Kolegij
Tijekom nastave ovog izbornog predmeta student će se upoznati s osnovnim pojmovima iz teorije komunikacije i komunikacijskih vještina. Steći će uvid u mogućnost povezivanja podataka iz različitih područja istraživanja, medicinske psihologije, opće psihijatrije, predkliničkih znanosti i neuroznanosti, a koja se odnose na razumijevanje porijekla i razvoja ličnosti kroz interaktivne odnose s drugima. Ovaj kolegij će dati studentu mogućost lakšeg usvajanja komunikacijskih vještina, osnova timskog rada, međustudentske suradnje i komunikacije na različitim relacijama.
Nadalje, student će se upoznati s osnovama analitičkih teorija značajnih u komunikologiji, kao što su teorija privrženosti («attachmenta» i attachment sheme), tj. implicitna pamćenja temeljena na ranim iskustvima sigurnosti i opasnosti, jače primjetljive u stresnim situacijama zbog njezine središnje uloge u regulaciji afekta. Dezorganizirani attachment stoji u osnovi mnogih oblika psihopatolgije. Održavanje samopoštovanja najbolja je zaštita protiv narcističke vulnerabilnosti. Obradit će se pojmovi pravog i lažnog selfa.
Studenti će se pripremiti za klinički kontakt s bolesnikom, savladati vještine i znanja o slušanju pripovijedanja koje donose pacijenti (i drugi s kojima ulaze u interpersonalne odnose), o lijevoj hemisferi interpretatoru i desnoj hemisferi koja «priča» preko izraza lica, jezika tijela, emocija. Pripovijedanje zahtjeva da se semantičko procesiranje lijeve hemisfere integrira s emocionalnim mrežama desne hemisfere. Na temelju ponuđenih podataka učit će o sukladnosti između verbalne (narativne) i neverbalne (emocionalne) komunikacije, te uočiti iskrivljenja unesena obranama.
Na temelju ponuđenih podataka povećat će uvid u značenje pojedinih komunikacija, te u postavljanje hipoteza o tome kako one mogu djelovati na drugu osobu. Povećat će razinu razumijevanja kroz komunikaciju u odnosima.
Studenti će se upoznati s različitim elementima i vrstama komunikacije bitnima za rad u zdravstvenoj djelatnosti (disfunkcionalna komunikacija, samo-razotkrivanje, komunikacija u kriznim situacijama, refleksija i interpretacija, obiteljska dinamika i komunikacija sa značajnim drugima i dr.).
Tijekom kolegija student će se upoznati s teorijama o psihičkom razvoju čovjeka, razvoju neuroznanosti te mjestima direktne implementacije znanstvenih metoda i postupaka u svakodnevnoj komunikaciji, radu s bolesnicima i komunikaciji u radnoj grupi/timu.
Ovaj kolegij će se samo rubno dotaknuti etike u komunikaciji koja će posebno biti obrađena u kolegiju medicinska etika.
Postignuta razina i kvaliteta interpersonalnih odnosa u grupi procijenit će se na početku i kraju rada.
- Wood, J.T. (2009) Interpersonal Communication: Everyday Encounters. Boston: Wadsworth Publishing Company
- Trenholm, S. & Jensen, A. (2007) Interpersonal Communication. New York : Oxford University Press
- Coates, G.T. (2009) Notes on Communication: A few thoughts about the way we interact with the people we meet. besplatna e-knjiga na: www.wanterfall.com
- Reardon, K. (1988) Interpersonalna komunikacija – gdje se misli susreću. Zagreb : Alinea
- Knapp, M.L., Hall, J.A. (2010) Neverbalna komunikacija u ljudskoj interakciji. Jastrebarsko : Naklada Slap
- Šegota, I. i sur. (2010) Gluhi i znakovno medicinsko nazivlje. Kako komunicirati s gluhim pacijentom. Zagreb : Medicinska naklada
- Klain E., Gregurek R. i sur. (2007) Grupna psihoterapija za medicinske sestre i tehničare. Zagreb : Medicinska naklada
- Bodiroga-Vukobrat, N., Frančišković, T., Pernar, M. (ur.) (2006) Mobbing. Rijeka : Društvo psihologa PGŽ
- Šendula-Jengić, V (2009). Unaprjeđenje kvalitete rada u domovima za stare i nemoćne. Rab : Psihijatrijska bolnica Rab.
- Bošković, G., Šendula-Jengić, V. Mental Health as Eudaimonic Well-Being? (Editorial) Psychiatria Danubina, 20 (2008) 4: 452-455.
Prisutnost na predavanjima i seminarima (najmanje 80%).
Ocjenjivanje studenata vršit će se prema Pravilniku o studijima Sveučilišta u Rijeci i pravilniku o ocjenjivanju studenata Medicinskog fakulteta Sveučilišta u Rijeci. Rad studenta na kolegiju vrednuje se i ocjenjuje tijekom nastave i na završnom ispitu. Ukupan postotak uspješnosti studenta tijekom nastave čini do 50% ocjene, a na završnom ispitu 50% ocjene.
Praćenje rada studenata | |||||||
Pohađanje nastave | 5% | Aktivnost u nastavi | 10% | Seminarski rad | 35% | Eksperimentalni rad | |
Pismeni ispit | 50% | Usmeni ispit |
| Esej |
| Istraživanje | |
Projekt |
| Kontinuirana provjera znanja |
| Referat |
| Praktični rad |
Ishodi učenja
Opisati koncepte komunikacije i komunikacijskih vještina, objasniti značaj razvijanja specifičnih komunikacijskih vještina te njihovu ulogu u moderiranju i ishodu interpersonalne komunikacije kroz povijest, analizirati modele komunikacijskih procesa.
Ishodi učenja
Razložiti elemente teorija komunikacije, značaj komunikacijskih vještina u zdravstvenoj djelatnosti, navesti primjere dobre ili loše komunikacije u odnosu liječnik – pacijent / korisnik usluge / član obitelji / član zdravstvenog tima.
Ishodi učenja
Definirati pojam značenja u komunikaciji, objasniti njegov značaj u izgradnji međuljudskih odnosa te osobito u kontekstu komunikacije u zdravstvu, napose u odnosu liječnik – pacijent.
Ishodi učenja
Objasniti ulogu percepcije u kontekstu interpersonalne komunikacije na razini emocija, motivacije i kognicije, navesti procese interpersonalne percepcije uključujući procjenu situacije, osobe, međuljudskih odnosa i interpretaciju ponašanja.
Ishodi učenja
Opisati koncepte ličnosti, razvoja i „self-a“ u kontekstu razvoja komunikacijskih vještina pojedinca, analizirati elemente razvojne teorije privrženosti i njihovog značaja za razumijevanje razvoja djece i odraslih osoba, objasniti specifičnosti komunikacije s djecom i adolescentima s naglaskom na komunikaciju između liječnika i pacijenta.
Ishodi učenja
Navesti i objasniti ulogu i značaj različitih kognitivnih procesa za razvoj komunikacijskih vještina, objasniti značaj interpersonalne i intrapersonalne komunikacije, objasniti pojam emocionalne kompetencije, objasniti i demonstrirati razlike personalne, socijalne i profesionalne komunikacijske kompetencije, objasniti različite načine obrade emocionalnih informacija (empatija, sućut i sl.).
Ishodi učenja
Objasniti procese u kojima liječnik svjesno, kroz verbalnu i neverbalnu komunikaciju, pokušava terapijski utjecati na pacijenta, opisati komunikacijske pristupe koji mogu imati negativan učinak na terapijski proces, dati primjere poželjne i nepoželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Definirati pojam persuazije, analizirati ulogu persuazije u postizanju poželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Navesti moguće uzroke disfunkcionalne komunikacije, objasniti koncept konflikta, navesti i opisati vrste i najčešće uzroke sukoba, navesti pozitivne i negativne aspekte konflikta te razložiti zašto su pozitivni, odnosno negativni, navesti i opisati tipične oblike ponašanja u konfliktu te stilove rješavanja sukoba s obzirom na razinu brige za sebe i za druge.
Ishodi učenja
Definirati pojmove refleksije i interpretacije persuazije kao i njihove glavne značajke, analizirati njihovu ulogu u postizanju poželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Opisati i analizirati postojeće pristupe priopćavanja loših vijesti, posebice u odnosima liječnik – pacijent i liječnik – obitelj.
Ishodi učenja
Analizirati elemente zdravstvene (terapeutske) komunikacije s obzirom na različite dijagnostičke entitete i dobne skupine pacijenata.
Ishodi učenja
Navesti i opisati osnovne karakteristike efektivne komunikacije kao ključne vještine u okviru zdravstvenog tima i u okviru komunikacije zdravstveni tim – pacijent – obitelj.
Ishodi učenja
Upoznati se s teorijskim i praktičnim kontekstom kriznog komuniciranja, izdvojiti pojmove krizne komunikacije i vezanih pojmovima (kriza, izvanredna situacija, katastrofa, krizno upravljanje, strateško komuniciranje), prepoznati specifičnosti kriznog upravljanja i krizne komunikacije u zdravstvu.
Ishodi učenja
Prepoznati obilježja krizne situacije i primijeniti adekvatne modalitete i način komuniciranja s obzirom na specifične okolnosti i ulogu liječnika u komunikacijskom procesu, navesti i opisati značajke i načine informiranja vodeći računa o tome koje informacije pojedinci ili grupe trebaju dobiti, na koji način ih prenijeti, kojim vokabularom, itd.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o pojmu značenja u komunikaciji, njegovom značaju u izgradnji međuljudskih odnosa te osobito u kontekstu komunikacije u zdravstvu, napose u odnosu liječnik – pacijent.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o ulozi percepcije u kontekstu interpersonalne komunikacije na razini emocija, motivacije i kognicije, procesima interpersonalne percepcije uključujući procjenu situacije, osobe, međuljudskih odnosa i interpretaciju ponašanja.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o ulozi i značaju različitih kognitivnih procesa za razvoj komunikacijskih vještina, o značaju interpersonalne i intrapersonalne komunikacije, pojmu emocionalne kompetencije, razlikama personalne, socijalne i profesionalne komunikacijske kompetencije, različitim načinima obrade emocionalnih informacija (empatija, sućut i sl.).
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o procesima u kojima liječnik svjesno, kroz verbalnu i neverbalnu komunikaciju, pokušava terapijski utjecati na pacijenta, komunikacijskim pristupima koji mogu imati negativan učinak na terapijski proces, primjerima poželjne i nepoželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o pojmu persuazije te o ulozi persuazije u postizanju poželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o mogućim uzrocima disfunkcionalne komunikacije, konceptu konflikta, vrstama i najčešćim uzrocima sukoba, pozitivnim i negativnim aspektima konflikta, tipičnim oblicima ponašanja u konfliktu te stilovima rješavanja sukoba s obzirom na razinu brige za sebe i za druge.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o postojećim pristupima priopćavanja loših vijesti, posebice u odnosima liječnik – pacijent i liječnik – obitelj.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o elementima zdravstvene (terapeutske) komunikacije s obzirom na različite dijagnostičke entitete i dobne skupine pacijenata.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o osnovnim karakteristikama efektivne komunikacije kao ključne vještine u okviru zdravstvenog tima i u okviru komunikacije zdravstveni tim – pacijent – obitelj.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o obilježjima krizne situacije i primijeni adekvatnih modaliteta i načina komuniciranja s obzirom na specifične okolnosti i ulogu liječnika u komunikacijskom procesu, značajkama i načinima informiranja vodeći računa o tome koje informacije pojedinci ili grupe trebaju dobiti, na koji način ih prenijeti, kojim vokabularom, itd.
Ishodi učenja
Opisati koncepte komunikacije i komunikacijskih vještina, objasniti značaj razvijanja specifičnih komunikacijskih vještina te njihovu ulogu u moderiranju i ishodu interpersonalne komunikacije kroz povijest, analizirati modele komunikacijskih procesa.
Ishodi učenja
Razložiti elemente teorija komunikacije, značaj komunikacijskih vještina u zdravstvenoj djelatnosti, navesti primjere dobre ili loše komunikacije u odnosu liječnik – pacijent / korisnik usluge / član obitelji / član zdravstvenog tima.
Ishodi učenja
Definirati pojam značenja u komunikaciji, objasniti njegov značaj u izgradnji međuljudskih odnosa te osobito u kontekstu komunikacije u zdravstvu, napose u odnosu liječnik – pacijent.
Ishodi učenja
Objasniti ulogu percepcije u kontekstu interpersonalne komunikacije na razini emocija, motivacije i kognicije, navesti procese interpersonalne percepcije uključujući procjenu situacije, osobe, međuljudskih odnosa i interpretaciju ponašanja.
Ishodi učenja
Opisati koncepte ličnosti, razvoja i „self-a“ u kontekstu razvoja komunikacijskih vještina pojedinca, analizirati elemente razvojne teorije privrženosti i njihovog značaja za razumijevanje razvoja djece i odraslih osoba, objasniti specifičnosti komunikacije s djecom i adolescentima s naglaskom na komunikaciju između liječnika i pacijenta.
Ishodi učenja
Navesti i objasniti ulogu i značaj različitih kognitivnih procesa za razvoj komunikacijskih vještina, objasniti značaj interpersonalne i intrapersonalne komunikacije, objasniti pojam emocionalne kompetencije, objasniti i demonstrirati razlike personalne, socijalne i profesionalne komunikacijske kompetencije, objasniti različite načine obrade emocionalnih informacija (empatija, sućut i sl.).
Ishodi učenja
Objasniti procese u kojima liječnik svjesno, kroz verbalnu i neverbalnu komunikaciju, pokušava terapijski utjecati na pacijenta, opisati komunikacijske pristupe koji mogu imati negativan učinak na terapijski proces, dati primjere poželjne i nepoželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Definirati pojam persuazije, analizirati ulogu persuazije u postizanju poželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Navesti moguće uzroke disfunkcionalne komunikacije, objasniti koncept konflikta, navesti i opisati vrste i najčešće uzroke sukoba, navesti pozitivne i negativne aspekte konflikta te razložiti zašto su pozitivni, odnosno negativni, navesti i opisati tipične oblike ponašanja u konfliktu te stilove rješavanja sukoba s obzirom na razinu brige za sebe i za druge.
Ishodi učenja
Definirati pojmove refleksije i interpretacije persuazije kao i njihove glavne značajke, analizirati njihovu ulogu u postizanju poželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Opisati i analizirati postojeće pristupe priopćavanja loših vijesti, posebice u odnosima liječnik – pacijent i liječnik – obitelj.
Ishodi učenja
Analizirati elemente zdravstvene (terapeutske) komunikacije s obzirom na različite dijagnostičke entitete i dobne skupine pacijenata.
Ishodi učenja
Navesti i opisati osnovne karakteristike efektivne komunikacije kao ključne vještine u okviru zdravstvenog tima i u okviru komunikacije zdravstveni tim – pacijent – obitelj.
Ishodi učenja
Upoznati se s teorijskim i praktičnim kontekstom kriznog komuniciranja, izdvojiti pojmove krizne komunikacije i vezanih pojmovima (kriza, izvanredna situacija, katastrofa, krizno upravljanje, strateško komuniciranje), prepoznati specifičnosti kriznog upravljanja i krizne komunikacije u zdravstvu.
Ishodi učenja
Prepoznati obilježja krizne situacije i primijeniti adekvatne modalitete i način komuniciranja s obzirom na specifične okolnosti i ulogu liječnika u komunikacijskom procesu, navesti i opisati značajke i načine informiranja vodeći računa o tome koje informacije pojedinci ili grupe trebaju dobiti, na koji način ih prenijeti, kojim vokabularom, itd.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o pojmu značenja u komunikaciji, njegovom značaju u izgradnji međuljudskih odnosa te osobito u kontekstu komunikacije u zdravstvu, napose u odnosu liječnik – pacijent.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o ulozi percepcije u kontekstu interpersonalne komunikacije na razini emocija, motivacije i kognicije, procesima interpersonalne percepcije uključujući procjenu situacije, osobe, međuljudskih odnosa i interpretaciju ponašanja.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o ulozi i značaju različitih kognitivnih procesa za razvoj komunikacijskih vještina, o značaju interpersonalne i intrapersonalne komunikacije, pojmu emocionalne kompetencije, razlikama personalne, socijalne i profesionalne komunikacijske kompetencije, različitim načinima obrade emocionalnih informacija (empatija, sućut i sl.).
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o procesima u kojima liječnik svjesno, kroz verbalnu i neverbalnu komunikaciju, pokušava terapijski utjecati na pacijenta, komunikacijskim pristupima koji mogu imati negativan učinak na terapijski proces, primjerima poželjne i nepoželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o pojmu persuazije te o ulozi persuazije u postizanju poželjne terapijske komunikacije.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o mogućim uzrocima disfunkcionalne komunikacije, konceptu konflikta, vrstama i najčešćim uzrocima sukoba, pozitivnim i negativnim aspektima konflikta, tipičnim oblicima ponašanja u konfliktu te stilovima rješavanja sukoba s obzirom na razinu brige za sebe i za druge.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o postojećim pristupima priopćavanja loših vijesti, posebice u odnosima liječnik – pacijent i liječnik – obitelj.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o elementima zdravstvene (terapeutske) komunikacije s obzirom na različite dijagnostičke entitete i dobne skupine pacijenata.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o osnovnim karakteristikama efektivne komunikacije kao ključne vještine u okviru zdravstvenog tima i u okviru komunikacije zdravstveni tim – pacijent – obitelj.
Ishodi učenja
Kroz studentska izlaganja i diskusiju nadograditi znanja o obilježjima krizne situacije i primijeni adekvatnih modaliteta i načina komuniciranja s obzirom na specifične okolnosti i ulogu liječnika u komunikacijskom procesu, značajkama i načinima informiranja vodeći računa o tome koje informacije pojedinci ili grupe trebaju dobiti, na koji način ih prenijeti, kojim vokabularom, itd.