Course
Kratak opis kolegija
Pedijatrija je obvezni kolegij na 5. godini Integriranog preddiplomskog i diplomskog sveučilišnog studija Medicina. Sastoji se od 40 sati predavanja, 70 sati seminara i 107 sata vježbi (ukupno 217 sati). Izvršavanjem svih predviđenih nastavnih obveza i uspješno položenim završnim ispitom student stječe 11 ECTS bodova.
Ciljevi kolegija su stjecanje osnovnih znanja i vještina iz područja pedijatrije. Pedijatrija je grana medicine definirana objektom svog interesa - djetetom, od rođenja do kraja adolescencije. Interes pedijatrije usmjeren je na dijete kao pojedinca i na dječju populaciju kao cjelinu. Zadaci pedijatrije su višestruki: proučavanje i nadzor tjelesnog i mentalnog razvoja djece, zaštita i unapređenje dječjeg zdravlja, sprječavanje bolesti, liječenje djece te osposobljavanje djece ometene bolešću. Pedijatrija se zasniva na unitarističkom pristupu, objedinjujući tri glavna elementa zdravstvene zaštite djece - prevenciju, liječenje i rehabilitaciju. Poseban značaj pedijatrije je što preuzimanjem brige za zdravlje u najranijoj i najosjetljivijoj životnoj dobi u velikoj mjeri određuje zdravlje budućih generacija odraslih.
Kolegij pruža studentima medicine usmjerena znanja i vještine koji ih, kao buduće liječnike opće medicine, osposobljavaju za osnovni dijagnostičko-terapijski pristup bolesnom djetetu, inicijalno zbrinjavanje najčešćih bolesti djece, zbrinjavanje hitnih stanja u pedijatriji te prevenciju bolesti i štetnih utjecaja okoliša.
Očekivani ishodi učenja
I. Kognitivna domena - znanje
1. Definirati zadatke i unitaristički pristup pedijatrije
2. Opisati osnovne vitalno statističke pojmove i organizaciju zdravstvene zaštite majki i djece
3. Prepoznati važnost prevencije u zdravlju djece
4. Povezati vodeće simptome i znakove najčešćih dječjih bolesti u specifične kliničke slike i sindrome
5. Odabrati dijagnostičke postupke u najčešćim patološkim stanjima i bolestima u pedijatriji
6. Predložiti optimalnu terapiju
7. Analizirati tijek i učinke liječenja
II. Psihomotorička domena – vještine
1. Vježbati uzimanje pedijatrijske anamneze
2. Primijeniti metode kliničkog pregleda djeteta
3. Prepoznati normalan tjelesni rast i razvoj djeteta te odstupanja u rastu i razvoju
4. Izvršiti uz nadzor osnovne praktične dijagnostičke i terapijske postupke (uzimanje bioloških uzoraka, mjerenje krvnog tlaka, mjerenje tjelesne temperature i postupci s febrilnim djetetom, primjena lijekova u djece)
5. Ovladati temeljnim postupcima oživljavanja djece i zbrinjavanja najčešćih hitnih stanja u pedijatriji
6. Sastaviti uz vodstvo optimalne terapijske postupke za najčešće bolesti u djece
7. Pratiti multidisciplinarni pristup pedijatrijskom bolesniku
Sadržaj kolegija je didaktički podijeljen u tri dijela:
1. Pedijatrijska propedeutika,
2. Opća, socijalna i preventivna pedijatrija
3. Specijalna pedijatrija.
1. Pedijatrijska propedeutika usmjerena je na specifičnosti rane životne dobi, pedijatrijske anamneze i kliničkog pregleda djeteta od novorođenačke dobi do završetka rasta i razvoja, te savladavanje vještina komunikacije s djecom i roditeljima/starateljima. Glavni sadržaji su: Definicija pedijatrije. Razvoj i budućnost pedijatrije u Hrvatskoj i svijetu. Anamneza u pedijatriji. Klinički pregled djeteta. Emocionalni razvoj djeteta. Medicinska psihologija bolesnog djeteta. Najčešći psihološki poremećaji djece i adolescenata. Zlostavljanje i zanemarivanje djece.
2. Opća pedijatrija obuhvaća teoretske i praktične aspekte fiziologije i patologije rasta i razvoja, prehrane i nutritivnih poremećaja, procjene i poremećaja uhranjenosti, poremećaja prometa vode, elektrolita i acidobazne ravnoteže. Socijalna pedijatrija proučava sveukupnu interakciju djeteta i okoline te okolišne čimbenike koji utječu na zdravlje djeteta na individualnoj i populacijskoj razini. Preventivna pedijatrija objedinjuje znanja o mogućnostima preventivnog djelovanja i unapređenja zdravlja djece. Glavni sadržaji su: Osnove rasta i razvoja djeteta. Rast i razvoj u pojedinim razdobljima djetinjstva. Zaostao rast. Visok rast. Prehrana dojenčeta, predškolskog i školskog djeteta. Prehrana adolescenata i njezini poremećaji. Procjena uhranjenosti. Pothranjenost. Debljina. Bolesti vezane uz unos i metabolizam vitamina. Prehrana bolesnog djeteta. Poremećaji prometa vode, elektrolita, minerala i poremećaje acidobazne ravnoteže. Podaci vitalne statistike. Zdravstvena zaštita majki i djece. Nesreće u djece. Aktivna imunizacija. Novorođenački probir. Simptomatsko liječenje djece.
3. Specijalna pedijatrija je najveća nastavna cjelina koja obuhvaća patološka stanja vezana uz određene dobne segmente (dojenačka dob, predškolska dob, školska dob, pubertet i adolescencija) i patološka stanja vezana uz pojedine organske sustave s posebnim osvrtom na ona stanja koja se kod djece manifestiraju različito u odnosu na odrasle. Pažnja će se posvetiti prepoznavanju i zbrinjavanju hitnih stanja u pedijatriji, kronično bolesnom djetetu i tranziciji zdravstvene skrbi. Glavni sadržaji su: Nasljedne i prenatalno stečene bolesti. Metaboličke bolesti. Zdravo novorođenče. Bolesti novorođenčadi. Bolesti dišnih organa. Alergija i alergijske bolesti. Imunost i imunodeficijencije. Bolesti srca i krvnih žila. Reumatske bolesti. Bolesti krvi. Maligne bolesti. Bolesti mokraćnih organa. Bolesti endokrinog sustava. Bolesti probavnih organa. Bolesti jetre. Bolesti živčanog sustava i mišića. Akutno ugroženo dijete. Kronično bolesno dijete. Tranzicija zdravstvene skrbi.
Organizacija nastave
Nastava se održava u IX i X. semestru studija. Teorijski turnus (predavanja) je u kontinuitetu tijekom dva tjedna. Predavanja će se održati u predavaoni P-12 KBC Sušak Moguće je online održavanje predavanja. Predavanja su zajednička za sve studente. Na predavanjima studenti dobivaju teorijski pregled glavnih sadržaja kolegija. Seminari se održavaju u Bolnici za ženu i dijete, Vjekoslava Dukića 7, u predavaoni P-5-112, 5.kat. Moguće je održavanje online. Vježbe se održavaju na Klinici za pedijatriju – lokalitet Sušak, Vjekoslava Dukića 7. Svaka seminarska grupa odgovara rotacijskoj grupi (1 – 4), a sastoji se od 25 - 35 studenata. Seminari su koncipirani problemski (s prikazom pacijenata). Studenti trebaju redovito pohađati seminarsku nastavu, a prema priloženom rasporedu i popisu tema prethodno se teoretski pripremiti za seminare i aktivno sudjelovati (interaktivna nastava). Na kraju praktične nastave student izrađuje seminarski rad o prikazu slučaja iz kliničke prakse u dogovoru s nastavnikom. Vježbe se održavaju kroz 20 dana. Studenti su raspoređeni u grupe od 3-4 studenta po voditelju. Na vježbama studenti neposredno uče vještine i praktična znanja te se upoznaju s aktualnom patologijom. Prva 4 dana su vježbe iz pedijatrijske propedeutike, a zatim slijedi rotacija po pedijatrijskim djelatnostima i voditeljima čime studenti dobivaju mogućnost upoznavanja široke kazuistike iz pedijatrije.
Mardešić D. i sur. Pedijatrija. VIII. prerađeno i dopunjeno izdanje. Školska knjiga, Zagreb, 2016. - Posudi u Knjižnici
- Kliegman RM, St Geme JW III. Nelson Texbook of Pediatrics. 21st edition. Elsevier, Philadelphia, USA, 2019. - Online udžbenik
- Marinović B. Anamneza i klinički pregled djeteta. Školska knjiga, Zagreb, 2003 - Posudi u Knjižnici
- Meštrović J. i sur. Hitna stanja u pedijatriji. Medicinska naklada, Zagreb, 2022. - Posudi u Knjižnici
- Bralić I. i sur. Prevencija bolesti u dječjoj dobi. Medicinska naklada, Zagreb, 2014.
- Grgurić J, Jovančević M. i sur. Preventivna i socijalna pedijatrija, Zagreb, 2017.
- Kolaček S, Hojsak I, Niseteo T.: Prehrana u općoj i kliničkoj pedijatriji. Medicinska naklada, Zagreb, 2018
1. Studenti su obvezni redovito pohađati nastavu (predavanja, seminare, vježbe). Nazočnost na svim oblicima nastave se provjerava.
2. Student ima pravo izostati do najviše 30% nastave, isključivo iz zdravstvenih razloga. Izostanak s nastave se opravdava valjanom dokumentacijom (liječnička potvrda).
3. Korištenje zaštitne opreme i instrumenata: Studenti su na vježbe dužni dolaziti u čistim bijelim zaštitnim („liječničkim“) kutama i donijeti stetoskop.
4. Ukoliko student ima prijelaznu bolest (obična prehlada, akutni enteralni infekt i slično) i dođe na vježbe, dužan je o svom zdravstvenom stanju izvijestiti voditelja vježbi koji će procijeniti rizik kontakta studenta s ambulantnim i hospitaliziranim bolesnicima.
5. Zabranjeno je snimanje i fotografiranje bolesnika i osoblja.
6. Studenti su se dužni pridržavati dobre prakse akademskog ponašanja u ophođenju s kolegama, nastavnicima i ostalim osobljem Klinike za pedijatriju.
EECTS sustav ocjenjivanja provodi se važećim Pravilnikom o studiju Sveučilišta u Rijeci i Pravilnikom o studentima Medicinskog fakulteta u Rijeci (donijelo ga je Fakultetsko vijeće Medicinskog fakulteta u Rijeci). ECTS ljestvica ocjenjivanja definirana je u okviru Europskog sustava prijenosa i akumulacije bodova (ECTS) Europske komisije.
Aktivnost i znanje studenata vrednuju se i ocjenjuju tijekom nastave i završnog ispita. Od 100 bodova student može ostvariti najviše 10 bodova tijekom nastave (na vježbama), 10 bodova na studentskim seminarima, 20 bodova na pismenom ispitu, 10 bodova na praktičnom ispitu i do 50 bodova na završnom ispitu. Ocjenjivanje napretka studenata koristi ECTS (D-A i F) i numerički sustav (2-5 i 1). Bodovi se dodjeljuju samo kada je tečaj završen i svi potrebni ispiti uspješno položeni.
Tijekom nastave student stječe bodove ocjenjivanjem znanja i aktivnosti na vježbama, pismenom ispitu te uspjehom na studentskim seminarima. Nastavnici ocjenjuju uspjeh i kativnost na vježbama, a studentu se dodjeljuje najviše 10 bodova. Ocjenjivanje se temelji na pohađanju nastave, aktivnostima, znanjima i vještinama koje je student stekao i pokazao tijekom vježbi te prisutnosti na vježbama.
Uspjeh na praktičnim ispitima tijekom nastave ocjenjuje se prema sljedećoj tablici:
Ocjena | Bodovi |
odličan (5) | 10 |
vrlo dobar (4) | 8 |
dobar (3) | 7 |
dovoljan (2) | 5 |
nedovoljan (1) | 0 |
Studentski seminari: Studenti biraju pedijatrijskog bolesnika kojeg su vidjeli tijekom vježbi. Na seminaru će biti prikazan slučaj (anamneza, klinička slika i laboratorijski nalazi te tijek bolesti i liječenje). Studenti jedne grupe će navedeni prikaz slučaja prezentirati u PowerPoint prezentaciji ostalim studentima. Seminar i prezentaciju trebaju poslati e-poštom svom asistentu najmanje tri dana prije dana prezentacije. Ocjenjuje se pismeni seminar, PowerPoint prezentacija, način izlaganja, znanje i timski rad. Svi studenti unutar grupe trebaju jednako sudjelovati u priprebanju seminara i prezentiranju slučaja.
Uspjeh studenata na seminarima vrednuje se prema sljedećoj tablici:
Rating | Points |
odličan (5) | 10 |
vrlo dobar (4) | 8 |
dobar (3) | 7 |
dovoljan (2) | 5 |
nedovoljan (1) | 0 |
Nakon predavanja polaže se pismeni ispit (do 20 bodova). Pismeni test ima 60 pitanja s višestrukim izborom, i jednim točnim odgovorom. Vrijeme za pismeni dio ispita je jedan sat. Student je položio pismeni ispit ako je točno odgovorio na najmanje 50% pitanja.
Rezultati pisanog ispita vrednuju se prema sljedećoj tablici:
Točni odgovori | Ocjena | Bodovi |
54 - 60 | odličan (5) | 20 |
45 - 53 | vrlo dobar (4) | 17 |
36 - 44 | dobar (3) | 14 |
30 - 35 | dovoljan (2) | 10 |
≤ 29 | nedovoljan (1) | 0 |
Student koji tijekom vježbi ostvari pet ili više bodova, položi pismeni ispit i bude pozitivno ocjenjen na studentskom seminaru može pristupiti završnom ispitu. Konačna ocjena odražava bodove stečene tijekom nastave i na završnom ispitu. Ako je završni ispit ocijenjen nedovoljnim, smatra se da student nije položio, bez obzira na bodove ostvarene tijekom nastave.
Student koji tijekom nastave ostvari manje od 5 bodova nema pravo pristupa završnom ispitu i mora ponovno upisati predmet. Student koji nije pohađao studentske seminare ili ima manje od 29 odgovora na pisanom ispitu ne može pristupiti završnom ispitu.
Završni ispit sastoji se od praktičnog i teorijskog dijela. Praktični dio ispita je praktična provjera znanja koja uključuje fizikalni pregled djeteta i laboratorijske analize/analizu radiograma. Na završnom praktičnom ispitu student može ostvariti najviše 10 bodova. Uspješno položen praktični dio završnog ispita uvjet je za pristup teoretskom dijelu završnog ispita. Ako student nije položio usmeni ispit, mora ga ponoviti na sljedećem završnom ispitu. Teorijski dio završnog ispita obuhvaća gradivo kolegija.
Student koji je položio završni praktični dio ispita, a nije položio teorijski dio, na sljedećem završnom ispitu ne treba ponavljati praktični dio završnog ispita.
Završni praktični ispit (do 10 bodova) ocjenjuje se prema sljedećoj tablici:
Ocjena | Bodovi |
odličan (5) | 10 |
vrlo dobar (4) | 8 |
dobar(3) | 7 |
dovoljan (2) | 5 |
nedovoljan (1) | 0 |
Završni usmeni ispit (do 50 bodova) ocjenjuje se prema sljedećoj tablici:
Ocjena | Bodovi |
odličan (5) | 50 |
vrlo dobar (4) | 40 |
dobar (3) | 30 |
dovoljan (2) | 25 |
nedovoljan (1) | 0 |
Konačna ocjena je zbroj ECTS ocjena postignutih tijekom nastave i na završnom ispitu. Izražava se odgovarajućim postotkom, slovom abecede i brojčanom ocjenom prema sljedećoj tablici:
Konačna ocjena | |
A (90-100%) | odličan (5) |
B (75-89,9%) | vrlo dobar (4) |
C (60-74,9%) | dobar (3) |
D (50-59,9%) | dovoljan (2) |
Nastavni sadržaji postavljeni su na platformi Merlin.
Sve obavijesti vezane uz kolegij Pedijatrija oglašavaju se u INP aplikaciji, na platformi Merlin i na oglasnoj ploči Katedre za pedijatriju - lokalitet Sušak, Vjekoslava Dukića 7
Tajnica:
Tatjana Mužik, mag. oec.
e-mail: tatjana.muzik@medri.uniri.hr
tel: +385 (0)51 640 267
- Studenti se primaju:
ponedjeljak – petak: 08:00-16:00
Learning outcomes
Definicija pedijatrije. Zadaci pedijatrije. Povijesni razvoj pedijatrije. Razvoj i perspektive pedijatrije u
svijetu. Pedijatrija u Hrvatskoj danas i sutra.
Learning outcomes
Značaj posebne skrbi za zdravlje majki i djece. Deklaracija o pravima djeteta. Osnovne mjere društvene brige za majku i dijete. Pravo na slobodno odlučivanje o rađanju djece. Zdravstvena zaštita djece. Faktori koji utječu na zdravlje majki i djece.
Learning outcomes
Definicija i zadaci socijalne pedijatrije. Konvencija o pravima djeteta. Vitalnostatistički pojmovi
vezani uz pedijatriju. Osnovni principi zdravstvene zaštite majki i djece u zajednici.
Prijekoncepcijska zaštita. Prenatalna zaštita - preventivne mjere u trudnoći. Zaštita dojenčadi i
predškolske djece.
Learning outcomes
Faktori rasta. Rast u visinu i prirast tjelesne mase – opće krivulje rasta. Razlike u rastu pojedinih organa I tkiva. Procjena zrelosti – koštana dob. Razvoj zubi. Predviđanje krajnje dosegnute visine. Izračunavanje tjelesne površine. Podjela razvojne dobi. Rast i razvoj u pojedinim razdobljima djetinjstva. Zaostao rast. Visok rast.
Learning outcomes
Osnovne značajke urednog psihomotoričkog razvoja. Procjena psihomotoričkog razvoja. Područja razvoja - Gruba motorička kontrola. Fina motorička kontrola i vid. Govor i sluh. Mentalni i psihosocijalni razvoj. Odstupanja u psihomotoričkom razvoju.
Learning outcomes
Hrana i hranjive tvari. Prehrana dojenčadi. Prirodna prehrana (dojenje). Umjetna prehrana.
Prednosti dojenja. Prehrana predškolskog i školskog djeteta. Prehrana adolescenata. Poremećaji
prehrane – Malnutricija. Pretilost.
Learning outcomes
Dnevne potrebe vode i elektrolita. Protok tekućine kroz organizam – bilanca vode i elektrolita.
Poremećaji koncentracije natrija u plazmi. Poremećaji prometa kalija. Poremećaji acidobazne
ravnoteže
Learning outcomes
Podioba novorođenčadi prema gestacijskoj dobi i rodnoj masi. Poremećaji fetalnog rasta. Prilagodba novorođenčeta izvanmaterničnim uvjetima života. Prihvat i opskrba novorođenčeta neposredno nakon rođenja. Fiziološke osobitosti novorođenčeta. Porodne ozljede novorođenčeta. Novorođenačke žutice.
Learning outcomes
Definicija i klasifikacija nedonošenosti. Uzroci nedonošenosti. Biološke osobitosti nedonoščeta. Njega nedonoščeta. Prehrana nedonoščeta. Kratkoročne i dugoročne komplikacije prematuriteta.
Learning outcomes
Uredne vrijednosti krvne slike u pojedinim razdobljima djetinjstva. Definicija anemije. Poremećaji
leukocita. Evaluacija djeteta s leukocitozom. Neutropenija. Poremećaji trombocita.
Learning outcomes
Krvna slika u slijedećim patološkim stanjima: srčane bolesti, gastrointestinalne bolesti, bolesti jetre,
bolesti bubrega, endokrine bolesti, plućne bolesti, sistemske bolesti vezivnog tkiva. Anemija
kronične bolesti.
Learning outcomes
Što su nasljedne metaboličke bolesti? Sustavno traganje za nasljednim metaboličkim bolestima -
novorođenački skrining. Kada posumnjati na metaboličku bolest u djeteta? – Osobitosti anamneze
i statusa. Principi liječenja nasljednih metaboličkih bolesti. Rijetke bolesti i prevencija.
Learning outcomes
Imunosne osnove aktivne i pasivne imunizacije. Vrste cjepiva. Načela provedbe cijepljenja kao
preventivnog programa i kalendar obaveznog cijepljenja u Hrvatskoj. Kontraindikacije za
provođenje cijepljenja. Nepoželjne (postvakcinalne) reakcije. Najčešće indikacije za primjenu
pasivne imunizacije.
Learning outcomes
Fetalni razvoj pluća. Osobitosti dišnih organa u djeteta. Pregled djeteta s otežanim disanjem.
Tipovi dispneje. Prirođene anomalije dišnih organa. Specifičnosti infekcija gornjih i donjih dišnih
putova u djece. Akutne upalne opstrukcije dišnih putova: krup, bronhiolitis, astma. Izvanbolnička
upala pluća i tuberkuloza pluća. Strano tijelo u dišnom sustavu.
Learning outcomes
Dijagnoza srčanih bolesti u djece. Prirođene srčane greške (PSG): PSG s lijevo-desnim pretokom. PSG s desno lijevim pretokom (cijanotične srčane greške). PSG bez pretoka. Upalne bolesti srca. Kardiomiopatije. Poremećaji srčane frekvencije i srčanog ritma.
Learning outcomes
Građa i funkcija hematopoetskog sustava. Prenatalna hematopoeza. Pristup djetetu s krvnom
bolesti. Pretrage u dječjoj hematologiji.
Learning outcomes
Fiziologija eritrocita. Definicija anemije. Podjela anemija prema etiologiji i srednjem volumenu
6
eritrocita. Anemije zbog nedovoljnog stvaranje eritrocita. Anemije zbog ubrzanog razaranja
eritrocita. Anemije zbog gubitka eritrocita.
Learning outcomes
Prirođena i stečena imunost. Specifičnosti imunološkog odgovora u djece. Kada posumnjati na
poremećaj imunosti u djeteta? Učestale infekcije dišnih putova u djece. Primarne i sekundarne
imunodeficijencije. Dijagnostički i terapijski pristup imunodeficijencijama.
Learning outcomes
Terminologija. Epidemiologija i etiopatogeneza. Dijagnostički pristup. Pseudoalergijske reakcije.
Urtikarija i angioedem. Alergija na lijekove i hranu. Anafilaksija. Atopijski dermatitis. Specifična
imunoterapija alergijskih bolesti. Prevencija alergijskih bolesti.
Learning outcomes
Epidemiologija reumatskih bolesti. Pristup djetetu sa sumnjom na reumatsku bolest. Principi dijagnoze i liječenja. Juvenilni idiopatski artritis. Vaskulitisi. Sistemske bolesti vezivnog tkiva. Autoinflamatorne bolesti.
Learning outcomes
Građa i funkcija probavnog sustava. Najčešći simptomi i znakovi bolesti probavnog sustava.
Dojenačke kolike. Helicobacter pylori infekcija u djece. Upalne bolesti crijeva. Simptomi i znakovi
jetrenih bolesti. Dijagnostički pristup djetetu sa sumnjom na bolest jetre.
Learning outcomes
Simptomi i znakovi bolesti endokrinog ustava. Najčešće bolesti endokrinog sustava: Bolesti hipofize. Šećerna bolest. Bolesti štitne žijezde. Bolesti nadbubrežne žlijezde. Poremećaji spolnog razvoja. Poremećaji rasta i razvoja.
Learning outcomes
Najčešći simptomi i znakovi bolesti mokraćnih organa. Dijagnostičke pretrage u bolestima
mokraćnog sustava. Urinarna infekcija. Hematurija. Bolesti glomerula. Akutna ozljeda bubrega.
Kronično zatajenje bubrega. Arterijska hipertenzija.
Learning outcomes
Epidemiologija malignih bolesti. Etiologija malignih bolesti. Međunarodna klasifikacija pedijatrijskih neoplazmi. Distribucija pedijatrijskih neoplazmi. Najčešća obilježja malignih bolesti u djece. Osnovni principi liječenja.
Learning outcomes
Anamneza i pregled u pedijatrijskoj neurologiji. Dijagnostičke pretrage: Lumbalna punkcija, Elektroencefalografija, Elektromioneurografija, Kompjutorizirana tomografija i magnetska rezonancija mozga, Ultrazvuk i doplerski ulzrazvuj, Evocirani potencijali. Neurološki simptomi i znakovi.
Learning outcomes
Prepoznavanje teško bolesnog djeteta. Zastoj srca i oživljavanje. Temeljni postupci oživljavanja. Napredni postupci oživljavanja. Zatajenje disanja. Zatajenje cirkulacije – Šok.
Ishod učenja: prepoznati kliničke znakove respiratorne i cirkulatorne ugroženosti u djece te nabrojati metode liječenja
Learning outcomes
Emocionalni razvoj djeteta. Značenje i doživljaj bolesti u djetinjstvu. Bolesno dijete i obitelj. Dijete u bolnici. Najčešći psihološki poremećaji dječje i adolescentne dobi.
Learning outcomes
Prijelaz iz adolescencije u odraslu dob. Društvena obilježja prijelaza u odraslu dob. Pravni okviri. Riskiranje i nepromišljeno ponašanje u ranoj odrasloj dobi. Sazrijevanje mozga. Kognitivni razvoj. Ispunjavanje uloge odrasle osobe.
Learning outcomes
Osnovni principi komunikacije s roditeljima i/ili bolesnim djetetom
Uzimanje anamneze
Identifikacija davaoca podataka
Glavna tegoba.
Sadašnja bolest.
Anamneza razvoja.
Cijepljenje.
Dosadašnje bolesti.
Obiteljska anamneza.
Sažetak anamneze
Learning outcomes
Procjena općeg stanja
Vitalne funkcije
Svijest
Disanje
Cirkulacija
Tjelesna temperatura
Mjerenje krvnog tlaka
Palpacija pulsa
Pregled kože i potkožnog masnog tkiva
Određivanje koštane dobi
Learning outcomes
Uzimanje brisa nosa i ždrijela
Postavljanje perifernog venskog puta
Intramuskularna i potkožna injekcija
Osnovna interpretacija krvne slike i biokemijskih nalaza
Osnovna interpretacija mokraće
Osnovna interpretacija elektrokardiograma
Očitavanje radiograma grudnih organa, paranazalnih sinusa, nativne snimke abdomena
Ultrazvučni pregled mozga, srca, pluća, abdomena (promatranje i manipulacija sondom)
Postupak s febrilnim djetetom (fizikalne metode, antipiretici)
Postupak kod konvulzija
Postupak kod astmatskog napada
Postupak kod otrovanja
Postupak s djetetom s hipoglikemijom
Postupak kod dijabetične ketoacidoze
Postupak kod anafilaktičkog šoka
Racionalna primjena antibiotika u dječjoj dobi
Learning outcomes
Procjena tjelesnog rasta i razvoja
a. Mjerenje tjelesne mase, tjelesne duljine i tjelesne visine, procjena tjelesnih
proporcija, mjerenje opsega glave, klinička procjena razvijenosti i rasporeda
potkožnog masnog tkiva, mjerenje debljine kožnog nabora pomoću kalipera,
procjena primarne i sekundarne denticije, procjena stadija spolnog
sazrijevanja prema Tanner kriterijima, procjena koštane zrelosti.
b. Uspoređivanje izmjerenih vrijednosti sa standardima zdrave djece iste dobi i
spola - upotreba percentilnih krivulja i tablica tjelesnih visina i tjelesnih masa,
izračunavanje indeksa tjelesne mase i usporedba sa standardima za djecu
odgovarajuće dobi i spola, predviđanje krajnje dosegnute tjelesne visine
Osnovni postupci dijagnostike i terapije kod djece s poremećajima rasta i
razvoja: nizak rast, visok rast, preuranjeni pubertet, zakasnjeli pubertet,
pothranjenost, debljina, dlakavost
Learning outcomes
Poremećaji prometa vode, elektrolita i acidobazne ravnoteže.
Dnevne potrebe vode i elektrolita Patološki gubici tekućine Klinički znakovi dehidracije Liječenje dehidracije – oralna i intravenska rehidracija Poremećaji koncentracije natrija u plazmi Poremećaji prometa kalija Plinske analize krvi i tumačenje Metabolička acidoza – patogeneza i korekcija
Learning outcomes
Klinički pristup djeci s urođenim poremećajem metabolizma Osobitosti anamneze nasljednih metaboličkih bolesti Osobitosti statusa nasljednih metaboličkih bolesti Laboratorijski nalazi koji upućuju na nasljedne metaboličke bolesti Specifične pretrage – selektivni skrining Novorođenački skrining Principi liječenja Psihosocijalni aspekt
Learning outcomes
Istraživanje rodoslovlja, anamneza i statusa u genetici
Značaj rane dijagnoze genetskih anomalija
Indikacije za prenatalnu dijagnozu
Citogenetička analiza i molekularna citogenetika
Najčešći klinički sindromi kromosomskih anomalija i gonosomskih anomalija
Genetičko savjetovanje
Learning outcomes
a. Pregled novorođenčeta
Postupak s novorođenčetom
Primarna reanimacija po porodu
Procjena indeksa vitalnosti («Apgar»)
Procjena stupnja donešenosti
Procjena respiracijskog poremećaja
Tjelesna obilježja novorođenčeta: oblik glave, palpacija fontanela, mjerenje
tjelesne mase, tjelesne duljine i opsega glave
Opći dojam, karakteristike plača, boja kože i eflorescencije, patološki znaci:
žutica, cijanoza, krvarenje, infekcije kože i pupka, mastitis
Pregled usne šupljine
Grudni koš: Normalan i patološki auskultatorni nalaz na plućima
Auskultacija srca, mjerenje pulsa i krvnog tlaka.
Palpacija abdomena, veličina jetre i slezene, auskultacija peristaltike, meteorizam
Vanjske genitalije ženskog i muškog novorođenčeta, terminskog i prijevremeno
rođenog novorođenčeta
Pregled kukova
Neurološki pregled novorođenčeta: normalan i patološki položaj, spontana
motorika, aktivni i pasivni tonus, izvođenje primitivnih refleksa
b. Njega novorođenčeta
Njega kože i pupka
Održavanje normalne tjelesne temperature
Dojenje
Prehrana adaptiranim formulama
Normalna i patološka stolica
Learning outcomes
a. Pregled novorođenčeta
Postupak s novorođenčetom
Primarna reanimacija po porodu
Procjena indeksa vitalnosti («Apgar»)
Procjena stupnja donešenosti
Procjena respiracijskog poremećaja
Tjelesna obilježja novorođenčeta: oblik glave, palpacija fontanela, mjerenje
tjelesne mase, tjelesne duljine i opsega glave
Opći dojam, karakteristike plača, boja kože i eflorescencije, patološki znaci:
žutica, cijanoza, krvarenje, infekcije kože i pupka, mastitis
Pregled usne šupljine
Grudni koš: Normalan i patološki auskultatorni nalaz na plućima
Auskultacija srca, mjerenje pulsa i krvnog tlaka.
Palpacija abdomena, veličina jetre i slezene, auskultacija peristaltike, meteorizam
Vanjske genitalije ženskog i muškog novorođenčeta, terminskog i prijevremeno
rođenog novorođenčeta
Pregled kukova
Neurološki pregled novorođenčeta: normalan i patološki položaj, spontana
motorika, aktivni i pasivni tonus, izvođenje primitivnih refleksa
b. Njega novorođenčeta
Njega kože i pupka
Održavanje normalne tjelesne temperature
Dojenje
Prehrana adaptiranim formulama
Normalna i patološka stolica
c. Dijagnostički i terapijski postupci
Uzorkovanje krvi i urina
Indikacije i principi provođenja fototerapije i eksangvinotransfuzije
Postavljanje centralnog venskog katetera (umbilikalni kateter, PICC kateter)
Intubacija novorođenčeta
Osnovni principi oksigenoterapije
Neinvazivna respiratorna potpora
Mehanička ventilacija u novorođenčadi
CFM monitoring
Terapijska hipotermija
Novorođenački probir (metaboličke bolesti, probir sluha, probir na kritične
prirođene srčane greške)
d. Najčešća patološka stanja u neonatologiji (tahipneja, dispneja, žutice,
infekcije, porođajna asfiksija, prirođene srčane greške, porodne ozljede)
Learning outcomes
a. Propedeutika
Pregled nosa, usne šupljine, ždrijela, tonzila i vanjskog zvukovoda
Prohodnost dišnih putova
Auskultacija i perkusija pluća
Normalna respiratorna frekvencija prema dobi
Simptomi respiratorne insuficijencije
b. Dijagnostički i terapijski postupci
Indikacije za radiološku dijagnostiku
Funkcionalna dijagnostika pluća
Plinske analize krvi
Indikacije za primjenu kisika
Izvođenje i tumačenje PPD testa
c. Najčešća patološka stanja i bolesti u pedijatrijskoj pulmologiji (akutne
upalne opstrukcije dišnih putova, pneumonija, astma, cistična fibroza, strano
tijelo u dišnim putovima)
Learning outcomes
a. Propedeutika
Specifični znaci i simptomi
Inspekcija, palpacija, auskultacija; palpacija perifernih pulseva
Normalna srčana frekvencija prema dobi
Mjerenje krvnog tlaka
Uočavanje vanjskih znakova: cijanoza, venske pulsacije, srčana grba
Tumačenje radiograma grudnih organa
Specifičnosti elektrokardiograma u djece
b. Najčešća patološka stanja i bolesti u pedijatrijskoj kardiologiji
Hemodinamika prirođenih srčanih grešaka
Osnovne odlike grešaka s desno-lijevim pretokom
Osnovne odlike grešaka s lijevo-desnim pretokom
Cijanotične krize i terapija
Najčešći poremećaji srčane frekvencije i srčanog ritma
Srčana insuficijencija: znaci, simptomi, dijagnoza i terapija
Learning outcomes
Kliničke osobitosti djeteta s imunodeficijencijom
Osnove laboratorijske dijagnostike
Načela liječenja
Sekundarne imunodeficijencije
Infekcije u bolesnika s poremećajem imunosti
Learning outcomes
Metode alergološke dijagnostike Načela liječenja alergijskih bolesti Prevencija alergijskih bolesti Najčešća patološka stanja i bolesti u pedijatrijskoj alergologiji (atopijski dermatitis, alergijski rinitis, urtikarija, angioedem, nutritivna alergija, alergija na lijekove)
Learning outcomes
Zajednička klinička obilježja reumatskih bolesti u djece
Laboratorijski pristup
Načela liječenja
Najčešća patološka stanja i bolesti u pedijatrijskoj reumatologiji (reumatska vrućica,
juvenilni idiopatski artritis, sistemski eritemski lupus, vaskulitisi)
Learning outcomes
a. Propedeutika
Inspekcija i topografske zone abdomena
Površna, srednja i duboka palpacija abdomena
Perkusija abdomena: jetra, slezena, lumbalna perkusija
Palpacija jetre i slezene
Auskultacija peristaltike crijeva i vaskularnih šumova
Tumefakcije, hernije, meteorizam, ascites,
b. Dijagnostički postupci
Uzorkovanje stolice
Priprema djeteta za endoskopske preglede
Rektalni pregled
Stavljanje klizme
c. Najčešća patološka stanja i bolesti probavnih organa (gastroezofagealni
refluks, gastritis i peptički ulkus, progutana strana tijela, celijakija, upalne
bolesti crijeva)
Learning outcomes
a. Osnovni dijagnostički i terapijski postupci kod djece s poremećajima rasta i
razvoja: nizak rast, visok rast, preuranjeni pubertet, zakasnjeli pubertet, ginekomastija,
pothranjenost, debljina, dlakavost
b. Dijabetes melitus
Dijagnoza: anamneza, pregled (posebice procjena vitalnih funkcija i stanja hidracije),
mjerenje glikemije pomoću test traka i pomoću aparata glukometra, mjerenje
koncentracije glukoze i ketona u urinu pomoću test traka, analiza acidobaznog i
elektrolitnog stanja.
Osnovni principi terapije i praćenja bolesnika: kontrola glikemije, prehrana i tjelesna
aktivnost djeteta s dijabetesom, principi inzulinske terapije, osnovna obilježja preparata
humanih inzulina i inzulinskih analoga, osnovni principi primjene inzulinske pumpe,
terapija akutnih komplikacija (hipoglikemija, dijabetična ketoacidoza)
c. Poremećaji štitne žlijezde i nadbubrežnih žlijezda
Dijagnoza i principi liječenja bolesti štitne žlijezde
Testovi za procjenu funkcije kore nadbubrežne žlijezde
Najčešći patološka stanja (hipotireoza, hipertireoza, adrenokortikalna insuficijencija,
kongenitalna adrenalna hiperplazija, Cushingov sindrom
Learning outcomes
a. Propedeutika
Palpacija bubrega i mokraćnog mjehura, pregled vanjskih genitalija.
Pravilno prikupljanje uzorka urina za rutinski i mikrobiološki pregled
Pregled mokraće
Metode procjene funkcije bubrega
Simptomi i znaci bolesti bubrega i urinarnog trakta: edem, hipertenzija, oligurija,
poliurija, hematurija, proteinurija
b. Najčešća patološka stanja i bolesti mokraćnih organa (urinarna infekcija,
anomalije mokraćnog sustava, vezikoureteralni refluks, akutni glomerulonefritis,
nefrotski sindrom, urolitijaza, akutna bubrežna ozljeda)
Learning outcomes
a. Propedeutika
Važni anamnestički podaci za anemiju zbog nedostatka željeza, hemolitičku anemiju,
reaktivno povećanje limfnih čvorova i sklonost krvarenju
Klinička obilježja krvnih bolesti (bljedoća kože i sluznica, žutica, hepatomegalija,
splenomegalija, limfadenopatija)
Laboratorijska obilježja krvnih bolesti (patološke vrijednosti krvne slike, morfološke
promjene eritrocita, fetalni hemoglobin, serumskog željezo, feritin, bilirubin i haptoglobin)
Diferencijalna dijagnoza anemija
Palpacija i opis limfnih čvorova, jetre i slezene
Diferencijalna dijagnoza povećanog limfnog čvora
Vrste krvarenja i udruženost s poremećajima hemostaze
b. Dijagnostički postupci
Uzimanje razmaza periferne krvi
Osnovno tumačenje krvne slike u različitim razdobljima djetinjstva
Osnovno tumačenje laboratorijskih testova hemostaze
Punkcija limfnog čvora, lumbalna punkcija, punkcija koštane srži (promatranje)
c. Transfuzijsko liječenje u pedijatriji
Indikacije za primjenu eritrocitnih i trombocitnih koncentrata
Principi primjene derivata krvi
Rizici povezani s transfuzijskim liječenjem
d. Najčešće bolesti krvi, krvotvornih organa i solidni tumori u djece
(sideropenična anemija, hemolitičke anemije, prirođeni poremećaji hemostaze,
trombocitopenije, stečene neutropenije, leukemije, limfomi, solidni maligni tumori)
Principi antitumorske terapije
Potporna terapija
Psihološki pristup djetetu s malignom bolesti i obitelji
Learning outcomes
a. Propedeutika
Osobitosti neurološke anamneze
Procjena psihomotornog razvoja (od 2 mjeseca do 2 godine)
- opservacija (spontana motorika, ponašanje)
- procjena grube i fine motorike
- posturalne reakcije i mišićni tonus
- primitivni refleksi
- tetivni refleksi
- senzorne funkcije
- socijalni kontakt
Pregled djece predškolskog i školskog uzrasta
- inspekcija
- procjena stanja svijesti
- kranijalni živci
- motorni sistem
- koordinacija
- senzorne funkcije
- tetivni refleksi
- hod
- meningealni znaci
- kognitivne funkcije
- pregled glave i lica (obim glave, fontanele, suture / diskranije,
dismorfije)
- pregled kralježnice (deformacije, anomalije)
b. Dijagnostički postupci
Neurofiziološke pretrage (EEG, evocirani potencijali, elektromiografija)
Neuroradiološke pretrage (neurosonografija, CT, MR)
Lumbalna punkcija
- indikacije
- tehnika izvođenja
- interpretacija nalaza cerebrospinalnog likvora
c. Najčešća patološka stanja i bolesti živčanoga sustava i mišića
(glavobolje, cerebralna paraliza, epilepsije i epileptički sindromi, neurokutani
sindromi, neuromuskularne bolesti, oštećenje ličnog živca)
Learning outcomes
Prepoznavanje životne ugroženosti
Temeljni postupci oživljavanja
Napredni postupci oživljavanja
Intubacija
Intraosalna primjena lijeka
Postupak nakon uspješnog oživljavanja
Learning outcomes
a. Prehrana dojenčeta, predškolskog i školskog djeteta
Prirodna prehrana (osobine majčinog mlijeka, prednosti dojenja, teškoće pri
dojenju)
Umjetna prehrana
Dohrana dojenčadi
Infantilne kolike
Stjecanje prehrambenih navika
Uravnotežen jelovnik predškolskog i školskog djeteta
Prevencija nedostatka vitamina D i željeza
b. Prehrana adolescenata i poremećaji
Anoreksija nervoza
Bulimija
c. Poremećaji uhranjenosti
Pothranjenost
Debljina
d. Poremećaji vitamina i minerala
Rahitis
Tetanija
Learning outcomes
Osnovni principi komunikacije s roditeljima i bolesnim djetetom. Moguće komunikacijske teškoće. Protokol za anamnezu. Simulacija uloge liječnik – roditelj (heteroanamneza) i liječnik – starije školsko dijete i adolescent (izravni anamnestički podaci)
Learning outcomes
Opći principi fizikalnog pregleda. Praktična pravila za uspješan pregled djeteta. Protokol za status
prezens djeteta. Procjena općeg stanja. Video prikazi.
Learning outcomes
Prepoznavanje znakova zastoja životnih funkcija: disanja i zastoja cirkulacije. Upoznavanje s najnovijim algoritmima i postupcima oživljavanja u djece. Prikaz postupaka na modelima dojenčeta i djeteta starijeg od 12 mjeseci. Upoznavanje sa zastrojnim ritmovima u djece. Sigurna defibrilacija u djece.
Ishod učenja: poznavanje algoritma bazičnog održavanja života u djece (priprema za praktične vježbe)
Learning outcomes
Zaostao rast – Diferencijalna dijagnoza: Porodično zaostao rast. Konstitucionalno usporen rast sa zakašnjelim pubertetom. Primordijalno zaostao rast. Zaostao rast zbog pothranjenosti. Endokrinološki uzroci zaostalog rasta. Kromosomske anomalije. Mendelski nasljedne metaboličke bolesti. Prirođene sistemske bolesti skeleta. Zaostao rast zbog bolesti pojedinih organskih sustava. Visok rast.
Learning outcomes
Definicija vrućice. Mjerenje tjelesne temperature. Uzroci vrućice. „Korisni” i nepoželjni učinci
vrućice. Simptomatsko liječenje vrućice.
Learning outcomes
Kašalj – simptom ili bolest? Vrste kašlja. Najčešći uzroci akutnog i kroničnog kašlja u ovisnosti o
dobi djeteta. Ciljana anamnestička pitanja za razlikovanje vrste i uzroka kašlja. Da li i kako kašalj
treba liječiti?
Learning outcomes
Novorođenačka plućna surfaktoza: Patogeneza. Klinička slika. Liječenje. Prevencija. Prolazna novorođenačka tahipneja.
Learning outcomes
Perinatalna asfiksija. Hipoksično-ishemična encefalopatija. Postupak s asfiktičnim novorođenčetom – reanimacija i ostale mjere liječenja
Learning outcomes
Metabolizam bilirubina u novorođenčeta. Fiziološka novorođenačka žutica. Patološke žutice.
Toksičnost bilirubina i bilirubinska encefalopatija
Learning outcomes
Simptomi infekcije u novorođenčeta. Rana i kasna novorođenačka sepsa: Etiologija. Klinička slika. Liječenje. Pneumonije novorođenčeta. Konatalne infekcije
Learning outcomes
Najčešća patološka stanja nedonoščadi. Bronhopulmonalna displazija. Nekrotizirajući enterokolitis.
Osteopenija. Retinopatija nedonoščadi.
Learning outcomes
Etiologija. Klinički pristup i procjena djeteta s izvanbolničkom upalom pluća. Principi racionalne dijagnostike i liječenja. Laboratorijske i slikovne pretrage. Empirijska antimikrobna terapija.
Learning outcomes
Specifičnosti epidemiologije tuberkuloze u dječjoj dobi. Rizik infekcije i rizik razvoja bolesti. Latentna tuberkuloza. Klinička obilježja tuberkuloze pluća u djece - primarna plućna tuberkuloza i reaktivacijska tuberkuloza. Terapijski pristup.
Learning outcomes
Najčešći uzroci ozbiljne akutne opstrukcije dišnog puta u djece. Razlika između ekstratorakalne i intratorakalne opstrukcije dišnog puta. Upalne opstrukcije dišnog puta specifične za dječju dob. Farmakoterapijski pristup virusnom krupu i bronhiolitisu.
Learning outcomes
Definicija. Epidemiologija. Patogeneza astme. Klinička slika. Stupnjevanje težine astme. Postavljanje dijagnoze. Diferencijalna dijagnoza. Terapijski pristup: akutni astmatski napadaj i liječenje kronične astmatske upale.
Learning outcomes
Klinička prezentacija - manifestne i latentne faze - aspiracije stranog tijela. Dijagnostički postupak. Postavljanje indikacije za bronhoskopski pregled. Terapijska bronhoskopija. Prva pomoć dojenčetu i starijem djetetu u času I. manifestne faze aspiracije stranog tijela. Prevencija aspiracije stranog tijela.
Learning outcomes
Cistična fibroza kao rijetka sistemska bolest. Uzrok i način nasljeđivanja. Klinička slika probavne i plućne komponente bolesti i najčešće komplikacije. Kriteriji za postavljanje dijagnoze cistične 9 fibroze. Kada u djeteta indicirati izvođenje znojnog testa? Terapijski pristup bolesniku s cističnom fibrozom.
Learning outcomes
Centralna cijanoza. Periferna cijanoza. Uzroci cijanoze. Dijagnostički pristup.
Learning outcomes
Treba li se bojati grudne boli u djece? Etiologija. Nekardiološki uzroci grudne boli. Potencijalno životno ugrožavajuća stanja. Dijagnostički pristup.
Learning outcomes
Hemodinamska podioba prirođenih srčanih grešaka. Atrijalni septalni defekti. Ventrikularni septalni defekt
Learning outcomes
Zatajenje srca u djece – etiologija i patofiziologija. Klinička slika ovisno o uzroku i dobi djeteta. Terapijski pristup.
Learning outcomes
Normofrekvencijske aritmije (Sinusna aritmija. Lutajući centar vodič). Bradikardne aritmije. Tahikardne aritmije. Klasifikacija antiaritmijskih lijekova.
Learning outcomes
Glavne komponente hemostaze.Prekid vaskularnog integriteta. Poremećaji trombocita. Imuna
trombocitopenija. Pseudotrombocitopenija. Prirođeni poremećaji koagulacije
Learning outcomes
Definicija. Evaluacija djeteta s povećanim limfnim čvorom. Lokalizirana i generalizirana
limfadenopatija. Etiologija. Dijagnostički i terapijski pristup.
Learning outcomes
Najčešće maligne bolesti u djece: Akutna limfoblastična leukemija – Klinička slika. Dijagoza. Liječenje. Tumori mozga. Limfomi (Hodgkinov limfom. Ne-Hodgkinov limfom.) Neuroblastom. Nefroblastom. - – Klinička slika. Dijagnostički postupak. Liječenje
Learning outcomes
Najčešća hitna stanja u pedijatrijskoj onkologiji: Mehanička hitna stanja. Metabolički poremećaji. Hematološki poremećaji. Sindrom lize tumora. Hiperleukocitoza. Sindrom gornjeg medijastinuma i sindrom gornje šuplje vene.
Learning outcomes
Definicija. Akutna urtikarija. Kronična urtikarija. Dijagnostički pristup. Liječenje urtikarije. Hereditarni angioedem.
Learning outcomes
Etiološki čimbenici. Mehanizam nastanka anafilaksije. Dijagnostički kriteriji. Klinički kriteriji za
dijagnozu anafilaksije.
Preosjetlivost na lijekove - Definicija. Epidemiologija. Klasifikacija. Dijagnostički postupnik:
Anamneza. In vivo testovi. In vitro testovi. Provokacijski test lijekom.
Learning outcomes
Reumatska vrućica. Juvenilni idiopatski artritis. Sistemske bolesti vezivnog tkiva – Sistemski eritemski lupus. Neonatalni lupusni sindrom. Juvenilni dermatomiozitis. Sklerodermija. Sindrom preklapanja. Vaskulitisi. Autoinflamatorni sindromi.
Learning outcomes
Prirodna prehrana – dojenje: Osobine majčina mlijeka. Fiziologija laktacije. Prednosti dojenja.
Umjetna prehrana: Prehrana kravljim mlijekom. Tvornički pripravci mlijeka za dojenčad. Dvovrsna
mliječna prehrana. Dohrana dojenčadi. Teškoće prehrane dojenčadi.
Learning outcomes
Uzroci akutnog proljeva u djece. Pristup djetetu s akutnim proljevom. Liječenje proljeva bez dehidracije. Liječenje proljeva s dehidracijom.
Learning outcomes
Gastroezofagealni refluks – fiziološka pojava. Patološki refluks (GERB). Klinička slika. Dijagnostički postupak. Liječenje. Reakcije na hranu. Enterokolitični sindrom uzrokovan proteinima hrane. Epidemiologija i patofiziologija. Klinička slika. Dijagnoza. Liječenja.
Learning outcomes
Pristup bolesniku sa sumnjom na celijakiju. Dijagnoza. Klinička slika. Češće bolesti u diferencijalnoj
dijagnozi glutenske enteropatije. Liječenje. Prognoza
Learning outcomes
Chronova bolest i ulcerozni kolitis. Etiopatogeneza. Klinička slika. Komplikacije. Dijagnostički postupak. Liječenje.
Learning outcomes
Građa i funkcije jetre.Kliničke manifestacije bolesti. Testovi za ispitivanje ekskretorne, sintetske i metaboličke funkcije jetre. Slikovne pretrage. Biopsija jetre.
Learning outcomes
Ingestija lužine i kiseline. Progutana strana tijela. Krvarenja iz gornjeg i donjeg dijela probavnog sustava. Dehidracija. Akutni abdomen.
Learning outcomes
Dijagnoza debljine. Klinička slika. Procjena stupnja debljine. Etiološka klasifikacija debljine. Učinci debljine na zdravlje. Liječenje. Prevencija debljine.
Learning outcomes
Genetika i etiologija. Patofiziologija. Stadiji dijabetesa. Klinička slika. Laboratorijski nalazi. Akutne komplikacije. Liječenje. Prognoza. Dijabetes melitus tipa II. Dijabetes zrele dobi u mladih (MODY).
Learning outcomes
Građa i funkcija štitne žlijezde. Dijagnoza bolesti štitne žlijezde. Hipotireoza. Patogeneza i klinička slika konatalne i stečene hipotireoze. Hipertireoza. Endemska gušavost. Limfocitni autoimunosni tiroiditis. Akutni gnojni tiroiditis.
Learning outcomes
Dijagnostika preuranjenog puberteta. Pravi preuranjeni pubertet. Lažni preuranjeni pubertet:
izoseksualni razvoj. Heteroseksualni razvoj. Nepotpuni preuranjeni spolni razvoj.
Learning outcomes
Spolna diferencijacija ljudskog fetusa. Razvoj unutarnjih i vanjskih genitala. Kada posumnjati na poremećaj diferencijacije spola? Klasifikacija poremećaja diferencijacije spola. Dijagnostički pristup. Principi liječenja. Klinefelterov sindrom. Turnerov sindrom. Kongenitalna adrenalna hiperplazija
Learning outcomes
Hipovitaminoze: Vitamin A. Vitamin D. Prevencija hipovitaminskog rahitisa. Folna kiselina. Nasljedne vitaminske ovisnosti. Hipervitaminoze.
Learning outcomes
Definicija. Simptomi hipoglikemije. Uzroci hipoglikemije u djece. Hipoglikemije specifične za novorođenačku dob. Laboratorijske pretrage. Liječenje.
Learning outcomes
Definicija i terminologija. Epidemiologija. Etiologija i patogeneza. Klinička slika. Dijagnostički postupnik. Ponavljane urinarne infekcije. Liječenje.
Learning outcomes
Definicija hematurije. Dijagnoza. Etiologija prema ishdištu. Evaluacija hematurije. Nasljedne bolesti glomerula. Stečene bolesti glomerula. Definicija proteinurije. Patogeneza. Klasifikacija. Nefrotski sindrom.
Learning outcomes
Etiologija i patogeneza akutne ozljede bubrega. Klinička slika. Laboratorijski nalazi. Dijagnoza i diferencijalna dijagnoza. Liječenje. Etiopatogeneza hemolitičko-uremijskog sindroma. Klinička slika. Laboratorijski nalazi. Liječenje.
Learning outcomes
Definicija. Uzroci arterijske hipertenzije u djece. Dijagnoza. Esencijalna hipertenzija. Hipertenzivna
kriza. Liječenje. Antihipertenzivni lijekovi za djecu.
Learning outcomes
Glavobolja – najčešći neurološki poremećaj u djece. Klinička podjela glavobolja i mogući uzroci. 12 Dijagnostička obrada. Migrena i migrenozne varijante. Tenzijska glavobolja. Timski pristup u liječenj.-
Learning outcomes
Poremećaji razvoja lubanje: Kraniosinostoza. Mikrocefalija. Makrokranija. Megalencefalija.
Poremećaji razvoja i organizacije kore. Poremećaji razvoja neuralne cijevi. Hidrocefalus.
Neurofibromatoza tipa 1 i tipa 2. Tuberozna skleroza. Sturge-Weberov sindrom.
Learning outcomes
Terminologija. Čimbenici rizika za neurorazvojne poremećaje. Klinički pristup. Plastičnost mozga.
Sustavno praćenje.
Cerebralna paraliza: Definicija. Epidemiologija i etiologija. Klasifikacija. Klinička slika. Dijagnostički
i terapijski pristup.
Learning outcomes
Klasifikacija epileptičkih napadaja. Generalizirani napadaji. Žarišni napadaji. Dijagnostička obrada. Epilepsije i epileptički sindromi. Epileptički status. Liječenje epilepsija.
Learning outcomes
Neepileptični cerebralni napadaji u novorođenčeta. Afektivni respiratorni napadaji. Psihogeni napadaji. Sinkope. Febrilne konvulzije.
Learning outcomes
Anamneza i neurološki status djeteta s neuromišićnom bolesti. Mišićne distrofije. Kongenitalne miopatije. Maligna hipertermija. Periodične paralize. Upalne bolesti mišića. Bolesti motoneurona. Bolesti neuromuskularna spojnice. Neuropatije.
Learning outcomes
Budnost i svjesnost. Najčešći uzroci poremećaja svijesti u djece. Glazgovsko stupnjevanje kome u mlađe i starije djece. Pristup djetetu s poremećenom svijesti. Povišen intrakranijalni tlak.
Learning outcomes
Patofiziologija šoka. Kompenzirani šok. Nekompenzirani šok. Ireverzbilni šok. Diferencijalna dijagnoza šoka. Hipovolemijski šok. Septički šok. Anafilaktički šok. Klinička procjena. Liječenje.
Ishod učenja: Objasniti šatofiziologiju šoka, nabrojiti vrste šoka, opisati kloiničke simptome šoka i objasniti liječenje šoka
Learning outcomes
Bakteriemija i sepsa. Pobol i smrtnost od sepse. Klinička slika. Dijagnoza. Liječenje sepse i septičkog šoka. Sindrom sustavnog upalnog odgovora.
Ishod učenja: Definirati sepsu i septički šok, prepoznati kliničke simtome sepse u djece, nabrojiti najčešće uzročnike sepse i objasniti terapijske opcije
Learning outcomes
Uzročnici. Patogeneza. Klinička slika. Akutni aseptički meningitis. Virusni encefalitis. Akutni
mijelitis. Akutni bakterijski meningitis. Apsces mozga. Dijagnostički postupak. Liječenje.
Learning outcomes
Stanje u svijetu i u Hrvatskoj. Prevencija nesreća (primarna, sekundarna, tercijarna). Ozljede u djece. Tipične nesreće u određenoj dobi djeteta. Promet. Otrovanja. Utapanje. Ugušenje. Opekline.Oružje i eksplozivne naprave. Sportske ozljede.
Learning outcomes
Kronična bolest. Utjecaj kronične bolesti na dijete, obitelj i širu zajednicu. Reakcije djeteta na
kroničnu bolest. Faze doživljavanja kronične bolesti. Pogrešni stavovi roditelja prema kroničnoj
bolesti djeteta. Psihosocijalna prilagodba na bolest.
Learning outcomes
Definicija. Klasifikacija. Rizični čimbenici. Fizičko zlostavljanje. Zanemarivanje.Seksualno
zlostavljanje. Emocionalno zlostavljanje. Münchhausenov sindrom „po zastupniku”. Vršnjačko
zlostavljanje.
Learning outcomes
Pisanje seminarskog rada prema rasporedu vježbovnih podgrupa. Svaka podgrupa predlaže i
odabire s nastavnikom prikaz slučaja iz kliničke prakse. Seminarski radovi se šalju koristeći
službene adrese elektroničke pošte putem sustava za e-učenje Merlin.
Seminarski rad treba imati sljedeće dijelove:
- naslovni list: naziv fakulteta, akademska godina (na vrhu naslovnice); naslov rada, imena i
prezimena studenata (u sredini naslovnog lista); mjesto i godina rada (na dnu naslovnog lista)
- tekst rada: uvod, glavna tema (po potrebi u više zasebnih poglavlja), zaključak, literatura
- prilozi (ako postoje)
- popis korištene literature (abecednim redoslijedom)
Izgled seminarskog rada: Rad treba biti napisan jednom (istom) vrstom slova veličine 12 točaka.
Prored treba biti 1,5 redak. Naziv pojedinih poglavlje rada mora biti ispisan veličinom slova od 14
točaka.Stranice trebaju biti paginirane.
| Academic year | |
|---|---|
| 2021/2022 | Preuzimanje |