Kolegij
Studiji
Sanitarno inženjerstvoStudijska godina
1ISVU ID
213844ECTS
5
Kolegij Pesticidi obavezni je kolegij na prvoj godini diplomskog studija Sanitarnog inženjerstva i sastoji se od 45 sati predavanja, 15 sati seminara i 15 sati vježbi. Završetkom kolegija, ispunjenjem svih svojih obaveza i polaganjem svih predviđenih oblika ispita student stjeće 5 ECTS bodova. Teorijski dio kolegija se izvodi u velikoj predavaoni na petom katu Nastavnog zavoda za javno zdravstvo Primorsko-goranske županije i prostorima Medicinskog fakultet u Sveučilišta u Rijeci, dok se praktični dio nastave izvodi u akreditiranim laboratorijskim prostorima Zdravstveno-ekološkog odjela Zavoda. Cilj kolegija je upoznati studente s pojmom pesticida, njihovom značenju za proizvodnju hrane, te utjecaju na kakvoću i zdravstvenu ispravnost hrane i zdravlje čovjeka u cjelini. Nadalje, kolegij studente upoznaje sa kemijskim karakteristikama, toksikologijom i metabolizmom pesticida te aktualnom analitikom pesticida u domeni njihovog značaja i primjene u proizvodnji i zaštiti hrane, direktnog ili indirektnog utjecaja na zdravlje čovjeka i okoliša u cjelini. Sadržaj kolegija obuhvaća pojam, definiciju i podjelu pesticida, karakteristike pojedinih grupa, načine i uvjete korištenja, zakonske propise i parametre određivanja njihove pravilne upotrebe. Kolegij definira suvremene agrotehničke mjere, pripravu pesticida, povijest i razloge primjene, današnji način primjene i količine pesticida koje se apliciraju u okoliš. Kolegij u potpunosti obuhvaća definiranje općih pojmova i definicija pesticida, podjelu pesticida prema namjeni i ciljnim organizmima, kemijskoj strukturi i djelovanju. Pojedini predstavnici izabranih skupina pesticida, njihov mehanizam djelovanja i ekotoksikologija, perzistentnost, rezistentnost i kruženje pesticida u hranidbenom lancu detaljno će se razmatrati uz praktične primjere određivanja ostataka pesticida sa osvrtom na važeće zakonske propise u Republici Hrvatskoj, EU i svijetu. Studente će se uputiti na primjenu i kontrolu sredstava zaštite prilikom primjene pesticide, simptome trovanja pesticidima kod ljudi i pružanje prve pomoći prilikom profesionalnog i/ili ambijentalnog trovanja pesticidima.
- V. Srebočan, Veterinarska toksikologija, Medicinska naklada, Zagreb 1993.
- G.A. Matthews; Pesticides: Health, Safety and the Environment, Second Edition; John Wiley & Sons 2015.
- Z. Duraković, Klinička toksikologija, Grafos, Zagreb 2000.
- Codex Alimentarius, Pesticides Residues in Food, Vol. 2A, 2B, Sec Ed, FAO/WHO 1998.
- Skoog, West i Haller, Osnove analitičke kemije, Školska knjiga, Zagreb 1999; F. Valić, Ur: Zdravstvena ekologija, Medicinska knjiga, Zagreb 2001
- Važeća zakonska regulativa o ostacima pesticida u namirnicama, interni propisi.
- Food Chemical Codex, National Academy Press, Washington, D.C. 1996.
- Manual of food quality control, FAO, Food and nutrition paper, 1986.
Student je u obavezi biti na 70% nastave, samostalno izraditi i prezentirati odabrani seminar, aktivno sudjelovati u otvorenim raspravama na zadane seminarske teme, položiti završni pismeni ili usmeni ispit.
ECTS bodovni sustav ocjenjivanja:
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenom na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnom ispitu 50 bodova.
Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS (A-E) i brojčanog sustava (1-5). Ocjenjivanje u ECTS sustavu izvodi se apsolutnom raspodjelom, te prema diplomskim kriterijima ocjenjivanja. Od maksimalnih 50 ocjenskih bodova koje je moguće ostvariti tijekom nastave, student mora sakupiti minimum od 25 ocjenskih bodova da bi pristupio završnom ispitu. Studenti koji sakupe manje od 25 ocjenskih bodova imat će priliku za jedan popravni međuispit, te ako na tom međuispitu ispitu zadovolje, moći će pristupiti završnom ispitu. Studenti koji sakupe između 25 i 29,9 ocjenskih bodova (FX ocjenska kategorija) imaju pravo izaći na završni ispit, koji se tada smatra popravnim ispitom i ne boduje se, te u tom slučaju završna ocjena može biti jedino dovoljan 2E (50%).Studenti koji sakupe 24,9 i manje ocjenskih bodova (F ocjenska kategorija) moraju ponovno upisati kolegij.
Ocjenske bodove student stječe aktivnim sudjelovanjem u nastavi, izvršavanjem postavljenih zadataka i izlascima na obavezne kolokvije na sljedeći način:
I. Tijekom nastave vrednuje se (maksimalno do 50 bodova):
a) ocjena praktičnog dijela nastave - vježbe (25 bodova)
b) ocjena seminara (25 bodova)
- Ocjena praktičnog dijela nastave - vježbe (25 bodova)
Tijekom izvođenja praktičnog dijela nastave (vježbi), studenti će bit ocjenjivani od strane nastavnika. Na temelju uspješnosti savladavanja postavljenih zadataka, studenti će moći ostvariti maksimalno 25 bodova na slijedeći način:
ocjena | ocjenski bodovi |
Nedovoljan | 0-12,5 |
Dovoljan Dobar Vrlo dobar Izvrstan | 12,5-15 16-19 20-23 24-25
|
- Ocjena seminara (25 bodova)
Tijekom nastave svi studenti su obvezni pristupiti obradi i prezentaciji seminarske teme dogovorene s voditeljem kolegija. Nakon dogovorene teme seminara, student proučava literaturu uz konzultacije sa voditeljem kolegija, samostalno priprema prezentaciju teme i u dogovorenom terminu ispred voditelja i kolega studenata prezentira temu. Nakon prezentacije, otvara se rasprava na zadanu temu i postavljaju pitanja od strane voditelja kolegija i ostalih kolega studenata. Nakon odrađene prezentacije, zaključenja rasprave, voditelj kolegija ocjenjuje svakoga studenta sukladno prezentiranom do maksimalno 25 bodova na slijedeći način:
ocjena | ocjenski bodovi |
Nedovoljan | 0-12,5 |
Dovoljan Dobar Vrlo dobar Izvrstan | 12,5-15 16-19 20-23 24-25
|
II. Završni ispit usmeni/pismeni (ukupno 50 ocjenskih bodova)
Tko može pristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili najmanje 25 bodova i prisustvovali na 70% nastave imaju pravo izlaska na završni ispit.
Završni ispit je pismeni (usmeni-mogućnost) ispit. Nosi 50 ocjenskih bodova (raspon od 0-50).
Uspjeh na završnom ispitu pretvara se u ocjenske bodove na sljedeći način:
ocjena | ocjenski bodovi |
Nedovoljan | 0-24 |
Dovoljan | 25-35 |
Dobar | 36-40 |
Vrlo dobar | 41-46 |
Izvrstan | 47-50 |
Za prolaz na završnom ispitu i konačno ocjenjivanje (uključujući pribrajanje prethodno ostvarenih ocjenskih bodova tijekom nastave), student na završnom ispitu mora biti pozitivno ocijenjen i ostvariti minimum od 25 ocjenskih bodova (50%).
Tko ne može pristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 0 do 24,9 bodova ili koji imaju 30% i više izostanaka s nastave. Takav student je neuspješan (1) F i ne može izaći na završni ispit, tj. mora predmet ponovno upisati naredne akademske godine.
III. Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjene ostvarene tijekom nastave i na završnom ispitu:
Konačna ocjena | |
A (90-100%) | izvrstan (5) |
B (75-89,9%) | vrlo-dobar (4) |
C (60-74,9%) | dobar (3) |
D (50-59,9%) | dovoljan (2) |
E (40-49,9%) | dovoljan (2) |
F (studenti koji su tijekom nastave ostvarili manje od 25 bodova ili nisu položili završni ispit) | nedovoljan (1) |
Nastavni sadržaji i sve obavijesti vezane uz kolegij nalaze se na Share-portalu za internu komunikaciju Katedre za zdravstvenu ekologiju.
Ishodi učenja
Definiranje pojma pesticida sa posebnim osvrtom na njihovu prisutnost u ljudskoj hrani. Naučiti prepoznavati pesticide kao kemijsku opasnost u za okoliš i ljudsko zdravlje.
Ishodi učenja
Upoznavanje studenata sa općim pojmovima vezanim za nomenklaturu pesticida i definiranje pesticida po djelatnoj tvari. Naučiti svrstavati pesticide u ciljne grupe po glavnim kemijskim, fizikalnim i fiziološkim karakteristikama predstavnika svake grupe pesticida.
Ishodi učenja
Upoznavanje studenata sa općim pojmovima vezanim za metaboličke mehanizme pesticida u ljudskome organizmu. Posebno upoznati studente sa karakterističnim metaboličkim reakcijama svake grupe pesticida u ljudskome organizmu. Savladati metaboličke mehanizme pesticida u ljudskome tijelu te primijeniti stečena znanja u razlučivanju grupa i načinu štetnog djelovanja pesticida na ljudsko zdravlje. Primijeniti stečena znanja prilikom prepoznavanja trovanja pesticidima kod ljudi, te naučiti praktično pružanje prve pomoći prilikom profesionalnog i/ili ambijentalnog trovanja pesticidima.
Ishodi učenja
Upoznavanje studenata sa kloriranim pesticidima, te posebni osvrt na glavne značajke te grupe pesticida. Razumjevanje njihove nomenklature i osnovnih obilježja.
Ishodi učenja
Upoznavanje studenata sa polikloriranim bifenilima, te posebni osvrto na glavne značajke te grupe pesticida. Razumijevanje njihove nomenklature i osnovnih obilježja.
Ishodi učenja
Upoznavanje studenata sa organo-fosfornim pesticidima, te posebni osvrt na glavne značajke te grupe pesticida. Razumijevanje nomenklature i osnovnih obilježja organo-fosfornih pesticida kao insekticida.
Ishodi učenja
Upoznavanje studenata sa karbamatima i piretrinima. Razumjeti glavne značajke bioinsekticida sa posebnim osvrtom na njihovu profesionalnu uporabu.
Ishodi učenja
Upoznavanje studenata sa grupama fungicida i herbicida. Razumjeti glavne značajke profesionalne uporabe, sa posebnim osvrtom na njihovu okolišnu toksičnost.
Ishodi učenja
Rekapitulacija usvojenog teorijskog gradiva. Shvatiti važeću legislativu vezanu za ostatke pesticida u hrani sukladno pozitivnim zakonskim propisima RH i EU, sa posebnim osvrtom na specifičnosti svake pojedine grupe pesticida.
Ishodi učenja
Studenti će steći praktična znanja i vještine za pripremu pojedinih uzoraka hrane za laboratorijske analize i određivanja ostataka pesticida-kloriranih ugljikovodika u istima (homogenizacija, ekstrakcija, pročišćavanje).
Ishodi učenja
Studenti će steći praktična znanja i vještine za pripremu pojedinih okolišnih uzorka za laboratorijske analize i određivanja ostataka pesticida-kloriranih ugljikovodika u istima (homogenizacija, ekstrakcija, pročišćavanje). Praktično će naučiti koristiti identifikaciju i kvantitativno određivanje na sustavu HPLC.
Ishodi učenja
Studenti će steći praktična znanja i vještine za pripremu pojedinih uzoraka pojedinih vrsta voća I povrća za laboratorijske analize i određivanja ostataka organsko-fosfornih insekticida (homogenizacija, ekstrakcija, pročišćavanje).
Ishodi učenja
Studenti će steći praktična znanja i vještine za pripremu pojedinih okolišnih uzorka za laboratorijske analize i određivanja ostataka pesticida-organsko-fosfornih insekticida u istima (homogenizacija, ekstrakcija, pročišćavanje). Praktično će naučiti koristiti identifikaciju i kvantitativno određivanje na vezanom sustavu GCMS.
Ishodi učenja
Studenti će steći praktična znanja i vještine za pripremu pojedinih okolišnih uzorka za laboratorijske analize i određivanja ostataka pesticida karbamata i piretrina u istima (homogenizacija, ekstrakcija, pročišćavanje). Praktično će naučiti koristiti identifikaciju i kvantitativno određivanje na vezanom sustavu GCMS.
Ishodi učenja
Studenti će naučiti koristiti I istražiti stručnu i znanstvenu literaturu u sklopu samostalnog savladavanja zadanih seminarskih tema, koje će nakon obrade i informatičke pripreme prezentirati u obluku PowerPoint prezentacija. Svaki student će nakon prezentacije morati odgovarati na postavljena pitanja u okviru otvorene rasprave na zadanu temu, kako od strane voditelja tako i ostalih studenata. Prije pristupa prezentaciji seminarske teme, studenti su dužni usvojiti teorijska znanja koja će primjeniti u samoj prezentaciji i prilikom otvorene rasprave na zadanu temu. Studenti će steči praktična znanja i vještine u javnoj prezentaciji, obradi i pripremi zadanih stručnih tema.
Ishodi učenja
Studenti će naučiti koristiti I istražiti stručnu i znanstvenu literaturu u sklopu samostalnog savladavanja zadanih seminarskih tema, koje će nakon obrade i informatičke pripreme prezentirati u obluku PowerPoint prezentacija. Svaki student će nakon prezentacije morati odgovarati na postavljena pitanja u okviru otvorene rasprave na zadanu temu, kako od strane voditelja tako i ostalih studenata. Prije pristupa prezentaciji seminarske teme, studenti su dužni usvojiti teorijska znanja koja će primjeniti u samoj prezentaciji i prilikom otvorene rasprave na zadanu temu. Studenti će steči praktična znanja i vještine u javnoj prezentaciji, obradi i pripremi zadanih stručnih tema.
Ishodi učenja
Studenti će naučiti koristiti I istražiti stručnu i znanstvenu literaturu u sklopu samostalnog savladavanja zadanih seminarskih tema, koje će nakon obrade i informatičke pripreme prezentirati u obluku PowerPoint prezentacija. Svaki student će nakon prezentacije morati odgovarati na postavljena pitanja u okviru otvorene rasprave na zadanu temu, kako od strane voditelja tako i ostalih studenata. Prije pristupa prezentaciji seminarske teme, studenti su dužni usvojiti teorijska znanja koja će primjeniti u samoj prezentaciji i prilikom otvorene rasprave na zadanu temu. Studenti će steči praktična znanja i vještine u javnoj prezentaciji, obradi i pripremi zadanih stručnih tema.