Kolegij
Svrha je kolegija da studente medicine što ranije počne pripremati za suočavanjem s “porazima" i “neuspjesima” struke: umiranjem, neizlječivošću, patnjom pacijenta, kao i žalovanjem za pacijentom. Studente poučava alatima za suočavanje s ovim najtežim profesionalnim situacijama.
Nacionalne smjernice za rad izvanbolničke i bolničke hitne medicinske službe s pacijentima kojim je potrebna palijativna skrb [e-dokument] / urednica: Karmen Lončarek. - 1. izd. - Zagreb : Hrvatski zavod za hitnu medicinu, 2015. Dostupno na: http://www.hzhm.hr/wp-content/uploads/2013/07/Nacionalne-smjernice-za-rad-izvanbolnicke-i-bolnicke.pdf
Bijela knjiga o standardima i normativima za hospicijsku i palijativnu skrb u Europi - Preporuke Europskog udruženja za palijativnu skrb. Dostupno na: https://www.eapcnet.eu/LinkClick.aspx?fileticket=gKn5u42_E8A%3D&tabid=736
Buckman, Robert. Ne znam što reći – Kako pomoći i podržati umiruće. Školska knjiga, Zagreb, 1996.
- Gawande, Atul. Prolaznost - Medicina i ono što je na kraju važno. Mozaik knjiga, Zagreb, 2016. (354 stranice)
- Nuland, Sherwin B. Kako umiremo. Mozaik Knjiga, Zagreb, 2006. (247 stranica)
- Barnes, Julian. Nema razloga za strah. Naklada Ljevak, Zagreb, 2010. (276 stranica)
- Leo Pessini, Distanazija: do kada produžavati život? Adamić, Rijeka, 2004.
- M. Aramini, Uvod u bioetiku, Kršćanska sadašnjost, Zagreb, 2009.
- A. Frković, Medicina i bioetika, Pergamena. Zagreb, 2010.
- Ajduković, Marina; Ajduković, Dean (urednici). Pomoć i samopomoć u skrbi za mentalno zdravlje pomagača. Društvo za psihološku pomoć, Zagreb, 1996. (88 stranica)
- Fallon, M. and Hanks, G., 2014. ABC of palliative care. Malden: Blackwell Publishing (za potrebe ove nastave dostupan je i hrvatski prijevod K.L.)
Vježbe se održavaju u riječkom hospiciju “Marija K. Kozulić”, obuhvaćaju razgovor i sjedenje uz umiruće.
Ishodi učenja
Razumjeti značenje bolesti koja skraćuje životni vijek i bolesti opasne po život
Primijeniti načela palijativne skrbi, koja afirmiraju život i nude pacijentima sustav potpore koji im pomaže da žive što aktivnije do smrti, stavljajući pritom naglasak na kvalitetu života i pomoć obiteljima tokom bolesti
Razumjeti važnost fizičkih, psiholoških, socijalnih i duhovnih pitanja koja utječu na osobe s bolestima koje skraćuju život i njihove obitelji
Uvažiti vrijednosti, vjerovanja i kulturu pacijenata i njihovih obitelji
Pokazati sposobnost primjenjivanja palijativnog pristupa čim je to primjereno
Uvidjeti potrebe pacijenata i obitelji za prikladnom sveobuhvatnom skrbi u terminalnom stadiju te pružiti takvu skrb.
Pokazati kliničku praksu koja promiče sprečavanje patnje bez obzira na svoju razinu iskustva
Pokazati sposobnost da se aktivno brine za pacijentovu dobrobit, kvalitetu života i dostojanstvo
Uključiti procjenu tjelesnih simptoma i dobrobiti pacijenta u rutinski klinički rad
Predvidjeti potencijalne komplikacije koje bi mogle povećati patnju te pripremiti odgovarajući plan skrbi
Ponuditi izvrsnost u skrbi na kraju života bez obzira na to o kojem je okruženju riječ.
Uvažavati pacijentove osjećaje i obzirno ih podupirati
Osnaživati pacijentove mehanizme suočavanja s bolešću
Postaviti dijagnozu i plan skrbi te, kad je to prikladno, sustavno i vješto intervenirati uz stalnu procjenu pacijentovih psiholoških i psihijatrijskih simptoma, pri čemu bi trebali uzimati u obzir prognozu bolesti te pacijentove osobne želje i okruženje u kojem živi.
Ishodi učenja
Uvažiti pacijentove osjećaje i obzirno ih podupirati.
Osnaživati pacijentove mehanizme suočavanja s bolešću.
Izraditi jednostavni plan psihološke skrbi uvažavajući pacijentove osobne želje i okruženje u kojem živi.
Ishodi učenja
Poznavati glavne vrste teških razgovora.
Samostalno snalaženje u kliničkoj situaciji “ne znam što reći”.
Ishodi učenja
Prepoznavanje znakova sagorijevanja kod sebe i drugih.
Prepoznavanje vlastite moralne patnje.
Prepoznavanje vlastitog žalovanja za pacijentom.
Samostalno nalaženje resursa pomoći kod stresa na poslu.
Ishodi učenja
Razumijevanje uloge pojedinih dionika palijative i načina međusobne suradnje.
Samostalno pronalaženje potrebnih kontakata i kontaktiranje pojedinih dionika u sustavu palijativne skrbi RH.
Ishodi učenja
Psihološka spremnost za suočavanje s umirućim. Emaptičan stav prema umirućem. Stav prihvaćanja žalovanja zdravstvenog radnika za umrlim pacijentom.
Ishodi učenja
Nabrojati i opisati emocije u vezi teške bolesti i smrti kod pacijenta, obitelji, te zdravstvenog radnika.
Ishodi učenja
Protumačiti izvore osjećaja neuspjeha i profesionalnog poraza u radu s umirućim pacijentom.
Usvojiti temeljnu vještinu samopomoći kod osjećaja neuspjeha i poraza u suočenju s pacijentovim umiranjem.
Ishodi učenja
Vlastita interpretacija značenja suočavanja s vlastitom smrtnošću, smrtnošću bliskih ljudi te pacijenata.
Ishodi učenja
Samostalno interpretiranje uloga članova timova u palijativi (osnovni tim, interdisciplinarni i interprofesionalni tim).
Ishodi učenja
Student poznaje i samostalno pronalazi resurse palijative u vlastitoj lokalnoj zajednici.
Ishodi učenja
Razumjeti značenje bolesti koja skraćuje životni vijek i bolesti opasne po život
Primijeniti načela palijativne skrbi, koja afirmiraju život i nude pacijentima sustav potpore koji im pomaže da žive što aktivnije do smrti, stavljajući pritom naglasak na kvalitetu života i pomoć obiteljima tokom bolesti
Razumjeti važnost fizičkih, psiholoških, socijalnih i duhovnih pitanja koja utječu na osobe s bolestima koje skraćuju život i njihove obitelji
Uvažiti vrijednosti, vjerovanja i kulturu pacijenata i njihovih obitelji
Pokazati sposobnost primjenjivanja palijativnog pristupa čim je to primjereno
Uvidjeti potrebe pacijenata i obitelji za prikladnom sveobuhvatnom skrbi u terminalnom stadiju te pružiti takvu skrb.
Pokazati kliničku praksu koja promiče sprečavanje patnje bez obzira na svoju razinu iskustva
Pokazati sposobnost da se aktivno brine za pacijentovu dobrobit, kvalitetu života i dostojanstvo
Uključiti procjenu tjelesnih simptoma i dobrobiti pacijenta u rutinski klinički rad
Predvidjeti potencijalne komplikacije koje bi mogle povećati patnju te pripremiti odgovarajući plan skrbi
Ponuditi izvrsnost u skrbi na kraju života bez obzira na to o kojem je okruženju riječ.
Uvažavati pacijentove osjećaje i obzirno ih podupirati
Osnaživati pacijentove mehanizme suočavanja s bolešću
Postaviti dijagnozu i plan skrbi te, kad je to prikladno, sustavno i vješto intervenirati uz stalnu procjenu pacijentovih psiholoških i psihijatrijskih simptoma, pri čemu bi trebali uzimati u obzir prognozu bolesti te pacijentove osobne želje i okruženje u kojem živi.
Ishodi učenja
Uvažiti pacijentove osjećaje i obzirno ih podupirati.
Osnaživati pacijentove mehanizme suočavanja s bolešću.
Izraditi jednostavni plan psihološke skrbi uvažavajući pacijentove osobne želje i okruženje u kojem živi.
Ishodi učenja
Poznavati glavne vrste teških razgovora.
Samostalno snalaženje u kliničkoj situaciji “ne znam što reći”.
Ishodi učenja
Prepoznavanje znakova sagorijevanja kod sebe i drugih.
Prepoznavanje vlastite moralne patnje.
Prepoznavanje vlastitog žalovanja za pacijentom.
Samostalno nalaženje resursa pomoći kod stresa na poslu.
Ishodi učenja
Razumijevanje uloge pojedinih dionika palijative i načina međusobne suradnje.
Samostalno pronalaženje potrebnih kontakata i kontaktiranje pojedinih dionika u sustavu palijativne skrbi RH.
Ishodi učenja
Psihološka spremnost za suočavanje s umirućim. Emaptičan stav prema umirućem. Stav prihvaćanja žalovanja zdravstvenog radnika za umrlim pacijentom.
Ishodi učenja
Nabrojati i opisati emocije u vezi teške bolesti i smrti kod pacijenta, obitelji, te zdravstvenog radnika.
Ishodi učenja
Protumačiti izvore osjećaja neuspjeha i profesionalnog poraza u radu s umirućim pacijentom.
Usvojiti temeljnu vještinu samopomoći kod osjećaja neuspjeha i poraza u suočenju s pacijentovim umiranjem.
Ishodi učenja
Vlastita interpretacija značenja suočavanja s vlastitom smrtnošću, smrtnošću bliskih ljudi te pacijenata.
Ishodi učenja
Samostalno interpretiranje uloga članova timova u palijativi (osnovni tim, interdisciplinarni i interprofesionalni tim).
Ishodi učenja
Student poznaje i samostalno pronalazi resurse palijative u vlastitoj lokalnoj zajednici.
Ishodi učenja
Razumjeti značenje bolesti koja skraćuje životni vijek i bolesti opasne po život
Primijeniti načela palijativne skrbi, koja afirmiraju život i nude pacijentima sustav potpore koji im pomaže da žive što aktivnije do smrti, stavljajući pritom naglasak na kvalitetu života i pomoć obiteljima tokom bolesti
Razumjeti važnost fizičkih, psiholoških, socijalnih i duhovnih pitanja koja utječu na osobe s bolestima koje skraćuju život i njihove obitelji
Uvažiti vrijednosti, vjerovanja i kulturu pacijenata i njihovih obitelji
Pokazati sposobnost primjenjivanja palijativnog pristupa čim je to primjereno
Uvidjeti potrebe pacijenata i obitelji za prikladnom sveobuhvatnom skrbi u terminalnom stadiju te pružiti takvu skrb.
Pokazati kliničku praksu koja promiče sprečavanje patnje bez obzira na svoju razinu iskustva
Pokazati sposobnost da se aktivno brine za pacijentovu dobrobit, kvalitetu života i dostojanstvo
Uključiti procjenu tjelesnih simptoma i dobrobiti pacijenta u rutinski klinički rad
Predvidjeti potencijalne komplikacije koje bi mogle povećati patnju te pripremiti odgovarajući plan skrbi
Ponuditi izvrsnost u skrbi na kraju života bez obzira na to o kojem je okruženju riječ.
Uvažavati pacijentove osjećaje i obzirno ih podupirati
Osnaživati pacijentove mehanizme suočavanja s bolešću
Postaviti dijagnozu i plan skrbi te, kad je to prikladno, sustavno i vješto intervenirati uz stalnu procjenu pacijentovih psiholoških i psihijatrijskih simptoma, pri čemu bi trebali uzimati u obzir prognozu bolesti te pacijentove osobne želje i okruženje u kojem živi.
Ishodi učenja
Uvažiti pacijentove osjećaje i obzirno ih podupirati.
Osnaživati pacijentove mehanizme suočavanja s bolešću.
Izraditi jednostavni plan psihološke skrbi uvažavajući pacijentove osobne želje i okruženje u kojem živi.
Ishodi učenja
Poznavati glavne vrste teških razgovora.
Samostalno snalaženje u kliničkoj situaciji “ne znam što reći”.
Ishodi učenja
Prepoznavanje znakova sagorijevanja kod sebe i drugih.
Prepoznavanje vlastite moralne patnje.
Prepoznavanje vlastitog žalovanja za pacijentom.
Samostalno nalaženje resursa pomoći kod stresa na poslu.
Ishodi učenja
Razumijevanje uloge pojedinih dionika palijative i načina međusobne suradnje.
Samostalno pronalaženje potrebnih kontakata i kontaktiranje pojedinih dionika u sustavu palijativne skrbi RH.
Ishodi učenja
Psihološka spremnost za suočavanje s umirućim. Emaptičan stav prema umirućem. Stav prihvaćanja žalovanja zdravstvenog radnika za umrlim pacijentom.
Ishodi učenja
Nabrojati i opisati emocije u vezi teške bolesti i smrti kod pacijenta, obitelji, te zdravstvenog radnika.
Ishodi učenja
Protumačiti izvore osjećaja neuspjeha i profesionalnog poraza u radu s umirućim pacijentom.
Usvojiti temeljnu vještinu samopomoći kod osjećaja neuspjeha i poraza u suočenju s pacijentovim umiranjem.
Ishodi učenja
Vlastita interpretacija značenja suočavanja s vlastitom smrtnošću, smrtnošću bliskih ljudi te pacijenata.
Ishodi učenja
Samostalno interpretiranje uloga članova timova u palijativi (osnovni tim, interdisciplinarni i interprofesionalni tim).
Ishodi učenja
Student poznaje i samostalno pronalazi resurse palijative u vlastitoj lokalnoj zajednici.