krvno-tkivnih parazita, put prijenosa na čovjeka te njihovu patogenost
- objasniti dijagnostičke oblike te nabrojati biološke uzorke u kojima se isti mogu pronaći
- nabrojati metode laboratorijske dijagnostike i terapije
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse metilja
- navesti načine prijenosa obih parazita na čovjeka i njihovu patogenost
- nabrojati metode laboratorijske dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse odabranih trakavica
- opisati infektivne oblike, načine širenja i njihovu patogenost
- nabrojati metode laboratorijske dijagnostike i terapije
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse odabranih nematoda
- definirati načine širenja i patogenost navedenih nematoda
Ishodi učenja
- znati opisati osnovna morfološka obilježja, činitelje patogenosti i razmnožavanje medicinski značajnih jednostaničnih i višestaničnih gljiva
- opisati infektivne oblike, rezervoare i načine širenja ovih organizama u prirodi
Ishodi učenja
- opisati patogenezu bolesti uzrokovanih gljivama (alergijske reakcije, mikotoksikoze, mikoze)
- nabrojiti načine prijenosa gljivičnih bolesti
- opisati izravne i neizravne postupke u laboratorijskoj dijagnostici gljivičnih bolesti
Ishodi učenja
- navesti protugljivične lijekove i objasniti mehanizme djelovanja protugljivičnih lijekova
- navesti mehanizme rezistencije na protugljivične lijekove
Ishodi učenja
- raspraviti izbor bioloških materijala kod različitih parazitarnih infekcija probavnog i
gastrointestinalnog sustava, te njihov transport i čuvanje
- primijeniti metode koncentracije dijagnostičkih oblika medicinski značajnih protozoa te
samostalno izvesti različite metode pripreme mikroskopskih preparate iz uzoraka stolice
- usporediti vlastite rezultate s demonstracijskih mikroskopskim preparatima te prepoznati ciste
pojedinih protozoa
Ishodi učenja
- samostalno uzeti uzorak krvi za parazitološku pretragu
-samostalno izraditi i obojiti mikroskopski preoparat iz uzorka krvi izraditi i mikroskopski
preparat,
- u pripremljenim preparatima prepoznati i razlikovati razne dijagnostičke oblike protozoa koji
parazitiraju u krvi
- u pripremljenim razmazima krvi i gustoj kapi prepoznati morfološke oblike plazmodija te
izračunati visinu parazitemije
- prepoznati oblike protozoa u pripremljenim preparatima iz tkiva
Ishodi učenja
- izraditi mikroskopske preparate i prepoznati jaja plosnatih crva
- pregledati formalinske preparate i opisati adultne oblike metilja i trakavica
Ishodi učenja
- raspraviti različite metode u dijagnostici oblih crva
- samostalno izvesti metodu nagomilavanja jaja oblih crva i izraditi mikroskopski preparat
- u pripremljenim mikroskopskim preparatima prepoznati dijagnostičke oblike oblih crva
- pregledati formalinske preparate i opisati adultne oblike oblih crva
Ishodi učenja
- pregledati mikroskopske preparate pojedinih ektoparazita, prepoznati ektoparazite te
diskutirati zarazne bolesti koje prenose
Ishodi učenja
-raspraviti izbor, uzimanje bioloških materijala i njihovu laboratorijsku obradu u dijagnostici humanih mikoza uzrokovanih kvascima i plijesnima
-znati će kultivirati kvasce i plijesni i izraditi mikroskopske preparate te izvoditi testove za njihovu identifikaciju
Ishodi učenja
-raspraviti će izbor, uzimanje bioloških materijala i njihovu laboratorijsku obradu u dijagnostici humanih mikoza uzrokovanih kvascima i plijesnima. Znati će kultivirati kvasce i plijesni i izraditi mikroskopske preparate te izvoditi testove za njihovu identifikaciju
Ishodi učenja
- identificirati i prepoznati parazitološke preparate
- identificirati i opisati pojedine metode za dijagnostiku gljiva
- očitati i interpretirati pripremljeni antimikogram
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse navedenih crijevnih protozoa, patogenost, te mogućnosti dijagnostike i terapije
- znati dijagnostičke oblike i biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske
dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse navedenih krvno-tkivnih parazita
- opisati njihove prirodne rezervoare i prijenosnike u prirodi, patogenost, te mogućnosti
dijagnostike i terapije
-znati dijagnostičke oblike i biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse navedenih plosnatih crva
- navesti prijelazne i konačne nosioce ovih trakavica, patogenost, te mogućnosti dijagnostike i
terapije
- znati dijagnostičke oblike i biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske
dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse navedenih oblih crva, patogenost, te mogućnosti dijagnostike i
terapije
- znati dijagnostičke oblike i biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske
dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse navedenih oblih crva, patogenost, te mogućnosti dijagnostike i terapije
- znati dijagnostičke oblike i biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i životni ciklus Trichinella
- opisati puteve prijenosa, patogenost, te načine sprječavanja i suzbijanja infekcije
- navesti mogućnosti dijagnostike i terapije
- opisati građu i životni ciklus Capillaria, put prijenosa i patogenost
- znati dijagnostičke oblike i biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i životne cikluse člankonožaca kao ektoparazita u ljudi
- navesti njihove razvojne oblike
-objasniti njihov značaj u prijenosu infektivnih bolesti.
Ishodi učenja
- opisati karakteristike građe kvasca Candida
- navesti najznačajnije vrste i opisati patogenezu bolesti koje uzrokuju
- opisati metode dijagnostike i terapije infekcija
- znati biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i patogenezu bolesti koje uzrokuju navedeni kvasci te način prijenosa
- znati biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske dijagnostike.
Ishodi učenja
- opisati karakteristike građe virulentne čimbenike i patogenezu bolesti koje uzrokuje Aspergillus i način prijenosa infekcije; navesti laboratorijsku dijagnostiku i mogućnosti terapije infekcija
- opisati karakteristike građe i patogenezu bolesti koje uzrokuju plijesan Penicillium; navesti laboratorijsku dijagnostiku i mogućnosti terapije infekcija
Ishodi učenja
- opisati karakteristike građe virulentne čimbenike i patogenezu bolesti koje uzrokuje Aspergillus i način prijenosa infekcije; navesti laboratorijsku dijagnostiku i mogućnosti terapije infekcija.
- opisati karakteristike građe plijesni Penicillium
-nabrojati i opisati karakteristike ostalih plijesni (hijalohifomiceta) kao uzročnika oportunističkih mikoza; kliničke karakteristike bolesti te mogućnosti laboratorijske dijagnostike
Ishodi učenja
- opisati građu i bolesti koje uzrokuju navedene primarno patogene gljive od medicinskog značenja
- navesti metode laboratorijske dijagnostike i terapije infekcija
Ishodi učenja
- navesti opisati karakteristike građe gljiva uzročnika površinskih i kožnih mikoza
- opisati kliničke značajke bolesti koje uzrokuju
-znati biološke uzorke u kojima se mogu pronaći te metode laboratorijske dijagnostike i terapije
-definirati mikotoksine i navesti karakteristike mikotoksikoza njihove laboratorijske dijagnostike