Kolegij
Studiji
Medicinsko laboratorijska dijagnostikaStudijska godina
2ISVU ID
242430ECTS
3.00
Kolegij Histopatološke tehnike je obvezni predmet na 2. godini Preddiplomskog sveučilišnog studija Medicinsko laboratorijska dijagnostika koji se održava u zimskom semestru, a sastoji se od 5 sati predavanja, 20 sati seminara i 20 sati vježbi, ukupno 45 sati (3.0 ECTS).
Cilj kolegija je omogućiti studentu upoznavanje s temama iz područja pripreme tkivnih uzoraka za ispitivanje histološkim metodama koje su bitne u suvremenoj medicinskoj dijagnostici. Zadatak je također da se studentu približi laboratorijski rad s humanim tkivima te postupke koji su neophodni za dobivanje histoloških preparata dovoljno dobrih da omoguće donošenje dijagnoze i pravilan pristup liječenju. Nakon završenog kolegija student treba razumjeti značaj pojedinih histoloških tehnika koje se primjenjuju u suvremenoj laboratorijskoj dijagnostici i omogućavaju rad kliničkoj medicini. Koristeći ranije stečena znanja iz mikroskopske građe ljudskog tijela i znanje o načinu prikaza pojedinih tvari i antigena omogućiti će studentu korištenje opisanih metoda i razumijevanje patomorfoloških promjena kao načina dokazivanja etiopatogeneze raznih bolesti u kliničkoj praksi.
Sadržaj predmeta je sljedeći: Pripremanje i obrada uzoraka u histološkom laboratoriju. Postupak s materijalom, kemikalijama i laboratorijskim posuđem. Parafinski postupak pripreme histoloških preparata. Priprema smrznutih preparata. Klasična histološka bojenja. Histokemijske tehnike (dokazivanje pojedinih kemijskih supstanci u tkivima). Imunohistokemijske tehnike (imunofluorescentne tehnike, imunoenzimatske tehnike, direktna bojenja, indirektna bojenja, amplifikacija signala, antigen retrieval). Konfokalna mikroskopija. Mjere zaštite. Organizacija rada u histološkom laboratoriju, servis aparata, naručivanje materijala, arhiva materijala.
ISHODI UČENJA ZA PREDMET: I. KOGNITIVNA DOMENA – ZNANJE Očekivani ishodi učenja su slijedeći: - Student razumije i zna objasniti osnovne karakteristike biokemijskog sastava stanice te reakcije antigen – antitijelo na tkivnim uzorcima - Student razlikuje, zna opisati, diskutirati i primijeniti neke od patohistoloških metoda koje se upotrebljavaju u znanstvenim istraživanjima i dijagnostici - Student će znati prepoznati problem, ispravno dizajnirati i upotrijebiti metodu analize te znati vrednovati i interpretirati rezultate uporabljene metode
II.PSIHOMOTORIČKA DOMENA – VJEŠTINE - Student će naučiti rukovati laboratorijskim priborom i opremom (pipeta, epruveta, Erlenmeyer tikvica, menzura, vaga, vodena kupelj, termostati te mikroskop) - Student će izvesti, uz nadzor, više klasičnih histoloških bojenja - Student će izvesti, uz nadzor, pripremu preparata za histokemijske i imunohistološke analize - Student će uz nadzor pregledati dobivene preparate, analizirati dobiveno i napraviti mikrofotografije uzoraka. - Student će izvesti, uz nadzor, pripremu preparata za imunoflorescentnu analizu te uz nadzor pregledati dobivene preparate i pokušati analizirati dobiveno.
Izvođenje nastave: Nastava se izvodi u obliku predavanja, seminara i vježbi. Predavanja se održavaju u predavaonicama prema navedenom rasporedu, a pojedine cjeline obradit će se na seminarima i vježbama. Dio seminara koji su direktno vezani uz vježbu koja se odrađuje uklopiti će se u vrijeme održavanja vježbi (u terminima inkubacija).
Nastavnik ocjenjuje sudjelovanje studenta u radu seminara (pokazano znanje, razumijevanje, sposobnost postavljanja problema, zaključivanje, itd.). Također se ocjenjuju i druge aktivnosti studenta u radu u laboratoriju te mikroskopiranje. |
Izabrana poglavlja iz: 1) Junqueira LC i sur.: "Osnove histologije", prema X američkom izdanju, Školska knjiga, Zagreb, 2005. 2) Shafie Abdulkadir Hassan: Practical Histopathology (Made easy for laboratory professionals), 1st Edition 3) Thomas Boenisch et al. : Immunochemical Staining Methods, 3rd Edition, 2001. 4) S. Anil and R. Rajendran: Routine Histotechniques, Staining and Notes on Immunohistochemistry 5) David Evans and Max Robins: What is Histopathology?, Histopathology, 2011. |
Dako Education Guide: Special Stains and H&E, 2nd Edition Abcam Immunohistochemistry (IHC) and Application Guide |
ECTS bodovni sustav ocjenjivanja: Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci, te prema Pravilniku o ocjenjivanju studenata na Medicinskom fakultetu u Rijeci (usvojenog na Fakultetskom vijeću Medicinskog fakulteta u Rijeci). Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 70 bodova, a na završnom ispitu 30 bodova.
|
Na seminarima i vježbama student s nastavnikom aktivno raspravlja o zadanoj temi. Student je obvezan pripremiti gradivo pojedinih vježbi. Bodovi tijekom nastave stječu se aktivnim sudjelovanjem na seminarima i vježbama.
Tijekom vježbi nastavnik ocjenjuje sudjelovanje studenta u radu (pokazano znanje, razumijevanje, sposobnost postavljanja problema, zaključivanje, itd... Osim toga, na vježbama 1-4 studentima će biti dan mini kolokvij na samom kraju vježbe kako bi se utvrdilo koliko je student pratio nastavu. Zalaganje te rezultat kolokvija na svakoj vježbi zajedno vrijede max. 6 bodova (5 vježbi x 6 bodova). Student mora voditi dnevnik rada za svaku vježbu koji će predočiti prije izlaska na ispit (5 vježbi x 2 boda). Time dobiva maksimalno 10 bodova (30 + 10).
Student je obvezan pripremiti, usmeno prezentirati te pismeno predati seminarski rad iz zadanog područja kao preduvjet za izlazak na ispit. Seminarski rad ocjenjuje se ocjenom od 1 do 5 i boduje s maksimalno 30 bodova.
II. Završni ispit (do 30 bodova) |
Završni ispit iz kolegija Histološke tehnike je pismeni. Pismeni dio ispita čini Završni test koji se sastoji od 30 pitanja (jedan točan odgovor s više ponuđenih rješenja) koji se ocjenjuju prema shemi:
TOČNI ODGOVORI OCJENA BODOVI
27 – 30 5 27-30
23 – 26 4 23-26
18 – 22 3 18-22
15 – 17 2 15-17
0 – 14 1 0
U slučaju da student nije zadovoljan dobivenom ocjenom na pismenom ispitu ispit se nastavlja usmenim odgovaranjem.
III. Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjene ostvarene tijekom nastave i na završnom ispitu:
|
Ispitu mogu pristupiti studenti koji su predali i uspješno prezentirali seminarski rad te tijekom nastave ostvarili minimalno 35 bodova. Ispitu ne mogu pristupitistudenti koji su tijekom nastave ostvarili 0-34,9 bodova ili oni koi imaju 30% i više izostanaka s nastave. Takav student je euspješan (1) F i ne može izići na završni ispit, tj. mora predmet ponovno upisati sljedeće akademske godine. |
|
Nastavni sadržaji i sve obavijesti vezane uz kolegij nalaze se na Share-portalu za internu komunikaciju Katedre za histologiju i embriologiju, portal Merlin i MsTeamsu |
Sve potrebne informacije studenti mogu dobiti u tajništvu Zavoda za histologiju i embriologiju radnim danom od 13-14h. Konzultacije s nastavnicima odvijaju se prema dogovoru. Ispiti se prijavljuju i odjavljuju u ISVU sustavu.
Ishodi učenja
Upoznati se sa ciljevima kolegija. Upoznati se i usvojiti znanja o različitim metodama pripreme histoloških preparata. |
Ishodi učenja
Upoznati sve dijelove dobivanja parafinskih preparata. Uočiti razlike u dobivanju i primjeni parafinskih i smrznutih histoloških preparata. Usvojiti znanja o različitim metodama bojanja histoloških preparata, dobivanju preparata tvrdih tkiva te citospinskih preparata. |
Ishodi učenja
Upoznati se s osnovama histokemije. Usvojiti znanja o primjeni histokemijskih analiza tkiva.
Ishodi učenja
Upoznati se s osnovama imunohistokemijskih tehnika. Usvojiti znanja o primjeni imunohistokemijskih analiza tkiva u dijagnostici i istraživanju. |
Ishodi učenja
Uočiti moguće greške i način njihovog izbjegavanja te ispravljanja tijekom pripreme imunohistoloških preparata. Naučiti način pripreme i mogućnost korištenja preparata pomoću florescentnog i konfokalnog mikroskopa.
Ishodi učenja
Uzimanje tkiva, fiksacija, parafinski postupak, rezanje, priprema preparata za bojenje
Ishodi učenja
Imunohistologija - dokazivanje virusnih antigena u tkivu jetre inficiranih miševa
Ishodi učenja
Interpretacija svih dobivenih rezultata na staklima obojenim različitim tehnikama
Ishodi učenja
Opisati sve dijelove parafinskog postupka dobivanja histoloških preparata.
Uočiti razlike u dobivanju i primjeni parafinskih i smrznutih histoloških preparata.
Ishodi učenja
Usvojiti znanja o različitim metodama bojanja histoloških preparata. Opisati načine dobivanja preparata tvrdih tkiva.
Prepoznati važnost i mane citospinskih prepata. |
Ishodi učenja
Opisati osnovne karakteristike upotrebe histokemijskih metoda u histologiji tkiva i stanica. Objasniti važnost enzimskih reakcija i njihovo korištenje u histokemijskim tehnikama. Opisati metode dokazivanja pojedinih staničnih elemenata (DNA, RNA, glikogena, masti, AK, NA) ovom metodom.
Ishodi učenja
Opisati osnove imuloških reakcija i mogućnosti njihovog korištenja za dokaz pojedinih elemenata u tkivu.
Usvojiti znanja o primjeni imunohistokemijskih analiza tkiva u dijagnostici i istraživanju.
Ishodi učenja
Opisati i objasniti jednostupanjske i višestupanjske imunohistološke reakcije. Objasniti razlike u priprepi preparata za imunohistološke i histokemijske metode istraživanja. Uočiti moguće greške i način njihovog izbjegavanja te ispravljanja tijekom pripreme imunohistoloških preparata.
Uočiti važnost histokemijskih reakcija za dokazivanje rekacija Ag-At na tkivnim rezovima.
Objasniti način pripreme i mogućnost korištenja histoloških preparata korištenjem fluorescentnog mikroskopa. Prepoznati važnost korištenja konfokalne mikroskopije u dijagnostici.
Ishodi učenja
Objasniti način pripreme i mogućnost korištenja histoloških preparata korištenjem fluorescentnog mikroskopa. Prepoznati važnost korištenja konfokalne mikroskopije u dijagnostici.
Upoznati se s organizacijom rada u histološkom laboratoriju, opisati način na koji se vode podaci o servisu aparata, naručivanju i arhiviranju materijala. Diskutirati mjere zaštite osoba koji rade u histološkom laboratoriju.
Ishodi učenja
Diskutirati pozitivne i negativne karakteristike upotrebe pojedinih tehnika u patohistološkoj analizi materijala dobivenog biopsijom ili ekscizijom organa kod određenih bolesnih stanja.
Ishodi učenja
Seminar 8. Prezentacija seminarskog rada
Ishodi učenja:
Prezentirati svoj seminarski rad na zadanu temu ispred kolega.
Ishodi učenja
Svjetlosna mikroskopija obojenih stakala, interpretacija rezultata i prezentacija seminarskog rada.
Diskutirati pozitivne i negativne karakteristike upotrebe pojedinih tehnika u patohistološkoj analizi materijala dobivenog biopsijom ili ekscizijom organa kod određenih bolesnih stanja.