Kolegij
Studiji
Sanitarno inženjerstvoStudijska godina
1ISVU ID
73159ECTS
5
Kolegij Higijena voda je obvezni predmet na prvoj godini Diplomskog sveučilišnog studija sanitarnog inženjerstva koji se održava u drugom semestru, a sastoji se od 30 sati predavanja, 15 sati seminara i 15 sati vježbi, ukupno 60 sati (5 ECTS).
Cilj kolegija je omogućiti usvajanje osnovnih znanja o vrstama voda, njenim karakteristikama, raspodjeli, vrstama izvorišta, vodoopskrbnim objektima, zonama sanitarne zaštite, izvorima onečišćenja, načinima zaštite, postupcima pročišćavanja, analitičkim metodama ispitivanja kakvoće vode, kao i zakonskoj legislativi koja pokriva ovo područje. Studenti će se upoznati s utjecajem voda u prirodi i voda za piće na očuvanje i unapređenje zdravlja ljudi. Cilj je osposobiti studenata za sudjelovanje u procesu osiguranja zdravstveno ispravne vode za piće, za samostalnu ili timsku pripremu programa kontrole čimbenika iz okoliša koji utječu na kakvoću i zdravstvenu ispravnost vode, te obavljanje nadzora i procjenu učinkovitosti provedenih mjera.
Sadržaj predmeta je sljedeći:
Vrste izvorišta vode za piće te mogući izvori onečišćenja. Kondicioniranje vode, nusprodukti dezinfekcije i njihov utjecaj na zdravlje. Kriteriji ocjenjivanja zdravstvene ispravnosti vode za piće. Rekreacijske vode i kriteriji ocjenjivanja. Vrste otpadnih voda i njihovo pročišćavanje.
1. Tedeschi S.: Zaštita voda, HDGI, Zagreb, 1997. (Udžbenik)
2. Valić F. (ur): Zdravstvena ekologija, Medicinski fakultet Sveučilišta u Zagrebu, 1990 (Udžbenik)
3. Frece, Markov: Uvod u mikrobiologiju i fizikalno-kemijsku analizu voda, Inštitut za sanitarno inženjerstvo, Slovenija, 2015
4. 2020/2184 EU Direktiva o kvaliteti vode namijenjene za ljudsku potrošnju
5. NN 66/2019 Zakon o vodama
6. NN 56/2013, 64/2015, 104/17, 115/18, 16/20 Zakon o vodi za ljudsku potrošnju
7. NN 96/19 Uredba o standardu kakvoće voda
8. NN 125/2017, 39/2020 Pravilnik o parametrima sukladnosti, metodama analize, monitoringu i planovima sigurnosti vode za ljudsku potrošnju te načinu vođenja registra pravnih osoba koje obavljaju djelatnost javne vodoopskrbe
9. NN 85/2019, 52/2020 Pravilnik o prirodnim mineralnim, prirodnim izvorskim i stolnim vodama
10. NN 59/2020, 89/2022 Pravilnik o sanitarno-tehničkim i higijenskim uvjetima bazenskih kupališta te o zdravstvenoj ispravnosti bazenskih voda
11. NN 73/2008 Uredba o kakvoći mora za kupanje
12. NN 51/2014 Uredba o kakvoći voda za kupanje
13. NN 128/2012 Pravilnik o upravljanju i nadzoru balastnih voda
1. Zbornici radova znanstveno-stručnog skupa „Voda i javna vodoopskrba“, u organizaciji Hrvatskog Zavoda za javno zdravstvo i županijskih Zavoda za javno zdravstvo
2. Zbornici radova „Hrvatske konferencije o vodama“, u organizaciji Hrvatskih voda
3. Zbornici radova skupa „Voda za sve“ u organizaciji Prehrambeno-tehnološkog fakulteta Osijek
• poštivati satnicu sukladno objavljenom Detaljnom izvedbenom nastavnom planu;
• redovno pohađati sve oblike nastave
• pristupiti pisanju obaveznog kolokvija za provjeru znanja usvojenih tijekom vježbi
• uspješno odraditi tematske seminare, što uključuje: prethodnu pripremu iz zadane literature; pripremu prezentacije sadržaja pročitanog teksta
• aktivno sudjelovati u raspravi unutar seminarske grupe.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Pravo na pristup završnom ispitu imaju studenti koji su:
- seminarskim radom ostvarili minimalno 15 bodova,
- na kolokviju iz vježbi ostvarili minimalno 10 bodova i
- koji su bili prisutni na najmanje 70% nastave.
Tko ne može pristupiti završnom ispitu:
- Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 0 do 29,9 bodova ili koji imaju 30% i više izostanaka s nastave. Takav student je neuspješan (1) F i ne može izaći na završni ispit, tj. mora predmet ponovno upisati naredne akademske godine.
Nastavni sadržaji i sve obavijesti vezane uz kolegij nalaze se na Share-portalu za internu komunikaciju Katedre za zdravstvenu ekologiju
Ishodi učenja
Opisati građu molekule vode, osnovne fizikalne, kemijske, biološke i senzorske karakteristike.
Ishodi učenja
Opisati raspodjelu vode na zemlji i klimatske faktore koji utječu na tu raspodjelu.
Ishodi učenja
Usporediti postojeću zakonsku legislativu (hrvatska, europska i svjetska) i interpretirati analitička izvješća.
Ishodi učenja
Opisati i razlikovati zone sanitarne zaštite, opisati način njihovog uspostavljanja i ukazati na njihovu svrhu.
Ishodi učenja
Razlikovati vrste nusprodukta ovisno o primijenjenom načinu dezinfekcije vode te ukazati na rizike pojedinih nusprodukata za zdravlje ljudi.
Ishodi učenja
Definirati prirodne mineralne, prirodne izvorske vode, ljekovite i termalne vode.
Ishodi učenja
Identificirati vrste otpadnih voda, opisati pročišćavanje otpadnih voda, sustav odvodnje, osobitosti obrade tehnoloških otpadnih voda (prehrambena industrija, prerada nafte, ...).
Ishodi učenja
Utvrditi svrhu uzorkovanja, analizirati plan uzorkovanja, opisati način uzorkovanja.
Ishodi učenja
Opisati monitoring kakvoće mora za kupanje. Raščlaniti profil plaža, prosuditi elemente procjene rizika onečišćenja.
Ishodi učenja
Izvesti uz nadzor određivanje boje, mirisa, mutnoće, pH-vrijednosti i električne vodljivosti u uzorcima vode za piće.
Ishodi učenja
Izvesti uz nadzor određivanje alkaliteta i tvrdoće vode u uzorcima vode za piće.
Ishodi učenja
Izvesti uz nadzor određivanje klorida i oksidativnosti u uzorcima vode za piće.
Ishodi učenja
Izvesti uz nadzor određivanje amonijaka, nitrita i fosfata u uzorcima vode za piće.
Ishodi učenja
Vidjeti postupak određivanja suspendiranih tvari i kemijske potrošnje kisika u uzorcima otpadne vode.
Ishodi učenja
Vidjeti postupak određivanja biokemijske potrošnje kisika u uzorcima otpadne vode.
Ishodi učenja
Opisati i istražiti formiranje kemijskog sastava hidrosfere te njen utjecaj na ekosustave na Zemlji.
Ishodi učenja
Prikazati način kako učinkovito upravljati vodnim resursima te poboljšati njihovu dostupnost i kvalitetu u svrhu smanjenja rizika za zdravlje opće populacije.
Ishodi učenja
Istražiti i analizirati uzroke največih onečišćenja voda te opisati primjenjene sanacijske mjere.
Ishodi učenja
Opisati i definirati kriterije kakvoće vode koja se koristi za potrebe hemodijalize.
Ishodi učenja
Usporediti karakteristike, prednosti i nedostatke konvencionalnih i bioloških bazena.
Ishodi učenja
Opisati problem prisustva mikroplastike u vodi, analizirati utjecaj mikroplastike na zdravlje ljudi te usporediti metode izdvajanja mikroplastike iz uzoraka vode.
Ishodi učenja
Opisati i analizirati metode pročišćavanja u svrhu ponovne uporabe otpadnih voda.
Ishodi učenja
Razlikovati i usporediti zelene tehnologije ekološki prihvatljive tehnologije obrade vode.
Ishodi učenja
Prikazati način gospodarenja otpadnim muljem koji nastaje kao nusprodukt prilikom postupaka pročišćavanja otpadnih voda na uređajima odvodnje otpadnih voda.
Ishodi učenja
Navesti vrste i opisati specifične karakteristike oportunističkih patogena koji opstaju u vodoopskrbnim sustavima.
Ishodi učenja
Opisati uzroke pojave farmaceutika u vodi te odabir metoda za pročišćavanje otpadnih voda.
Ishodi učenja
Opisati uspostavu Plana sigurnosti vode za ljudsku potrošnju koji omogućuje identifikaciju rizika u lancu opskrbe vodom.