Kolegij
Kolegij Transfuzijska medicina je obavezni kolegij na petoj godini Integriranog preddiplomskog i
diplomskog sveučilišnog studija Medicina i sastoji se od 20 sati predavanja i 5 sati seminara, ukupno 25 sati (47,5 norma sati); 1,5 ECTS. Kolegij se izvodi u prostorijama Medicinskog fakulteta i Kliničkog bolničkog centra Rijeka.
Cilj kolegija je usvajanje osnovnih znanja iz područja transfuzijske medicine, jedinstvene djelatnosti koja
objedinjuje znanost, biotehnologiju, medicinu, laboratorijsku dijagnostiku, javno zdravstvo i društvenu
zajednicu u cjelini, te kao takva nije isključiva domena specijaliste transfuzijske medicine, već se njome
bave i drugi zdravstveni djelatnici koji sudjeluju u transfuzijskom liječenju ili rabe laboratorijska ispitivanja u postavljanju dijagnoza, kao i svi koji se bave promidžbom i organizacijom davanja krvi.
Sadržaj kolegija:
Opća načela o darivanju krvi; Vrsta i karakteristike krvnih pripravaka i derivata plazme, te indikacije za
njihovu primjenu; Provođenje optimalnog, racionalnog i djelotvornog transfuzijskog liječenja; Sustavni
nadzor transfuzijskog liječenja, Laboratorijska dijagnostika u transfuzijskoj medicini, Kontrola kvalitete u
laboratorijskoj dijagnostici, Peroralna antikoagulantna terapija.
Izvođenje nastave:
Nastava se izvodi u obliku predavanja i seminara. Predviđeno vrijeme trajanja nastave je ukupno jednom tjedno
kroz 8 tjedana. Tijekom seminara nastavnik sa studentima rapravlja o specifičnostima transfuzijske
medicine. Na kraju nastave održat će se pismeni test i usmeni završni ispit. Izvršavanjem svih nastavnih
aktivnosti te pristupanjem pismenom testu i završnom ispitu student stječe 1,5 ECTS boda.
Balen S. Osnove transfuzijske medicine, Medicinski fakultet Osijek 2014, II izdanje. - Posudi u Knjižnici
Grgičević D i sur. Transfuzijska medicina u kliničkoj praksi, Medicinska naklada 2006. - Posudi u Knjižnici
Studenti su obvezni redovito pohađati i aktivno sudjelovati u svim oblicima nastave.
Ocjenjivanje studenata provodi se prema važećem Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci (od
5.lipnja 2018.), te prema odluci Fakultetskog vijeća Medicinskog fakulteta u Rijeci (od 12.lipnja 2018.).
Rad studenata vrednovat će se i ocjenjivati tijekom izvođenja nastave, te na završnom ispitu. Od
ukupno 100 bodova, tijekom nastave student može ostvariti 50 ocjenskih bodova, a na završnom
ispitu 50 ocjenskih bodova.
Ocjenjivanje studenata vrši se primjenom ECTS (A-F) i brojčanog sustava (1-5). Ocjenjivanje u ECTS
sustavu izvodi se apsolutnom raspodjelom, te prema diplomskim kriterijima ocjenjivanja.
I. Tijekom nastave ne stječu se ocjenski bodovi (mali kolegij; 1,5ECTS)
Ocjenske bodove student stječe na sljedeći način:
Pohađanje nastave se posebno ne boduje. Student može izostati s 30% nastave zbog zdravstvenih razloga što opravdava liječničkom ispričnicom.
Ukoliko student neopravdano izostane s više od 30% nastave ne može nastaviti praćenje kolegija te gubi mogućnost izlaska na završni ispit. Time je prikupio 0 ECTS bodova i ocijenjen je ocjenom F.
II. Završni ispit (ukupno 100 ocjenskih bodova)
Završni ispit se sastoji iz obaveznog pismenog i usmenog dijela. Pismeni dio ispita nosi do 50 ocjenskih
bodova. Usmeni ispit nosi 50 ocjenskih bodova.
a) Obvezni pismeni test (do 50 ocjenskih bodova)
Pismeni test sastoji se od 35 pitanja, te nosi 50 ocjenskih bodova (kriterij za dobivanje ocjenskih bodova je 50% točno riješenih pitanja).
ocjena ocjenski bodovi točni odgovori
Nedovoljan 0 0-17
Dovoljan 25-29 18-20
Dobar 30-36 21-25
Vrlo dobar 37-44 26-33
Izvrstan 45-50 34-35
b) Završni usmeni ispit (do 50 ocjenskih bodova)
Studenti koji nisu pristupili obaveznom pismenom testu, kao i studenti koji nisu prešli ispitni prag tj. nisu
ostvarili više od 50% uspješno riješenog testa, nemaju pravo izlaska na usmeni ispit (upisuju ponovno
kolegij druge godine).
Za prolaz na završnom usmenom ispitu i konačno ocjenjivanje (uključujući pribrajanje prethodno ostvarenih ocjenskih bodova na obaveznom testu), student mora biti pozitivno ocijenjen i ostvariti minimum od 50% uspješnih odgovora .
Ocjenjivanje u ECTS sustavu vrši se apsolutnom raspodjelom, odnosno na temelju konačnog postignuća:
A – 90 - 100% bodova
B – 75 - 89,9%
C – 60 - 74,9%
D -- 50 - 59,9%
F – 0 - 49,9%
Ocjene u ECTS sustavu prevode se u brojčani sustav na sljedeći način:
A = izvrstan (5)
B = vrlo dobar (4)
C = dobar (3)
D = dovoljan (2)
F = nedovoljan (1)
Nastavni sadržaji i sve obavijesti vezane uz kolegij kao i ispitni termini nalaze se na mrežnim stanicama Medicinskog fakulteta u Rijeci, Katedre za kliničko-laboratorijsku dijagnostiku.
Ishodi učenja
Upoznati se s ciljem kolegija Transfuzijska medicina
Upoznati se s povijesnim činjenicama razvoja transfuzijske medicine: mitovi i legende, bazična otkrića, organizacija transfuzijske djelatnosti u Republici Hrvatskoj i svijetu.
Ishodi učenja
Definirati osnovne elementi u odabiru davatelja;
Upoznati postupak prijema davatelja i uzimanja krvi;
Laboratorijsko ispitivanje davateljeve krvi;
Definirati posebne kategorije davatelja;
Ishodi učenja
Prepoznati promjene u krvi tijekom proizvodnje i skladištenja, krv in vivo i in vitro;
Što se sve može dobiti iz krvi-proizvodnja krvnih pripravaka i derivata plazme.
Definirati karakteristike i primjenu krvnih pripravaka i derivata plazme.
Ishodi učenja
Kako postići jedinstvenu kvalitetu krvnih pripravaka? Kontrola kvalitete, elementi upravljanja kvalitetom.
Kako postići sigurno, kvalitetno i učinkovito transfuzijsko liječenje?
Ishodi učenja
Upoznati imunologiju eritrocitnih krvnih grupa, nasljeđivanje i distribuciju, kliničko značenje: ABO i Rh
krvno-grupni sustavi, ostale eritrocitne krvne grupe.
Ishodi učenja
Kratki pregled ostalih krvnih grupa: leukocitne, trombocitne i serumske krvne grupe i njihovo kliničko značenje ; HLA sustav, značaj i uloga u kliničkoj praksi.
Ishodi učenja
Definirati krvlju prenosive bolesti: laboratorijska dijagnostika, window fenomen, svrha karantene, look-back, trace-back postupak.
Ishodi učenja
Kako upravljati transfuzijskim liječenjem: indikacije i izbor krvnih pripravaka, donošenje pravilne odluke o transfuzijskom liječenju; procjena rizika i mjerenje djelotvornosti.
Ishodi učenja
Spoznati rizike i nuspojave transfuzijskog liječenja.
Pravovremeno prepoznati rane i kasne transfuzijske reakcije te njihovo djelotvorno liječenje.
Ishodi učenja
Kako upravljati ozbiljnim štetnim događajima: Prikupljanje i analiziranje podataka o neočekivanim i neželjenim događajima od vene davatelja do vene primatelja kako bi se poduzele preventivne i korektivne mjere da se spriječi njihova ponovna pojava i unaprijedi kvaliteta i sigurnost transfuzijskog liječenja.
Ishodi učenja
Laboratorijsko ispitivanje davateljeve krvi. Laboratorijska analiza pri provjeri krvnih pripravaka. Prijetransfuzijsko laboratorijsko ispitivanje: koji se laboratorijski testovi primjenjuju u prijetransfuzijskom ispitivanju kod primatelja i važnost njihove primjene.
Ishodi učenja
Upoznavanje s postupcima upravljanja kvalitetom u medicinsko-biokemijskom laboratoriju. Norma ISO 15189 temelj je za osiguravanje zahtjeva za sposobnošću i kvalitetom u biokemijskom laboratoriju.
Ishodi učenja
Pravilno primijeniti mogućnosti koje pruža laboratorijska dijagnostika i točno tumačenje rezultata laboratorijskih testova.
Principi, metodologija i pregledni (screening) testovi laboratorijske dijagnostike hemostaze.
Ishodi učenja
Upoznati laboratorijske testove koji se koriste u dijagnostici hemoraških poremećaja, pravilno ih interpretirati i primjeniti u kliničkoj praksi.
Ishodi učenja
Upoznati specifičnosti PAT terapije, indikacije, kontraindikacije, laboratorijsko praćenje, terapijsko vođenje.
Ishodi učenja
Specifičnosti transfuzijskog liječenja u različitim medicinskim specijalnostima
Ishodi učenja
Važnost imunohematološke dijagnostike u Autoimuna hemolitička anemija, Hemolitička bolest novorođenčeta, Specifičnosti transfuzijskog liječenja
Ishodi učenja
Pravilna interpretacija laboratorijskih nalaza, uvođenje terapije, indicirano prekidanje i ponovno vraćanje na terapiju u specifičnim kliničkim stanjima, te trajno ukidanje terapije.
Ishodi učenja
Upoznati se s ciljem kolegija Transfuzijska medicina
Upoznati se s povijesnim činjenicama razvoja transfuzijske medicine: mitovi i legende, bazična otkrića, organizacija transfuzijske djelatnosti u Republici Hrvatskoj i svijetu.
Ishodi učenja
Definirati osnovne elementi u odabiru davatelja;
Upoznati postupak prijema davatelja i uzimanja krvi;
Laboratorijsko ispitivanje davateljeve krvi;
Definirati posebne kategorije davatelja;
Ishodi učenja
Prepoznati promjene u krvi tijekom proizvodnje i skladištenja, krv in vivo i in vitro;
Što se sve može dobiti iz krvi-proizvodnja krvnih pripravaka i derivata plazme.
Definirati karakteristike i primjenu krvnih pripravaka i derivata plazme.
Ishodi učenja
Kako postići jedinstvenu kvalitetu krvnih pripravaka? Kontrola kvalitete, elementi upravljanja kvalitetom.
Kako postići sigurno, kvalitetno i učinkovito transfuzijsko liječenje?
Ishodi učenja
Upoznati imunologiju eritrocitnih krvnih grupa, nasljeđivanje i distribuciju, kliničko značenje: ABO i Rh
krvno-grupni sustavi, ostale eritrocitne krvne grupe.
Ishodi učenja
Kratki pregled ostalih krvnih grupa: leukocitne, trombocitne i serumske krvne grupe i njihovo kliničko značenje ; HLA sustav, značaj i uloga u kliničkoj praksi.
Ishodi učenja
Definirati krvlju prenosive bolesti: laboratorijska dijagnostika, window fenomen, svrha karantene, look-back, trace-back postupak.
Ishodi učenja
Kako upravljati transfuzijskim liječenjem: indikacije i izbor krvnih pripravaka, donošenje pravilne odluke o transfuzijskom liječenju; procjena rizika i mjerenje djelotvornosti.
Ishodi učenja
Spoznati rizike i nuspojave transfuzijskog liječenja.
Pravovremeno prepoznati rane i kasne transfuzijske reakcije te njihovo djelotvorno liječenje.
Ishodi učenja
Kako upravljati ozbiljnim štetnim događajima: Prikupljanje i analiziranje podataka o neočekivanim i neželjenim događajima od vene davatelja do vene primatelja kako bi se poduzele preventivne i korektivne mjere da se spriječi njihova ponovna pojava i unaprijedi kvaliteta i sigurnost transfuzijskog liječenja.
Ishodi učenja
Laboratorijsko ispitivanje davateljeve krvi. Laboratorijska analiza pri provjeri krvnih pripravaka. Prijetransfuzijsko laboratorijsko ispitivanje: koji se laboratorijski testovi primjenjuju u prijetransfuzijskom ispitivanju kod primatelja i važnost njihove primjene.
Ishodi učenja
Upoznavanje s postupcima upravljanja kvalitetom u medicinsko-biokemijskom laboratoriju. Norma ISO 15189 temelj je za osiguravanje zahtjeva za sposobnošću i kvalitetom u biokemijskom laboratoriju.
Ishodi učenja
Pravilno primijeniti mogućnosti koje pruža laboratorijska dijagnostika i točno tumačenje rezultata laboratorijskih testova.
Principi, metodologija i pregledni (screening) testovi laboratorijske dijagnostike hemostaze.
Ishodi učenja
Upoznati laboratorijske testove koji se koriste u dijagnostici hemoraških poremećaja, pravilno ih interpretirati i primjeniti u kliničkoj praksi.
Ishodi učenja
Upoznati specifičnosti PAT terapije, indikacije, kontraindikacije, laboratorijsko praćenje, terapijsko vođenje.
Ishodi učenja
Usvojiti znanja koja omogućuju pravilno korištenje laboratorijskih usluga. Upoznati se s organizacijom laboratorija. Poznavanje pravila dobre laboratorijske prakse ključno je za kvalitetnu međusobnu suradnju liječnika i laboratorijskog osoblja.
Ishodi učenja
Upoznati se s čimbenicima koji mogu utjecati na rezultat laboratorijskog ispitivanja prije same analitičke faze rad: priprema bolesnika, izbor pretraga, obrazac uputnice, identifikacija bolesnika, vrste i količine uzorka, vrsta spremnika, volumen uzorka, uvjeti uzorkovanja, dostava uzoraka u laboratorij. U poslijeanalitičkoj fazi ključna je suradnja laboratorija i liječnika.
Ishodi učenja
Upoznati se s pravilima provođenja kontrola kvalitete u analitičkoj fazi laboratorijskog rada.
Preventivna, unutarnja i vanjska kontrola kvalitete
Ishodi učenja
Analizirati i procijeniti značaj i doprinos liječnika u točnosti rezultata laboratorijske analize kroz pet pravila za prijeanalitičku i poslijeanalitičku fazu laboratorijskog ispitivanja.
Ishodi učenja
Pravilna interpretacija laboratorijskih nalaza, uvođenje terapije, indicirano prekidanje i ponovno vraćanje na terapiju u specifičnim kliničkim stanjima, te trajno ukidanje terapije.
Ishodi učenja
Upoznati se s ciljem kolegija Transfuzijska medicina
Upoznati se s povijesnim činjenicama razvoja transfuzijske medicine: mitovi i legende, bazična otkrića, organizacija transfuzijske djelatnosti u Republici Hrvatskoj i svijetu.
Ishodi učenja
Definirati osnovne elementi u odabiru davatelja;
Upoznati postupak prijema davatelja i uzimanja krvi;
Laboratorijsko ispitivanje davateljeve krvi;
Definirati posebne kategorije davatelja;
Ishodi učenja
Prepoznati promjene u krvi tijekom proizvodnje i skladištenja, krv in vivo i in vitro;
Što se sve može dobiti iz krvi-proizvodnja krvnih pripravaka i derivata plazme.
Definirati karakteristike i primjenu krvnih pripravaka i derivata plazme.
Ishodi učenja
Kako postići jedinstvenu kvalitetu krvnih pripravaka? Kontrola kvalitete, elementi upravljanja kvalitetom.
Kako postići sigurno, kvalitetno i učinkovito transfuzijsko liječenje?
Ishodi učenja
Upoznati imunologiju eritrocitnih krvnih grupa, nasljeđivanje i distribuciju, kliničko značenje: ABO i Rh
krvno-grupni sustavi, ostale eritrocitne krvne grupe.
Ishodi učenja
Kratki pregled ostalih krvnih grupa: leukocitne, trombocitne i serumske krvne grupe i njihovo kliničko značenje ; HLA sustav, značaj i uloga u kliničkoj praksi.
Ishodi učenja
Definirati krvlju prenosive bolesti: laboratorijska dijagnostika, window fenomen, svrha karantene, look-back, trace-back postupak.
Ishodi učenja
Kako upravljati transfuzijskim liječenjem: indikacije i izbor krvnih pripravaka, donošenje pravilne odluke o transfuzijskom liječenju; procjena rizika i mjerenje djelotvornosti.
Ishodi učenja
Spoznati rizike i nuspojave transfuzijskog liječenja.
Pravovremeno prepoznati rane i kasne transfuzijske reakcije te njihovo djelotvorno liječenje.
Ishodi učenja
Kako upravljati ozbiljnim štetnim događajima: Prikupljanje i analiziranje podataka o neočekivanim i neželjenim događajima od vene davatelja do vene primatelja kako bi se poduzele preventivne i korektivne mjere da se spriječi njihova ponovna pojava i unaprijedi kvaliteta i sigurnost transfuzijskog liječenja.
Ishodi učenja
Laboratorijsko ispitivanje davateljeve krvi. Laboratorijska analiza pri provjeri krvnih pripravaka. Prijetransfuzijsko laboratorijsko ispitivanje: koji se laboratorijski testovi primjenjuju u prijetransfuzijskom ispitivanju kod primatelja i važnost njihove primjene.
Ishodi učenja
Upoznavanje s postupcima upravljanja kvalitetom u medicinsko-biokemijskom laboratoriju. Norma ISO 15189 temelj je za osiguravanje zahtjeva za sposobnošću i kvalitetom u biokemijskom laboratoriju.
Ishodi učenja
Pravilno primijeniti mogućnosti koje pruža laboratorijska dijagnostika i točno tumačenje rezultata laboratorijskih testova.
Principi, metodologija i pregledni (screening) testovi laboratorijske dijagnostike hemostaze.
Ishodi učenja
Upoznati laboratorijske testove koji se koriste u dijagnostici hemoraških poremećaja, pravilno ih interpretirati i primjeniti u kliničkoj praksi.
Ishodi učenja
Upoznati specifičnosti PAT terapije, indikacije, kontraindikacije, laboratorijsko praćenje, terapijsko vođenje.
Ishodi učenja
Usvojiti znanja koja omogućuju pravilno korištenje laboratorijskih usluga. Upoznati se s organizacijom laboratorija. Poznavanje pravila dobre laboratorijske prakse ključno je za kvalitetnu međusobnu suradnju liječnika i laboratorijskog osoblja.
Ishodi učenja
Upoznati se s čimbenicima koji mogu utjecati na rezultat laboratorijskog ispitivanja prije same analitičke faze rad: priprema bolesnika, izbor pretraga, obrazac uputnice, identifikacija bolesnika, vrste i količine uzorka, vrsta spremnika, volumen uzorka, uvjeti uzorkovanja, dostava uzoraka u laboratorij. U poslijeanalitičkoj fazi ključna je suradnja laboratorija i liječnika.
Ishodi učenja
Upoznati se s pravilima provođenja kontrola kvalitete u analitičkoj fazi laboratorijskog rada.
Preventivna, unutarnja i vanjska kontrola kvalitete
Ishodi učenja
Analizirati i procijeniti značaj i doprinos liječnika u točnosti rezultata laboratorijske analize kroz pet pravila za prijeanalitičku i poslijeanalitičku fazu laboratorijskog ispitivanja.
Ishodi učenja
Pravilna interpretacija laboratorijskih nalaza, uvođenje terapije, indicirano prekidanje i ponovno vraćanje na terapiju u specifičnim kliničkim stanjima, te trajno ukidanje terapije.
Ishodi učenja
Upoznati se s ciljem kolegija Transfuzijska medicina
Upoznati se s povijesnim činjenicama razvoja transfuzijske medicine: mitovi i legende, bazična otkrića, organizacija transfuzijske djelatnosti u Republici Hrvatskoj i svijetu.
Ishodi učenja
Definirati osnovne elementi u odabiru davatelja;
Upoznati postupak prijema davatelja i uzimanja krvi;
Laboratorijsko ispitivanje davateljeve krvi;
Definirati posebne kategorije davatelja;
Ishodi učenja
Prepoznati promjene u krvi tijekom proizvodnje i skladištenja, krv in vivo i in vitro;
Što se sve može dobiti iz krvi-proizvodnja krvnih pripravaka i derivata plazme.
Definirati karakteristike i primjenu krvnih pripravaka i derivata plazme.
Ishodi učenja
Kako postići jedinstvenu kvalitetu krvnih pripravaka? Kontrola kvalitete, elementi upravljanja kvalitetom.
Kako postići sigurno, kvalitetno i učinkovito transfuzijsko liječenje?
Ishodi učenja
Upoznati imunologiju eritrocitnih krvnih grupa, nasljeđivanje i distribuciju, kliničko značenje: ABO i Rh
krvno-grupni sustavi, ostale eritrocitne krvne grupe.
Ishodi učenja
Kratki pregled ostalih krvnih grupa: leukocitne, trombocitne i serumske krvne grupe i njihovo kliničko značenje ; HLA sustav, značaj i uloga u kliničkoj praksi.
Ishodi učenja
Definirati krvlju prenosive bolesti: laboratorijska dijagnostika, window fenomen, svrha karantene, look-back, trace-back postupak.
Ishodi učenja
Kako upravljati transfuzijskim liječenjem: indikacije i izbor krvnih pripravaka, donošenje pravilne odluke o transfuzijskom liječenju; procjena rizika i mjerenje djelotvornosti.
Ishodi učenja
Spoznati rizike i nuspojave transfuzijskog liječenja.
Pravovremeno prepoznati rane i kasne transfuzijske reakcije te njihovo djelotvorno liječenje.
Ishodi učenja
Kako upravljati ozbiljnim štetnim događajima: Prikupljanje i analiziranje podataka o neočekivanim i neželjenim događajima od vene davatelja do vene primatelja kako bi se poduzele preventivne i korektivne mjere da se spriječi njihova ponovna pojava i unaprijedi kvaliteta i sigurnost transfuzijskog liječenja.
Ishodi učenja
Laboratorijsko ispitivanje davateljeve krvi. Laboratorijska analiza pri provjeri krvnih pripravaka. Prijetransfuzijsko laboratorijsko ispitivanje: koji se laboratorijski testovi primjenjuju u prijetransfuzijskom ispitivanju kod primatelja i važnost njihove primjene.
Ishodi učenja
Upoznavanje s postupcima upravljanja kvalitetom u medicinsko-biokemijskom laboratoriju. Norma ISO 15189 temelj je za osiguravanje zahtjeva za sposobnošću i kvalitetom u biokemijskom laboratoriju.
Ishodi učenja
Pravilno primijeniti mogućnosti koje pruža laboratorijska dijagnostika i točno tumačenje rezultata laboratorijskih testova.
Principi, metodologija i pregledni (screening) testovi laboratorijske dijagnostike hemostaze.
Ishodi učenja
Upoznati laboratorijske testove koji se koriste u dijagnostici hemoraških poremećaja, pravilno ih interpretirati i primjeniti u kliničkoj praksi.
Ishodi učenja
Upoznati specifičnosti PAT terapije, indikacije, kontraindikacije, laboratorijsko praćenje, terapijsko vođenje.
Ishodi učenja
Usvojiti znanja koja omogućuju pravilno korištenje laboratorijskih usluga. Upoznati se s organizacijom laboratorija. Poznavanje pravila dobre laboratorijske prakse ključno je za kvalitetnu međusobnu suradnju liječnika i laboratorijskog osoblja.
Ishodi učenja
Upoznati se s čimbenicima koji mogu utjecati na rezultat laboratorijskog ispitivanja prije same analitičke faze rad: priprema bolesnika, izbor pretraga, obrazac uputnice, identifikacija bolesnika, vrste i količine uzorka, vrsta spremnika, volumen uzorka, uvjeti uzorkovanja, dostava uzoraka u laboratorij. U poslijeanalitičkoj fazi ključna je suradnja laboratorija i liječnika.
Ishodi učenja
Upoznati se s pravilima provođenja kontrola kvalitete u analitičkoj fazi laboratorijskog rada.
Preventivna, unutarnja i vanjska kontrola kvalitete
Ishodi učenja
Analizirati i procijeniti značaj i doprinos liječnika u točnosti rezultata laboratorijske analize kroz pet pravila za prijeanalitičku i poslijeanalitičku fazu laboratorijskog ispitivanja.
Ishodi učenja
Pravilna interpretacija laboratorijskih nalaza, uvođenje terapije, indicirano prekidanje i ponovno vraćanje na terapiju u specifičnim kliničkim stanjima, te trajno ukidanje terapije.