Kolegij
Kolegij Prehrana-izvor zdravlja i bolesti ima za cilj poticanje studenata studija opće medicine kritičkom pristupu problematici prehrane, čiji se utjecaj na zdravlje pojedinca očituje tijekom cijelog njegovog života. Hrana, odnosno hranjive tvari koje unosimo u organizam predstavljaju istovremeno izvor energije potrebne za rast, tjelesnu aktivnost, izgradnju tijela i očuvanje života, ali ujedno predstavljaju i potencijalnu opasnost za razvoj niza suvremnih bolesti. Kritičke rasprave, koje su sastavni dio kolegija, imaju za cilj upoznati studente s osnovnim pojmovima vezanim uz prehranu te sagledavanje važnosti zdrave prehrane, kao i problematike genetski modificirane hrane. Osobita pažnja biti će usmjerena k povezivanju prehrane današnjice te bolesti poput pretilosti, anoreksije, bulimije, metaboličkog sindroma, diabetes mellitusa, ateroskleroze, karcinoma itd.
1. T.M. Devlin, Textbook of Biochemistry with clinical correlation, J. Wiley & sons, New York 2003.
2. Caroll A. Lutz: Nutrition and Diet Therapy, F. A. Davis Company; 3rd edition 2001
3. Varki, Ajit; Cummings, Richard; Esko, Jeffrey; Freeze, Hudson; Hart, Gerald; Marth, Jamey, editors. Essentials of Glycobiology. 1st ed. Plainview (NY): Cold Spring Harbor Laboratory Press; c1999.
4. Sue Rodwell, Phd Williams: Basic Nutrition and Diet Therapy, C. V. Mosby; 11th CD-Rom, 2000.
5. B. Vrhovac i sur., Interna medicina, 3. i dopunjeno izdanje, Medicinska naklada, Zagreb 2003.
6. S. Gamulin i sur., Patofiziologija, Medicinska naknada, Zagreb 2002.
1. C. Smith, A. D. Marks: Mark’s basic Medical Biochemistry, A Clinical Approach. Lippincot & Williams & Wilkins, Philadelphia 2005.
2. L. Rapport, B. Lockwood: Nutraceuticals, Pharmaceutical Press, 2004.
3. K. Saltsman, J. Berg, G. Tomaselli: A Clinical Companion to Accompany Biochemistry, Freeman, New York 2002.
4. R.E.C. Wildman: Handbook of Nutraceuticals and Functional Foods, Lewis Publishers, Inc.; 1st edition, 2000.
5. I. Goldberg: Functional Foods: Designer Foods, Pharmfoods, Nutraceuticals, Plenum US; 1st edition 1994.
Student se mora pripremati za sve oblike nastave te u njima aktivno sudjelovati. Student mora u dogovoru s voditeljem kolegija pripremiti dva seminarska rada iz određenog područja vezanog uz prehranu. Studenti izlažu svoje seminarske radove pred voditeljem i ostalim kolegama. Svaki je student obavezan predati svoje radove u pisanom i elektronskom obliku.
Student mora obavezno pristupiti svim oblicima provjere znanja. Studenti će tijekom nastave i završnim ispitom moći sakupiti maksimalno 100 ocjenskih bodova (maksimalno 70 tijekom trimestra i 30 tijekom završnog ispita). Student koji tijekom trimestra sakupi manje od 35 ocjenskih bodova ne može izaći na završni ispit i mora ponovno upisati kolegij. Ocjenjivanje u ECTS sustavu vrši se apsolutnom raspodjelom, odnosno na temelju konačnog postignuća.
Završni ispit
Završni ispit sastoji se od pisanog i usmenog dijela, od kojih svaki može donijeti najviše 15 ocjenskih bodova. Pisani dio ispita obuhvaća cjelokupno gradivo predviđeno nastavnim planom i programom kolegija. Pisani ispit sastoji se od 30 pitanja. Bodovi ostvareni na završnom ispitu pribrajaju se bodovima ostvarenim tijekom trajanja kolegija.
Uspješnost izvedbe kolegija kao i njegova kvaliteta pratiti će se putem anonimnih anketa Katedre te neovisne evaluacije nastave od strane Povjerenstva za kvalitetu nastave.
Ishodi učenja
Identificiranje i razlikovanje sastojaka hrane prema njihovoj zastupljenosti u prehrani i ljudskom organizmu.
Ishodi učenja
Opisati biokemijske osnove proizvodnje stanične energije te povezanost s pojedinim sastojcima hrane.
Ishodi učenja
Tumačenje značenja vode u ljudskom organizmu te njezine povezanosti s homeostazom organizma.
Ishodi učenja
Objasniti i opisati pojmove antioksidans, definirati slobodne radikale i njihovo podrijetlo te učinak u biokemijskim procesima metabolizma.
Ishodi učenja
Definirati i prepoznati genetski modificirane sastojske ljudske prehrane te nabrojati njihove potencijalne prednosti i nedostatke.
Ishodi učenja
Razlikovati značajke mediteranske prehrane od ostalih oblika prehrane. Opisati prednosti i pozitivne učinke mediteranske prehrane i maslinovog ulja na zdravlje i prevenciju bolesti.
Ishodi učenja
Obrazložiti značajke vegetarijanske prehrane i makrobiotike. Predvidjeti prednosti i nedostatke specifične vrste prehrane te učinke na metabolizam.
Ishodi učenja
Opisati vrste reduktivnih prehrana te način na koji utječu na ljudski organizam.
Ishodi učenja
Opisati značajke prehrane u trudnoći te način na koji prehrana u specifičnom fiziološkom stanju žene utječe na razvoj fetusa.
Ishodi učenja
Identificiranje i razlikovanje sastojaka hrane prema njihovoj zastupljenosti u prehrani i ljudskom organizmu.
Ishodi učenja
Opisati biokemijske osnove proizvodnje stanične energije te povezanost s pojedinim sastojcima hrane.
Ishodi učenja
Tumačenje značenja vode u ljudskom organizmu te njezine povezanosti s homeostazom organizma.
Ishodi učenja
Objasniti i opisati pojmove antioksidans, definirati slobodne radikale i njihovo podrijetlo te učinak u biokemijskim procesima metabolizma.
Ishodi učenja
Definirati i prepoznati genetski modificirane sastojske ljudske prehrane te nabrojati njihove potencijalne prednosti i nedostatke.
Ishodi učenja
Razlikovati značajke mediteranske prehrane od ostalih oblika prehrane. Opisati prednosti i pozitivne učinke mediteranske prehrane na zdravlje i prevenciju bolesti.
Ishodi učenja
Obrazložiti značajke vegetarijanske prehrane i makrobiotike. Predvidjeti prednosti i nedostatke specifične vrste prehrane te učinke na metabolizam.
Ishodi učenja
Opisati vrste reduktivnih prehrana te način na koji utječu na ljudski organizam.
Ishodi učenja
Opisati značajke prehrane u trudnoći te način na koji prehrana u specifičnom fiziološkom stanju žene utječe na razvoj fetusa.
Ishodi učenja
Identificiranje i razlikovanje sastojaka hrane prema njihovoj zastupljenosti u prehrani i ljudskom organizmu.
Ishodi učenja
Opisati biokemijske osnove proizvodnje stanične energije te povezanost s pojedinim sastojcima hrane.
Ishodi učenja
Tumačenje značenja vode u ljudskom organizmu te njezine povezanosti s homeostazom organizma.
Ishodi učenja
Objasniti i opisati pojmove antioksidans, definirati slobodne radikale i njihovo podrijetlo te učinak u biokemijskim procesima metabolizma.
Ishodi učenja
Definirati i prepoznati genetski modificirane sastojske ljudske prehrane te nabrojati njihove potencijalne prednosti i nedostatke.
Ishodi učenja
Razlikovati značajke mediteranske prehrane od ostalih oblika prehrane. Opisati prednosti i pozitivne učinke mediteranske prehrane na zdravlje i prevenciju bolesti.
Ishodi učenja
Obrazložiti značajke vegetarijanske prehrane i makrobiotike. Predvidjeti prednosti i nedostatke specifične vrste prehrane te učinke na metabolizam.
Ishodi učenja
Opisati vrste reduktivnih prehrana te način na koji utječu na ljudski organizam.
Ishodi učenja
Opisati značajke prehrane u trudnoći te način na koji prehrana u specifičnom fiziološkom stanju žene utječe na razvoj fetusa.
Ishodi učenja
Identificiranje i razlikovanje sastojaka hrane prema njihovoj zastupljenosti u prehrani i ljudskom organizmu.
Ishodi učenja
Opisati biokemijske osnove proizvodnje stanične energije te povezanost s pojedinim sastojcima hrane.
Ishodi učenja
Tumačenje značenja vode u ljudskom organizmu te njezine povezanosti s homeostazom organizma.
Ishodi učenja
Objasniti i opisati pojmove antioksidans, definirati slobodne radikale i njihovo podrijetlo te učinak u biokemijskim procesima metabolizma.
Ishodi učenja
Definirati i prepoznati genetski modificirane sastojske ljudske prehrane te nabrojati njihove potencijalne prednosti i nedostatke.
Ishodi učenja
Razlikovati značajke mediteranske prehrane od ostalih oblika prehrane. Opisati prednosti i pozitivne učinke mediteranske prehrane na zdravlje i prevenciju bolesti.
Ishodi učenja
Obrazložiti značajke vegetarijanske prehrane i makrobiotike. Predvidjeti prednosti i nedostatke specifične vrste prehrane te učinke na metabolizam.
Ishodi učenja
Opisati vrste reduktivnih prehrana te način na koji utječu na ljudski organizam.
Ishodi učenja
Opisati značajke prehrane u trudnoći te način na koji prehrana u specifičnom fiziološkom stanju žene utječe na razvoj fetusa.