Kolegij
Studiji
Sanitarno inženjerstvoStudijska godina
3ISVU ID
205214ECTS
4
Kolegij Mikrobiologija hrane je obvezni predmet na trećoj godini Preddiplomskog sveučilišnog studija sanitarnog inženjerstva koji se održava u I semestru, a sastoji se od 15 sati predavanja, 15 sati seminara i 30 sati vježbi, ukupno 60 sati (4 ECTS). Cilj kolegija je omogućiti proširenje znanja iz opće mikrobiologije na odabrana poglavlja mikrobiologije namirnica uz razriješavanje zakonskih regulativa o mikrobiološkoj ispravnosti namirnica. Sadržaj predmeta je sljedeći: kolegij obrađuje mikrobiologiju određenih namirnica i njihovih proizvoda ( mesa, mlijeka, riba, začina, žitarica, jaja, voća i povrća, masti i ulja), fermentacijske procese u hrani, kvarenje namirnica uzrokovano mikroorganizmima, zakonske regulative o mikrobiološkoj čistoći, HACCP strategiju nadzora nad procesima proizvodnje namirnica kao i osnovne principe čuvanja hrane. Također, važan naglasak stavljen je na bolesti koje se prenose hranom.
1. M. Šantić, I. Gobin, M. Ožanič, V. Marečić: Priručnik za vježbe iz Mikrobiologije hrane i vode. Sveučilište u Rijeci, Medicinski fakultet, Rijeka, 2014.
2. S. Duraković i sur.: Moderna mikrobiologija namirnica (knjiga prva). Kugler Zagreb, 2002.
3. S. Duraković i sur.: Primjenjena mikrobiologija. PTI Zagreb, 1996.
1. Microorganisms in foods 6. Second Edition. Kluwer Academic/Plenum Publishers, New York, Boston, Dordrecht, London, Moscow. 2005.
2. W.F. Harrigan: Laboratory Methods in Food Microbiology. Third edition.AP San Diego, USA,1998.
Svi predviđeni oblici nastave (predavanja, seminari, laboratorijske vježbe) su obvezni. Od svakog se studenta očekuje da prisustvuje svim nastavnim jedinicama, aktivno učestvuje u raspravama i laboratorijskim vježbama te redovno prati dnevne zadatke. Studenti ne smije izostati s više od 30 % u svim pojedinačnim oblicima nastave.
ECTS bodovni sustav ocjenjivanja:
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 bodova, a na završnom ispitu 50 bodova.
I. Tijekom nastave vrednuje se (maksimalno do 50 bodova):
a) Međutest I se sastoji od 20 pitanja s ponuđenim odgovorima. Na testu je moguće ostvariti do 20 bodova.
b) Međutest II se sastoji od 20 pitanja s ponuđenim odgovorima. Na testu je moguće ostvariti do 20 bodova.
c) Završna vježba – Na završnoj vježbi moguće je ostvariti do 10 bodova.
II. Završni ispit (do 50 bodova)
Završni ispit se sastoji od pisanog i usmenog dijela. Student na završnom ispitu mora riješiti najmanje 55% pisanog testa i biti pozitivno ocijenjen na usmenom dijelu ispita. Na pismenom ispitu student može ostvariti 20 ocjenskih bodova dok na usmenom 30 ocjenskih bodova na način prikazan u Tablici 1.
Tablica 1. Način bodovanja na završnom pisanom (prag prolaznosti 55%) i usmenom ispitu
Pismeni test | Usmeni ispit |
< 55%-neprolazno | dovoljan = 15-18 |
55 – 59,99% = 10 | dobar = 19-22 |
60 – 64,99% = 11 | vrlo dobar = 23-26 |
65 – 69,99% = 12 | izvrstan = 27-30 |
70 – 74,99% = 13 |
|
75 – 79,99% = 14 |
|
80 – 84,99% = 15 |
|
85 – 89,99% = 16 |
|
90 – 94,99% = 18 |
|
95 – 100% = 20 |
|
|
|
Tko može pristupiti završnom ispitu:
Studenti koji su tijekom nastave ostvarili 25 i više bodova pristupaju završnom ispitu na kojem mogu ostvariti maksimalno 50 bodova.
Tko NE može pristupiti završnom ispitu:
Studenti koji su tijekom nastave ostvarili manje od 25 bodova NEMAJU pravo izlaska na završni ispit (ponovno upisuju kolegij sljedeće akademske godine).
III. Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjene ostvarene tijekom nastave i na završnom ispitu:
A = 90 - 100% bodova
B = 75 - 89,9%
C = 60 - 74,9%
D = 50 - 59,9%
F= 0-49,9 %
Ocjene u ECTS sustavu prevode se u brojčani sustav na sljedeći način:
A = izvrstan (5)
B = vrlo dobar (4)
C = dobar (3)
D = dovoljan (2)
F = nedovoljan (1)
Termini održavanja testova tijekom nastave:
Ishodi učenja
Prikazati nastavni plan kolegija. Definirati obaveze studenata tijekom kolegija.
Upoznati se s ciljem kolegija mikrobiologija hrane.
Ishodi učenja
Objasniti zašto je hrana potencijalni supstrat za mikroorganizme. Znati definirati i objasniti mehanizme kvarenja hrane te parametara koji utječu na kvarenje hrane. Razumjeti i objasniti metaboličke putove mikroorganizama.
Ishodi učenja
Opisati i objasniti osnovna načela i principe čuvanja hrane. Znati prepoznati i razlikovati parametre koji utječu na otpornost mikroorganizama.
Ishodi učenja
Objasniti opću definiciju HACCP-a.
Objasniti na primjerima osnovna načela HACCP strategije nadzora nad procesima proizvodnje namirnica.
Ishodi učenja
Nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju mlijeka i mliječnih proizvoda pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice. Opisati i objasniti kemijske i fizikalne osobitostima mlijeka i mliječnih proizvoda koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijske i fizikalne metode spriječavanja rasta mikroorganizama u mlijeku i mliječnim proizvodima. Objasniti kvarenje mlijeka i mliječnih proizvoda uzrokovano mikroorganizmima. Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se mlijekom i mliječnim proizvodima prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju mesa i mesnih proizvoda pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice. Opisati i objasniti kemijske i fizikalne osobitosti mesa i mesnih proizvoda koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijske i fizikalne metode spriječavanja rasta mikroorganizama u mesu i mesnim proizvodima. Objasniti kvarenje mesa i mesnih proizvoda uzrokovano mikroorganizmima, zakonske regulative o mikrobiološkoj čistoći, HACCP strategiju nadzora nad procesima proizvodnje mesnih proizvoda. Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se mesom i mesnim proizvodima prenose na čovjeka te bolesti uzrokovane parazitima koji se mesom prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju jaja i proizvoda od jaja pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Opisati i objasniti kemijske i fizikalne osobitosti jaja i proizvoda od jaja koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijske i fizikalne metode spriječavanja rasta mikroorganizama u jajima.
Objasniti kvarenje jaja i proizvoda od jaja uzrokovano mikroorganizmima.
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se jajom i proizvodima od jaja prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju riba i proizvoda od riba pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Opisati i objasniti kemijske i fizikalne osobitosti riba i proizvoda od riba koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijske i fizikalne metode spriječavanja rasta mikroorganizama u ribama i ribljim proizvodima.
Objasniti kvarenje riba i ribljih proizvoda uzrokovano mikroorganizmima, zakonske regulative o mikrobiološkoj čistoći.
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se s riba i proizvoda od riba prenose na čovjeka te bolesti uzrokovane parazitima koji se ribljim proizvodima prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju žitarica i šećera pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Opisati i objasniti kemijske i fizikalne osobitosti žitarica i šećera koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijske i fizikalne metode spriječavanja rasta mikroorganizama u žitaricama i šećeru.
Objasniti kvarenje žitarica i šećera uzrokovano mikroorganizmima.
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se žitaricama i šećerom prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju voća i povrća pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Usvojiti znanje o kemijskim i fizikalnim osobitostima voća i povrća koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijskim i fizikalnim metodama spriječavanja rasta mikroorganizama u voću i povrću.
Objasniti kvarenje voća i povrća uzrokovano mikroorganizmima.
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se voćem i povrćem prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Definirati i objasniti osnovne pojmove vezane uz sekundarne metabolite plijesni.
Nabrojati najčešće mikotoksine u hrani te bolesti koje uzrokuju.
Ishodi učenja
Definirati i objasniti osnovne pojmove vezane uz probiotike i prebiotike
Razumijeti mehanizam djelovanja probiotika i prebiotika
Objasniti svrhu i način njihovog korištenja u prehrambenoj industriji.
Ishodi učenja
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se namirnicama prenose na čovjeka te bolesti uzrokovane parazitima koji se namirnicama prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Opisati metode koje se koriste za procjenu mikrobiološke čistoće, odnosno prisutnosti pojedinih grupa mikroorganizama i ukupnog broja mikroorganizama na pojedinim neživim površinama i materijalima te rukama.
Vještine:
Samostalno uzorkovati okolišne uzorke za određivanje mikrobiološke čistoće; provoditi aseptične procedure.
Samostalno odrediti broj bakterija i dokazati bakterije iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno odrediti broj aerobnih mezofilnih bakterija.
Samostalno odrediti kvalitetu hranjive podloge.
Samostalno odrediti mikrobiološku čistoću ispitivanoga uzorka.
Ishodi učenja
Opisati metode koje se koriste za procjenu mikrobiološke čistoće, odnosno prisutnosti pojedinih grupa mikroorganizama i ukupnog broja mikroorganizama na pojedinim neživim površinama i materijalima te rukama.
Vještine:
Samostalno uzorkovati okolišne uzorke za određivanje mikrobiološke čistoće; provoditi aseptične procedure.
Samostalno odrediti broj bakterija i dokazati bakterije iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno odrediti broj aerobnih mezofilnih bakterija.
Samostalno odrediti kvalitetu hranjive podloge.
Samostalno odrediti mikrobiološku čistoću ispitivanoga uzorka.
Ishodi učenja
Opisati metode koje se koriste za procjenu mikrobiološke čistoće, odnosno prisutnosti pojedinih grupa mikroorganizama i ukupnog broja mikroorganizama na pojedinim neživim površinama i materijalima te rukama.
Vještine:
Samostalno uzorkovati okolišne uzorke za određivanje mikrobiološke čistoće; provoditi aseptične procedure.
Samostalno odrediti broj bakterija i dokazati bakterije iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno odrediti broj aerobnih mezofilnih bakterija.
Samostalno odrediti kvalitetu hranjive podloge.
Samostalno odrediti mikrobiološku čistoću ispitivanoga uzorka.
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu mlijeka i mliječnih proizvoda te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: Enterobacteriaceae, Listeria monocytogenes, koagulaza pozitivnih stafilokoka te određivanje broja aerobnih mezofilnih bakterija.
Vještine:
Samostalno odrediti broj aerobnih mezofilnih bakterija.
Samostalno dokazati bakterije iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno odrediti broj koagulaza pozitivnih stafilokoka.
Samostalno dokazati i odrediti broj Listeria monocytogenes.
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu mlijeka i mliječnih proizvoda te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: Enterobacteriaceae, Listeria monocytogenes, koagulaza pozitivnih stafilokoka te određivanje broja aerobnih mezofilnih bakterija.
Vještine:
Samostalno odrediti broj aerobnih mezofilnih bakterija.
Samostalno dokazati bakterije iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno odrediti broj koagulaza pozitivnih stafilokoka.
Samostalno dokazati i odrediti broj Listeria monocytogenes.
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu mlijeka i mliječnih proizvoda te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: Enterobacteriaceae, Listeria monocytogenes, koagulaza pozitivnih stafilokoka te određivanje broja aerobnih mezofilnih bakterija.
Vještine:
Samostalno odrediti broj aerobnih mezofilnih bakterija.
Samostalno dokazati bakterije iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno odrediti broj koagulaza pozitivnih stafilokoka.
Samostalno dokazati i odrediti broj Listeria monocytogenes.
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu mesa i mesnih proizvoda te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: Enterobacteriaceae, Salmonella spp., E. coli, C. perfringens i sulfit reducirajućih klostridija (SRK).
Vještine:
Samostalno odrediti broja bakterija iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno dokazati Salmonella spp.
Samostalno dokazati E. coli.
Samostalno dokazati C. perfringens.
Samostalno odrediti broj sulfit reducirajućih klostridija (SRK).
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu mesa i mesnih proizvoda te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: Enterobacteriaceae, Salmonella spp., E. coli, C. perfringens i sulfit reducirajućih klostridija (SRK).
Vještine:
Samostalno odrediti broja bakterija iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno dokazati Salmonella spp.
Samostalno dokazati E. coli.
Samostalno dokazati C. perfringens.
Samostalno odrediti broj sulfit reducirajućih klostridija (SRK).
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu mesa i mesnih proizvoda te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: Enterobacteriaceae, Salmonella spp., E. coli, C. perfringens i sulfit reducirajućih klostridija (SRK).
Vještine:
Samostalno odrediti broja bakterija iz porodice Enterobacteriaceae.
Samostalno dokazati Salmonella spp.
Samostalno dokazati E. coli.
Samostalno dokazati C. perfringens.
Samostalno odrediti broj sulfit reducirajućih klostridija (SRK).
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu ribe i plodova mora, tjestenine, šećera i proizvoda od šećera, začina, ulja i proizvoda od ulja te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: aerobnih sporogenih bakterija, Bacillus cereus, enterokoka, kvasca i plijesni.
Vještine:
Samostalno odrediti broj aerobnih sporogenih bakterija.
Samostalno odrediti broj Bacillus cereus.
Samostalno dokazati enterokoka.
Samostalno odrediti broj kvasaca i plijesni.
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu ribe i plodova mora, tjestenine, šećera i proizvoda od šećera, začina, ulja i proizvoda od ulja te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: aerobnih sporogenih bakterija, Bacillus cereus, enterokoka, kvasca i plijesni.
Vještine:
Samostalno odrediti broj aerobnih sporogenih bakterija.
Samostalno odrediti broj Bacillus cereus.
Samostalno dokazati enterokoka.
Samostalno odrediti broj kvasaca i plijesni.
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu ribe i plodova mora, tjestenine, šećera i proizvoda od šećera, začina, ulja i proizvoda od ulja te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: aerobnih sporogenih bakterija, Bacillus cereus, enterokoka, kvasca i plijesni.
Vještine:
Samostalno odrediti broj aerobnih sporogenih bakterija.
Samostalno odrediti broj Bacillus cereus.
Samostalno dokazati enterokoka.
Samostalno odrediti broj kvasaca i plijesni.
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu ribe i plodova mora, tjestenine, šećera i proizvoda od šećera, začina, ulja i proizvoda od ulja te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: aerobnih sporogenih bakterija, Bacillus cereus, enterokoka, kvasca i plijesni.
Vještine:
Samostalno odrediti broj aerobnih sporogenih bakterija.
Samostalno odrediti broj Bacillus cereus.
Samostalno dokazati enterokoka.
Samostalno odrediti broj kvasaca i plijesni.
Ishodi učenja
Opisati način pripreme uzorka za mikrobiološku analizu ribe i plodova mora, tjestenine, šećera i proizvoda od šećera, začina, ulja i proizvoda od ulja te postupcima dokaza slijedećih mikroorganizama: aerobnih sporogenih bakterija, Bacillus cereus, enterokoka, kvasca i plijesni.
Vještine:
Samostalno odrediti broj aerobnih sporogenih bakterija.
Samostalno odrediti broj Bacillus cereus.
Samostalno dokazati enterokoka.
Samostalno odrediti broj kvasaca i plijesni.
Ishodi učenja
Identifikacija pojedinih mikroorganizama na osnovi mikroskopije, kultivacije i biokemijskih testova.
Ishodi učenja
Nabrojiti i opisati pojedine mikroorganizme koje se mogu naći u hrani te uzrokovati kvarenje hrane ili bolesti u ljudi.
Razlikovati mikroorganizme koje uzrokuju kvarenje hrane od onih koje mogu uzrokavati i bolesti u ljudi.
Ishodi učenja
Nabrojiti i opisati parametre koji utječu na rast, preživljavanje i ugibanje mikroorganizama u namirnicama.
Ishodi učenja
Objasniti metode čuvanja hrane na niskim i visokim temperaturama, isušivanjem i ozračivanjem.
Objasniti mehanizme djelovanja pojedine metode na mikroorganizme.
Navesti primjere za neke od namirnica.
Ishodi učenja
Objasniti metode čuvanja hrane kemijskim sredstvima.
Objasniti mehanizme djelovanja kemijskih sredstva na mikroorganizme.
Navesti primjere za neke od namirnica.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju mlijeka i mliječnih proizvoda pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Usvojiti znanje o kemijskim i fizikalnim osobitostima mlijeka i mliječnih proizvoda koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijskim i fizikalnim metodama spriječavanja rasta mikroorganizama u mlijeku i mliječnim proizvodima.
Objasniti kvarenje mlijeka i mliječnih proizvoda uzrokovano mikroorganizmima.
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se mlijekom i mliječnim proizvodima prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju mesa i mesnih proizvoda pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Usvojiti znanje o kemijskim i fizikalnim osobitostima mesa i mesnih proizvoda koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijskim i fizikalnim metodama spriječavanja rasta mikroorganizama u mesu i mesnim proizvodima.
Objasniti kvarenje mesa i mesnih proizvoda uzrokovano mikroorganizmima, zakonske regulative o mikrobiološkoj čistoći, HACCP strategiju nadzora nad procesima proizvodnje mesnih proizvoda.
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se s mesa i mesnih proizvoda prenose na čovjeka te bolesti uzrokovane parazitima koji se mesom prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju jaja i proizvoda od jaja pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Usvojiti znanje o kemijskim i fizikalnim osobitostima jaja i proizvoda od jaja koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijskim i fizikalnim metodama spriječavanja rasta mikroorganizama u jajima.
Objasniti kvarenje jaja i proizvoda od jaja uzrokovano mikroorganizmima.
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se jajom i proizvodima od jaja prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju riba i proizvoda od riba pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Usvojiti znanje o kemijskim i fizikalnim osobitostima riba i proizvoda od riba koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijskim i fizikalnim metodama spriječavanja rasta mikroorganizama u ribama i ribljim proizvodima.
Objasniti kvarenje riba i ribljih proizvoda uzrokovano mikroorganizmima, zakonske regulative o mikrobiološkoj čistoći.
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane mikroorganizmima koji se s riba i proizvoda od riba prenose na čovjeka te bolesti uzrokovane parazitima koji se ribljim proizvodima prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju žitarica i šećera pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.Usvojiti znanje o kemijskim i fizikalnim osobitostima žitarica i šećera koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijskim i fizikalnim metodama spriječavanja rasta mikroorganizama u žitaricama i šećeru. Objasniti kvarenje žitarica i šećera uzrokovano mikroorganizmima.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju voća i povrća pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Usvojiti znanje o kemijskim i fizikalnim osobitostima voća i povrća koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijskim i fizikalnim metodama spriječavanja rasta mikroorganizama u voću i povrću.
Objasniti kvarenje voća i povrća uzrokovano mikroorganizmima.
Ishodi učenja
Znati nabrojiti i opisati mikrobnu kontaminaciju začina, ulja i proizvoda od ulja pri pripremi i proizvodnji, značaj i posljedice.
Usvojiti znanje o kemijskim i fizikalnim osobitostima začina, ulja i proizvoda od ulja koje pogoduju rastu mikroorganizama kao i kemijskim i fizikalnim metodama spriječavanja rasta mikroorganizama u začininima, uljima i proizvodima od ulja.
Objasniti kvarenje začina, ulja i proizvoda od ulja uzrokovano mikroorganizmima.
Ishodi učenja
Objasniti svrhu i način korištenja enzima proizvedenih od mikroorganizama.
Nabrojati mikroorganizme koji se koriste u fermentaciji hrane i njihove prednosti.
Ishodi učenja
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane bakterijama koji se namirnicama prenose na čovjeka.
Ishodi učenja
Razlikovati i objasniti bolesti uzrokovane virusima, parazitima, gljivama i prionima koje se namirnicama prenose na čovjeka.